Geld & Recht alle pijlers

Winkel geeft zoon I-pod Nano mee ipv Shuffle,winkel wil nu..

30-09-2010 10:31 336 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van 14 jaar heeeft gisteren in de Mac store een I-pod Shuffle gekocht voor 50¤. Bij thuiskomst bleek dat ze een I-pod Nano,de nieuwste,van 189,00¤ in zijn tasje hadden gedaan.

Zoon natuurlijk helemaal blij. Had er natuurlijk wel een dubbel gevoel over,want ik wil natuurlijk niet dat desbtreffende verkoper er problemen mee krijgt. Maar vind het wel hun fout.

Vanmorgen werd ik op mijn mobiel gebeld door de Ing. Het Macme winkel had contact met hun opgenomen ,want zoon had gepind met Ing pasje. ING heeft dus via zijn banknummer mijn banknummer met bijhorend 06nummer achterhaald.

Ik moet dus contact opnemen met de winkel.

Maar mogen zij de I-pod -nano nu terugeisen?

En wat hadden jullie gedaan,hadden jullie na deze fout eerlijk terug gegaan naar de winkel? Heel eerlijk?
quote:duploo schreef op 30 september 2010 @ 11:31:

[...]

Wat een kul redenatie... omdat mijn naaste buren in mijn tuin schijten is het maar normaal dat ik bij mijn overburen in de tuin ga schijten. Mijn naaste buren doen dat toch immers ook bij mij....

"wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet"

Echt, ik ben een beetje verbaasd door sommige redenaties. Hoe hoog men van de toren kan blazen als ze vinden dat ze benadeeld worden. Maar als het een keer andersom is dan hoor je ze niet. Of wel maar dan komen de klachten over privacy dit en dat opeens tevoorschijn.

Als iemand jouw fiets jat, jat je er dan een terug?

Nog zo een: "een betere wereld begint bij jezelf"
quote:Pink2510 schreef op 30 september 2010 @ 11:35:

Ik zal wel heel bijzonder zijn, maar als het hun fout is, dan kunnen ze het apparaat bij mij thuis komen omruilen. Waarom zou ik moeite moeten doen om hun fouten te herstellen? Ik maak kosten om dat apparaat om te ruilen! Duh! Zij fout, ik werk mee, zij herstellen.

Ook zou ik niet direct contact hebben opgenomen met de winkel. Denk ik nu. Ik zou mijn kind wel hebben gewaarschuwd dat het kan voorkomen dat het apparaat omgeruild moet worden en dat zijn muziek die er dan al opstaat, weer moet worden afgehaald en op het andere apparaat gezet worden. Ofzo.

Aan de andere kant weet ik het ook niet. Ik sta niet voor dit probleem. Ik weet niet hoe ik zou reageren. Ik zou in ieder geval als ik terug ga een compensatie vragen voor de te maken kosten. Wellicht in de vorm van een tasje voor mijn I-pod ofzo. Ik zou het niet "zomaar" doen. Ik heb geen fout gemaakt, want in de winkel had ik het niet opgemerkt. En als ik contant had betaald, wat bij zo'n bedrag ook makkelijk zou kunnen, hadden ze me never nooit getraceerd.

Waar gewerkt wordt, vallen spaanders. Dit valt onder bedrijfsrisico in mijn ogen.

Heel bijzonder ja... Ik had mijn kind dat ding helemaal niet laten gebruiken maar gewoon laten terugbrengen!

Edit: Ik heb geen kinderen, maar zo ben ik zelf dus ik zou mijn (eventuele) kinderen ook zo opvoeden!!!
Ik zou zoon trouwens niet alleen terug laten gaan. Hij is 14 jaar oud in dit geval. Lijkt me dat ik mee zou gaan om ervoor te waken dat er niet nog meer fout gaat.
Overigens ben ik zelf van de week mijn pinpas vergeten in een winkel. Binnen 5 minuten was ik terug. Nee, geen pinpas gevonden. Ik zei toen: oh, dan laat ik mijn pas even blokkeren bij de bank. Suggereerde de cassiere dat ik daar best even mee kon wachten. Ik ben daar niet op ingegaan en heb de pas direct laten blokkeren bij de bank. Nog geen kwartier later belde de bank: de cassiere had geprobeerd te pinnen met mijn (gelukkig geblokkeerde!) pas!!!!

Dus, hoe bedoel je? Eerlijk zijn tegenover winkelpersoneel? En de klanten dan?!

En dat geldt vooral ook voor de Mac store! Een hoop slechte ervaringen mee...
Volg je hart. Dat klopt.
quote:bee-tje schreef op 30 september 2010 @ 11:39:

Ik zou zoon trouwens niet alleen terug laten gaan. Hij is 14 jaar oud in dit geval. Lijkt me dat ik mee zou gaan om ervoor te waken dat er niet nog meer fout gaat.Hij is oud genoeg om zo'n ding te kopen, dus ook oud genoeg om hem terug te brengen, lijkt me.
quote:Pink2510 schreef op 30 september 2010 @ 11:35:

Ik zal wel heel bijzonder zijn, maar als het hun fout is, dan kunnen ze het apparaat bij mij thuis komen omruilen. Waarom zou ik moeite moeten doen om hun fouten te herstellen? Ik maak kosten om dat apparaat om te ruilen! Duh! Zij fout, ik werk mee, zij herstellen.

Ook zou ik niet direct contact hebben opgenomen met de winkel. Denk ik nu. Ik zou mijn kind wel hebben gewaarschuwd dat het kan voorkomen dat het apparaat omgeruild moet worden en dat zijn muziek die er dan al opstaat, weer moet worden afgehaald en op het andere apparaat gezet worden. Ofzo.

Aan de andere kant weet ik het ook niet. Ik sta niet voor dit probleem. Ik weet niet hoe ik zou reageren. Ik zou in ieder geval als ik terug ga een compensatie vragen voor de te maken kosten. Wellicht in de vorm van een tasje voor mijn I-pod ofzo. Ik zou het niet "zomaar" doen. Ik heb geen fout gemaakt, want in de winkel had ik het niet opgemerkt. En als ik contant had betaald, wat bij zo'n bedrag ook makkelijk zou kunnen, hadden ze me never nooit getraceerd.

Waar gewerkt wordt, vallen spaanders. Dit valt onder bedrijfsrisico in mijn ogen.

Op het moment dat je er thuis achterkomt dat je iets anders hebt gekregen dan waar je voor betaald, maak je een fout als je niet de winkel inlicht over de gemaakte fout. Je bent dan opeens niet meer te goeder trouw als je besluit om het ding te houden.

Kom op zeg, je hebt toch een geweten?
quote:Zwup schreef op 30 september 2010 @ 11:30:

Nessemeisje, ik vind het geen stom foutje. Het is gewoon een dikke blunder en het geeft aan dat ze haar werk niet goed heeft gedaan. Laat wel even de verantwoordelijkheid liggen bij de persoon die er verantwoordelijk voor is hè.

De verantwoordelijk persoon heeft een fout gemaakt en doet wat ik haar macht ligt om die fout te herstellen. In dit geval: de bank bellen.

Zij heeft in die zin gewoon juist gehandeld door contact op te nemen met de bank. Dat valt haar/de winkel niet te verwijten.

Aan de andere kant zit een klant die ook verantwoordelijkheid kan nemen. Of je dat wel of niet doet is voornamelijk een gevoelskwestie. Maar 'schuld' heeft er wat mij betreft weinig mee te maken.

Voorbeeld: vanmorgen bracht ik mijn kind naar school en piepklein kleutertje kijkt niet uit en rent ineens voor mijn voeten. Kleutertje valt en begint te brullen. Het is de schuld van kleuter, had ie maar uit moeten kijken. Maar zo voelt dat natuurlijk niet. Ik buk en help de kleuter opstaan, probeer hem te troosten en wijs hem naar zijn mama. Dat doe ik omdat het als mijn verantwoordelijkheid voelt om dat kleutertje te helpen, niet omdat ik dat verplicht ben. En zo hoort het ook, m.i.

Die winkel is natuurlijk niet zo aandoenlijk als een gevallen kleutertje maar wat ik wil zeggen is: laat verantwoordelijkheidsgevoel spreken, niet een of andere wettelijke verplichting. Het heet fatsoen.
quote:meharis schreef op 30 september 2010 @ 11:29:

[...]

Maar bedrijven zijn laks tegenwoordig, leven weinig service en de meestal eerlijke klant heeft het nakijken.en de hele wereld is tegen je? je kunt er ook voor kiezen om bij bepaalde winkels niet meer te kopen...
quote:Yraatje schreef op 30 september 2010 @ 11:40:

[...]

Hij is oud genoeg om zo'n ding te kopen, dus ook oud genoeg om hem terug te brengen, lijkt me.Gaat niet om oud genoeg zijn om weer naar de winkel te gaan, maar om wie de moeite moet doen om een fout te herstellen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
[quote]: Pink2510 schreef op 30 september 2010 @ 11:40:

quote]

Dus scheer je nu al het winkelpersoneel maar over 1 kam?

Dank u...
Nope
quote:Pink2510 schreef op 30 september 2010 @ 11:40:

Overigens ben ik zelf van de week mijn pinpas vergeten in een winkel. Binnen 5 minuten was ik terug. Nee, geen pinpas gevonden. Ik zei toen: oh, dan laat ik mijn pas even blokkeren bij de bank. Suggereerde de cassiere dat ik daar best even mee kon wachten. Ik ben daar niet op ingegaan en heb de pas direct laten blokkeren bij de bank. Nog geen kwartier later belde de bank: de cassiere had geprobeerd te pinnen met mijn (gelukkig geblokkeerde!) pas!!!!

En dat geldt vooral ook voor de Mac store! Een hoop slechte ervaringen mee...Niet per se eerlijk zijn tegen winkelpersoneel. Gewoon éérlijk zijn. Altijd!
Oh en eens met wat de mensen hier zeggen. Stel dat haar zoon was thuisgekomen met een shuffle en een nano had gekocht, dan waren ze meteen terug gegaan om die fout te herstellen waarschijnlijk.
quote:[message=7326601,noline]scroppino schreef op 30 s

Stel; je pint een groot bedrag. Je laat het geld per ongeluk zitten. Dan wil je toch ook dat de persoon die na jou is dat geld eerlijk aan je geeft?

Of denk je dan: 'Laat maar, eigen stomme schuld?'

Ik heb genoeg geld, ik ben zeer streng en goed opgevoed, en toch vind ik ook in dit geval dat het je eigen domme fout is!

En daarmee zeg ik niet dat ik nu bepaal dat als het mij overkomt ik het apparaat had gehouden. Ik denk nu dat ik de winkel er moeite voor had laten doen en ook een aardigheidje voor mijn welwillendheid had verwacht. Of in de reiskosten of in iets fijns voor mijn zoon. Want je kunt er inderdaad ook gewoon over zwijgen en niets mee doen. Dan zijn ze het sowieso kwijt. Voor niets gaat de zon op. Dat geldt voor jou in de Apple store en ook voor hen naar de klanten toe.
Volg je hart. Dat klopt.
quote:scroppino schreef op 30 september 2010 @ 11:37:

Wat erg om te lezen dat er zoveel mensen zijn die er serieus over nadenken het apparaat te houden.

Ik ben wel benieuwd naar de achtergrond van deze mensen. Zijn jullie slecht opgevoed of hebben jullie heel weinig geld?

Stel; je pint een groot bedrag. Je laat het geld per ongeluk zitten. Dan wil je toch ook dat de persoon die na jou is dat geld eerlijk aan je geeft?

Zo, jij doet nogal wat aannames zeg!

Als ik mijn geld in de pin laat zitten dan is dat inderdaad mijn eigen domme schuld en moet ik toch echt zelf op de blaren zitten. Als persoon achter me het opmerkt en het geld teruggeeft, dan zou ik dat zeer waarderen. Maar als dat niet gebeurt dan is dat nou eenmaal zo en blijft het nog steeds mijn eigen schuld. Om dan kwaad te worden of dingen te eisen van de persoon achter me gaat toch echt te ver.

En ja, als iemand zijn geld in de pin laat zitten dan roep ik heus er wel achteraan.
quote:Zwup schreef op 30 september 2010 @ 11:30:

Nessemeisje, ik vind het geen stom foutje. Het is gewoon een dikke blunder en het geeft aan dat ze haar werk niet goed heeft gedaan. Laat wel even de verantwoordelijkheid liggen bij de persoon die er verantwoordelijk voor is hè.Ja, tuurlijk, maar is het nou zoveel moeite om mee te helpen iets te herstellen? Of om even dat ding af te geven / om te ruilen? Zonder gelijk van allerlei eisen te stellen? Of met klachten te gaan rond zwieren? Om gewoon even netjes te zijn?
quote:koko67 schreef op 30 september 2010 @ 11:36:

[...]

In een eerder post van jou vraag je je af wat van voorbeeld je aan je kind geeft als je de I-pod niet terug laat brengen.

ik vraag me af welk voorbeeld ik dan aan mijn kind geef als ik het goed zou vinden als hij de I-pod zou houden.

Hij heeft hem niet gestolen of zo.Oh zo , zoon heeft zelf ook in de gaten dat het niet klopt (b.v door het telefoontje van de bank) en wat dat betreft is 14 een "gevaarlijke" leeftijd. De winkel heeft ook niet gezegd ach hou de I-pod maar als genoegdoening voor de overlast. De winkel wil de I pod terug. Wel blijf ik het een vreemde vergissing vinden. Je staat voor de toonbank, hoogstwaarschijnlijk met je neus er bovenop. Producten lijken niet op elkaar enz. enz.
quote:scroppino schreef op 30 september 2010 @ 11:37:

Wat erg om te lezen dat er zoveel mensen zijn die er serieus over nadenken het apparaat te houden.

Ik ben wel benieuwd naar de achtergrond van deze mensen. Zijn jullie slecht opgevoed of hebben jullie heel weinig geld?

Ik ben zelf de sukkel geweest, die als een teveel in de pin machine is, ik er achter na ga en een lauw bedankje krijg bij het teruggeven van of wel een pinpas (is gebeurt) of wel 50 euri. Ik in de stromende regen een bril terugbreng die per ongeluk bij mij is terecht gekomen en ongeïnteresseerde winkelbediende krijg.

Bij dezelfde winkelketen die "service' propageert maanden op een zelfde bril heb moeten wachten.

Als een cassiere in haar nadeel een fout maakt, wijs ik haar er op, maar die is dan ook niet geïnteresseerd, dus waarom zou ik me er dan nog druk om maken. Sorry, maar de fout lag in de 1e instantie bij de verkoper dus als de zoon het terugbrengt, mag daar wel wat tegenover staan denk ik dan. En dan zouden ze het idd op het stoep van mijn huis moeten doen. Ex is daar wat makkelijker in, die vraagt bij een fout van een bedrijf; ';wat staat er tegenover', hard maar het levert wel in de praktijk wat op.
Ik prefereer de hemel omwille van het klimaat, maar de hel omwille van het gezelschap.
quote:Pink2510 schreef op 30 september 2010 @ 11:43:

[...]

Ik heb genoeg geld, ik ben zeer streng en goed opgevoed, en toch vind ik ook in dit geval dat het je eigen domme fout is!

En daarmee zeg ik niet dat ik nu bepaal dat als het mij overkomt ik het apparaat had gehouden. Ik denk nu dat ik de winkel er moeite voor had laten doen en ook een aardigheidje voor mijn welwillendheid had verwacht. Of in de reiskosten of in iets fijns voor mijn zoon. Want je kunt er inderdaad ook gewoon over zwijgen en niets mee doen. Dan zijn ze het sowieso kwijt. Voor niets gaat de zon op. Dat geldt voor jou in de Apple store en ook voor hen naar de klanten toe.Maar voorlopig is TO nog niet welwillend. Dat ben je pas als je medewerking aan de oplossing verleent. Echt welwillend ben je als je zelf direcht aan de telefoon had gehangen op het moment dat je het ontdekte. TO is nu al niet meer welwillend, want de bank moest er bij komen en ze vraagt zich nog af of ze moet reageren.
quote:Zwup schreef op 30 september 2010 @ 11:43:

[...]

Zo, jij doet nogal wat aannames zeg!

Als ik mijn geld in de pin laat zitten dan is dat inderdaad mijn eigen domme schuld en moet ik toch echt zelf op de blaren zitten. Als persoon achter me het opmerkt en het geld teruggeeft, dan zou ik dat zeer waarderen. Maar als dat niet gebeurt dan is dat nou eenmaal zo en blijft het nog steeds mijn eigen schuld. Om dan kwaad te worden of dingen te eisen van de persoon achter me gaat toch echt te ver.

En ja, als iemand zijn geld in de pin laat zitten dan roep ik heus er wel achteraan.Dat geloof ik eigenlijk niet zo. Waarom zou je die I-pod dan niet terugbrengen en doe je zo gemakzuchtig als je teveel geld teruggeeft in de winkel waar je werkt?
De hoofdvraag is welke boodschap jij iemand van veertien wilt meegeven voor de toekomst. Pakken wat je kan, de pech van de een is de mazzel van de ander, of eerlijk duurt het langst? Het voorbeeld dat je nu gaat geven, heeft invloed op zijn keuzes later. Hoe wil je dat hij wordt als volwassene?
quote:Kiekendief schreef op 30 september 2010 @ 11:43:

[...]

Oh zo , zoon heeft zelf ook in de gaten dat het niet klopt (b.v door het telefoontje van de bank) en wat dat betreft is 14 een "gevaarlijke" leeftijd. De winkel heeft ook niet gezegd ach hou de I-pod maar als genoegdoening voor de overlast. De winkel wil de I pod terug. Wel blijf ik het een vreemde vergissing vinden. Je staat voor de toonbank, hoogstwaarschijnlijk met je neus er bovenop. Producten lijken niet op elkaar enz. enz.

Ah, oke, ik snap het.

Wat zoon zou kunnen denken is: Als mama hier makkelijk over doet, kan ik de volgende keer zo'n ding ook wel gewoon meenemen. Een soort van normvervaging.

Tja ,daar zit wel wat in.
quote:meharis schreef op 30 september 2010 @ 11:29:

[...]

Het is mij nog nooit gebeurd dat een winkel mij benadeelde, eerder andersom. En dat ik heeeeeeeeeel lang kon wachten voordat ik wat terug zag. Maar goed, ik zou dan terug zijn gegaan naar de winkel en het feit hebben voorgelegd. Nee, ik vind dat er in Nederland te makkelijk met gegevens wordt gedaan. Ik weet dat er camera's zijn en als ik pin dat men kan zien waar ik pin. Maar programma;s als RADAR van de tros waarschuwen daar al jaren voor. Ik zal een mooi voorbeeld geven, hoe simpel het gaat.

Ex had laatst een wijzigings formulier van een instantie, er valt een papier uit, daarin blijkt dat er van een ander gezin de namen, de bankrekeningnummers, indentiteitspasnummers enz,enz inzitten.

Dus hij belt naar de des betreffende instantie en verteld wat hem overkomen is, aan de andere kant van de lijn werd het erg stilletjes en toen vroegen ze aan hem of hij het heel klein wilde verscheuren. Dus dat onze gegevens makkelijk te verkrijgen zijn, ja, en jammer voor de i-store, als de zoon contant had betaald dan hadden ze pech tenzij hij terug kwam. Ook ben normaal eerlijk, als ik mijn bril ophaal en er blijken er 2 in te zitten met het adres van de ander lever ik het in bij de winkel, omdat het gaat om een ander zijn bril. Maar bedrijven zijn laks tegenwoordig, leven weinig service en de meestal eerlijke klant heeft het nakijken.Dit is gewoon een menselijke fout. Dom, stom, kloterig, waardeloos en alle woorden die je nog kan verzinnen hiervoor bij elkaar. Maar dit blijft een menselijke fout!

Ik ben blij voor je dat jij wel feilloos bent....

Maar bedrijven zijn laks tegenwoordig, leven weinig service en de meestal eerlijke klant heeft het nakijken

Bedenk wel: klant is koning, maar geen keizer! Als je zelf als klant meteen een grote bek hebt, is de bereidwilligheid van de andere kant (nl ook een mens met gevoelens) ook niet erg groot meer om een probleem op te lossen.
Nope
quote:Katherina schreef op 30 september 2010 @ 11:47:

[...]

Maar voorlopig is TO nog niet welwillend. Dat ben je pas als je medewerking aan de oplossing verleent. Echt welwillend ben je als je zelf direcht aan de telefoon had gehangen op het moment dat je het ontdekte. TO is nu al niet meer welwillend, want de bank moest er bij komen en ze vraagt zich nog af of ze moet reageren.Inderdaad, het het heeft er nu veel van weg dat zoon de I-pod gaat houden.
quote:Zwup schreef op 30 september 2010 @ 11:43:

Als ik mijn geld in de pin laat zitten dan is dat inderdaad mijn eigen domme schuld en moet ik toch echt zelf op de blaren zitten. Als persoon achter me het opmerkt en het geld teruggeeft, dan zou ik dat zeer waarderen. Maar als dat niet gebeurt dan is dat nou eenmaal zo en blijft het nog steeds mijn eigen schuld. Om dan kwaad te worden of dingen te eisen van de persoon achter me gaat toch echt te ver. Helemaal gelijk dat degene die geld achterlaat een vergissing maakt, maar die persoon die moedwillend geld uit de automaat pakt wat niet van hem is, is FOUT!!! Ik zou daar kwaad om worden en waarschijnlijk de neiging hebben om te gaan slaan en schelden... (ook niet erg fraai, maar ik zou gewoon kwaad zijn!). Net zoals de cassiere die glashard liegt over het bezit van een pinpas en vervolgens ermee probeert te pinnen.
quote:viennas schreef op 30 september 2010 @ 11:43:

[...]

Ja, tuurlijk, maar is het nou zoveel moeite om mee te helpen iets te herstellen? Of om even dat ding af te geven / om te ruilen? Zonder gelijk van allerlei eisen te stellen? Of met klachten te gaan rond zwieren? Om gewoon even netjes te zijn?Dat zou kunnen inderdaad Viennas. Maar ik zou er toch voor passen. Waarom altijd "netjes" zijn? In het overgrote deel van de gevallen wordt je door de winkel zelf ook niet "netjes" behandeld. Dus wat mij betreft, gewoon op de blaren zitten als winkelmeisje zijnde en in het vervolg beter opletten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven