Communicatie stuff

03-10-2010 22:13 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Welke dingen waardeer jij in de communicatie met iemand? Wat geeft je een warm gevoel/geluksmomentje als het klikt? Waar word je door geraakt? Maar als het juist niet klikt, waar ligt dan dan volgens jou aan? Gebruik je technieken als NLP, Roos van Leary, RET, Mindfulness etc. Of doe je alles op gevoel, intuïtie? Praat je tegen een man anders dan tegen een vrouw en wat is dan het verschil? Wat vind je bijv. niet leuk aan hoe mannen communiceren en wat zouden ze kunnen veranderen? en nog veel meer, maar dit was het voor even.
Het meest effektieve is communiceren door SMS, mail, Wivi en W. I. V. W. Digitaal dus. (Telefoon kan nog net.)

Vooral niet IRL praten,

Die lichaamstaal past gewoon niet meer bij deze tijd. Veel te primitief.
Beste allemaal,

Misschien past het topic niet echt onder ‘Relaties’ en meer bij 'Psyche' (moderator kunt u het dan verplaatsen?), maar ik dacht dat het daar het beste paste en nee, het is niet voor een onderzoek.

Ik bedoel niet uitsluitend de communicatie tussen mannen en vrouwen in een relatie. Alhoewel veel vrouwen zeggen dat mannen hun niet begrijpen en dat ze niet goed luisteren . Maar eigenlijk om alle communicatie (verbaal/non-verbaal) in het dagelijks leven. Een gesprek met je oma of met de buurman, met (lastige) collega’s, bij de bushalte etc.

Soms heb je toch dat je met iemand op één lijn zit, dat de harmonie van gedachten en gevoelens gelijk op gaat, dat je aan één woord genoeg heb. Ik kan daar op dat moment erg gelukkig van worden. Dat hoeft niet altijd om iets diepzinnigs te gaan, maar kan ook gewoon een oppervlakkig feitje zijn.

Ik ben een tijdje gecoacht door een coach met een drama-achtergrond. Ik heb veel van haar geleerd en probeer het geleerde niet alleen toe te passen op m’n werk, maar overal. Voor mij houdt dat o.a. in meer ruimte nemen, meer tijd nemen voor je formulering, op tijd je grenzen aangeven, luisteren naar je lichaam en dan feedback geven (GEIN-methode), complimenten geven, metacommunicatie, dramadriehoek etc.

Ik ben bijv. een reflecterend, observerend persoon. Zelf kan ik wel eens moeite hebben met mensen (collega’s) met een directe communicatieve stijl (niet lullen maar poetsen mentaliteit). Of mensen die opmerkingen maken, waarvan je niet zeker weet of het nu een grapje is of een steek onder water.

Als je bijv. de Roos van Leary bekijkt, zijn er wel degelijk technieken om hier beter mee om te gaan, maar als je dit op je werk toepast, gaat het hopelijk een beetje in je systeem zitten en pas je het misschien ook toe in je privéleven (met je partner? ).

Ik vind het reuze boeiend om over communicatie te lezen. Ik heb ook een aantal boeken hierover, maar uit een boek kan je het niet leren, dus moet je oefenen in de praktijk en dat doe je natuurlijk elke dag.

Ik was gewoon benieuwd of er anderen zijn, die zich hierin herkennen, die communicatietheorieën etc. ook interessant vinden en of en hoe jullie dit dan toepassen in het dagelijks leven.

Yours sincerely,

Macbeth
quote:Macbeth schreef op 05 oktober 2010 @ 13:24:

(GEIN-methode), complimenten geven, metacommunicatie, dramadriehoek etc.

.

Macbeth

Dramadriehoek? Als in ..mmv mvv enz? Nee, waarschijnlijk iets anders, en ziehier, reeds een foutje in de communicatie tussen jou McBeth, als TO, en mij, als lezer. Ik neem de verantwoordelijkheid voor dit misverstand geheel op me..

Wat is metacommunicatie? Wat is de Gein methode?

Ik blijf erbij dat vandaag de dag DC zonder LT de beste manier is om boodschappen te doen overkomen.

Macbeth zit vooral in zijn hoofd, te denken over de beste manier van communiceren.

Flink boeken blijven bestuderen en zeker niet in de praktijk uit proberen, dan gaat het je zeker lukken.
quote:Macbeth schreef op 05 oktober 2010 @ 13:24:

Ik ben een tijdje gecoacht door een coach met een drama-achtergrond.

Yours sincerely,

MacbethMacbeth, wat deed die coach voor jou? En op welke manier kwam die 'drama achtergrond' naar voren?
Ik denk dat TO een theater achtergrond bedoelt. Maar uhm, communiceren gaat denk ik toch het beste zonder er al te veel bij na te denken. Die theater achtergrond die ik heb opgedaan is alleen maar voor mij effectief als ik moet spreken voor groepen. Heul practisch, maar communiceren is toch net even wat meer.
MacBeth,

Ben je er nog? Deze stilte is natuurlijk niet echt bevorderlijk voor een goede communicatie...

Sincerely,
Ik heb een directe communicatiestijl en ik kan er heel erg blij van worden als een gesp5rekspartner dat ook heeft. Hebben we dan ook nog dezelfde humor dan is het helemaal feest.

Ik kan érg slecht tegen heel wollig taalgebruik waarbij niet gezegd wordt wat er nou werkelijk bedoeld wordt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven