Bakfiets vs fietskar

30-09-2010 14:42 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sinds 2 maanden moeder van 3 kids (4jaar, 2,5 en 2 maanden dus) De school van mijn oudste is zo'n 10 minuten fietsen/5 minuten rijden met de auto. Op het moment moet ik wel met de auto (bekkenklachten en jongste kan natuurlijk niet op de fiets) maar daar zou ik toch graag verandering in aanbrengen.

Nou is mijn eerste gedachte dan maar een bakfiets (vind het verschrikkelijk om met zo'n hype mee te gaan, maar ergens lijkt het me ook wel practisch) een fietskar is natuurlijk een stuk goedkoper, maar ik vind het geen fijn idee dat het achter me zit en ik mijn kids dus niet kan zien.

Wat zijn jullie ervaringen en wat is een goeie bakfiets voor een redelijke prijs.

Ik wil er namelijk geen enorme bedragen aan uitgeven (zie regelmatig fietsen voor 1750 euro e.d.), maar het moet wel een fiets zijn waar ik een leuk tochtje op kan maken. (dus niet na 10 minuten fietsen met de tong op de grond liggen en zere armen van het sturen). Welke merken/types zijn aan te raden? (en welke vooral niet?)
Een hype kun je het niet meer noemen, hoeveel jaar bepalen die bakfietsen nu al niet het straatbeeld?

Een bakfiets is superhandig, en het fijne is inderdaad dat je goed je kinderen kunt zien (en ermee kunt praten, ook leuk). Ik zou altijd voor een zg tweewieler gaan ipv een driewieler. tweewielers zijn wat flexibeler en minder breed. ik heb zelf een tweewieler en haal regelmatig zwoegende en ploegende moeders op een driewieler in.

Een goed merk? Ik heb een dure, dus aan die info heb je niets.
Babboe, 749,-.

Fietskar vind ik zelf ook doodeng.
Ik heb zelf een zigo. Dat is een fiets met een stevige fietskar er voor (niet zo'n gammel karretje wat je vaak achter een fiets ziet hobbelen). De kar is er los af te koppelen en dan heb je een smalle duowagen. Verder kun je na afkoppelen van de wagen aan de voorkant een wiel bevestigen waardoor je over een fiets beschikt. Zo kun je dus ook zonder bakfiets/kar op pad. Ik heb op dit moment zoon van 3 jaar en zoon van 5 maanden er in (de kleinste in babyschaal). De kleinste heb ik vanaf 3 maanden ongeveer meegenomen, maar ik heb een groot en stevig kind. (nu vijf maanden, 8+ kilo). Bij een smal en klein kindje zou ik het denk ik misschien wat later gedaan hebben.

Voordeel is voor mij de bak aan de voorkant en het feit dat de bak af te koppelen is, hierdoor is het ook makkelijker opbergen.

Nadeel: het is wat lastig sturen in het begin, omdat je een brede draaicirkel hebt.
Ik heb alleen een fietskar en zo erg is het niet als je hem gebruikt. Moet ik wel bij zeggen ik woon in een dorp en het is hier vrij rustig om te fietsen.

Hoewel hij erg handig is zou ik ook wel graag een bakfiets willen.
Bedankt voor jullie snelle reacties.

Roosvast is zo'n tweewieler niet wiebelig dan. Het lijkt me eng (uit balans raken e.d.?) als de kids iets bewegen (denk aan ruzie, ouwehoeren, enz) merk je dat dan niet enorm. Want dat leek me dus echt het voordeel van driewielen. Ik vind dat met kinderen op mijn eigen fiets namelijk ook nooit fijn. En hoe doe je dat met de kids er in zetten?
wat dacht je van 'n auto?
De bakfiets is geen hype, het is gewoon een doodnormaal vervoermiddel geworden.

Ik heb zelf een 2 wiel bakfiets (Fietsfabriek no. 996) en het is de beste koop die ik in jaren heb gedaan. Ik gebruik hem nu 2,5 jaar. echt ideaal. 2 kinderen en boodschappen gaan er makkelijk in. Hij fietst supersoepel en is smal. Dat is het voordeel van een 2 wiel ten opzichte van een 3 wil. Hij is ook wendbaarder. Deze zomervakantie heb ik een fiets met fietskar gehuurd. Het viel mij op dat dit veel zwaarder fiets als een bakfiets, je moet de kar echt "trekken" en dat voel je nogal. Na een paar dagen was ik het wel gewend. Ik vond het ook wel vervelend dat ik geen zicht op de kinderen had.

Het is ook gewoon gezellig, kinderen voorin, fietsen, kletsen, liedjes zingen :-)
quote:elninjoo schreef op 30 september 2010 @ 14:55:

wat dacht je van 'n auto?

Bij veel scholen is er maar beperkt ruimte voor auto's en de meeste scholen vragen met het oog op verkeersveiligheid aan alle ouders om zoveel mogelijk met de fiets te gaan.

Daarnaast is het voor kinderen vaak wel 'pedagogisch verantwoord' om op de fiets te gaan: ze zien meer, ze krijgen meer mee van de natuur en de seizoenen, ze krijgen meer gevoel voor verkeer en het is milieuvriendelijk.
Omdat het gewicht laag bij de grond ligt is een 2 wiels bakfiets niet instabiel. Ik ben er nog nooit mee omgevallen. Ik denk dat het gevaar niet groter is als met een normale fiets met een zitje voor en achter.

Er zit ook een heel stabiele standaard onder en als hij daarop staat kunnen kinderen makkelijk in en uit klimmen zonder dat hij om kan vallen ofzo.
Nagy, bij een zijwaardse wave van drie kinderen tegelijk kun je zeker wel uit balans raken, maar dat is mij nog nooit overkomen. Wiebelig fietsen was het alleen de eerste 5 seconden toen ik op zo'n bakfiets zat. maar goed, mijn moeder vond het doodeng om er op te fietsen, en heeft zich daarna niet meer over die angst heen kunnen zetten. Maar dat ligt niet echt aan de fiest hoor.

Als je je kinderen in- en uit wilt laden, dat staat de fiets rotsvast op zijn standaard.
quote:elninjoo schreef op 30 september 2010 @ 14:55:

wat dacht je van 'n auto?Geen geld voor een rijbewijs, theorie/praktijk examen, auto met bijbehorende verzekering en benzine? Dusdanig dicht bij alle OV wonen dat een auto de hele dag stilstaand voor de deur zou staan (in mijn geval 5 minuten fietsen van de stad, 2 minuten lopen van trein, bus en tram)?Beter voor de kinderen om te zien dat fietsen goed en gezond is.....
Wij hebben een Croozer for 2 fietskar omdat ik een bakfiets gewoon niet handig vind.

Een bakfiets viel bij ons af om de volgende redenen:

* Geen plaats (past niet in de berging en nog een extra fiets nodig voor woon-werkverkeer)

* Groot en log

* Lastig te parkeren (die dingen staan overal middenop de stoep en daar moet je je dan maar omheen manouvreren)

* Niet mee te nemen op vakantie (wij fietsen namelijk veel en hoe krijg je de bakfiets dan mee)

Waarom gekozen voor de fietskar:

* Los te koppelen van fiets en daarna te gebruiken als wandelwagen.

* Makkelijk los te koppelen en op andere fiets te plaatsen

* Licht in gebruik

* Op te klappen en dus makkelijk op te bergen (kan dus mee op vakantie)

* Deze kar heeft een extra strandwiel waardoor je hem mee kan gebruiken als een soort van bolderwagen.

Mijn zoontje van 5 maanden gaat in de fietskar mee in een soort van hangmatje, hij zit hierin heel strak vast. Hij kijkt nu lekker naar buiten en valt 9 van de 10 keer snel in slaap.

Het enige nadeel van een fietskar zijn de rotondes die je tegenkomt. Je bent een stuk breder en moet dus opletten of je geen stoepje pakt. (Is bij mij al een keer gebeurt en kar lag op zijn kant, met zoon niks aan de hand die zat strak in de riemen).
Ik wil juist niet elke keer met de auto (milieu, gezondheid, enz).

Kamille wat jij noemt over die rotondes dat lijkt me dus inderdaad dood eng.

De mensen die een bakfiets hebben: Hoeveel gebruik je dat ding in de praktijk? Als de nieuwigheid eraf is gebruik je 'm nog steeds of komt het in de praktijk neer op toch al snel kiezen voor het makkelijke (de auto)?
Ik gebruik mijn bakfiets elke dag. Zoon zit 5 km verderop op school. Ik doe er boodschappen mee, ik fiets ermee naar mijn werk. Ik heb niet eens een normale fiets meer!

Nu heb ik wel de beste bakfiets die er is, hij rijdt lichter dan een normale fiets: Gazelle Cabby. Ook 2e hands op mp.

Ik kan hem je van harte aanbevelen!
quote:gizz schreef op 30 september 2010 @ 14:53:

Ik heb zelf een zigo. Dat is een fiets met een stevige fietskar er voor (niet zo'n gammel karretje wat je vaak achter een fiets ziet hobbelen). De kar is er los af te koppelen en dan heb je een smalle duowagen. Verder kun je na afkoppelen van de wagen aan de voorkant een wiel bevestigen waardoor je over een fiets beschikt. Zo kun je dus ook zonder bakfiets/kar op pad.t.

ik dacht laat ik eens kijken op google. klinkt wel goed. Ziet er gaaf uit en ik zag de prijs en dacht: zo das goedkoop 449,- Toen bleek er nog een 1 voor te staan...

je moet er wat voor overhebben. Maar tis wel een mooi ding zeg.
Ik gebruik de bakfiets elke dag; voor boodschappen, de kinderen ophalen van het kdv, de speeltuin. Als ik ze heb weggebracht rijd ik met lege bak door naar kantoor. Als ik eerlijk ben rijdt dat ding zelfs beter dan mijn stadsfiets; hij heeft 7 versnellingen en rijdt dus superlicht.
Oh ja, en ik heb het grote model van Bakfiets.nl. Tweedehands via MP.
ik zelf heb een bakfiets van Babboe met 3 wielen je kan je nu ook inschrijven voor een 2 wiel uitvoering.

het is 1 van de goetkopere bakfietsen en je krijgt er 5 jaar anwb garantie bij, wel is de voorwaarde daarvan dat je hem regelmatig laat onderhouden.

de service is uitstekend ze komen de bakfiets aan huis repareren mocht er iets mis zijn.

hij is erg stabiel en je hebt veel ruimte in de bak.

ik gebruik mn bakfiets dagelijks om de kleine man(net3 jaar) naar school te brengen mn boodschappen te doen en we fietsen daarbuiten nog heel wat af want ik heb namelijk geen auto.

ik heb er een tentje bij dus zoon lief zit altijd droog (wel oppassen als het vries dan scheurt het plastic van de ramen snel).
Wij hebben voor een bakfiets gekozen, omdat je meer "laadruimte" hebt. Wij hebben die van ons bij tuktukbakfietsen. Daar was hij het goedkoopst + bij ons in de buurt, dus konden hem afhalen. Denk wel dat de babboe iets beter van kwaliteit is, maar toen wij hem kochten was het prijsverschil te groot. Die van ons was 500 euro. We hadden ook wat eisen voor de (grote) hond. Uitneembare voorkant die wat lager is.
De fietskar die wij hebben heeft achter ook flink wat laadruimte, er kan iig een goed gevulde grote boodschappen tas in en dan is er nog ruimte over.
Er staan er zat op marktplaat
Een babboe en een cabby kun je niet met elkaar vergelijken.

Met de babboe deed ik 35 minuten over die 5 km, met de cabby slechts een kwartiertje...

De kwaliteit van een babboe is ook een stuk minder. Kijk alleen al naar de materialen die gebruikt worden

De babboe is wel weer een stukje groter...
Ksstt Sosofie, wil je de Babboe niet zo afkraken! Hij rijdt inderdaad niet snel en trapt behoorlijk wat zwaarder dan een normale fiets. Wij gebruiken hem in de stad en ik fiets er gerust 20 minuten mee heen en 20 mee terug, maar veel langer niet.

Maar de kwaliteit is helemaal niet slecht, heel erg goed juist. Is ontworpen door twee technische ingenieurs die vonden dat een goede bakfiets ook voor minder geld gemaakt kon worden. De service is uitstekend! Ze blijven terugkomen totdat het probleem verholpen is.
Rebbel, kennissen van mij hebben een heel andere ervaring!

En een houten buitenkant rot sneller dan zeil...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven