Geld & Recht alle pijlers

Winkel geeft zoon I-pod Nano mee ipv Shuffle,winkel wil nu..

30-09-2010 10:31 336 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van 14 jaar heeeft gisteren in de Mac store een I-pod Shuffle gekocht voor 50¤. Bij thuiskomst bleek dat ze een I-pod Nano,de nieuwste,van 189,00¤ in zijn tasje hadden gedaan.

Zoon natuurlijk helemaal blij. Had er natuurlijk wel een dubbel gevoel over,want ik wil natuurlijk niet dat desbtreffende verkoper er problemen mee krijgt. Maar vind het wel hun fout.

Vanmorgen werd ik op mijn mobiel gebeld door de Ing. Het Macme winkel had contact met hun opgenomen ,want zoon had gepind met Ing pasje. ING heeft dus via zijn banknummer mijn banknummer met bijhorend 06nummer achterhaald.

Ik moet dus contact opnemen met de winkel.

Maar mogen zij de I-pod -nano nu terugeisen?

En wat hadden jullie gedaan,hadden jullie na deze fout eerlijk terug gegaan naar de winkel? Heel eerlijk?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 30 september 2010 @ 11:41:

[...]

Gaat niet om oud genoeg zijn om weer naar de winkel te gaan, maar om wie de moeite moet doen om een fout te herstellen.

Daar reageerde ik niet op. Ik reageerde op iemand die aangaf dat zij met haar kind mee zou gaan om het ding terug te brengen.

En dan vind ik: Als je oud genoeg bent om zelf zo'n ding te kopen, dan ben je ook oud genoeg om hem terug te brengen.

En over wie de fout moet herstellen... tja... voor mij zou het een kleine moeite zijn om het ding even terug te brengen.
quote:koko67 schreef op 30 september 2010 @ 11:47:

[...]

Ah, oke, ik snap het.

Wat zoon zou kunnen denken is: Als mama hier makkelijk over doet, kan ik de volgende keer zo'n ding ook wel gewoon meenemen. Een soort van normvervaging.

Tja ,daar zit wel wat in.Precies, en ik weet uit ervaring dat ook je grenzen op die leeftijd heel makkelijk vervagen vooral als er "mee wegkomt". Ouders zijn er voor om in dit soort situaties te sturen. Maar dat is mijn bescheiden mening.
quote:meharis schreef op 30 september 2010 @ 11:46:

[...]

Ik ben zelf de sukkel geweest, die als een teveel in de pin machine is, ik er achter na ga en een lauw bedankje krijg bij het teruggeven van of wel een pinpas (is gebeurt) of wel 50 euri. Ik in de stromende regen een bril terugbreng die per ongeluk bij mij is terecht gekomen en ongeïnteresseerde winkelbediende krijg.

Bij dezelfde winkelketen die "service' propageert maanden op een zelfde bril heb moeten wachten.

Als een cassiere in haar nadeel een fout maakt, wijs ik haar er op, maar die is dan ook niet geïnteresseerd, dus waarom zou ik me er dan nog druk om maken. Sorry, maar de fout lag in de 1e instantie bij de verkoper dus als de zoon het terugbrengt, mag daar wel wat tegenover staan denk ik dan. En dan zouden ze het idd op het stoep van mijn huis moeten doen. Ex is daar wat makkelijker in, die vraagt bij een fout van een bedrijf; ';wat staat er tegenover', hard maar het levert wel in de praktijk wat op.Wat verwacht je dan als je "een goede daad doet" ? Een fanfare, rode loper en een kado? Sommige mensen zijn nu eenmaal niet zo enthousiast, wil niet zeggen dat ze je niet dankbaar zijn. En doe je zulke dingen alleen maar om de reactie van een ander? Of gewoon omdat het fatsoenlijk is, en je met een schoon geweten kunt leven?
Ik snap persoonlijk niet dat er mensen zijn die het níet zouden terugbrengen. Eerlijkheid duurt het langst. Ook als ik in een supermarkt teveel terug krijg zeg ik het. Ik vind het gewoon raar als mensen dat niet zouden doen.
quote:Zwup schreef op 30 september 2010 @ 11:48:

[...]

Dat zou kunnen inderdaad Viennas. Maar ik zou er toch voor passen. Waarom altijd "netjes" zijn? In het overgrote deel van de gevallen wordt je door de winkel zelf ook niet "netjes" behandeld. Dus wat mij betreft, gewoon op de blaren zitten als winkelmeisje zijnde en in het vervolg beter opletten.

Waarom netjes zijn? Nou, ken je deze al: wie goed doet, wie goed ontmoet. Misschien zouden veel medewerkers van bedrijven kun klanten wat fatsoenlijker behandelen als ze zelf ook wat fatsoenlijker worden behandeld.

Ik weet het wel zeker eigenlijk.
Ik vind dit een goede discussie. Ik begrijp wat de mensen zeggen. Ik ben altijd de muts die als eerste geld teruggeeft of vraagt of ze het nog eens narekend als de cassiere een fout maakt. Ik ben ook zo'n persoon die alles netjes terugbrengt en natelt of er geen fout is gemaakt (maakt niet uit in wiens voordeel, ik hou me graag aan de regels).

Maar als mijn zoon een I-pod koopt dag 1 en op dag 2 's morgens word ik al gebeld door de bank, hoeveel kans heb ik dan gekregen om na te denken en zelf actie te nemen? En nogmaals, waarom zou jij moeite doen om hun fout te herstellen, ervan uitgaande dat zoonlief er inderdaad pas thuis achterkwam.

Maar nogmaals, ik heb door veel situaties geleerd dat je pas kan oordelen als je zelf in die situatie beland. Dus ik weet niet hoe ik zou reageren. Ik denk nu dat ik niet zomaar de moeite zou nemen alles om te ruilen voor niets. Laten ze het thuis maar komen omruilen. Of als het niet anders kan, laten ze dan een attentie er tegenover zetten, bijvoorbeeld reiskosten of wat dan ook.

Overigens heb ik ooit een portomonaie gevonden met veel geld erin. Ik ben achter de eigenaar gekomen, hij is het komen ophalen en ik kreeg niets. Ik doe het niet voor een attentie, maar ik heb mijn best gedaan, het ging om heel veel geld en dan sta je daar. Een bedankje was nog te veel moeite.

Eveneens een keer een I-phone gevonden, geprobeert te bellen maar de telefoon was al geblokkeerd. Met mijn eigen telefoon de laatst gebelde persoon opgebeld en wat kreeg ik? Een snauw en verder niets... Dus ja, ik ben gekleurd. Al moet ik ook bekennen dat ik totnogtoe wel altijd nog hetzelfde handel. Ik zou weer moeite doen de eigenaar te achterhalen. Ook al is het resultaat hetzelfde.
Volg je hart. Dat klopt.
quote:Pink2510 schreef op 30 september 2010 @ 11:43:

[...]

Ik heb genoeg geld, ik ben zeer streng en goed opgevoed, en toch vind ik ook in dit geval dat het je eigen domme fout is!

En daarmee zeg ik niet dat ik nu bepaal dat als het mij overkomt ik het apparaat had gehouden. Ik denk nu dat ik de winkel er moeite voor had laten doen en ook een aardigheidje voor mijn welwillendheid had verwacht. Of in de reiskosten of in iets fijns voor mijn zoon. Want je kunt er inderdaad ook gewoon over zwijgen en niets mee doen. Dan zijn ze het sowieso kwijt. Voor niets gaat de zon op. Dat geldt voor jou in de Apple store en ook voor hen naar de klanten toe.

Mee eens!

Overigens, als ze het ding willen omruilen, dan sturen ze maar 'n ipod op en laten ze mij maar kosteloos de verkeerde terugsturen. Zou niet van plan zijn voor hun fout zelf benzine en parkeerkosten te gaan maken door 'n extra ritje naar de stad, laat staan de tijd die ik daar weer mee kwijt zou zijn.

Overigens heb ik onlangs zelf 'n meer dan 400 euro kostende fout van 'n bedrijf zelf gemeld. Ik bestelde iets en kreeg het betreffende artikel dubbel geleverd, terwijl ik uiteraard maar voor 1 stuk betaald had. Ik heb dit zelf gemeld en het product kosteloos geretourneerd.
quote:viennas schreef op 30 september 2010 @ 11:51:

[...]

Wat verwacht je dan als je "een goede daad doet" ? Een fanfare, rode loper en een kado? Sommige mensen zijn nu eenmaal niet zo enthousiast, wil niet zeggen dat ze je niet dankbaar zijn. En doe je zulke dingen alleen maar om de reactie van een ander? Of gewoon omdat het fatsoenlijk is, en je met een schoon geweten kunt leven?

Ja precies. Over het algemeen wordt ik met gepaste of vaak zelfs overdreven dankbaarheid benaderd als je iemand ergens op attendeerd. Ik verwacht daar niets van terug.

Dat ze het apparaat bij zoon thuis om komen ruilen vind ik wel redelijk eigenlijk. Had daar zelf niet aangedacht, maar is wel terecht denk ik.
quote:Pink2510 schreef op 30 september 2010 @ 11:53:

Ik vind dit een goede discussie. Ik begrijp wat de mensen zeggen. Ik ben altijd de muts die als eerste geld teruggeeft of vraagt of ze het nog eens narekend als de cassiere een fout maakt. Ik ben ook zo'n persoon die alles netjes terugbrengt en natelt of er geen fout is gemaakt (maakt niet uit in wiens voordeel, ik hou me graag aan de regels).

Maar als mijn zoon een I-pod koopt dag 1 en op dag 2 's morgens word ik al gebeld door de bank, hoeveel kans heb ik dan gekregen om na te denken en zelf actie te nemen? En nogmaals, waarom zou jij moeite doen om hun fout te herstellen, ervan uitgaande dat zoonlief er inderdaad pas thuis achterkwam.

Maar nogmaals, ik heb door veel situaties geleerd dat je pas kan oordelen als je zelf in die situatie beland. Dus ik weet niet hoe ik zou reageren. Ik denk nu dat ik niet zomaar de moeite zou nemen alles om te ruilen voor niets. Laten ze het thuis maar komen omruilen. Of als het niet anders kan, laten ze dan een attentie er tegenover zetten, bijvoorbeeld reiskosten of wat dan ook.

Overigens heb ik ooit een portomonaie gevonden met veel geld erin. Ik ben achter de eigenaar gekomen, hij is het komen ophalen en ik kreeg niets. Ik doe het niet voor een attentie, maar ik heb mijn best gedaan, het ging om heel veel geld en dan sta je daar. Een bedankje was nog te veel moeite.

Eveneens een keer een I-phone gevonden, geprobeert te bellen maar de telefoon was al geblokkeerd. Met mijn eigen telefoon de laatst gebelde persoon opgebeld en wat kreeg ik? Een snauw en verder niets... Dus ja, ik ben gekleurd. Al moet ik ook bekennen dat ik totnogtoe wel altijd nog hetzelfde handel. Ik zou weer moeite doen de eigenaar te achterhalen. Ook al is het resultaat hetzelfde.Dit is je eigen fout, want je hebt recht op vindersloon. Ook je uitgangspunt vind ik niet goed. Het gaat erom hoe jij jezelf kunt aankijken en niet om een bedankje of beloning. De volgende keer tref je misschien wel een bijstandsmoeder die het geld met tranen in de ogen komt ophalen.
anoniem_113493 wijzigde dit bericht op 30-09-2010 11:56
Reden: Even een toevoeging gedaan
% gewijzigd
quote:meharis schreef op 30 september 2010 @ 11:46:

[...]

Ik ben zelf de sukkel geweest, die als een teveel in de pin machine is, ik er achter na ga en een lauw bedankje krijg bij het teruggeven van of wel een pinpas (is gebeurt) of wel 50 euri. Ik in de stromende regen een bril terugbreng die per ongeluk bij mij is terecht gekomen en ongeïnteresseerde winkelbediende krijg.

Bij dezelfde winkelketen die "service' propageert maanden op een zelfde bril heb moeten wachten.

Als een cassiere in haar nadeel een fout maakt, wijs ik haar er op, maar die is dan ook niet geïnteresseerd, dus waarom zou ik me er dan nog druk om maken. Sorry, maar de fout lag in de 1e instantie bij de verkoper dus als de zoon het terugbrengt, mag daar wel wat tegenover staan denk ik dan. En dan zouden ze het idd op het stoep van mijn huis moeten doen. Ex is daar wat makkelijker in, die vraagt bij een fout van een bedrijf; ';wat staat er tegenover', hard maar het levert wel in de praktijk wat op.

Wat vind jij een lauw bedankje?

Ik heb een tijdje terug gehad dat iemand voor mij pinde en haar geld vergat. Voor ik mijn pinpas in de aanslag had, had ik het geld eruit gehaald en liep ik achter haar aan "U vergeet uw geld"... "Oh.. oh... eh.. bedankt", was de reactie. In jouw ogen misschien lauw, in mijn ogen verbouwereerd en enigszins geschrokken dat ze haar geld was vergeten.

En ik voel me daarna gewoon heel erg prettig... Ondanks de misschien, in sommige ogen, "lauwe" reactie... die ik me goed kan voorstellen...

En vervolgens ga ik gewoon lekker zelf pinnen, en ga ik lekker van mijn eigen centen ergens wat drinken ofzo...

[...]

Dat zou kunnen inderdaad Viennas. Maar ik zou er toch voor passen. Waarom altijd "netjes" zijn? In het overgrote deel van de gevallen wordt je door de winkel zelf ook niet "netjes" behandeld. Dus wat mij betreft, gewoon op de blaren zitten als winkelmeisje zijnde en in het vervolg beter opletten.

Nog een keertje dan: vind je dit echt zo? Ik kan dit niet goed begrijpen. Misschien dat ik graag in een utopie leef: maar ik hoop toch echt dat we nog steeds in een land wonen waar de mensen elkaar willen helpen. in plaats van alleen aan zichzelf te denken. En ergens direct bij te denken: wat kan ik eruit slepen? of dikke l*l, het is niet mijn fout. Of dat je in winkels ook niet netjes behandeld word, dus waarom zou je het terug doen? Als je ergens niet netjes behandeld word: dan moet je daar gewoon niet terug komen!!! Maar dat wil niet zeggen dat iedere winkel/winkelpersoneel hetzelfde is.

Ik gooi er nog één tegenaan: What goes around, comes around!
Dit is je eigen fout, want je hebt recht op vindersloon. Ook je uitgangspunt is verkeerd. Het gaat erom hoe jij jezelf kunt aankijken en niet om een bedankje of beloning.

Ik zou iemand belonen uit mezelf. Al is het maar met een hartelijk bedankje of een reep chocolade. Het maakt niet uit wat. Het gaat erom dat je iemand een reden geeft een volgende keer weer hetzelfde te doen. Ook voor jou.

Als ik in het verkeer moet invoegen, zal ik ook altijd bedanken. Natuurlijk heb ik er "recht" op ertussen gelaten te worden, maar het is een kleine moeite. En hopelijk een groot plezier. En die persoon laat me er ook niet tussen om bedankt te worden. Wellicht doet hij het de volgende keer omdat ik hem toen heb bedankt. Ofzo. Bij mij helpt dit wel. Dus behandel ik iemand zoals ik zelf behandeld wil worden.
Volg je hart. Dat klopt.
quote:Pink2510 schreef op 30 september 2010 @ 11:53:

Ik heb het eens gehad met een rijbewijs wat de beste man me teruggebracht heeft. Ik was echt heel dankbaar en heb dat uiteraard ook gezegd. Ik had er alleen niet bij nagedacht dat ik een flesje wijn of bloemetje wel gepast zou zijn... Achteraf nog steeds spijt van...
Ik wis ook winkels uit mijn geheugen waar ik niet netjes behandeld word. Ik koop er nooit meer. Ik leef daar dus wel naar. Maar mijn oplossing is niet de confrontatie aan te gaan, maar het te ontlopen.
Volg je hart. Dat klopt.
quote:viennas schreef op 30 september 2010 @ 11:58:

[...]

Nog een keertje dan: vind je dit echt zo? Ik kan dit niet goed begrijpen. Misschien dat ik graag in een utopie leef: maar ik hoop toch echt dat we nog steeds in een land wonen waar de mensen elkaar willen helpen. in plaats van alleen aan zichzelf te denken. En ergens direct bij te denken: wat kan ik eruit slepen? of dikke l*l, het is niet mijn fout. Of dat je in winkels ook niet netjes behandeld word, dus waarom zou je het terug doen? Als je ergens niet netjes behandeld word: dan moet je daar gewoon niet terug komen!!! Maar dat wil niet zeggen dat iedere winkel/winkelpersoneel hetzelfde is.

Ik gooi er nog één tegenaan: What goes around, comes around!

Ik ben het zo helemaal met je eens! Ik wil ook in een land leven waar je niet direct op een fout wordt afgeknald, maar dat je er samen zorg voor draagt dat fouten rechtgezet worden. We zijn toch niet allemaal anoniemen zonder gevoel? Iedereen heeft een verhaal en iedereen heeft recht op een goede behandeling. En als iemand mij niet goed behandelt, blijft mijn uitgangspunt wél, dat ik een ander goed behandel.

Ik vind het echt egoistisch, en van zeer weinig empathie getuigen om die nano te houden.
Hmmm... dilemma voor mij..

Als ik heel eerlijk ben denk ik dat hier een hoop (onbewust) niet eerlijke reacties tussen zitten van mensen die zeggen hem terug te brengen maar het niet zouden doen als het puntje bij paaltje komt. Ik denk dat je daar pas echt over kan beslissen als het je overkomt en dat de verleiding dan ineens veeeeeel groter is dan het zo te lezen hier op het forum. Ik weet niet wat ik zou doen. Als de bank me niet gebeld had, had ik 'm wellicht ook gehouden. Mijn gevoel zegt nu ook: terugbrengen, omdat we dat nou eenmaal zo geleerd hebben dat dat hoort en sociaal wenselijk is... maar ik heb geen idee wat ik zou doen als het me ook daadwerkelijk zou gebeuren...
Viennas omdat ik het gewoon vind dat het hoort. Ik verwacht geen fanfare, maar als het andersom is, dan bedank ik gewoon vriendelijk en beleefd. Het is net als pink heeft beschreven, je doet het uit fatsoen omdat je het zelf rot vind voor een ander.

Maar die zit er meestal niet mee. Normaliter ben ik gewoon beleefd, maar heb dat met 'klantenservices' van bepaalde bedrijven wel afgeleerd. Helaas moet ik dan wel een grote bek geven of op mijn strepen gaan staan. Het is net als in de reclame-campagne van aardige mensen, wat doen we er mee? Dat wil niet zeggen dat ik me op de schouder klop of zo, maar ik vind het gewoon moeilijk.
Ik prefereer de hemel omwille van het klimaat, maar de hel omwille van het gezelschap.
Wat een misplaatste heiligheid hier zeg.

Dat joch heeft niets fout gedaan, die winkel wel. Dus kan iemand van die winkel het ding komen omruilen, of iets met opsturen regelen op hun kosten.

Wat een onzin dat die jongen in volle vaart naar de stad zou moeten hollen. Alsof hij expres een te duur ding heeft meegenomen en een moreel lesje moet leren.

Bloemen moet hij krijgen, als hij zo lief is om terug te gaan.

Apple is zelf bepaald geen fris bedrijf. Moet je eens iets gerepareerd proberen te krijgen als je er geen peperdure en volgens de wet overbodige garantie hebt bijgekocht. Dan kijk je de volgende keer wel drie keer uit om achter hen te gaan aanhollen om hun fouten te herstellen.

Die winkel heeft een fout gemaakt, dus die winkel mag een oplossing verzinnen, zonder extra kosten of overlast voor de klant. Lijkt me niet meer dan redelijk.
quote:Yraatje schreef op 30 september 2010 @ 11:48:

[...]

En over wie de fout moet herstellen... tja... voor mij zou het een kleine moeite zijn om het ding even terug te brengen.

" De stad " zou voor mijn zoon betekenen ; een bus, een metro - je wil niet weten wat een ov kaartje tegenwoordig kost- en al gauw een uur aan reistijd.

Zou ik gaan , dan ben ik minimaal net zoveel tijd kwijt en de parkeergarages in Rotterdam zijn ook niet van een prijs dat je zegt " kenmijhetschele" .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

[...]

Gelukkig kom ik blijkbaar in winkels waar het wél 99% van de keren goed gaat.

Zou het misschien ook aan de manier van bejegening liggen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:Pink2510 schreef op 30 september 2010 @ 11:58:

Dit is je eigen fout, want je hebt recht op vindersloon. Ook je uitgangspunt is verkeerd. Het gaat erom hoe jij jezelf kunt aankijken en niet om een bedankje of beloning.

Ik zou iemand belonen uit mezelf. Al is het maar met een hartelijk bedankje of een reep chocolade. Het maakt niet uit wat. Het gaat erom dat je iemand een reden geeft een volgende keer weer hetzelfde te doen. Ook voor jou.

Als ik in het verkeer moet invoegen, zal ik ook altijd bedanken. Natuurlijk heb ik er "recht" op ertussen gelaten te worden, maar het is een kleine moeite. En hopelijk een groot plezier. En die persoon laat me er ook niet tussen om bedankt te worden. Wellicht doet hij het de volgende keer omdat ik hem toen heb bedankt. Ofzo. Bij mij helpt dit wel. Dus behandel ik iemand zoals ik zelf behandeld wil worden.Ik snap je, maar Pink het gaat er echt niet om wat jij zou doen (hoewel jou instelling beter is). Jammer genoeg steken zoveel mensen anders in elkaar. Het is erg maar het is zo. Daarom moet je er anders tegenaan kijken. Als jij dingen op jou manier doet, die jou een goed gevoel geven dan is een bedankje of een kadootje alleen maar een leuk extraatje, meer niet.
quote:Kiekendief schreef op 30 september 2010 @ 11:47:

[...]

Dat geloof ik eigenlijk niet zo. Waarom zou je die I-pod dan niet terugbrengen en doe je zo gemakzuchtig als je teveel geld teruggeeft in de winkel waar je werkt?Ik doe niet gemakzuchtig. Maar wat verwacht je dan? Als de man/vrouw de winkel al uit is....moet ik dan de winkel uit rennen en hem op straat na gaan roepen "meneer, meneer ik ben een blonde doos geweest en ik wil graag dus het geld terug". Ja kom op zeg.....
Trouwens: wat een hoop grootmoeders wijsheden zie ik hier voorbij komen.

Eerlijk: ik zit me hier best op te winden achter de computer.

Dit onderwerp raakt me, misschien stom maar zo is het. Gewoon omdat ik het erg vind dat iedereen altijd maar vind dat ie ergens recht op heeft. Stel je voor dat je een belangeloos iets zou doen voor een ander. Maar nee, er moet altijd iets tegenover staan. Tuurlijk: als je 10,- euro parkeergeld moet betalen en 20 minuten in de auto moet zitten om iets terug te brengen mag daar best een compensatie tegenover staan. Maar daar kun je het toch gewoon NETJES over hebben? Zonder te dreigen met klachten, moeilijk doen etc?

En dat je niet fatsoenlijk hoeft te zijn, omdat je zelf ook weleens niet fatsoenlijk word behandeld?

Ik wil hier echt niet de heilige uit zitten hangen, maar dit zijn voor mij gewoon normen en waarden..
Pas liep ik in de drogisterij iets omver met de kinderwagen. Ja, het was krap, maar ik heb het samen met de winkelbediende opgeruimt. Thuis kwam ik erachter dat er een flesje nagellak ín de kinderwagen was gevallen.

Tuurlijk heb ik dat teruggebracht. Toen ik het overhandigde werd ik uitgebreid bedankt, want niet veel mensen zouden dat doen. Mijn eigen gevoel over die daad zorgde dat ik me goed voelde. De dankbaarheid van het winkelmeisje deed daar een schepje bovenop, maar was niet leidend voor mijn goede gevoel.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 30 september 2010 @ 12:04:

[...]

" De stad " zou voor mijn zoon betekenen ; een bus, een metro - je wil niet weten wat een ov kaartje tegenwoordig kost- en al gauw een uur aan reistijd.

Zou ik gaan , dan ben ik minimaal net zoveel tijd kwijt en de parkeergarages in Rotterdam zijn ook niet van een prijs dat je zegt " kenmijhetschele" .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven