Werk & Studie alle pijlers

Werkervaringstage, traineeship of....?

18-09-2010 14:52 3 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik ben pas afgestudeerd en nu druk op zoek naar een baan. Helaas liggen de banen niet voor het oprapen en heb ik al tig afwijzingen binnen wegens gebrek aan werkervaring, bezuinigingen in het bedrijf of simpelweg geen openstaande functies (wel of niet passend bij mijn cv). Volgende week ga ik langs bij een uitzendbureau om toch maar iets van inkomen te krijgen.

Ondertussen is het idee van een werkervaringsstage bij me opgekomen. Heeft iemand ervaring met werkervaringsstages en hoe daar op te solliciteren? Kun je gewoon een open sollicitatie naar een bedrijf sturen met de vraag of ze je als stagiair aan willen nemen? Of wordt dat niet gewaardeerd?

Nou kan ik ook gaan proberen in aanmerking te komen voor een traineeship. Een traineeship lijkt me geweldig omdat je dan in korte tijd heel veel ervaring op doet en je je snel kunt ontwikkelen. Het probleem is echter dat ze bij veel traineeships een mondeling en schriftelijk communicatief vaardig persoon vragen. Laat mondeling communiceren nou net één van mijn verbeteringspunten zijn (vooral als ik niet helemaal op m’n gemak ben). Ik ben dan ook bang dat ik niet door de voorselectie van een traineeship kom.

Is er hier iemand die al ooit een traineeship heeft gedaan en iets kan vertellen over de selectieprocedure?

En, omdat ik nu toch bezig ben met vragen. Heeft iemand tips om als pas afgestudeerde aan een baan te komen? Aangezien je vrijwel geen werkervaring te bieden hebt.

Alvast bedankt voor de antwoorden!
Hoi Uhuh,

ik heb een werkervaringsstage gedaan. Ik heb gewoon een open sollicitatie gestuurd naar (in eerste instantie 2) bedrijven die me interessant leken. Ondanks dat ze daar niet mee bekend waren ben ik bij beiden uitgenodigd om te komen praten. Ze reageerden positief; ik had op zich verder ook wel een aardig CV qua opleiding(sprestaties), bijbaantjes en vrijwilligerswerk; dat zal ook zeker hebben bijgedragen. Ik ben bij een van die plaatsen begonnen en een half jaar later kreeg ik mijn eerste betaalde baan. Nog wel onder niveau (dat is dus ook nog een optie om te overwegen voor jou; onder niveau solliciteren kan soms helpen en een opstapje vormen), maar een ruim jaar later kreeg ik alweer een baan op mijn eigen niveau. En ik ben alweer verder aan het leren. Het is bij mij snel gegaan en ik heb absoluut geen spijt van die werkervaringsstage; het heeft mij ver gebracht.

Het zal allemaal ook erg afhangen van de sector waarin je werkt, je eigen motivatie, vaardigheden, en een klein beetje geluk.

Wat betreft zo'n traineeship. Ik zou zeker solliciteren als je dat leuk lijkt. Geef ook eerlijk aan dat je mondelinge communicatie nog niet optimaal is, maar dat je dat weet en er heel graag aan wilt werken. Als je verder enthousiast bent en ook verder wel goed geschikt bent voor de functie kan, kan je je ietwat mindere mondelinge vaardigheden wellicht compenseren.

Succes!
bedankt voor je antwoord! Fijn om te lezen dat er bedrijven zijn die open staan voor werkervaringsstages.

Ik heb niet zo'n indrukwekkend cv qua bijbaantjes. Maar er zijn wel een paar bedrijven waar ik heel graag zou willen werken. Bij eentje ben ik sowieso van plan om te vragen of ik een dagje mag komen kijken. Gewoon omdat ik echt heel erg benieuwd ben wat ze daar allemaal doen. Ga ik ze morgen meteen over mailen. En dan natuurlijk ook even vragen hoe ze staan tegenover werkervaringsstages.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven