Erwtensoep de erwten worden niet gaar

03-10-2010 16:25 28 berichten
Mijn vriendin belt net, haar erwten worden niet gaar.

Nu dacht ik dat jullie hier vast raad mee zouden weten.

Ze hebben bijnan 9 uur geweekt, en staan al sinds kwart over 1 vanmiddag op. Dan zouden ze toch wel gaar moeten zijn nu?
Alle reacties Link kopieren
Geen idee,mijn pa maakt altijd de erwtensoep.Maar misschien dat hij het hierom altijd een dag van te voren al maakt?

En volgens mij moeten die erwten zelfs 24uur weken...
Ik gebruik altijd spliterwten, die hoeven niet te weken!
Lang leve de spliterwt want dit verhaal komt ook mij niet bekend voor. Met spliterwten kun je na een of anderhalf uur al soepgroenten etc. erbij kiepen.
Ik heb vorig jaar precies hetzelfde probleem gehad, die krengen bleven hard, ook na uuuuren weken en uuuuren koken. Achteraf bleek dat de erwten helemaal niet geweekt hoefde te worden dus misschien dat het bij ons, en dus miss ook bij jou, daardor niet gelukt is.
Spliterwten laat ik minimaal 12 uur weken.

Maar 9 uur met de tijd dat het al opstaat zou toch genoeg moeten zijn. Geen tips verder.
Kan je er met een staafmixer niet alsnog spliterwten van maken :D.
Voor erwtensoep te maken gebruik ik ook spliterwten.

Ik kook ze dan dacht ik eerst een uur voordat de rest van de groente erin gaat. Volg de aanwijzingen van het pak van de erwten, maar geef mijn eigen draai aan de soep.

Ik spoel ze van te voren alleen even af.
Life is what happens to you while you are busy making other plans.
Ik had vorige winter biologische erwten gebruikt en toen had ik dat ook, echt balen.
Spliterwten inderdaad. Of staafmixer (hoewel het me zonde van de soep lijkt, want dan wordt het één egale brij en dat zou eigenlijk niet moeten).
quote:Erwt schreef op 03 oktober 2010 @ 17:02:

Spliterwten inderdaad. Of staafmixer (hoewel het me zonde van de soep lijkt, want dan wordt het één egale brij en dat zou eigenlijk niet moeten).Ik zat al te wachten tot jij om de hoek kwam kijken .
Ik voelde me natuurlijk aangesproken
Hoewel ik gelukkig geen spliterwtje ben
Ik denk dat het voor jouw vriendin een rondje snackbar wordt
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
quote:Erwt schreef op 03 oktober 2010 @ 17:15:

Hoewel ik gelukkig geen spliterwtje ben Nee, jij bent heel eenduidig
quote:Erwt schreef op 03 oktober 2010 @ 17:02:

Of staafmixer (hoewel het me zonde van de soep lijkt, want dan wordt het één egale brij en dat zou eigenlijk niet moeten).Ik heb het idee dat de erwten in de soep toch eigenlijk al een egale brij worden als ze gaar zijn en dat de structuur veel meer komt van zachtgeworden peen/prei/aardappel/etc.
quote:YetiMan schreef op 03 oktober 2010 @ 17:20:

[...]

Ik heb het idee dat de erwten in de soep toch eigenlijk al een egale brij worden als ze gaar zijn en dat de structuur veel meer komt van zachtgeworden peen/prei/aardappel/etc.Klopt, maar dat bedoelde ik eigenlijk ook. Ik nam aan dat die andere groenten namelijk inmiddels ook wel in de pan zitten?
Die hoeven toch niet zo ontzettend lang?
Nee dat is waar. Misschien was het ook een onjuiste veronderstelling (ik kreeg meteen het beeld van snert in een grote soeppan voor ogen en vriend zei ook al 'heej, erwtensoep, dat kunnen wij ook wel weer eens eten'), maar misschien is het dus simpel met staafmixer op te lossen.
Ik heb een keer erwtensoep gegeten waar een staafmixer doorheen was gegaan, maar dat vond ik geen aanrader.

Leek erg veel op een potje Olvarit en het smaakte ook zo.
Maar was het dan gestaafmixerd vóór of nádat de andere groenten erbij gedaan waren?
quote:Erwt schreef op 03 oktober 2010 @ 17:49:

Maar was het dan gestaafmixerd vóór of nádat de andere groenten erbij gedaan waren?Dat weet ik niet. Een vriend had het gemaakt, dus ik heb gewoon gezegd dat ik het lekker vond en maar geen vragen meer gesteld.
Waarschijnlijk oude erwten. Ik laat ze ongeveer 10 uur weken en gaat altijd goed. Spliterwten vind ik niet lekker, zo'n gladde brei, maar smakenverschillen.
En,hoe is het met je soepie afgelopen?
Het is een rondje chinees geworden, en de soep zit in de container! Die was na 10 uur koken (lees vanmorgen) nog steeds geen erwtensoep...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven