Tips voor midden-Amerika?

19-09-2010 16:47 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Opeens krijg ik het weer op mijn heupen, mijn contract loopt binnenkort ten einde en ben wel weer toe aan een reisje

Vandaag bedacht dat ik wel een maand of 2 (of 3...) naar Midden Amerika wil. Ben wel al met een rondreis naar Costa Rica (wil ik nog wel wat dingen -opniew- bezoeken) en Nicaragua/Panama (niet veel gezien) geweest, en naar Bolivia en Peru. Maar er moet veel meer te zien zijn!

Ik ben nu op zoek naar informatie over dat gebied. Wie is er geweest, heeft leuke tips, de do-and-don'ts etc. En omdat het pas vandaag op is gekomen (als po*pen zeg maar..;-) ) heb ik nog maar heel weinig ideeën wat ik wil gaan doen/zien en waar. Daarom maar even wat info:

- Vrouw alleen, ervaren reizigster.

- Ik spreek basis Spaans en vooral veel handen/voetenwerk, maar een cursus van een week of 2 lijkt me ook wel leuk.

- Het backpacken in de zin van 'met 6 wildvreemden op 1 kamer' heb ik wel gehad. Wil mijn eigen kamer, eigen d/t is niet per sé noodzakelijk. Een nachtbus om een overnachting uit te sparen hoeft van mij ook niet, zo erg low-budget is niet noodzakelijk.

- Ben geen stapper, sta liever vroeg op, vind andere culturen interessant.

- Kan mezelf prima vermaken, maar vind het ook leuk om een dag/meerdere dagen met iemand op te trekken.

- vanaf eind november ofzo.

Kunnen jullie hier iets mee? Ben benieuwd waar ik met jullie tips terecht zal komen...
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Tips voor Midden-Amerika:

- Wees eens wat milieuvriendelijker

- Zorg voor betere mensenrechten

- Treedt op tegen corruptie

- Probeer armoede te bestrijden.

- Wees zuinig en trots op al het goede dat uw natuur- en cultuurtechnisch in huis heeft

- Steun al uw positieve inwoners.

Zoiets?
Sorry, ik ben wat melig na het lezen over het topic met de veraste was. ....
Ik zal het ze daar allemaal in mijn beste Spaans mededelen Toet.

Heb je ook nog reistips?
Als je voor de cultuur gaat, zou ik naar Guatemala gaan. Van midden-Amerika is daar de meeste cultuur te vinden. Zowel de klederdracht van de Indigena´s, als de architectuur. Als je begint in Antigua, kan je gelijk een paar weken je Spaans bijspijkeren. Het is daar heel leuk om een tijdje te verblijven, veel internationale studenten, en zo pik je gelijk wat kennissen op om mee te reizen, als je dat wilt.

Honduras is ook leuk; net over de grens met Guatemala heb je Copan. Een leuk dorpje en de ruines van Copan. Het culturele hoogtepunt van de Mayacultuur.

Ook Honduras; duiken op Utila (klein, backpackerig,goedkoop) of Roatan (iets toeristischer maar ook erg leuk, lekker op blote voeten slenteren door de hoofdstraat van West Bay).

Costa Rica is vooral heel erg aantrekkelijk als je voor de natuur gaat. Aanradertje: Nicoya Peninsula, leuke backpackerige dorpjes en stranden. En Osa Peninsula, moeilijker te bereiken maar zooooo prachtig. Een tropische droom.

Succes!
ps: en juist de Caraibische kust van Costa Rica, ook heel leuk. Reggaesfeer.

En Montenegro (ook CR). Tropisch regenwoud en lekker abseilen of wandelen door de boomtoppen.

Nationaal park Manuel Antonio zou ik niet doen, heel klein en heel toeristisch.

Ook leuk: een koffieplantage bezoeken. Vaak wel heel toeristisch maar toch ook erg interessant.
Leuke tips Nijn!

Montenegro heb ik al gedaan, vond ik inderdaad leuk.

Guatemala stond al op mijn lijstje, maar eens kijken wat daar 'in de buurt' te doen is.
Als je van natuur (bloemen, prachtige planten en vogels) houdt; Helconia Island. Leuk hotel midden in een botanische tuin, kleinschalig (Nederlands echtpaar). Je kan er op de rivier ook nog eens varen.

http://www.heliconiaisland.com/

Zeker de moeite waard, ik was er deze zomer.
Ziet er leuk uit Nammma, maar $62 per nacht hakt er wel behoorlijk in als je 2 tot 3 maanden weg wil..dat zal hem dus niet worden, ben ik bang.
Hee daar ben ik ook geweest! Henk en Carolien waren toen op tv geweest met het programma Ik Vertrek. Mijn ouders kwamen op bezoek in CR, dus wij zijn daar toen een dagje heen geweest. Ze waren toen net begonnen en de accomodaties waren nog in aanbouw.

Ik vond het leuk om te zien, maar was er zeker niet door weggeblazen. Mijn mening> je mist er niet veel aan. Tenzij je een tijdje wilt navelstaren of een boek schrijven in een tropische bloementuin.
Trouwens, nog even een aanvulling> Osa Peninsula, Drake Bay. Daar moet je zijn. Doen!
Ik vond Guatemala een geweldig land, aardige mensen en mooie natuur. Je kunt het prima combineren met Mexico (zuiden) en Belize. Van alles en nog wat heb je dan, cultuur, natuur, musea, strand etc.
Ben vorig jaar 3 maanden (+1 maand cursus spaans) in Midden Amerika geweest.

Tips:

CostaRica: Tortuguero (leatherback eieren zien leggen)

Nicaragua: Granada, , Little Corn Island (Zeer relaxt.. snorkelen&duiken), Leon en andere standjes in het noorden

Honduras: Roatan (open water gehaald), Copan (ruines)

Guatemala: Antigua, Pacaya vulkaan (heel zwaar..) Semuc Campey (natuurwonder!), Tikal (ruines)
Leuk, leuk, leuk!

Heb vanmiddag bij De Slegte even een reisgids gehaald van midden Amerika (2009), dan kan ik later altijd nog gericht bekijken waar ik meer info over wil.
Guatemala:Tikal, Antigua, Panajachel (Lago Atitlan), Poptun en Livingston.

Honduras: Copan en de Bay Islands

Belize: Caye Caulker, San Ignacio

Nicaragua: Granada, Leon, Ometepe

Costa Rica: Arenal, Monteverde, Osa, Talamanca

Panama: Bocas del Toro en Panama kanaal

Van Mexico (geografisch hoort dat bij Noord Amerika) vond ik Chiapas (Palenque, Agua Azul, San Cristobal de las Casas) en Yucatan (Tulum, Isla Mujeres, Isla Holbox, Valladolid, Merida en Celestun) ook heel erg bijzonder.

Succes met het plannen van je trip. Oh ja, vermijd alle hoofdsteden en havensteden wegens gevaar en blijf uit El Salvador ook maar liever weg. Honduras is een twijfelgeval, alleen Copan en de Bay Islands worden door toeristen bezocht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven