Tamme kastanjes

21-09-2010 13:07 34 berichten
Ik ben er dus echt gek op: kastanjes. Die van rond de Middellandse Zee en Californie smaken het best.

Wanneer liggen ze eigenlijk juist in de winkel? Moet ik wachten tot oktober of kan ik ze eind september al vinden?

Dank!
Alle reacties Link kopieren
Of ook heel lekker, zelf geraapte kastanjes (hier in een bos vlakbij liggen er tegen die tijd enorm veel!!!) poffen en pureren en er gevulde pasta van te maken hmmmmmmmmmmm
quote:elninjoo schreef op 21 september 2010 @ 13:48:

't Is hier niet illegaal om fruit/noten in 't bos te plukken. Zal zeker zo'n klein bosje in de Randstad zijn waar ze je dat flikken?Mmwah, Utrechtse Heuvelrug. Daar loopt een hele vlijtige rond, te herkennen aan donkergroen polyester maatkostuum met bijpassende hoed mét pluimpje, Mephisto schoenen en een baard.
hier in AT vind je ze vanaf eind September tot..... lang ...:-)

Ze worden hier op elke hoek van de straat op bepaalde vuurkorf-met kolen geloof ik gemaakt. Je koopt ze dan voor een paar euro in een papieren zakje. heeerlijk!

Je kunt ze ook zelf maken, kruisvormig een beetje insnijden (in de schil dus) en dan in de oven leggen. (ongeveer 200 graden, 10 minuten) het beste ook een schaaltje water er naast zetten dat ze niet te droog worden.
quote:dangeensuus schreef op 21 september 2010 @ 13:53:

[...]

Ja bij die ene boom die hier in de randstad staat hebben ze vol continue de ME aanwezig om illegale plukpraktijken te voorkomen. Het zaadsyndicaat en de kastanje-kartels zijn hier niet welkom bij onze boomJa het is weer het zaad-groepje he? Ik dacht het al .
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
quote:dangeensuus schreef op 21 september 2010 @ 13:47:

een vuurkolf? Is dat een verwarmde borstkolf? Vuurkorf....MV

Jij gaat naar eausm!
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
wij gingen vroeger de zondag voor de herfstvakantie naar het bos. Daar raapte we zakken vol met tamme kastanjes. Thuis laten drogen en dan gewoon rauw opeten. (zonder schil en velletje). 's Avonds met een bord op schoot pellen voor de tv. (jeugdsentiment) Heerlijk. Ik heb ze trouwens ook wel eens bij de supermarkt gekocht.
Hier een kastanje verslaafde!!

Heb het eerste pondje al gekocht bij de groenteboer. Erg vroeg, maar ze lagen er echt. Betaalde ¤ 3,50 voor 250 gram, moest even slikken.

Heel oktober raap ik ze zelf. Ken zo'n beetje alle bomen in de buurt en 1tje is al rijp! Heb afgelopen weekend en hele tas vol geraapt en sindsdien eet ik elke dag een halve kilo volgens mij

Na oktober haal ik ze nog een hele poos bij de Turkse en Marokkaanse groentenboer en dan zie je ze met de week slechter worden. En dan.... helaas weer een jaartje wachten.

Ik zet er trouwens met een mes een kruisje in, 1,5 minuut in de magnetron (750 watt) en dan smullen maar!!! Soms met een beetje zout erbij.
Het klinkt geweldig! Kunnen jullie niet wat recepten online zetten?

Kastanjetaart, kastanjepuree, ...
Ik vind ze niet zo lekker, m'n schoonmoeder wel.

Buiten het seizoen haal ik weleens een zakje voor haar uit de Turkse winkel, die zijn gepoft en vacuum getrokken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven