Geld & Recht alle pijlers

Kind erkennen en alimentatie

23-09-2010 18:33 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zal het zo duidelijk mogelijk gaan omschrijven.

Mijn vader is volgens de papieren 'niet bekend'. Mijn moeder heeft hem mij nooit laten erkennen. Zij heeft dus ook nooit alimentatie gehad voor mij.

Ik heb mijn vader jarenlang gezien. Geen fijn contact mee gehad omdat zijn nieuwe vrouw mij wegpestte. Heeft ze slim gedaan want hierdoor heeft hij mij niet erkend (mochten wij dat gewild hebben tijdens ons contact). Mijn vader heeft best wat geld trouwens. Mij niet erkennen betekend dat ik geen kindsdeel krijg bij overlijden. Mijn geld gaat dus o.a. naar haar.

Kan ik mijn vader verplichten een DNA test te doen? En kan ik dan met terugwerkende kracht die alimentatie krijgen? En hoe en waar moet ik beginnen?

Iemand tips?

Edit: ga een advocaat inschakelen maar tips en/of ervaring zijn alsnog gewenst!
Chocolover, let even op: je haalt een artikel aan uit 2001, terwijl de wetgeving in 2003 of 2004 juist met betrekking tot het kindsdeel voor zover ik weet ingrijpend is veranderd. Je baseert je nu dus op oude informatie.
Volgens mij kun je niet achteraf alimentatie vorderen. En als je moeder in de bijstand zit/zat, dan heb je kans dat het verrekend wordt met de uitkering of zelfs dat de uitkering stop gezet wordt als je moeder ineens over veel geld beschikt. Je kunt je afvragen of je moeder daar blij mee zou zijn.
Maenaden, wat bedoel je met de laatste zin?

UCchick oh.. Blijkbaar ben ik niet zo goed met google. Maar wat zzbarba schrijft is dus niet meer van toepassing door nieuwe regels?
Ok nummerzoveel, niet aan gedacht. Had gehoopt dat ik dat geld zou krijgen en dus mijn moeder een leuk bedrag kon geven onder het mom van 'bedankt mam'.
quote:chocolover schreef op 23 september 2010 @ 19:17:

UCchick oh.. Blijkbaar ben ik niet zo goed met google. Maar wat zzbarba schrijft is dus niet meer van toepassing door nieuwe regels?Volgens mij is het inderdaad niet meer van toepassing. De oude wetgeving betekende inderdaad dat de overlevende partner verplicht kon worden gesteld te betalen aan de kinderen. Omdat dit in de praktijk betekende dat bijvoorbeeld moeders het huis moest verkopen, is de wetgeving veranderd naar vruchtgebruik, en mag de nieuwe vrouw van je vader technisck gesproken alles opmaken. Alleen in het geval van bijvoorbeeld hertrouwen wordt jouw vordering opeisbaar, dus kan je je geld terugvragen. Als ze rustig doorleeft, volgens mij niet.
Zie hier.
Krijgt dat sekreet het toch voor elkaar

Ik denk dat ik mijn vader ga uitnodigen voor een gesprek. Even vertellen dat we geen contact meer hebben dankzij haar. Want dan heeft een DNA test ook geen nut.
Dank Olivia!
Waar gaat de discussie hierboven nou over? Volgens mij over lucht want vader heeft haar nooit erkend, dus officieel heeft ze dan toch nergens recht op?

En als ze mensen met psychische stoornissen al niet kunnen dwingen tot opname, dan kun je iemand volgens mij al helemaal niet dwingen tot een DNA test..

Maar goed, mijn tekst is puur gebaseerd op logisch nadenken dus of het waarheid is weet ik niet.
Vader heeft mij niet erkent omdat mijn moeder dit niet wilde.. Wilde hij dus wel! (even eten, zo terug)
En denk je niet dat je vader het een beetje 'verdacht' vindt dat je nu naar 8 jaar geen contact, opeens erkend wilt worden..?
Uit nieuwsgierigheid, over wat voor bedragen gaat het dan? Een paar duizend euri, of over tonnen?
quote:chocolover schreef op 23 september 2010 @ 18:33:

Ik zal het zo duidelijk mogelijk gaan omschrijven.

Mijn vader is volgens de papieren 'niet bekend'. Mijn moeder heeft hem mij nooit laten erkennen. Zij heeft dus ook nooit alimentatie gehad voor mij.

Ik heb mijn vader jarenlang gezien. Geen fijn contact mee gehad omdat zijn nieuwe vrouw mij wegpestte. Heeft ze slim gedaan want hierdoor heeft hij mij niet erkend (mochten wij dat gewild hebben tijdens ons contact). Mijn vader heeft best wat geld trouwens. Mij niet erkennen betekend dat ik geen kindsdeel krijg bij overlijden. Mijn geld gaat dus o.a. naar haar.

Kan ik mijn vader verplichten een DNA test te doen? En kan ik dan met terugwerkende kracht die alimentatie krijgen? En hoe en waar moet ik beginnen?

Iemand tips?

Edit: ga een advocaat inschakelen maar tips en/of ervaring zijn alsnog gewenst!Het lijkt me trouwens dat dit een bewuste keuze is geweest van je moeder. Beetje vreemd dat ze daar nu op terug komt..
quote:chocolover schreef op 23 september 2010 @ 19:17:

Dat het handig is om heel goed te weten wat je nu eigenlijk van je vader wil. Anders kun je met dit soort plannen weleens precies niet krijgen wat je eigenlijk zoekt. En dat is erg jammer van de moeite en een (als ik je goed begrijp) verder fijn leven.
Volgens de notaris die destijds mijn vaders erfenis behandelde ging het zo:

Partner van vader krijgt vruchtgebruik en mag in principe alles opmaken. Het beste advies wat ik je kan geven is dat je naar een familierecht-advocaat moet gaan. Ga niet naar een notaris.
quote:UCchick1990 schreef op 23 september 2010 @ 19:22:

[...]

Volgens mij is het inderdaad niet meer van toepassing. De oude wetgeving betekende inderdaad dat de overlevende partner verplicht kon worden gesteld te betalen aan de kinderen. Omdat dit in de praktijk betekende dat bijvoorbeeld moeders het huis moest verkopen, is de wetgeving veranderd naar vruchtgebruik, en mag de nieuwe vrouw van je vader technisck gesproken alles opmaken. Alleen in het geval van bijvoorbeeld hertrouwen wordt jouw vordering opeisbaar, dus kan je je geld terugvragen. Als ze rustig doorleeft, volgens mij niet.Precies, zo is mij ook verteld (amper 2 jaar geleden).
Ik begrijp dat er bij jou een hoop wrok zit naar je vader toe, nog meer naar zijn huidige vrouw, die de erkenning heeft tegen gehouden. Maar uit eindelijk ben jij zijn kind en had hij jou dus wel kunnen erkennen als hij dat had gewild, wat zijn huidige vrouw daar ook van mocht zeggen. Dat is zijn eigen verantwoordelijkheid en kun je haar moeilijk helemaal op dr bordje schuiven. (Het is trouwens niet helemaal waar, je moeder heeft daar zeggenschap in. Maar hij had het op een andere manier kunnen laten vastleggen en zelf alimentatie kunnen betalen)

Je moeder heeft jou (ga ik even vanuit) met liefde opgevoed en je gegeven wat je nodig had, ook al zat ze in de bijstand. Ik begrijp dat je haar wil laten weten hoe zeer je haar waardeert, en haar het liefst zou willen verwennen, haar zou willen laten genieten van wat luxe. Maar zij heeft de erkenning tegen gehouden, daarmee ook gekozen om geen alimentatie van je vader te ontvangen. Denk je niet dat ze daar bewust voor gekozen heeft en daar dus vrede mee heeft nu? Hoe zou ze het vinden om nu alsnog zijn geld te krijgen? Ik vraag me af of ze daar op zit te wachten, heb je het daar wel eens met haar over gehad?

Daarnaast, je hebt acht jaar geen contact met hem gehad, wat wil je echt van hem? Alleen zijn geld? Wil je erkenning voor de zware tijd die hij jou en je moeder heeft laten doormaken? Voor de jaren dat hij er niet was voor jou? Wil je antwoord op vragen? Of wil je wraak in de vorm van geld? Wil je zijn vrouw laten voelen door deze actie dat hij nog een dochter heeft? Dat ze je niet kan doodzwijgen? Hoe heeft hij zich in die acht jaar opgesteld?

Wees je bewust van wat je wil, niet de middelen die je nodig hebt om dat te bereiken, maar waar doe je het uiteindelijk voor?

Ik spreek uit eigen ervaring, mijn vader heeft mij en mijn moeder toen ik 3 was in de steek gelaten. Hij is ook hertrouwd, ik heb vorig jaar contact gezocht, gekregen, en er achter gekomen dat er niks te halen viel. Er waren namelijk geen antwoorden, geen goede redenen waarom hij mij niet de moeite waard vond/vind. Zijn vrouw was/is tegen contact, maar de enige die ik wat kan verwijten is hij zelf. Ik heb zo te lezen recht op een erfenis als hij doodgaat, hij heeft mij namelijk wel erkend. Mocht dat ooit zo blijken te zijn, dan mag het geld naar een goed doel. Ik zeg niet dat dit voor jou ook zo moet zijn, helemaal niet. Maar mijn doel was uitvinden waarom mijn vader al die jaren niet heeft omgekeken naar mij, er was geen reden, behalve niet kunnen schelen, dat betekent het einde van het contact en dan hoef ik zijn geld ook niet meer.
quote:chocolover schreef op 23 september 2010 @ 19:19:

Ok nummerzoveel, niet aan gedacht. Had gehoopt dat ik dat geld zou krijgen en dus mijn moeder een leuk bedrag kon geven onder het mom van 'bedankt mam'.

Dus als ik het goed begrijp, heeft je moeder ooit een bewuste keuze gemaakt om géén alimentatie te vragen en wil je nu - om haar te bedanken - haar alsnog dat geld opdringen?

quote:chocolover schreef op 23 september 2010 @ 19:25:

Krijgt dat sekreet het toch voor elkaar

Ik denk dat ik mijn vader ga uitnodigen voor een gesprek. Even vertellen dat we geen contact meer hebben dankzij haar. Want dan heeft een DNA test ook geen nut.

'Even' vertellen dat je geen contact meer hebt dankzij haar? En wat verwacht je dan voor een reactie van je vader..?

Ben je uberhaupt wel op de hoogte van het feit dat er zoiets is als successie recht? En dat wanneer je daarna het geld schenkt aan je moeder dat er dan nogmaals de helft belasting over geheven wordt..? Als je al zover komt, want dat betwijfel ik ten zeerste.
Poeh wat zit jij vol met wrok zeg.

Je motieven zijn zo niet goed.

Waarom was het contact niet fijn, waarom heb jij je weg laten pesten, waarom heeft je vader dat laten gebeuren.

Hoe oud was je toen?

je moeder wilde geen erkenning, daar zal ze een rede voor gehad hebben, maar ze liet je wel contact hebben met hem.

Waarom nu dan erkenning willen, voor het geld?

Of om "wraak"op zijn vrouw te nemen?

Sorry maar ik volg je niet helemaal.

Even een andere vraag mijn vader is hertrouwd na het overlijden van mijn moeder en dan geldt het "vruchtgebruik"verhaal niet?

Ik maak me geen zorgen want zijn nieuwe partner is een schat.
Oh en aangezien je moeder in de bijstand zat zou , als je vader allimentatie betaalde het naar de gemeente gegaan zijn dus had je moeder er sowieso geen "extraatje"aan gehad.
Aubrey, het gaat om tonnen.

Pink lips, mijn moeder komt nergens op terug. Zij weet hier niets van.

Dhelia, ik dring niets op. Mocht ze het niet willen zou ik het aan een goed doel schenken.

Lilith, zoals ik al had geschreven heeft er veel meer meegespeeld. Dit zijn dus niet de enige motieven.

Over de alimentatie, dat is dus te laat. Nou dan niet, weet ik dat ook weer.

Wat ik van mijn vader wil? Ik heb het er net met vrienden over gehad. Ik heb jarenlang gedacht dat ik een 'slecht' persoon was. Contact met mijn moeder is ook niet goed. Ik ben ziek geweest en nu mijn leven opnieuw aan het opbouwen. Daar hoort ook het stukje 'vader en moeder' bij. Het houd me dus erg bezig.

Dank voor jouw kant en verhaal Ambrosia.

Ik moet er nog goed over nadenken wat ik precies wil.
Met terugwerkende kracht alimentatie terug eisen gaat sowieso niet, alleen al om het feit dat die kans er toen was en je moeder wilde geen alimentatie. Zou mooi zijn als dat zo zou werken zeg.
Ik denk dat je je tijd beter kunt besteden door aan jezelf te gaan werken. Leren omgaan met het aangedane 'leed'.

En zelfs als zou zij eerder overlijden dan hem, gaat het geld nog niet naar jou toe bij zijn overlijden want officieel ben jij z`n kind niet.
Mijn vader heeft dus geen kans gehad een band met mij op te bouwen (en dus wettelijke erkenning) omdat zijn vrouw dat stiekem tegen werkte en ik zo onzeker was dat ik dat niet tegen vader vertelde. Zijn nieuwe vrouw heeft veel verzonnen en geloofde mij niet.

Nou ja, heb idd veel wrok naar haar toe. Ik ga een gesprek met hem aan heb ik besloten. Ik wil mijn verhaal doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven