Oude kat kotst elke dag

18-09-2010 13:01 170 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik begin een beetje gefrustreerd te raken.

Mijn kat is namelijk al de hele week elke dag (soms zelfs twee keer per dag) aan het kotsen. Na het eten komt het er allemaal weer uit. Kom je thuis, en dan na een halfuur kom je weer op een nieuwe plek een berg kots tegen.

Nou is het een oude poes (16 jaar). En ik heb het al met ander voer geprobeerd, ze krijgt vooral senioren brokjes en af en toe een beetje nat vlees (ging meestal goed, maar heel af en toe overgeven). Gister heb ik maar een paar stukjes kip en rijst voor haar gekookt. Dat is er ingebleven, maar vanmorgen kwam datzelfde er weer allemaal uit.

Waar kan het aan liggen? Wat is goed voer? Ik geef haar nu de hele tijd maar een klein beetje voer. Of is het misschien beter om gewoon bakje vol te mikken, zodat ze niet alles ineens gaat opeten? want lijkt me dat ze wel trek heeft, als ze er niks in houd.

Wie heeft de gouden tip?
quote:Machutookunbietjemeerzijn schreef op 18 september 2010 @ 13:14:

Als je zelf je eten elke dag uitkotst, ga je dan ook vragen stellen op internet? Of ga je misschien na een dag toch ff bij de dokter langs?

Enfin, het kan vanalles zijn. Je kat kan acuut nierfalen hebben. Je kat kan ouderdomsdiabetes hebben, je kat kan kattenziekte hebben (heb je haar wel altijd netjes laten enten?), je kat kan een darmobstructie (kanker) hebben (dan zal er ondertussen al wel een stuk darm afgestorven zijn). Ze kan iets fouts opgegeten hebben, wat nu klem zit (zal de darm lekker ontstoken zijn).

En in het minst erge geval kan er een (enorme) haarbal dwarszitten.

Is ze slomer dan normaal, gaat ze wel normaal op de bak? En hoe ziet haar ontlasting er dan uit? Normaal drolletjes od diarre. Drinkt ze overmatig veel? Blijft ze bij de kraan rondhangen of zit ze boven haar waterbak zonder te drinken?

Hoe ziet haar vacht eruit? Plukkerig en vaal of juist mooi en glanzend? Wast ze zichzelf nog of juist niet meer?

Je ziet: velen vragen en misschien diagnoses. Wat heb je hieraan? Niets, want alleen een DA kan een diagnose stellen. En of een kat nu 16, 84 of 1 jaar is. Een kat die de boel al een week onderkotst moet door een DA bekeken worden! Ik zou als ik jou was nu maar ff naar de weekendarts bellen en een afspraakje maken.

En deze post is absoluut niet lullig bedoeld, maar wel om je aan te zetten tot medisch advies!
quote:Lienemien schreef op 18 september 2010 @ 13:33:

@ twinkeling: wat is dieetvoer? Ze krijgt nu idd uit de supermarkt.

Ze heeft ook wel af en toe haarballen. maar wellicht dat Lams ook een goede optie is.

De dierenarts heeft een uitgebreid assortiment van speciaalvoeders voor katten. Als je dierenarts je kat heeft nagekeken kan hij/zij je vertellen welk voer je je kat het beste kunt geven. Misschien is dat het gewone voer van een goed merk (goed= meer voedingsstoffen, minder vulstoffen), misschien is dat een speciale variant van een goed merk. Zo krijgt mijn kat bijvoorbeeld voer van een goed merk dat zorgt dat hij geen struvite afzetting in zijn blaas/nieren krijgt. Voor een oude kat die spuugt zal er ongetwijfeld een andere variant zijn. En als hij spuugt door een haarbal zoals hier al een aantal keer is geopperd, dan heeft de dierenarts daar een pasta voor .
Het kan zijn dat de kat last heeft van haarballen. Ik zou naar de dierenarts gaan. Tot die tijd kun je proberen je kat ei te geven, gepocheerd ei. Valt niet zwaar op de maag dus wie weet blijft dat er in.
Ik maak me ook niet altijd direct zorgen hoor als m'n hond een paar dagen spuugt. Net zoals een mens wordt hij wel eens ziek van een virusje en ik ren ook niet direct naar de dokter.

Zolang m'n huisdier verder nog gezond en 'vrolijk' oogt dan zie ik echt geen reden naar de dierenarts te gaan. Zit ook niet te wachten op een dikke rekening voor niks.

Uiteraard ga ik wel als ik zie dat het echt niet zo kan, maar mijn hond spuugt ook wel eens een paar dagen/week.

Zou ook wat rijst koken en ook het water waar je de rijst in hebt gekookt geven. En idd overstappen op wat duurder voer.
Nooooit zomaar overstappen naar ander voer bij katten.

Summerbreeze, adviezen die bij een hond dus goed kunnen werken kunnen voor een kat dus absoluut niet oké zijn, het zijn toch echt verschillende dieren.

Katten hebben een gevoelige spijsvertering en kunnen dus last van hun maag/darmen krijgen als jij zomaar van het ene voer op het andere overstapt.

Ik weet ook niet hoe het met honden zit, maar een kat die elke dag kotst is dus echt niet goed. En daarbij; een kat is ontzettend taai, die laat niet merken dat ie ziek is. Dus een kat moet wel echt bijna dood zijn wil jij aan hem merken dat ie ziek is. Een kat kan dus heel ziek zijn en toch gezond en vrolijk ogen. Dus pas naar de dierenarts gaan als je kat er ziek uit ziet is echt het domste wat je kunt doen.
668, the neighbour of the Beast
ga ajb naar dierenarts. Niet aan klungelen met zo'n oude poes. Wie weet nierfalen, wie weet gewoon een griepje. Hoop dat ze voldoende vocht binnen krijgt want anders is het snel over.
@Marels: ik weet echt wel dat je niet zomaar moet overstappen op ander voer, maar ik neem aan dat elke katten- of hondenbezitter wel weet hoe over te stappen op nieuw voer

Ik zou wel snel checken of je kat niet uitdroogt (is het tandvlees nat en glanzend of ruw en droog?)
@Summer; blijkbaar niet, want in de afgelopen week heeft TO al verschillende dingen geprobeerd.

Met dat erbij leek het er op of jij die pogingen toejuichte, vandaar
Oh oke haha.

Maar dat een kat niet snel liet zien dat hij/zij ziek is dat wist ik echt niet. Wat geleerd dus.
Sorry hoor, maar al een WEEK iedere dag aan het kotsen?????? En dan raak JIJ gefrustreerd??? Arm beest... Kun je jezelf voorstellen dat je al een week geen eten binnen houdt, hoe zou jij je dan voelen? En dan vraag je hier naar de gouden tip? Daar heb je mensen voor die hebben gestudeerd, die heten dan dierenartsen. DIE kunnen je voorzien van de gouden tip.

En dan niet aankomen met: tja, nu is het weekend... Dan zijn ze zo duur... Had dan woensdag of donderdag al wat ondernomen.

Iemand anders roept hier; 'deze post is niet lullig bedoeld', nou die van mij ook niet, maar kan me hier wel echt kwaad om maken.

Eén dag afwachten, eventueel twee, okee. Maar een WEEK????
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
quote:Soezie81 schreef op 18 september 2010 @ 14:16:

Sorry hoor, maar al een WEEK iedere dag aan het kotsen?????? En dan raak JIJ gefrustreerd??? Arm beest... Kun je jezelf voorstellen dat je al een week geen eten binnen houdt, hoe zou jij je dan voelen? En dan vraag je hier naar de gouden tip? Daar heb je mensen voor die hebben gestudeerd, die heten dan dierenartsen. DIE kunnen je voorzien van de gouden tip.

En dan niet aankomen met: tja, nu is het weekend... Dan zijn ze zo duur... Had dan woensdag of donderdag al wat ondernomen.

Iemand anders roept hier; 'deze post is niet lullig bedoeld', nou die van mij ook niet, maar kan me hier wel echt kwaad om maken.

Eén dag afwachten, eventueel twee, okee. Maar een WEEK????Zeg, je post staat ten eerste vol met aannames en je hoeft niet zo te 'schreeuwen'. Daar bereik je helemaal niks mee.
quote:Soezie81 schreef op 18 september 2010 @ 14:16:

Sorry hoor, maar al een WEEK iedere dag aan het kotsen?????? En dan raak JIJ gefrustreerd???

Ja dan raak ik gefrustreerd ja. Als ik er niets aan kan doen, en als ik niet weet waar het aan ligt.

Wat een reacties hier zeg. Ik vraag toch gewoon om advies. Hoef je niet tegen mij te gaan schreeuwen. Alsof ik geen steek om haar geef ofzo.
Heb je al gebeld Lien? Gewoon even gaan en horen wat de DA er van zegt.

@Summer; zo weet ik weer niks van honden. Maar dit wist ik dan weer wel, dat katten veel "harder" zijn dan honden.

Om aan te geven hoe keihard katten voor zichzelf zijn; onze kat was ziek, at slecht en dergelijke. Naar de DA geweest, pilletjes gekregen. Hielp allemaal niet echt, beestje at niet meer. Ik weet nog dat we 's avonds thuis kwamen en dat beestje nog naar ons toe kwam om ons te begroeten. Bijna zo vrolijk als altijd. Die avond zijn we naar de dierenarts geweest en hebben haar in laten slapen. Dus zo ver kan een kat nog gaan en toch nog "gewoon" doen.

Bij een kat is het echt geen kwestie van "als ze er nog vrolijk uitzien is het wel goed". Als een kat iets laat merken is het écht al niet goed meer. En kotsen is een teken dat je je toch echt niet goed voelt. Vandaar dat ik met zoiets toch niet zou wachten.
quote:Lienemien schreef op 18 september 2010 @ 14:22:

[...]

Ja dan raak ik gefrustreerd ja. Als ik er niets aan kan doen, en als ik niet weet waar het aan ligt.

Maar je was dan weer niet zo gefrustreerd dat je even de dierenarts opgebeld hebt. Zal dan wel meevallen met de frustraties.
Overigens lees ik nergens dat TO nu niet naar de dierenarts gaat omdat het weekend is hoor Soezie.

Dus tenzij ik daar gruwelijk overheen lees (dan graag een quote, kan hoor, maar ik zag het niet) is dat nogal een rare aanname.
Even voor de duidelijkheid. Het is niet zo dat ik hier een doodzieke kat heb zitten. En dat ik dan ga zeuren omdat ik kots moet opruimen, omdat ik dat zo vies vind. Ik kan zelf ook wel aan haar zien of het een hoopje ellende is of niet. en dat is dus niet het geval.

Ik heb gewoon het idee dat zij ineens al haar brokken naar binnen werkt, en dat dat er dan direct weer uitkomt. En misschien hebben we samen een raar patroontje gemaakt. Ik huiver een beetje om haar een bak brokken te geven, en geef haar maar een beetje. En zij eet dit vervolgens weer in één keer op, omdat ze natuurlijk trek heeft. maar misschien overeet ze zichzelf dan. (ze valt trouwens niet af)

En dat ze niet meer naar buiten kan heeft er misschien mee te maken, want geen gras kunnen eten = minder makkelijk haarballen.

Bedankt voor de heldere reacties en ervaringen waar ik wat mee kan.
Maar ga je nu al naar de dierenarts Lien?

Want een kat die al een week kotst is dus niet normaal. Als ze elke dag alles uitkotst is het geen kwestie van even stress hebben, zeg maar.

En overeten... dat zou ze dan al veel eerder hebben moeten doen. Katten gaan dat niet spontaan doen.

Bel nu maar even, voor hetzelfde geld is er wél iets mis.
Wat ga je dan doen nu? Ik krijg toch sterk de indruk dat je zelf de adviezen kiest die je het leukst lijken, de behoorlijk duidelijke waarschuwing van Marels laat je blijkbaar lekker links liggen.
quote:Lienemien schreef op 18 september 2010 @ 14:22:

[...]

Wat een reacties hier zeg. Ik vraag toch gewoon om advies. Hoef je niet tegen mij te gaan schreeuwen. Alsof ik geen steek om haar geef ofzo.

Okee, mijn excuses voor het schreeuwen. Lees het nu na en komt inderdaad niet aardig over. Maar de manier waarop je het schrijft dan kan ik gewoon niet begrijpen dat je nog niet eens even gebeld hebt met een dierenarts. Is dat zo gek? Voor mijn gevoel is de volgorde dierenarts -> vivaforum logischer dan andersom. Daar zijn ze immers voor.

En Summerbreeze, voor zover ik weet staat mijn post niet vol met aannames, kan er maar één in vinden, namelijk dat over het weekend en het tarief van de dierenarts. De rest is namelijk precies overgenomen zoals TO het zelf in haar OP schrijft.

Ik moet waarschijnlijk niet een hele groep over één kam scheren, maar ik zie het in mijn werk als dierenartsassistente gewoon erg veel, mensen die de hele week afwachten, vervolgens op vrijdagavond vlak voor sluitingstijd ineens langs willen komen, of in het weekend zeuren over de kosten terwijl ze net zo goed al eerder aan de bel hadden kunnen trekken. Das dan weer een frustratie van mij, en die had ik hier misschien niet mogen botvieren.

Laat ik het dan nog één keer zeggen zoals ik het daadwerkelijk bedoel: Als een kat overgeeft, kun je best een dagje afwachten. Maar als ze twee dagen achter elkaar overgeven is dat gewoon een reden om de dierenarts te raadplegen. Je kat kan niet zeggen wat ze voelt en waarom ze misselijk is, dus daar moet gewoon een professional naar kijken. Ik zou denken (en dat is dan misschien gewoon weer een verkeerde aanname) dat mensen die een huisdier hebben, dit wel weten, en misschien wel belangrijker: als ze twijfelen wel aan de bel trekken bij een dierenarts.

Misschien moet ik zelf nog wel gewoon veel leren.
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
quote:Marels schreef op 18 september 2010 @ 14:35:

Maar ga je nu al naar de dierenarts Lien?

Op de een of andere manier denk ik van niet... anders had ze hier allang antwoord op gegeven.

Kan je niet zorgen voor kattengras?
Maar goed, zie net dat je ook hier op het forum vraagt of je zwanger bent, dus waarschijnlijk heb je gewoon een groot vertrouwen in ons.
quote:Soezie81 schreef op 18 september 2010 @ 14:38:

[...]

Misschien moet ik zelf nog wel gewoon veel leren.Helemaal niet, je reactie is volkomen logisch en je uitleg erbij nog veel duidelijker.
Kattengras lijkt me niet slim, gaat ze nog meer van kotsen.

Als ze zoveel overgeeft kan ik me niet voorstellen dat ze last heeft van een haarbal. Als mijn oude kat last had van een haarbal dan deed ze veel óf ze moest overgeven, maar dat is zéker iets anders als na elke maaltijd al je eten er uit gooien.

Kattengras stimuleert het uitspugen van haarballen. Bij een kat die al spuugt, en spuugt na haar eten (dus vermoedelijk daarmee gerelateerd) lijkt het me een heel dom plan om dat spugen nog eens te gaan stimuleren.
quote:Marels schreef op 18 september 2010 @ 14:30:

Overigens lees ik nergens dat TO nu niet naar de dierenarts gaat omdat het weekend is hoor Soezie.

Dus tenzij ik daar gruwelijk overheen lees (dan graag een quote, kan hoor, maar ik zag het niet) is dat nogal een rare aanname.Dat zie ik achteraf ook in Marels, zie mijn post hiervoor. Stukje frustratie van mijn kant.
quote:Firene schreef op 18 september 2010 @ 14:40:

[...]

Helemaal niet, je reactie is volkomen logisch en je uitleg erbij nog veel duidelijker.Dank je Firene. Normaal ben ik helemaal niet zo pittig, maar dit schoot me gewoon in het verkeerde keelgat. Ben blij dat ik niet de enige ben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven