Vit D

03-10-2010 18:18 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Hebben jullie tijdens de zwangerschap allemaal vitamine D geslikt?

Ik heb wel foliumzuur geslikt tot 10 weken en daarna tot 13 weken zwangerschap multivitamine.

Nou pak ik af en toe multivitamine (voor zwangeren natuurlijk) maar geen vit D apart zeg maar..
Volgens mijn verloskundige alleen nodig als je niet buiten komt of een hoofddoek draagt.
Nee, alleen van die grote rode capsules met visolie. Volgens mij van Davitamon. Nog nooit gehoord van extra vitamine D bijslikken.
Je hoort het nu wel vaak. Volgens mij verloskundige is het een hype die elke 10 jaar weer op komt zetten en daarna weer afzwakt. En dus niet nodig om te slikken tenzij je niet buiten komt of een hoofddoek draagt.
Oh dan.. gelukkig maar
Om het lastiger te maken: er zijn ook verloskundigen die het wel aanraden. Maar ik ben er zelf van overtuigd dat als je gezond eet en leeft je al die extra dingen niet nodig hebt. En die mening deelt de verloskundige gelukkig.

Mocht je je beter voelen als je het wel slikt: gewoon doen. Kwaad kan het niet.
In oktober 2008 heeft de gezondheidsraad het advies uitgegeven dat risicogroepen waaronder zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven 10 ug Vitamine D per dag moeten suppleren. (dus naast voldoende daglicht en voldoende gebruik van margarine).

In een zwangerschapsvitamine zit ook vitamine D soms echter in een te lage dosis.

Ik vind het nogal eigenwijs van een verloskundige om dit landelijke advies in de wind te slaan!!
Bij de eerste twee zwangerschappen kreeg ik het advies nog niet. Nu wel, ik gebruik nu een multivitamine voor zwangere vrouwen, volgens mij zit daar voldoende vit. D in, gelijk aan wat aanbevolen werd.

Het is voor het behoud van je eigen botten op langer termijn.
Volgens mij verloskundige is het dus niet nodig en komt het advies van de raad voort uit het feit dat er steeds meer mensen zijn in NL met een hoofddoek. Daarbij kan het geen kwaad om het te slikken, maar nodig? Nee dat niet. Het is volgens haar iets wat elke tien jaar weer terug komt en vervolgens weer wordt tegengesproken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven