Gezondheid alle pijlers

Diabetes-topic

14-03-2007 15:30 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Zijn er mensen hier die diabetes hebben of waarbij het vermoedt wordt dat ze het hebben en daarmee in onderzoek zijn?

Om bij mezelf te beginnen: ik heb momenteel last van lichamelijke klachten die kúnnen wijzen op diabetes. In overleg met de arts heb ik me vandaag laten testen daarop en krijg daar morgen de uitslag van.

De reden dat ik dit topic open is dat ik hier geen topic hierover kan vinden, terwijl diabetes toch een ziekte is waar je veel over hoort en ik informatie/ervaringsverhalen zocht van mensen met (een vermoeden van) diabetes.

Misschien zijn er mensen hier die iets willen en kunnen vertellen over diabetes in algemene zin en/of hoe ze het zelf ervaren. Wellicht kunnen we elkaar daarmee ondersteunen.

Alvast bedankt!

Groetjes Luciel.
Ach Angelinaaa, wat ongelooflijk rot voor je om zo'n moeilijke beslissing te moeten nemen om die rottige teringziekte.
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
En ik huil nu een paar tranen met je mee, als je het niet erg vindt....
Angelinaaaaa:

Angelinaaa wat rot voor je! Weet er effe niks zinnigs op te zeggen... Behalve dan dat je gezondheid boven alles gaat.

Dames, de puberteit is het niet... zoon is net zes geworden!
Oeps, Nella, over blunders gesproken... Ik dacht ergens iets tegengekomen te zijn over puberteit en stijgende suikers en nam dat mee, maar nu herinner ik me inderdaad dat jouw kleine nog echt redelijk klein is... sorry!

Angelinaa, gaat het een beetje? Schrijf maar lekker als je zin hebt hoor, niet omdat je je verplicht voelt te reageren. We denken toch wel aan je!
quote:Nelladella1 schreef op 19 september 2010 @ 00:32:

Angelinaaa wat rot voor je! Weet er effe niks zinnigs op te zeggen... Behalve dan dat je gezondheid boven alles gaat.

Dames, de puberteit is het niet... zoon is net zes geworden!Oeps.... Mijn fout. Sorry........
Bij mijn man is bij een routine onderzoek Diabetis vast gestelt.

We waren erg verrast. Juist bij hem hadden we dit nooit verwacht.

Hij heeft een goed dieet (volgens de dietiste hoefde hij niets te veranderen, alleen wat extra tussen doortjes). had nooit symthonen, zit niet in de familie en zeker niet te zwaar.

Eerst met pillen, maar werkte niet, in het begin merkte we dat hij op bepaalde voedingsmiddelen reageerde, nu niet meer, ook bewegen is niet de oplossing (wordt extreem hoog de suiker). Nu spuit hij en gaat het redelijk, maar soms blijft het maar te hoog. Nooit heeft hij te lage suiker.

Eerste had hij diabetisch 2, maar waarschijnlijk is het toch diabetisch1. Heel vreemd wat het is bij hem ontdekt toen hij 49 jaar was.

En nog steeds hebben we vraagtekens, omdat hij niet de typische symthonen etc heeft van een diabeet.

Wel is hij sneller geirriteerd, was hij anders echt nooit. Hoort dat erbij als je een diabeet bent?? Wie kan me dat vertellen.

Misschien herkenbaar voor iemand. Bedankt alvast.
Hoi, welkom.

Ik denk dat stemmingswisselingen (helaas) wel bij wisselende suikers horen, en als ik het zo hoor, is hij nog niet zo heel goed ingesteld. Wordt hij er nu nog intensief in begeleid, want als ik het zo hoor dan lijken julie er alleen voor te staan? Het is moeilijk hoor, een goede eerste instelling vinden en een paar jaar ervaring zal jullie beiden veel zekerder maken. Hoeveel en hoe vaak spuit hij nu?

Overigens kan het wel hoor, dat je zonder symptomen toch diabetes hebt. Het lijkt wel of het begon met type 2 en nu toch heel snel 1 is geworden. Jullie zijn er waarschijnlijk net op tijd bij geweest, anders had hij het wel gemerkt. Dorst bijvoorbeeld kan jaren duren voordat je het in de gaten hebt, dat went ook en dus denk je dat je geen symptoom hebt terwijl dat wel degelijk zo is. Dat besef je dan pas veel later, bij een goede instelling.

Overigens, als je gaat bewegen om je bloedsuiker omlaag te krijgen, werkt dat alleen als er ook nog insuline aanwezig is. Is dat er niet of tekort, dan schiet je bloedsuiker omhoog omdat het lichaam vet (op ongezonde wijze) verbrandt en de glucose die daar vrijkomt wordt in het bloed gestopt waarna er geen insuline is om het in de spiercellen te stoppen. Resultaat: Heel hoge bloedsuikers, hoger dan voordat je begon met bewegen.

Succes.... En vraag maar raak hoor.
quote:[message=7248839,noline]lief_29 schreef op 21

Overigens, als je gaat bewegen om je bloedsuiker omlaag te krijgen, werkt dat alleen als er ook nog insuline aanwezig is. Is dat er niet of tekort, dan schiet je bloedsuiker omhoog omdat het lichaam vet (op ongezonde wijze) verbrandt en de glucose die daar vrijkomt wordt in het bloed gestopt waarna er geen insuline is om het in de spiercellen te stoppen. Resultaat: Heel hoge bloedsuikers, hoger dan voordat je begon met bewegen.

Hee Lief, nooit geweten! Dank voor de info, je weet maar nooit wanneer dat actueel wordt (in mijn geval)! Wat is dit toch een nuttig topic!!
quote:lief_29 schreef op 21 september 2010 @ 18:48:

Hoi, welkom.

Ik denk dat stemmingswisselingen (helaas) wel bij wisselende suikers horen, en als ik het zo hoor, is hij nog niet zo heel goed ingesteld. Wordt hij er nu nog intensief in begeleid, want als ik het zo hoor dan lijken julie er alleen voor te staan? Het is moeilijk hoor, een goede eerste instelling vinden en een paar jaar ervaring zal jullie beiden veel zekerder maken. Hoeveel en hoe vaak spuit hij nu?

Overigens kan het wel hoor, dat je zonder symptomen toch diabetes hebt. Het lijkt wel of het begon met type 2 en nu toch heel snel 1 is geworden. Jullie zijn er waarschijnlijk net op tijd bij geweest, anders had hij het wel gemerkt. Dorst bijvoorbeeld kan jaren duren voordat je het in de gaten hebt, dat went ook en dus denk je dat je geen symptoom hebt terwijl dat wel degelijk zo is. Dat besef je dan pas veel later, bij een goede instelling.

Succes.... En vraag maar raak hoor.

Bedankt lief voor de info. We staan er gedeeltje alleen voor. Hier in Zuid Afrika is hij onder behandeling bij een speciaal diabetische kliniek. Dus wordt 1 x per jaar alles grondig gecontroleerd.

Maar misschien ligt het aan de vragen stellen bij de dokter os assistent, geen idee, ikzelf ben nog niet mee geweest naar een consult.

Hij spuit nu 4x per dag met voor 's nachts een dosis die langer werkt.

Maar het ge jo jo blijft maar en daar hebben niet echt een antwoordt op. Eten heeft weinig invloed, alleen als het veel suiker in zit, dat merkt je. Hij neemt dus zo weinig mogelijk suiker, deed hij altijd al.

Hij is nooit een snoeper geweest.

Wanner moet je goed zijn ingesteld, hoe lang duurt dat gemiddeld weet jij dat? Hij heeft nu sinds september 2007 diabetisch. Wel toen is het vastgestelt.

Bedankt!

groet, Annemieke
Zou het helpen als je de tijd tussen spuiten en eten varieert? Dus als hij nu direct voor het eten spuit en het blijkt dat hij anderhalf uur na het eten te hoog zit en een uur daarna te laag, dan komt de insuline te laat zeg maar. Dan kun je proberen een half uur voor het eten te spuiten zodat eten en insuline tegelijk in het bloed komen.

Of andersom, net hoe het nu werkt.

Als hij structureel te hoog zit kun je heel voorzichtig de insu iets omhoog doen en kijken of dat beter gaat. Niet teveel tegelijk omhoog in dosering!
bedankt Lieve en denk goed om je zelf!
Hoi,hoi,

Ik lees wel mee, maar het ontbreekt me even aan de energie om actief aan het topic deel te nemen. Heb denk ik last van een herfstdipje . Hopelijk ben ik er snel weer uit en dan reageer ik weer uitgebreid.
Ja, ik lurk ook- en wil niet altijd egopostings doen.

Hebben jullie dit gelezen over Avandia ?

Ik heb ook last van stemmingswisselingen, en dat vind ik bijzonder vervelend. Of ik ben bitcherig, of jankerig, of alletwee Ik begrijp dat ik eten beter moet verdelen etc- maar op het moment ben ik juist enorm precies.

Mmh, dat verhaal over diabetes 2 die toch 1 is. Hoe weet je dat? Voornl aan het sporten? Want bij mji is op t moment de bls 's ochtends ook wat hoog Waar zie je dat nog meer aan?

Ga nog ff wat bijlezen hier
Wat ben ik blij dat die rotpil uit de handel genomen wordt! Ik heb hem ook iets van anderhalf jaar geslikt en ik voelde me stukken beter toen ik eenmaal gestopt was. Wat een troep!

Teddeke en Speculaasje: sterkte en een voor de komende tijd. Ik hoop dat jullie je gauw weer wat beter voelen!

Thatch: wat vervelend dat je man zo ontzettend schommelt in zijn suikers. Ik heb zelf al ruim 11 jaar diabetes en ik ben nog nooit goed ingesteld geweest. Ik ben nogal insulineresistent, dus dan blijft het een lastig iets. Wel heb ik sinds juli 2007 een insulinepomp en sindsdien voel ik me -ondanks de schommelingen- wel stukken beter! De stemmingswisselingen zijn ook zo goed als over.

Verstrekken ze in Zuid-Afrika ook pompen?
Heb weinig tijd, maar moest even lachen n.a.v. een ander topic... Setter, jij bent oprecht beledigd dat iemand ons topic genegeerd heeft!!! Schattig hoor
Dank je! U is wel lief!
Welk topic??? Ik wil ook ff lachen!!!

Lurken mag hoor Speculaas en Teddie (

Welkom Annemiek! Lijjkt me lastig als je weinig hulp krijgt. Lief geeft goede tips, maar ja.. die is dan ook onze opper-diabeet (toch?!)

Nelladella.. kleuterpuberteit; bestaat dat ook? Gooien we het gewoon daar op!

Mag ik het even afkloppen.. maar het gaat hier al 3 weken errug goed met mijn suikers! Ik heb nog wel eens hoge waardes, soms ook een dag hoog, maar het herstelt zich weer. Iets wat ik me niet meer kan herinneren. Zo fijn!

Vrijdag gesprek met de psycholoog; nav vragenlijst die ik pas heb ingevuld. Man gaat mee. Ben benieuwd.

Had vorige week gesprek met arbeidscoach die door mijn bestuur is gevraagd mij te begeleiden bij (naar ik dacht!) het onderzoeken naar mijn kansen en mogelijkheden binnen het onderwijs. Na 10 minuten bleek dat dat schijnbaar niet de bedoeling was. Er werd me even gemeld dat zij (muts van bestuur en arb.coach) een toekomst binnen het onderwijs voor mij toch echt niet zagen.... Nou lekker dan. Heb ik 6 weken gespendeerd aan het accepteren van het feit dat ik geen klas meer zal "hebben" maar taken buiten de klas (was een zware klus dat accepteren) en dan dit! Van iemand die ik 10 minuten daarvoor nog nooit had gezien!

Ik schoot natuurlijk gelijk helemaal in de tranen (lekker labiel). En ze bleven er maar over doorgaan. Ik kon niet meer normaal denken. Heb na afloop mijn man gebeld en nog even flink doorgejankt én dingen op een rij gezet. Ik werd me toch link! Dit was gewoon niet afgesproken toen we in juni bij elkaar zijn geweest (eerst ik met mijn directeur bij de arbo-arts, later ik en mijn directeur bij de muts van het bestuur). Dus... het laatste woord is hier nog nietover gezegd. Ben erg blij met mijn baas die het volledig voor mij opnam toen ze hem na afloop van het gesprek, gebeld hadden en die vierkant achter me staat.En niet geheel onbelangrijk; mij wel ziet functioneren als InternBegeleider. Maar jezus, wat was ik kwaad, pissed en boos zeg... grrrrr.....

Ik kreeg uiteindelijk nog wel "de zegen"van de arbeidscoach om de opleiding te gaan volgen als ik m breder in zou zetten dan alleen voor Interne Begeleider (is binnen een school); ik kon ook nog uitkijken naar een baan als Ambulant Begeleider (dan kom je van buitenaf kinderen begeleiden op school). Nou ja.. haar zegen heb ik niet nodig, ik ga toch studeren.

Zo.. genoeg geklaagd!

Ik ga lekker lezen!

XXX voor jullie!
Hier vind je het topic waar Nelladella en ik het over hebben.....
Jeetje Ris, wat moet jij je ongelooflijk belazerd gevoeld hebben! Wat een vieze vuile achterbakse klerestreken zeg

Oh, wat voel je je dan aan de kant gezet he? Grmbl.... ik word weer helemaal plaatsvervangend boos

Wel fijn om te weten dat je een grote steun hebt aan je directeur, maar toch....grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!

Setter
quote:Ris schreef op 25 september 2010 @ 21:35:

Welkom Annemiek! Lijjkt me lastig als je weinig hulp krijgt. Lief geeft goede tips, maar ja.. die is dan ook onze opper-diabeet (toch?!)

Ja joh.... Nog effe en ik wordt arrogant en ga mensen negeren

Zeg, even over dat gebeuren met je werk, dat ik dus echt iets wat mij letterlijk zou kunnen overkomen. Ik zit nu in een discussie dat ik vind dat ik een schaal omhoog zou moeten en dan kan ik me ook zo vreselijk kwaad maken! Er is wel eens tegen mij gezegd dat ze dat wel van mij weten, dat ik door de suiker toch af en toe stemmingswisselingen heb..... Oh, en dan wordt ik nóg kwader! Zou het dan toch.... Nee toch...... Ik vind dat moeiljk toe te geven hoor.

Verder goed hier! Ben dit weekend naar Texel geweest met een vriendin, heerlijk veel gefietst, lekker gegeten, goed uitgewaaid en zelfs een kleurtje gekregen! Ik heb ontdekt dat ik toch weer wat vaker naar buiten moet, dat kwam er de laatste tijd niet veel van met al die reisjes en het heeft me zo goedgedaan op Texel! En door dat fietsen kon ik ook nog eten wat ik wilde en was er bijna geen spuiten meer bij, wat wil een mens nog meer! Ze moeten alleen iets op zadelpijn verzinnen

Nu lekker twee weken vrij.... Ben net wakker. Ga me maar eens uitleven met koken denk ik de komende dagen

*ik ga niks schrijven op dat andere topic, ik ga niks schrijven op dat andere topic, ik ga niks schrijven op dat andere topic.... negeren*
Lief wat lief dat je zo solidair bent

Handig trouwens, ik heb dit topic aan mijn favorieten toegevoegd, maar waar staan die dan......
Niemand?

Nou ja, zijn we in ieder geval even ge-upped
Hoi allemaal!

Wat zijn we de laatste tijd rustig met z'n allen, iedereen drukdrukdruk met andere zaken? Ik wel, en elke keer als ik ff wou reageren, kwam er weer iets tussen.

Angelinaa, hoe gaat het met je? Ik hoop dat je het dagelijkse leven weer een beetje op kunt pakken.

Teddeke, klaart je herfstdip al een beetje op? Naar als je je zo voelt en je overal te moe of te lamlendig voor bent. Wil het trouwens een beetje lukken met de schoenen? Sterkte hoor!

Ha, Setterzus, ik heb net als Nelladella erg moeten lachen om je vinnige commentaar op die andere site. Hoe gaat-ie verder? Al roze canules ontdekt, of toch maar overgegaan op de watervaste marker?

Ris, wat moet jij kwaad geweest zijn! Zit er nog vooruitgang in nu? Wel fijn dat je suikers goed gaan (als dat nog steeds zo is). En je klaagt maar lekker een eind weg hoor (dat zegt iedereen ook steeds tegen mij, dus mag jij ook).

Lief, laat je (u? ) niet op je kop zitten met die schaalverhoging. Da's ook de limit zeg, dat ze je boosheid wegwuiven met 'stemmingswisselingen door suiker'. Goed dat je dat hebt weggefietst op Texel. Lekker, nog zo'n weekend aan het eind van het seizoen. Fijne vakantie! Enneh... heb je je favorieten al gevonden?

Hier gaat alles verder z'n gangetje, eigenlijk geen nieuws. Nou ja, ik vergeet wel continu om bloed te gaan prikken. Ik heb het regime dus maar omgedraaid: ik heb een afspraak met m'n huisarts gemaakt, dus moet ik volgende week wel gaan prikken, anders is die afspraak voor niks. Het lullige is dat de hele huisartsenpraktijk er van overtuigd is dat ik panisch ben voor spuiten, maar niets is minder waar, ik ben gewoon een chaoot.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven