NS-prijzen
donderdag 16 september 2010 om 21:34
Er moet me echt even iets van het hart.
Nu ik student-af ben en dus geen OVjaarkaart meer heb, vallen de prijzen voor een treinkaartje me echt heel vies tegen. Ik vind het echt belachelijk dat een retourtje meer kost dan de benzine die je voor hetzelfde aantal kilometers kwijt bent. Dat is toch geen stimulatie voor mensen om (milieubewust) voor het openbaar vervoer te kiezen!
Ja je kunt een kortingskaart kopen, maar die is voor 9.00 uur niet geldig. Veel mensen tegelijk vervoeren zou toch juist goedkoper moeten zijn, dat is toch het hele idee lijkt me zo?!?!
Ben benieuwd of er iemand een argument kan noemen wat mij overtuigd dat het niet absurd duur is.
Nu ik student-af ben en dus geen OVjaarkaart meer heb, vallen de prijzen voor een treinkaartje me echt heel vies tegen. Ik vind het echt belachelijk dat een retourtje meer kost dan de benzine die je voor hetzelfde aantal kilometers kwijt bent. Dat is toch geen stimulatie voor mensen om (milieubewust) voor het openbaar vervoer te kiezen!
Ja je kunt een kortingskaart kopen, maar die is voor 9.00 uur niet geldig. Veel mensen tegelijk vervoeren zou toch juist goedkoper moeten zijn, dat is toch het hele idee lijkt me zo?!?!
Ben benieuwd of er iemand een argument kan noemen wat mij overtuigd dat het niet absurd duur is.
donderdag 16 september 2010 om 22:26
donderdag 16 september 2010 om 22:29
quote:Ruza schreef op 16 september 2010 @ 22:25:
Womb, met regenpak kom je alsnog half bevroren aan, vaak op plekken alsnog nat. Het natte regenmonster moet ergens gelaten worden, en dat kan niet in je tas. Zo ideaal als hij vaak wordt voorgesteld is die fiets bij lange na niet. Niet voor de wat langere afstanden iig. En in het donker fietsen van de uni naar mjjn huis zou ik me ook niet prettig bij voelen.
Een regenpak van kwaliteit is wel zo handig dan lijkt me. En gewoon warme kleding als je het snel koud krijgt.
In het donker fietsen vind ik geen probleem. Heb ligt op mijn fiets.
Maar kan me best voorstellen dat andere dat anders zien.
Het enige wat ik wel lastig vind is dat mijn haar zo nat word op de fiets. Maar tja, moet men maar niet op letten. Kan ik toch niets aan doen dat het regent en mijn haar er daarna warrig uitziet. Mij boeit het opzich niet zo veel.
Womb, met regenpak kom je alsnog half bevroren aan, vaak op plekken alsnog nat. Het natte regenmonster moet ergens gelaten worden, en dat kan niet in je tas. Zo ideaal als hij vaak wordt voorgesteld is die fiets bij lange na niet. Niet voor de wat langere afstanden iig. En in het donker fietsen van de uni naar mjjn huis zou ik me ook niet prettig bij voelen.
Een regenpak van kwaliteit is wel zo handig dan lijkt me. En gewoon warme kleding als je het snel koud krijgt.
In het donker fietsen vind ik geen probleem. Heb ligt op mijn fiets.
Maar kan me best voorstellen dat andere dat anders zien.
Het enige wat ik wel lastig vind is dat mijn haar zo nat word op de fiets. Maar tja, moet men maar niet op letten. Kan ik toch niets aan doen dat het regent en mijn haar er daarna warrig uitziet. Mij boeit het opzich niet zo veel.
donderdag 16 september 2010 om 22:30
Ik woon gewoon in zo'n onmogelijk gebied (en niet eens in een dorp of in de polder) dat het onmogelijk is om voordeliger OF makkelijk OF sneller te reizen met het ov...
Altijd ver van een station af. Dus ik ben blij dat ik een auto heb
Het fijne is dan ook dat je voor 6 uur 's ochtends en na half 11 's avonds ook uit de voeten kunt.
Ik denk dat het wel wat oplevert als je in amsterdam of zo woont, of een andere grote stad.
Altijd ver van een station af. Dus ik ben blij dat ik een auto heb
Het fijne is dan ook dat je voor 6 uur 's ochtends en na half 11 's avonds ook uit de voeten kunt.
Ik denk dat het wel wat oplevert als je in amsterdam of zo woont, of een andere grote stad.
donderdag 16 september 2010 om 22:32
quote:Keroppi schreef op 16 september 2010 @ 22:24:
Ik vind de prijzen ook veel te hoog en ik vind het altijd zonde van het geld als ik dan ook nog niet eens gecontroleerd word.
Je weet dat je geen kaartje koopt om gecontroleerd te mogen worden he. Je koopt een kaartje zodat je mag reizen. Boeiend dat je niet gecontroleerd wordt.
Ik vind de prijzen ook veel te hoog en ik vind het altijd zonde van het geld als ik dan ook nog niet eens gecontroleerd word.
Je weet dat je geen kaartje koopt om gecontroleerd te mogen worden he. Je koopt een kaartje zodat je mag reizen. Boeiend dat je niet gecontroleerd wordt.
donderdag 16 september 2010 om 22:33
donderdag 16 september 2010 om 22:34
Ik heb een leaseauto voor de deur staan en toch ga ik op dit moment met het openbaar vervoer (mijn baas betaald mijn treinkaartjes).
De combinatie bezine + parkeren is al duurder dan met de trein. Dan heb ik het dus nog niet eens over de afschrijving op de auto en de onderhoud ervan.
Ik vind reizen met de trein veel geld kosten, maar onderschat vooral niet hoe duur het is om de auto te reizen.
De combinatie bezine + parkeren is al duurder dan met de trein. Dan heb ik het dus nog niet eens over de afschrijving op de auto en de onderhoud ervan.
Ik vind reizen met de trein veel geld kosten, maar onderschat vooral niet hoe duur het is om de auto te reizen.
donderdag 16 september 2010 om 22:37
Ik vind autorijden geen plezier. Ik rij overal heen, maar plezier, nee. Ik had vanochtend zo'n aso eikel achter me in een SUV met 160 km/h en maar flashen, duwen, flashen (dit is in aso Frankrijk, waar iedereen nogal aso rijdt) en ook in Nederland vind ik rijden geen plezier (domme toeristen in Amsterdam die oversteken zonder te kijken, studenten met zitbanken op de hoek van de straat - zodat je die niet ziet, fietsers zonder licht), MAAR dan nog stap ik in de auto (in beiden landen) WANT de auto is GOEDKOPER dan het openbaar vervoer.
donderdag 16 september 2010 om 22:39
quote:Ruza schreef op 16 september 2010 @ 22:37:
Ik vraag me alleen af...of los van de slijtage aan stoelen die zwartreizers nou wel zoveel kosten. Ik bedoel, een trein die met 200 passagiers rijdt kost toch niet meer dan een die met 50 rijdt? Of zie ik iets over het hoofd?
Ja, die kosten zijn gelijk.
Maar als meer mensen voor een kaartje betalen kan de prijs uiteraard verlaagd worden. Want de kosten kunnen over meer mensen verdeeld worden.
Ik vraag me alleen af...of los van de slijtage aan stoelen die zwartreizers nou wel zoveel kosten. Ik bedoel, een trein die met 200 passagiers rijdt kost toch niet meer dan een die met 50 rijdt? Of zie ik iets over het hoofd?
Ja, die kosten zijn gelijk.
Maar als meer mensen voor een kaartje betalen kan de prijs uiteraard verlaagd worden. Want de kosten kunnen over meer mensen verdeeld worden.
donderdag 16 september 2010 om 22:39
donderdag 16 september 2010 om 22:41
donderdag 16 september 2010 om 22:44
quote:Ruza schreef op 16 september 2010 @ 22:41:
Womb, daar heb je een punt. Maar mijn pessimistische ik zegt me dat als iedereen vanaf nu netjes zou betalen, de prijzen alsnog alleen maar omhoog zullen gaan.
Dat betwijfel ik.
De prijzen zullen ze dan niet direct gaan verhogen denk ik.
Want dan gaan er als gevolg weer meer mensen niet betalen, en dat zal de bedoeling niet zijn.
Womb, daar heb je een punt. Maar mijn pessimistische ik zegt me dat als iedereen vanaf nu netjes zou betalen, de prijzen alsnog alleen maar omhoog zullen gaan.
Dat betwijfel ik.
De prijzen zullen ze dan niet direct gaan verhogen denk ik.
Want dan gaan er als gevolg weer meer mensen niet betalen, en dat zal de bedoeling niet zijn.
donderdag 16 september 2010 om 22:53
Tijdens de spits is het druk in de trein en maken ze waarschijnlijk een beetje winst. Maar al die andere uren zijn er vaak veel lege stoelen en daar betaal je dus voor.
Dat is volgens mij de belangrijkste reden waarom de kaartjes zo duur zijn.
Dat is volgens mij de belangrijkste reden waarom de kaartjes zo duur zijn.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020
donderdag 16 september 2010 om 22:57
quote:kopjekoffie70 schreef op 16 september 2010 @ 22:53:
Tijdens de spits is het druk in de trein en maken ze waarschijnlijk een beetje winst. Maar al die andere uren zijn er vaak veel lege stoelen en daar betaal je dus voor.
Dat is volgens mij de belangrijkste reden waarom de kaartjes zo duur zijn.
Het is niet alleen druk in de spits hoor.
Ik reis regelmatig met de trein en meestal buiten de spits. Het verbaasd me soms hoe druk het dan kan zijn in de trein.
Tijdens de spits is het druk in de trein en maken ze waarschijnlijk een beetje winst. Maar al die andere uren zijn er vaak veel lege stoelen en daar betaal je dus voor.
Dat is volgens mij de belangrijkste reden waarom de kaartjes zo duur zijn.
Het is niet alleen druk in de spits hoor.
Ik reis regelmatig met de trein en meestal buiten de spits. Het verbaasd me soms hoe druk het dan kan zijn in de trein.
donderdag 16 september 2010 om 22:59
Womb, ik denk dat dat ook erg afhankelijk is van waar je woont en werkt. In de grote steden zal het ov ivm parkeerkosten natuurlijk goedkoper zijn. Naar mjjn werk in het centrum van een nabijgelegen stad zou ik ook nooit de auto nemen, maar verder..thuis is parkeren gratis. Op de uni gratis of goedkoop. Dan zou het best een verschil kunnen maken.
donderdag 16 september 2010 om 23:30
In ons geval betaalt de werkgever een deel van onze jaartrajectkaarten. Daarmee hebben we beiden meteen een voordeelurenabonnement voor de overige treinreizen. Werkgevers betalen vrijwel altijd een deel van je reiskosten (ja, dat doen ze ook als je met de auto reist), dus dat scheelt al weer.
Als we niet voor ons werk reizen is dat vrijwel altijd buiten de spits (want weekend of avond), dus met korting.
Een auto voor de deur zou ons veel meer kosten dan wat we nu gezamenlijk per jaar aan de trein kwijt zijn: afbetaling auto, verzekering, wegenbelasting, benzine, enz. En dan heb ik parkeerkosten nog niet meegerekend.
Als we niet voor ons werk reizen is dat vrijwel altijd buiten de spits (want weekend of avond), dus met korting.
Een auto voor de deur zou ons veel meer kosten dan wat we nu gezamenlijk per jaar aan de trein kwijt zijn: afbetaling auto, verzekering, wegenbelasting, benzine, enz. En dan heb ik parkeerkosten nog niet meegerekend.
donderdag 16 september 2010 om 23:42
Precies daarom rijd ik auto. NS is duur, heeft veel te vaak vertraging of uitvallende treinen naar mijn zin en je bent in zo'n trein ook nog eens overgeleverd aan verschillend soort tuig. Ik rijd een diesel en dat is stukken goedkoper dan een treinkaartje. En bovendien ben ik overal ook veel sneller dan via de NS-route (overstappen, overstappen, overstappen, overstappen, vertraging, vertraging, vertraging, vertraging). En last but not least, in de winter sta je te blauwbekken op het station en in de zomer val je flauw van de hitte of anders wel van de zweetlucht van je buurman/vrouw in de trein. :puke:
donderdag 16 september 2010 om 23:50