ADD / ADHD.....

08-05-2007 09:16 2745 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weet niet of dit de goede pijler is....

Maar wie heeft er ADD of ADHD of denkt dat hij / zij het heeft? Hoe ga je ermee om, wat is de reden om je wel of niet te laten diagnosticeren, weet jouw omgeving het en en en en.....

Ik denk zelf ADD te hebben, maar weet nog niet of en hoe ik dit wil laten onderzoeken. Sinds de puberteit ben ik ermee gaan worstelen en ik krijg er steeds meer last van, tegen dingen aanlopen en niet weten hoe je het moet aanpakken....

Dus.... laat weten of je mensen kent die dit ook hebben of dat jij zelf er last van hebt en hoe je ermee om kan gaan!

Alvast bedankt forummers!
@dreamlogic... je hebt gelijk! Het neefje van mijn vriendin is autisme "aangepraat" omdat de vader het syndroom van Asperger heeft, en mamalief de hele dag tussen kinderen met een verstandelijke beperking zit. Het is zo makkelijk om daar meteen naar te wijzen, terwijl het jochie niet eens getest is. Ik schrok toen een ex-collega mij vertelde dat zijn zoontje van 10 Seroxat kreeg voorgeschreven van de huisarts, vanwege ADHD klachten... ik slikte toendertijd dit erg onprettige medicijn ook, en dan denk ik: vaak gaat men inderdaad te ver...
@ dreamlogic

vergeet niet dat bij een volwassene de sticker een stuk minder snel geplakt word dan bij kinderen. Zeker als je tot zover al succes hebt gehad in het leven. Wat zoveel is als het hebben van een afgeronde opleiding en baan.

Ik zou je echt adviseren om een diagnose aan te vragen.

Voor mij was de officiële diagnose ook een duidelijke confrontatie. Een confrontatie met de zaken die niet goed gingen. In sommige gevallen kun je wel denken in oplossingen. Maar pas op het moment dat het probleem goed in kaart is gebracht, kun je overgaan op gerichte oplossingen.

In mijn geval oplossingen die op de oorzaak gericht zijn in plaats van op het managen van het gevolg.

Iets in me vind het nog steeds een zwak dat ik de coaching en medicatie nodig heb (gehad). Dat ik het allemaal zelf had moeten doen. Gelukkig heb ik ondertussen geleerd dat hulp accepteren juist sterker maakt.

Geloof me, diagnose maakt het allemaal niet makkelijker. Medicatie gaat problemen niet oplossen. Het kan echter wel een heleboel verduidelijken.

En als je geen diagnose hebt gekregen is dat ook een prettige reality check.
oh, en hier is de ritalin al duidelijk uitgewerkt

Ik negeer de parental control op mijn computer al veel en veel te lang. En de wekker gaat nog altijd om 7.30.

Aaargh! Waarom maak ik het mezelf altijd nog moeilijker en stressvoller door niet te slapen in weken waarin het al ***&# druk is?! En door vooral niet bezig te zijn met zaken die de hoogste prioriteit hebben?!

morgen maar weer even een prio-lijstje maken ;)
Ik heb inmiddels een second opinion aangevraagd en heb binnenkort het eerste gesprek met de psycholoog.

Of het nou wel of geen ADD is, feit blijft dat ik continue tegen dingen aanloop die ik gewoon niet voor elkaar krijg. Al neem ik als simpel voorbeeld het huishouden... ik weet wel hóé het moet, maar het lukt me niet. Ik probeer met lijstjes het voor mezelf enigszins te plannen, maar ook dat gaat fout. Hoe doen jullie dat, de dagelijkse dingen? Blijven die liggen, krijg je hulp, hebben jullie voor jezelf een manier gevonden bijvoorbeeld waardoor je wel goed (of in ieder geval voldoende) functioneert?
Hallo allemaal,

Ik was net even op internet naar ADD aan het zoeken en toen kwam ik dit forum tegen. Ik weet sinds bijna 3 jaar dat ik ADD heb en over het algemeen kan ik daar best mee leven, maar soms dan baal ik zo van mezelf dat ik even op internet naar bevestiging zoek en daarna besef dat ik best goed bezig ben...

Ik schrik een beetje van sommige verhalen die ik hier lees. AD(H)D kan alleen door een psychiater worden vastgesteld. Dus niet door de huisarts, een psycholoog, een test op internet, enz. En medicatie mag alleen door een psychiater worden voorgeschreven (kan uiteindelijk door de huisarts worden overgenomen). Als die medicatie je niet snel helpt- na een week moet je er echt iets van merken- heb je de verkeerde medicatie. Een hogere dosis heeft weinig zin als je geen baat hebt van een lage dosis. Dan kun je beter een ander medicijn proberen. Laat je dus goed begeleiden door een psychiater die je vertrouwt. Nog een tip van 'oma': trek je niks aan van mensen die zeggen dat ADHD een modeverschijnsel is. Dat vroeger niemand ADHD had (of een burnout, of kanker, of wat dan ook) betekent niet dat het niet bestond, alleen dat de medische wereld niet zo ver was. En vroeger kwam er veel minder informatie op je af en hoefde je veel minder dan nu, dus is het nu veel moeilijker om met ADHD te functioneren.

Goh, laat ik dan nu maar eens gaan doen wat ik eigenlijk moet doen: een scriptie schrijven...
ik heb ernstige adhd. bij test toedertijd (10 jaar) geleden bleek ik op alle punten 4 tot 5 te scoren.

daarna therapie gehad en ook nog medicatie gebruikt.

bij alles heb ik het idee dat het weinig (therapie) tot niks (medicatie) heeft geholpen.

tuurlijk is het fijn om te praten over je adhd maar het leven wordt niet anders aangezien de hersenen gewoon anders werken. als ik ontplof dan ontplof ik en kan het op dat moment niet stoppen al zegt iedereen duizend keer je moet tot 10 tellen (ik noem maar een voorbeeld)

je zult jezelf dingen moeten aanleren om het makkelijker te maken voor jezelf.

wat mij persoonlijk wel erg goed heeft geholpen is neuro-feedbacktraining.

heb eerst een heleboel behandelingen gehad in korte tijd, ongeveer 35, 3 jaar geleden, en nu doe af en toe 1 behandeling om mijn hersenen te 'resetten'

neuro feedback traint de hersenen om op een andere manier te werken.

ik raad het iedereen aan om eens gewoon informatie erover te lezen want ik kan het niet goed uitleggen hoe het werkt maar er is dus genoeg te vinden op internet.
Ik zou dus niet aanraden om met neuro-feedback te beginnen. Of beter gezegd: nu nog niet.

Er is geen goed onderbouwde achtergrond, waarom het zou werken.

Sterker nog: er is niet een (goede, dubbelblind) studie die een werkend effect kan aantonen.

Momenteel draait er zo'n studie vanuit het Radboud ziekenhuis (of een poli daarvan) en ze schijnen ook in Eindhoven bezig te zijn.

Ik ben heel benieuwd naar de resultaten. Het zou fijn zijn als het werkt, maar ik vrees voor een placebo-effect. Voornamelijk omdat ik de achterliggende theorie vrij zwak vindt. Hersengolven worden inderdaad gelinkt aan mate van concentratie, maar er zijn grote interpersoonlijke verschillen; sommige mensen vertonen bijvoorbeeld altijd alfa- of juist vrijwel nooit alfa-golven, en die worden in andere onderzoeken juist gelinkt aan (het afdwalen van) aandacht.

Dus tja, ik ben nogal kritisch. Niet dat ik daarmee miXXed haar ervaringen wil bekritiseren, want ik geloof je direct als je zegt er veel baat bij te hebben.

Maar ik wil wel een kanttekening plaatsen, omdat neuro-feedback vaak gebracht wordt als een wetenschappelijk verantwoorde methode. En dat is dus (nog) niet.
@ fency.. bewijs van de medische wetenschap. de hele pharmaceutische industrustrie doet er alles aan om een echt onderzoek te doen. stel je voor dat uit zou komen dat het wel werkt. want er gaat een hoop geld om in de psychische branche. (en niet alleen bij adhd, veel meer psychische klachten kunnen er baat bij hebben o.a. depressies, slapeloosheid enz enz.)

mij zus heeft een eigen feedback praktijk opgericht. is erg geintresseerd geraakt toen ze voor mij naar oplossingen zocht voor de adhd. (btw ik heb een nogal slimme zus die heel erg gemakkelijk leert dus niet iets wat je zomaar even tussendoor doet.) ik kan dus regelmatig even bijtrainen.

maar wat dan nog als het een zgn placeboeffect heeft? beter dan al die medische rotzooi die je slikt want het staat niet voor niks op de opiumlijst 1. t zijn geen onschuldig pilletjes. rebound effecten zijn ook enorm heftig. in mijn geval nog erger dan de kwaal zelf.

als mijn kind adhd zou hebben (wat godzijddank niet zo is) dan zou het absoluut geen pil en stempel krijgen maar zo regelrecht naar mijn zus gaan.

ik ben het levende bewijs dat het bij mij wel heeft geholpen!

mijn hele omgeving is het opgevallen dat ik veel rustiger ben geworden.

mij maakt het verder niet uit of iemand er wel in gelooft of niet maar wat ik wel vreemd vind is dat iemand die er geen ervaring mee heeft of vanuit de omgeving het een ander juist afraadt. informatie verzamelen op allerlei verschillende vlakken kan echt geen kwaad.

ik heb alle kanten meegemaakt van de adhd. weet heel goed hoe het allemaal werkt. van de therapieen tot de medicatie aan toe. 1 ding is zeker als ik erop terug kijk is het moment dat ik aan de medicatie begon alles veel erger werd. meer problemen op het werk en prive, heftige woedeaanvallen, heel veel afvallen door verminderde eetlust enz enz..

kreeg ook te horen uit mijn omgeving dat ik leuker was zonder pillen omdat ik helemaal afgestompt raakte.

tis maar waar voor je kiest...
Hoe kom je er bij dat ik geen ervaring heb met ADHD?

Ik vind het alleen niet verstandig om kritiekloos een therapie aan te prijzen, als nog niet bewezen is dat die therapie werkt.

Als het om speciale dieten gaat, of een bach-bloesem-therapie, had ik hetzelfde gezegd.

Er wordt genoeg 'onderzoek' gedaan door mensen die er mee hopen te verdienen. Maar tot nu toe is er geen goed onderzoek naar gedaan.

Ik kan het daarom alleen maar toejuichen dat er eindelijk een fatsoenlijk dubbelblind onderzoek komt vanuit de behandelende kant.

En ik heb nooit beweerd dat het per definitie niet werkt. Misschien komt er uit dat het voor (een deel van de patiënten) wel werkt. Dan is het toch helemaal prima? Maar dan is er tenminste iets hard gemaakt.

Ik begrijp je argument ook wel mbt het placebo-effect. Maar ethisch gezien kan ik daar niet achter staan. Je maakt mensen dan een hoop geld afhandig met een fabeltje.

Laat ze iig weten dat er wetenschappelijk geen resultaat is aangetoond. Dan begin je er tenminste willens en wetens aan, en dan heb ik er geen probleem mee.

En je aversie tegen medicatie... Tja, dat werkt bij mij dus wel. Ook niet allemaal; concerta beviel slecht, maar de ritalin die ik nu heb, werkt prima.

Maar bij die medicatie is tenminste gedegen onderzocht of het werkt. Helaas maar bij maximaal 2/3de van de patienten (of iets die kant op), maar dat geeft wel een stevigere basis om er mee te beginnen.

Zoals jij kritisch bent mbt medicatie, ben ik kritisch mbt neuro-feedback. Maar uiteindelijk willen we allebei dat mensen de voor- en nadelen weten, en zo een weloverwogen keuze kunnen maken; of dat nu gaat om neuro-feedback, of om medicatie.

Ik vind het alleen niet verstandig om kritiekloos een therapie aan te prijzen, als nog niet bewezen is dat die therapie werkt.

Als het om speciale dieten gaat, of een bach-bloesem-therapie, had ik hetzelfde gezegd.

Achteraf gezien was 'afraden' misschien niet de juiste woordkeuze, overigens.

Er wordt genoeg 'onderzoek' gedaan door mensen die er mee hopen te verdienen. Maar tot nu toe is er geen goed onderzoek naar gedaan.

Ik kan het daarom alleen maar toejuichen dat er eindelijk een fatsoenlijk dubbelblind onderzoek komt vanuit de behandelende kant.

En ik heb nooit beweerd dat het per definitie niet werkt. Misschien komt er uit dat het voor (een deel van de patiënten) wel werkt. Dan is het toch helemaal prima? Maar dan is er tenminste iets hard gemaakt.

Ik begrijp je argument ook wel mbt het placebo-effect. Maar ethisch gezien kan ik daar niet achter staan. Je maakt mensen dan een hoop geld afhandig met een fabeltje.

Laat ze iig weten dat er wetenschappelijk geen resultaat is aangetoond. Dan begin je er tenminste willens en wetens aan, en dan heb ik er geen probleem mee.

En je aversie tegen medicatie... Tja, dat werkt bij mij dus wel. Ook niet allemaal; concerta beviel slecht, maar de ritalin die ik nu heb, werkt prima.

Maar bij die medicatie is tenminste gedegen onderzocht of het werkt. Helaas maar bij maximaal 2/3de van de patienten (of iets die kant op), maar dat geeft wel een stevigere basis om er mee te beginnen.

Zoals jij kritisch bent mbt medicatie, ben ik kritisch mbt neuro-feedback. Maar uiteindelijk willen we allebei dat mensen de voor- en nadelen weten, en zo een weloverwogen keuze kunnen maken; of dat nu gaat om neuro-feedback, of om medicatie.

ten eerste lees ik nergens in mijn stukje dat ik zeg dat jij geen adhd heb en ten tweede prijs ik geen therapie aan maar heb ik geadviseerd om informatie te gaan inwinnen. een groot verschil vind ik.

ik ben niet kritisch ten aanzien van medicatie ik ben een een gebruiker geweest van de medicatie. jij weet 'niks' van neurofeedback alleen dat geen wat je gelezen hebt daarover.

mijn vriend heeft ernstige angstaanvallen gehad en een groot trauma uit zijn jeugd.

het is allemaal over dmv neurofeedback.

toen ik de eerste keer bij mijn trainer kwam en hij een hersenscan maakte kon hij na afloop tegen mij zeggen: wat heb jij een druk hoofd!! wat een herkenning was dat zeg.

neurofeedback is niet iets van de laatste paar jaren. het bestaat al veel langer.

bovendien vind ik een medische verklaring of iets wel of niet werkt lekker makkelijk. t is hetzelfde als acapunctuur, werkt ook niet volgens de medische wetenschap.. maar het is wel al honderden jaren oud.

het is wel degelijk onderzoek naar gedaan naar de gerbuikers van de neurofeedback en een heleboel mensen gaan tevreden de deur uit. hoezo het werkt niet?
Accupunctuur is ook geen bewezen therapie. Daarover zijn de reportages wisselend, maar uit de betere experimenten komt ook weinig effectief resultaat zodra je het placebo-effect weg haalt.

Dat individuele gevallen er baat bij hebben, is geen bewijs. Dat het al lang bestaat, of dat je er een moeilijke opleiding voor moet volgen ook niet. Het kan dan nog steeds om een placebo-effect gaan.

Dat ik geen persoonlijke ervaring mee heb, betekent niet dat ik geen goed onderbouwde mening kan hebben. Het zou wat worden als je alleen uit eigen ervaring mensen mag adviseren. Iedereen die iets van statistiek weet, of van placebo's, weet dat juist dat niets zegt op wetenschappelijk niveau.

Het probleem met informatie inwinnen, is dat je automatisch op sites terecht komt die die therapie geven. Dat is dus geen onafhankelijke bron. Pas de vierde link is wikipedia met enige kritiek. En als je verder zoekt kom je dit nog tegen: http://www.skepsis.nl/blo ... raining-kritisch-bekeken/

Maar voel je alsjeblieft niet aangevallen. Ik ben niet kritisch richting jou of jouw persoonlijke ervaring. Ik ben kritisch richting de therapie an sich en de wetenschappelijke onderbouwing er van.
ik voel me zeker wel aangevallen.

net alsof adhd klachten verminderen met een placebo effect.

als dat zo zou zijn dan zou adhd ook niet bestaan.

blijf bij mijn mening: je kunt zeer zeker een goed onderbouwde mening hebben. helaas is die mening gebaseerd uit gelezen artikelen en niet uit eigen ervaring.

een heel groot verschil voor mij.
is het een idee om tips uit te wissellen mbt adhd, bv. hoe orde in je leven, hoe een baan leuk te houden (immers snel verveeld), hoe een relatie leuk te houden, hoe te concentreren voor bij voorbeeld een studie of thuis werk? hoe structuur krijgen met betrekking tot eten en slapen? Voor mij is dit alles zeer lastig, ben overigens 37 en slik sinds een jaar retalin (toen pas diagnose, wist wel al heel lang dat ik het had)
In dat geval kijken we beiden heel anders naar de manier waarop een therapie aantoonbaar werkzaam bewezen kan worden, en gaan we er ook nooit uitkomen.

Het is in ieder geval niet mijn bedoeling dat je je aangevallen voelt.

Overigens geloof ik wel degelijk dat een placebo-effect ook bij ADHD optreedt. Je ziet het namelijk ook bij medicatie optreden.

Ook daar rapporteren patiënten (of ouders/leerkrachten) een werkzaam effect, zonder dat ze weten dat ze een niet-werkende placebo krijgen. Het is een heel logisch gevolg van iedere vorm van medicatie of therapie: je steekt er geld, tijd en moeite in. En dus heb je er baat bij om te willen dat het werkt (onbewust). Tel daar bij op dat mensen vaak hoopvol en gemotiveerd aan de slag gaan; ook dat geeft een positief effect.

Alleen zie je bij medicatie dat het effect bij de werkzame medicatie wel groter is dan bij de placebo, waardoor de medicatie bij hen méér is dan een placebo.

En ik ben benieuwd, en ik op zich hoop ik ook, dat zoiets ook aangetoond kan worden bij Neuro-feedback.

@ Mijntje;

In dit topic en het vorige staan al veel nuttige tips. Ook in het topic 'Gordijnen dicht, aub: ADHD en aanverwanten' (of zoiets) staan nuttige tips.

Als je specifiekere tips wilt, kun je beter een gerichtere vraag stellen. :-)
quote:miXXed schreef op 04 oktober 2010 @ 21:32:

ik voel me zeker wel aangevallen.

net alsof adhd klachten verminderen met een placebo effect.

als dat zo zou zijn dan zou adhd ook niet bestaan.

blijf bij mijn mening: je kunt zeer zeker een goed onderbouwde mening hebben. helaas is die mening gebaseerd uit gelezen artikelen en niet uit eigen ervaring.

een heel groot verschil voor mij.

Ja je eigen mening is natuurlijk veel betrouwbaarder dan al die wetenschappelijke studies he .

Ik begrijp het wel hoor. Je kent je eigen situatie natuurlijk het best, en je kiest de weg die het beste voelt (doe ik ook). Maar met waarheid heeft dit vaak toch niet zoveel te maken.
Hoihoi, ben ik weer eens even.

Ik 'doe' dus aan neurofeedback, ik heb nu een behandeling of... wat zal het zijn, twaalf? gehad. Ik kan er nog niets zinnigs over zeggen. Mijn hulpvraag is kort gezegd: me beter willen houden aan dingen die ik me voorneem te doen, meer daadkracht dus. De hersengolf die daarbij een rol zou spelen wordt getraind, volgens mijn trainster is deze al flink veranderd. In mijn gedrag merk ik echter nog niet zo veel verschil. Soms wel, maar dat kan ook aan allerlei andere factoren te wijten zijn. Mijn stemmingen en daadkracht zijn heel sterk afhankelijk van hormonale invloeden, van of ik goed slaap of niet enzovoort. Dat maakt het heel moeilijk om goed te kunnen beoordelen of iets werkt, hetzelfde geldt nog steeds voor de medicatie die ik ook gebruik. Sinds een half jaar ongeveer is dat dexamfetamine, daarvoor methylfenidaat. Sinds de dexamfetamine heb ik veel minder slaap nodig, is mijn indruk. In concrete zin sliep ik tussen pakweg juli en vorige week gemiddeld tussen de vier en vijf uur per nacht. Omdat ik verder heel passief was en somber en enorm piekerig was, leek me dat te ver gaan. Ik heb de medicatie nu wat teruggebracht en slik sowieso na 15.00 uur geen dexamfetamine meer. Als ik voel dat ik wel iets nodig heb, neem ik later in de middag 5 of heel af en toe 10 mg methylfenidaat.

Mijn slaappatroon heb ik doorbroken door een paar nachten een inslaapmiddel te nemen. Ik voel me nu wel beter en actiever, gelukkig.

Rond neurofeedback heb ik wel veel vragen en ik discussieer veel met de trainster, die de meeste antwoorden ook niet heeft. Ik vind het ook niet zo'n punt dat het nog niet wetenschappelijk onderbouwd is; ik geloof niet dat het kan schaden, en mocht het wel werken, dan ben ik daar blij om. Ik ga nog een keer of acht door en wil dan echt duidelijker resultaat zien. Zo niet, dan stop ik ermee.

Ik vraag me af of een soort 'sneltherapie' misschien ook zou werken, met neurofeedback. Dat je een week lang elke dag gaat, bijvoorbeeld, en daarna een tijdje twee keer per week. Ik ga nu eens per week, maar zou er liever sneller doorheen gaan. Het is niet bekend welke frequentie het beste werkt. Overigens was ik een poos terug mijn medicatie vergeten in te nemen. Na de neurofeedbacksessie vroeg mijn therapeute of er misschien iets speelde, of ik gespannen was of wat dan ook, want de meting week sterk af van de andere sessies...

xYella.
Weer een vraag van mijn kant, al langere tijd niet meer op het forum geweest. Nog steeds aan het dubben of het een geval bij mij is van ADD of hypersensitiviteit. Zo ben ik overgevoelig voor allerlei invloeden van buitenaf. Zo heb ik snel last van fobieen voor de raarste dingen. Nu de kou er weer aan gaat komen ben ik erg gevoelig voor statische electriciteit. Vind dit erg maf aan mijzelf en draaf hier een beetje in door. Maar ben dan echt bang om nog iets aan te raken van metaal. Krijg ik de klap dan erger omdat ik gevoeliger ben ofzo.

Relaties en werk werken nog steeds niet, snel afgeleid. Medicatie wordt ik weer opgefokt van. Help!! Is er een andere manier om rustiger te worden....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven