Gezondheid alle pijlers

Diabetes-topic

14-03-2007 15:30 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Zijn er mensen hier die diabetes hebben of waarbij het vermoedt wordt dat ze het hebben en daarmee in onderzoek zijn?

Om bij mezelf te beginnen: ik heb momenteel last van lichamelijke klachten die kúnnen wijzen op diabetes. In overleg met de arts heb ik me vandaag laten testen daarop en krijg daar morgen de uitslag van.

De reden dat ik dit topic open is dat ik hier geen topic hierover kan vinden, terwijl diabetes toch een ziekte is waar je veel over hoort en ik informatie/ervaringsverhalen zocht van mensen met (een vermoeden van) diabetes.

Misschien zijn er mensen hier die iets willen en kunnen vertellen over diabetes in algemene zin en/of hoe ze het zelf ervaren. Wellicht kunnen we elkaar daarmee ondersteunen.

Alvast bedankt!

Groetjes Luciel.
quote:sri schreef op 30 september 2010 @ 17:07:

Lief, laat je (u? ) Mevrouw Lief voor jou he, meisje
Duizend excuses mevrouw Lief, het is verre van mij u te willen beledigen.

Geloof mij, uw u toegenegen Sri

* 19e-eeuwmodus uit *
*grinnik* zus....
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Roze canules gevonden! NIeuw bij Boeren (weet natuurlijk de naam niet; ga he tnog opzoeken voor je!)
Eens even iets anders tussendoor. Ik slik al bijna vier jaar glimepiride (mss beter bekend als Amaryl). Mijn apotheek heeft de wonderlijke gewoonte om elke drie maanden van leverancier te veranderen en daarom heb ik ze al in alle soorten en maten gehad, hoewel de sterkte natuurlijk hetzelfde blijft. De pillen (nee, niet overdrijven, pilleTJES) die ik nu heb, van het merk Apothecon, zijn zo bloedstollend klein dat ik al twee keer gemerkt heb dat ik ze niet had doorgeslikt, maar dat ze tussen m'n wang en m'n kiezen waren blijven zitten (mijn 'ontbijt' bestaat uit een handje van 7 verschillende pillen die ik in 1 hap naar binnen slok). Zitten hier toevallig farmaceuten tussen de lezers? Of apothekersassistenten? Kan ik een verzoeknummer indienen voor een extra hoeveelheid bulkstof om die kleine rotpilletjes wat substantiëler te maken? Het is geen "probleem", het is gewoon irritant en lastig en ik word er chagrijnig van!

Ja, ik weet wel dat ik dat aan mijn apotheek moet vragen, maar het is hier soms zo stilletjes de laatste tijd en we moesten weer een beetje ge-upped worden.

Alles goed met iedereen?
Ik kon even zwaaien naar jullie :-). Alles goed met iedereen hier? Met mij gaat alles wel goed, af en toe een dipje, maar dat komt ook wel weer goed! Ik ben veel met andere dingen tegen en heb veel leuke dingen in het vooruitschiet :-).

Dikke knuffel voor iedereen, ik wil jullie nog bedanken voor jullie begrip en steun!!
Jaaa heee, angelinaa, moet je wel gewoon doen hoor! Zou dat nou een stemmingswisseling geweest zijn of gewoon een heel slecht humeur? Arme meid, en je bedoelde het zo goed!

Heel veel plezier met je leuke dingen, kom je nog een keer vertellen wat je hebt gedaan?
Tjee, volgens mij heb ik zelf last van hoge bls-waarden en heb ik mijn stemmingswisselingen even botgevierd op het pomp-topic (tja, sorry hoor, zit nu eenmaal in een dipje met het bijbehorende sleche humeur, excusez......)

Verder alles goed met jullie allemaal??
Ik ben alleen maar heeeeeel erg moe van het vele werken en het veel moeten onthouden uit de opleiding. Zo moe dat ik afgelopen maandag mèt boodschappen maar zónder honden hier voor het huis stond.

Mezelf af te vragen wat het nou toch was wat ik vergeten was....
Haaa Setter, ben je er weer?? Is de opleiding zo vermoeiend? Maar vind je het toch wel leuk? Want dat is toch het belangrijkste! Dat je er moe van wordt, hoeft niet erg te zijn, als je er maar enthousiast over bent. Vertel, als je er zin in hebt. Ik ben in elk geval benieuwd of je je een beetje op je plaats voelt.
quote:angelinaa schreef op 05 oktober 2010 @ 00:13:

Ik kon even zwaaien naar jullie :-). Alles goed met iedereen hier? Met mij gaat alles wel goed, af en toe een dipje, maar dat komt ook wel weer goed! Ik ben veel met andere dingen tegen en heb veel leuke dingen in het vooruitschiet :-).

Dikke knuffel voor iedereen, ik wil jullie nog bedanken voor jullie begrip en steun!!

Ik wil alleen maar even zeggen dat wij jou hier WEL lief vinden hoor!

Zo, en nu ga ik eten, ik val om van de honger!
Sri, ik kom nog terug op al jouw vragen hoor, beloofd!
Doe maar lekker rustig aan, Setter, alles mag en niks moet (ik spreek voor mezelf hoor). Whatever suits you!
quote:Ris schreef op 02 oktober 2010 @ 17:22:

Roze canules gevonden! NIeuw bij Boeren (weet natuurlijk de naam niet; ga he tnog opzoeken voor je!)

OOOOOOHHHHH, sorry sorry sorry, ik lees dit nu pas!

Wat lief dat je aan me denkt Ris, ik ben benieuwd naar die roze canules

Ik heb ze wel al gehad van de Mio-lijn van Paradigm, maar die werken voor geen meter. Veels te veel gepriegel met het naaldje in de aansluiting op je buik precies zo en niet anders...brrr....dat werkt niet met die blubberbuik van mij in combinatie met die diabetesvingertjes.
quote:setter schreef op 07 oktober 2010 @ 17:45:

[...]

Ik wil alleen maar even zeggen dat wij jou hier WEL lief vinden hoor!

Zo, en nu ga ik eten, ik val om van de honger!

Dank je wel! . Ik bedoelde het idd echt alleen maar goed op dat topic, maar soit..Het werd blijkbaar niet gewaardeerd . Hoe gaat het met je opleiding? Hopelijk krijg je het snel wat rustiger, zodat je je honden niet meer vergeet .

Hier gaat het eigenlijk echt heel erg goed met me! Sinds ik het besluit heb genomen van geen tweede kindje is er als het ware een last van m'n schouder gevallen. Ik heb er absoluut vrede mee en heb veel zin in de dingen die er aan komen!

Qua leuke dingen gaan we namelijk volgende week naar Voicemale. Ik weet niet of jullie die kennen, maar dat zijn Belgische mannen die alleen maar acapella zingen en ze zijn echt heel erg goed! Kijk maar eens op youtube als je d'r zin in hebt. Een echte aanrader!! Volgende week komen ze in Purmerend (is bijna 2 uur rijden voor ons ). En in februari gaan we sowieso ook 2 keer naar ze toe, dan wat dichterbij. Wij wonen namelijk zelf 10 km van de Belgische grens af . Dus daar kijk ik heel erg naar uit!!

Daarbij ben ik bezig met afvallen. Deze week begonnen en er is al 2,5 kilo af . Ik wil 20 kilo afvallen en ik heb goede hoop dat het nu eindelijk zal lukken. Er is namelijk een knop bij me om, ik ben het namelijk écht beu nu, dat overgewicht. Ik heb hele goede motivatie om er nu echt wat van te maken! Ik ga voortaan iedere avond minimaal een uur wandelen, vanavond ben ik al lekker anderhalf uur geweest.

Kortom, het gaat gewoon goed met me!

En nu wil ik ook weten hoe het met iedereen is natuurlijk, dus hopelijk wordt het snel weer wat drukker hier .
Angelinaa, je bent een bikkel!!! Ik hebt er echt, echt bewondering voor hoe jij met je teleurstelling omgaat en het weet om te buigen tot iets positiefs. Wow, de eerste week al 2,5 kg er af, petje af! Wat stimuleert dat heerlijk hè, als het begin al zo goed gaat. Je krijgt gelijk zo'n geestelijke boost om door te gaan. Dan wordt zelfs wandelen leuk (zucht). Ik weet het, wandelen wordt steeds leuker naarmate je het meer doet, maar voor je bij dat omslagpunt bent... En dat voor een potentieel superlui varken als ik... Als ik de keus heb tussen een boek op de bank en een wandeling, dan is de beslissing in een 10e seconden genomen.

*Schaamt zich te pletter *

Misschien toch weer eens aan een hond gaan denken, dan moet je wel.

Voicemail ken ik niet, ik ga er op zoeken!

Keep up the good work! Ik leef met je mee en hoop je goede voorbeeld nog eens na te kunnen doen.
Hallo, ik ben van nick veranderd (geen koekje meer) maar ik was hier al geregeld.

Vandaag hoorde ik van een achternicht, dat mijn vader van beide ouders diabetes-aanleg heeft, vandaar ik dus ook. Ze vertelde over "LADA"- heb wel wat gegoogled, maar word er niet veel wijzer van. Iemand hier er ervaring mee? Testen ze in NL daar altijd op? Moet ik dat ook laten doen? Mijn nicht suggereerde dat eigenlijk... Ik voel me af en toe niet zo goed, en als de bls danst, gaat de stemming meedoen- en daar heb ik zon hekel aan Ik sta ook weer op rantsoen, na een week Nederland (heeeeeerlijke kaas) ging het ff niet zo goed. Gelukkig zit er weer een dalende lijn in.

Angelina, knap dat je vrede hebt met je beslissing. Ik ben nog niet zover...

Setter, wat studeer je?

Alle anderen:
Kut... berichtje getypt en nu is het weg.. wilde even bijlezen. Ging niet...

Roze canules waren van Mio; daar heb je dus niks aan.

Mehroe (fka Speculaas?) LADA ken ik alleen van dat auto-merk... sorry!

Angelinaa goed van je dat je je goed voelt. Ook fijn dat het afvallen goed gaat! Hier lukt het maar niet...

Werk is kut; wilden ze (arbeidscoach en bestuur) me 3 weken geleden nog uit het onderwijs hebben, vorige week kreeg ik te horen dat ik na de herfstvakantie weer voor de klas moet. Terwijl we (directeur, arbo en ik) hadden "afgesproken" dat ik uit de klas zou gaan, studie IB-er zou gaan doen en dan maar hopen dat dat wel zou werken. Arbo-arts hield bij het gezamenlijke overleg (zonder mij) zijn mond; de eikel.

Ik weet niet hoe ik het moet gaan combineren; studie + 2,5 dag voor de klas (met ouderavonden, rapporten, vergaderingen etc etc etc) gezin en diabetes. Oh wisten jullie al dat je met diabetes "MAKKELIJK" 110 kunt worden (wat vind ik dat toch een kut opmerking....)

Rug speelt ook spontaan weer op, hoe zou het toch komen?!

Lief; als ik in het bovenste menu kijk (waar forum enzo staat), dan kun je kiezen voor "mijn viva" en dan kies je "mijn laatste" en als het goed is, komt dit topic er dan tussen te staan. Zo doe ik het tenminste altijd. Lekker makkelijk.

Ga zo maar eens prikken; zit al vanaf het avondeten te hoog (chinees doet het altijd goed).

XXx
Ris, psies Joh, wat een gedoe, bah! En nu

Mijn nicht zei dat Lada (latent auto-immune diabetes in adults) diab 1.5 is, tussen 1 en 2. Het lijkt eerst 2 (maar je bent er te jong voor), en het gaat niet goed, en dan is het toch 1, en insuline spuiten.
mehroe, welkom! Er is ooit een heel goed stuk over die exotische soorten in de diabc geweest, wellicht staat er iets bij de dvn op de site?

Ris, eensch! Zo erg is het niet hoor, diabetes, er zijn altijd ergere dingen! Je gaat er tenminste niet dood van he (als je goed instelbaar bent, altijd nadenkt over wat je in je mond stopt, geen last hebt van gevoelige/ontstoken huid door het spuiten, altijd eten en spuitwerk bij je hebt, nooit gaat roken, of drinken, geen hartpatient wordt, of je voet eraf moet, en je niet zonder voorbedachten rade een sprintje trekt of even een blokje om gaat sporten zonder je basaalstandje te verlagen). Makkelijk, 110 worden. Niks moeilijker dan met een volledig gezond lichaam.

Oh, en dat je de hele avond al hoog zat, dat is je eigen schuld. Had je maar niet zoveel moeten eten
We hebben het vermoeden dat mijn vriend diabetes type 2 heeft.

Over 2 weken naar de HA en dan testen.

Hoe moet ik hem hierin steunen?

Hij is absoluut geen prater.
Lief, idd, er staat wat op de site, ga even lezen, bedankt!

Joh wat een sukkels van "je kunt makkelijk 110 worden" grrrrrrr
Ik hoop van ganser harte dat ik met mijn klachten geen 110 hoef te worden zeg

Lief, je vergeet de dove tenen en vingertoppen, de niet genezende wondjes en de zenuwpijnen. Tsss, slordig hoor
Oja, en de mensen die dat soort dingen zeggen blaken zelf van gezondheid en hebben géén idéé wat het hebben van diabetes inhoudt. Maar hee, we mogen niet klagen want we gaan er niet dood aan toch?
Lieve schatten, dat is nou net de oorsprong van het obligate antwoord 'Ik mag niet klagen' op de vraag 'Hoe gaat het ermee?'. Ik heb dan altijd de neiging om te zeggen 'Ik mag eigenlijk

niet klagen, maar als je ff hebt (koffie?), dan ga ik eens lekker los'.

Aangezien overgewicht in veel (en lang niet alle) gevallen inherent is aan diabetes, menen veel niet-diabetici comfortabel kort door de bocht te mogen concluderen dat het allemaal onze eigen schuld is. Want dat is overgewicht, toch? En voor het gemak (ze zijn dan toch bezig), wordt dat gelijk betrokken op de aanslag op hún belastingcentjes. Want daar gaat tegenwoordig toch alles over in Nederland?

Btw, niet-diabetici= niet suikerziek = dus een chronisch zuur humeur? Maar dat terzijde.

Meiden, laten we onze energie toch alsjeblieft niet meer steken in dat soort nitwits! Wat hebben we er aan?

Wij hebben alleen met ons te maken. Met onze problemen, met ons verdriet, met het hele briljante betoog van Lief, met de boosheid van Setter, met dit hele geweldige topic! En denk

maar zo: ook schrale troost is troost: ook al die zogenaamde verantwoord levende topfitte supergezonde zelfvoldane types gaan vroeg of laat dood. Zoals wij allemaal, de één vroeger, de ander later. En omdat we geen van allen weten hoe we tenslotte gaan, past de club-die-het-allemaal-zo-goed-weet, enige bescheidenheid.

Ik ben ontzettend blij met jullie, met onze verbondenheid, onze onderlinge steun, ook al staat het topic soms even stil maar hey, that's life! Ik vind dat vele malen belangrijker dan domme opmerkingen van onwetende mensen die in de verste verte niet weten waar ze het over hebben. Laat je niet kisten!

Allemaal, dikke kus!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven