Communicatie stuff

03-10-2010 22:13 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Welke dingen waardeer jij in de communicatie met iemand? Wat geeft je een warm gevoel/geluksmomentje als het klikt? Waar word je door geraakt? Maar als het juist niet klikt, waar ligt dan dan volgens jou aan? Gebruik je technieken als NLP, Roos van Leary, RET, Mindfulness etc. Of doe je alles op gevoel, intuïtie? Praat je tegen een man anders dan tegen een vrouw en wat is dan het verschil? Wat vind je bijv. niet leuk aan hoe mannen communiceren en wat zouden ze kunnen veranderen? en nog veel meer, maar dit was het voor even.
Huh?
Eh?
Ben gij van de afdeling onderzoek en statistiek?
Als dit voor een onderzoek is zijn je vragen niet echt best
Waarom wil je dat allemaal weten?
Persoonlijk waardeer ik het enorm als iemand niet alleen neemt maar ook geeft in de communicatie.
Je gaat me trouwens toch niet serieus vertellen dat als je met je partner communiceert je bijvoorbeeld bewust bezig bent met neurolinguistisch programmeren.
quote:Macbeth schreef op 03 oktober 2010 @ 22:13:

, Roos van Leary, RET, .deze 2 gebruik ik, tenminste ik doe een poging tot..
Communiceren doe ik op mijn gevoel... Als ik een signaaltje binnenkrijg (intuitie die 'ping' zegt) ga ik daar voorzichtig op verder.

Maar sinds dit op de relatie pijler staat... gebruik je echt een NLP theorie om met je partner te communiceren? Bij mij gaat die jongen op de bank zetten en zeggen; 'lief, hoor eens...' altijd uitstekend.

Of moet ik nodig eens een paar relatie/communicatie boeken op naslaan om zo mijn relatie te verbeteren?
Ja, dat doe ik. Als mijn man vraagt of ik nog een glaasje wijn wil, pak ik er even mijn notitieboekje bij en met behulp van de stand van de maan, mijn cyclus en of het een even of oneven dag is, bepaal ik welke methode ik gebruik om mijn antwoord te bepalen........
quote:sassafras schreef op 03 oktober 2010 @ 22:29:

Ja, dat doe ik. Als mijn man vraagt of ik nog een glaasje wijn wil, pak ik er even mijn notitieboekje bij en met behulp van de stand van de maan, mijn cyclus en of het een even of oneven dag is, bepaal ik welke methode ik gebruik om mijn antwoord te bepalen........
Dus dat deed ik verkeerd. En daarom nu vrijgezel
quote:wuiles schreef op 03 oktober 2010 @ 22:22:

Persoonlijk waardeer ik het enorm als iemand niet alleen neemt maar ook geeft in de communicatie.
quote:Zwup schreef op 03 oktober 2010 @ 22:22:

Je gaat me trouwens toch niet serieus vertellen dat als je met je partner communiceert je bijvoorbeeld bewust bezig bent met neurolinguistisch programmeren. Ik ook niet. Ik let wel wat ik doe en wat ik zeg, en wat mijn gesprekspartner doet en zegt, en dan gaat er af en toe wat mis. Maar namen als NLP en andere termen... nee, daar denk ik niet aan.
World of Warcraft: Legion
Ja, je let op wat je zegt en hoe je dat gaat zeggen. Niet, 'jij bent een eikel want...' maar 'ik heb het gevoel dat je je gedraagt als een eikel, etc'. Maar ik ga geen swot analyses maken van mijn relatie en ook niet mijn verzoek tot wat voor ontbijt ik wil schriftelijk indienen. Maar ik ben wel heel benieuwd naar waarom deze vraag? Ben je iets aan het onderzoeken of vraag je het af hoe anderen dat doen binnen hun relatie?
De ik-boodschap is inderdaad heel belangrijk. "Ik vind je een eikel" is communicatietechnisch helemaal oké. Dan hou je het bij jezelf. "Jij bent een eikel" kan daarentegen als een verwijt worden opgevat.
Ga in therapie!
quote:dubiootje schreef op 03 oktober 2010 @ 23:25:

De ik-boodschap is inderdaad heel belangrijk. "Ik vind je een eikel" is communicatietechnisch helemaal oké. Dan hou je het bij jezelf. "Jij bent een eikel" kan daarentegen als een verwijt worden opgevat.

'ik ervaar je gedrag als eikelig' is dan helemaal oké, in een ruzie

ik snap wat je bedoelt, wou een stom voorbeeld hebben en dit was het stomste wat ik kon bedenken.
Hi Macbeth, persoonlijk waardeer ik het het meeste als een (liefdes)partner echt direct is in z' n communicatie, recht voor z'n raap zegt wat hem/haar op het hart ligt, wat diegnene voelt... want het gevoel is ondanks alle ratio meestal de realiteit...

Er is teveel strategie, teveel 'battle of the sexes' in veel relatiepraat... althans in mijn ervaring (en ik sluit mezelf niet uit als dader hiero).
quote:The_Jets schreef op 03 oktober 2010 @ 23:30:

[...]

'ik ervaar je gedrag als eikelig' is dan helemaal oké, in een ruzie Jij hebt er duidelijk verstand van
Ga in therapie!
Damn, waar is Liesjeleerdelotjelopen als je haar nodig hebt ?

Dit is haar afdeling...

Communicatie en Psychologie !
quote:dubiootje schreef op 03 oktober 2010 @ 23:38:

[...]

Jij hebt er duidelijk verstand van Uitgebreid geoefend!
Even serieus, trouwens, communiceren ken je leren. Ik heb nou een heel lief en schattig vriendje en ja, we hebben wel eens ruzie. En waar ik vroeger dichtklapte en gillend de deur uitrende praten we er nu heel normaal over. Omdat we samen veilige omgeving hebben gemaakt om te ruziën. We gillen en schreeuwen niet tegen elkaar, ik krijg geen zet als meneer zijn zin niet krijgt (was vroeger wel eens het geval met een ex) en we hebben allebei het doel om wat even scheef ging weer recht te zetten. En het is voor de rest ook echt een schatje hoor, dus dat helpt ook mee.
anoniem_112343 wijzigde dit bericht op 03-10-2010 23:54
Reden: extra duidelijk gecommuniceerd
% gewijzigd
Voor mij bestaat er maar één manier van communiceren en dat is Geweldloos Communiceren.
quote:The_Jets schreef op 03 oktober 2010 @ 23:19:

Ja, je let op wat je zegt en hoe je dat gaat zeggen. Niet, 'jij bent een eikel want...' maar 'ik heb het gevoel dat je je gedraagt als een eikel, etc'.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven