heel veel appels

05-10-2010 10:42 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonouders hebben appelbomen in de tuin en nu zijn alle appels rijp. Ik heb dus 2 flinke zakken met appels meegekregen.

Gewoon rauw zijn ze niet echt lekker en bovendien is mijn vriend allergisch voor rauwe appel. Verwarmde appel kan hij wel gewoon eten.

Ik ben dus benieuwd naar jullie recepten met appels! Het bakken van appeltaarten en appelflappen e.d. voor alleen maar ons tweetjes lijkt me in het kader van de kilo's niet zo handig. Mijn collega's zijn al getrakteerd ;)

Ik ben dus vooral benieuwd naar de 'gewone' gerechten met appel en toetjes die niet al te calorierijk zijn. Gister heb ik stampot appeltjes gemaakt. Was lekker!
Misschien zouden ze het bij een verpleeghuis of bejaardentehuis leuk vinden om een paar taarten te krijgen? Geen idee hoor of ze zoiets dan 'veilig achten'

Het is het eerste waar ik aan dacht
Appelmoes, gebakken appeltjes (met boter, suiker en kaneel) als toetje, appelbollen, appelflappen. Wel veel zoetigheid ja.

Geraspt door de pannenkoeken?
Voedselbank
Hier ook elk jaar hetzelfde! En dat betekent: het hele jaar potjes sparen, en dan een middag lang verstand op nul en appels schillen. Daar maken we dan lekker appelmoes van. (wij hebben overigens altijd wel iets meer dan 2 zakken -zeg maar heeeel veel meer).
quote:CoffeePot schreef op 05 oktober 2010 @ 10:47:

Voedselbank Ik denk niet dat ze die willen. Appels uit eigen tuin zien er vaak niet zo ''mooi'' uit als de appels uit de winkel. Denk butsen, littekens door de hagel etc. Als ik dan lees / hoor over het strenge inname beleid van de voedselbank, denk ik niet dat zij ze willen.
Geef ze weg aan mensen met paarden of konijnen. Die dieren lusten ze wel.
quote:SeptemberGirl schreef op 05 oktober 2010 @ 10:49:

[...]

Ik denk niet dat ze die willen. Appels uit eigen tuin zien er vaak niet zo ''mooi'' uit als de appels uit de winkel. Denk butsen, littekens door de hagel etc. Als ik dan lees / hoor over het strenge inname beleid van de voedselbank, denk ik niet dat zij ze willen.Jammer, ik denk dat de mensen die afhankelijk zijn van de voedselbank het een biet zal zijn of ze mooi rond zijn.
http://kook.rubriek.nl/eten&drinken/appel.php
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
http://eten-en-drinken.in ... oet-lekker-en-gezond.html
Ik koop altijd een heule grote zak appels bij de boer als de nieuwe oogst er dan is. Afgelopen weekend dus ook gedaan, en dan maar schillen en in stukjes snijden. Met laagje water opzetten en appelmoes van koken. Af laten koelen en invriezen.

Zo heb ik altijd in de winter lekkere appelmoes. Suiker of meestal honing en kaneel voeg ik pas toe als ik de moes ga opeten, want vaak eet ik hem zo naturel op.
Nope
Ja zonde is dat, dat mooi voedsel wordt weggegooid. Tip van EN is ook een goede: kinderboerderij of manege. Dump ze NIET zelf zomaar in een weiland.
Varkensfiletlapje met appel

Ingrediënten

2 eetlepels olijfolie

1 kleine ui, fijngesneden

4 varkensfiletlapjes (ong. 1,5 cm dik)

1/2 theelepel zout

versgemalen zwarte peper naar smaak

2 appels, geschild, geboord en in stukjes

2 eetlepels lichtbruine basterdsuiker

1/2 theelepel mosterdpoeder

1/8 theelepel gemalen kruidnagel

175 ml heet water

Bereidingswijze

1. De oven voorverwarmen op 190°C/gasstand 5.

2. In een grote koekenpan de olie verhitten en daarin de ui 1 minuut sauteren tot deze zacht is. Ui verwijderen en apart zetten. De filetlapjes aan beide zijden in de olie aanbraden.

3. Leg het vlees in een ovenschaal van 20x30 cm. Zout en peper erover. Bedekken met appel en gebakken ui.

4. In een kleine kom basterdsuiker, mosterd, kruidnagel en water mengen. Over de filetlapjes gieten. Afdekken en gedurende 30-45 minuten in voorverwarmde oven bakken.

Vergelijkbare recepten

Zuurkool en varkensvlees met gebakken appels

Karbonade met Italiaanse worst, champignons en tomaten

Karbonade met appels

Varkensfilet met appels en gorgonzola

http://allrecipes.nl/rece ... filetlapje-met-appel.aspx
lekker appelmoes van maken... appeljam.... gevulde appels met gehakt..

Gevulde appels met gehakt

Ingrediënten

•8 middelgrote appels (jonagolden)

•250 gr gehakt

•100 gr brokkelige blauwe schimmel kaas (Roquefort, Danish blue of Bleu d'Auvergne), verkruimeld

•peper

•1/2 groentebouillonblokje

•50 gr boter

Prijscategorie : 6 à 7 euro

Bereiding

Snij ongeveer 2cm onder het steeltje van de appels een kapje af, hol de appels uit.

Verkruimel het groentebouillonblokje met het gehakten breng verder op smaak met peper.

Verwarm de oven voor op 200°C.

Laat de overige boter smelten in de ovenschotel.

Vul de appels met het gehakt + strooi er wat verkruimelde blauwe kaas over, zet het kapje op de gevulde appels en schik ze in een beboterde ovenschotel.

Plaats de schotel in de oven en bak de gevulde appels in 30 min gaar.

Ik hou alleen niet van blauwader kaas dus ik gebruik brie.. maar is wel heel lekker!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ik weet nog dat mijn moeder altijd als we bij een oom van een oom op visite waren geweest er altijd hele zakken goudrenetten mee naar huis ging, mijn moeder maakte daar appelmoes van en deed dat in de vrieser, steeds als ze een bak uit de vriezer haalde, pikte ik stiekem stukjes appelmoes ijs wat was dat lekker
Gedroogde appelketting om op te snoepen.

Was de appels.

Snij ze in heel fijne schijfjes.

Smeer er en beetje citroensap over en droog ze op de centrale verwarming.

Je kan de schijfjes aan een koordje rijgen en zo laten drogen.

Vroeger deden de kinderen zo'n appelketting rond hun nek en knabbelden ze regelmatig zo’n appelschijfje op.

Appelthee

Van deze appelschijfjes kan je ook thee maken.

Leg 3 schijfjes in je kop en giet er kokend water over.

Doe er een mespunt kaneel bij.

Laat 5 minuutjes trekken en haal de appelschijven eruit.
Kipfilet met gebakken appels

4 kipfilets1 eetlepel olijfolie1 teentje knoflook50 gram boter2 eetlepels citroensap1 eetlepel rietsuiker60 mililiter brandy

80 mililiter room4 appels15 gram peterselie

Doe de olijfolie in een kom en pers de knoflook erboven uit. Leg de kipfilets in het mengsel. Schil de appels, verwijder de klokhuizen en snijd ze in partjes. Verhit de boter in een koekenpan en bak de appelpartjes met citroensap en rietsuiker op laag vuur 30 minuten. Keer de partjes regelmatig tot ze karameliseren. Voeg de brandy toe met de room. Verhit een braadpan en bak de kipfilets aan beide kanten bruin en gaar. Serveer de kipfilets met gebakken appels en bestrooi het gerecht met peterselie.
Appelcrumble!

http://www.ah.nl/recepten/recept?id=147 ... plecrumble
Rijstepap met gebakken appel Rijstepap of rijstebrij is een klassieker in de Hollandse keuken. Samen met de gebakken appel is dit heerlijk voor deze tijd van het jaar. Gebruik volle melk voor een romig effect .

Bereidingswijze1. Smelt een klontje boter in een pan en doe daarbij de rijst en volle melk. Breng dit aan de kook.

2. Voeg dan de opengesneden vanillepeul bij de rijst en laat op laag vuur koken. Blijf regelmatig roeren om aanbakken te voorkomen.

3. Wanneer de rijstepap te dik wordt voeg je gewoon nog wat melk toe.

4. Smelt boter in een pan. Doe er na 5 minuten de appels bij.

5. Wanneer de boter gesmolten is voeg je de suiker toe en dat laat je 1 minuut carameliseren. Dan doe je de appels erbij en de kaneel.

6. Blijf de rijstebrij goed roeren, doe hetzelfde met de appels.

7. Wanneer de rijstepap gaar is(na 12-14 minuten) schep je het in een kom en doe de appels erop.

voor 4 personen

• 150 gr. dessertrijst

• 2 grote appels, bijv. jonagold

• 750 ml volle melk

• 1 vanillepeul, opengesneden

• 2 kaneelstokjes

• 3 eetl. bruine suiker

• 2 klontjes boter, 1 voor de dessertrijst en 1 voor de appels
3.508 gedroogde appel recepten

http://www.smulweb.nl/zoe ... droogde+appel&type=recept
appeltaarten bakken en weggeven is een leuk idee maar op het moment heb ik daar een beetje weinig tijd voor (ok, ik zit wel om 11 uur 's ochtends hier op t forum te kijken maargoed)

weggeven kan natuurlijk ook maar ik was meer benieuwd naar wat andere mensen maken van hun appels.

ik heb al wel voor 1x appeltaart appels gesneden en gemixt met kaneel, suiker en rozijntjes in de vriezer liggen.

Ik heb een heel klein vriezertje dus veel appelmoes maken is geen optie. Bovendien heeft mn schoonmoeder nog veel meer appels en heeft die wel ruimte, tijd en lege potjes
65.516 appel recepten

http://www.smulweb.nl/zoeken/?type=recepten&query=appel
haha, bedankt voor alle google recepten blijfgewoonbianca! Die appelthee ga ik direct maar eens proberen!

Verdere suggesties blijven uiteraard welkom
Hete bliksem! (stamppot appel)
Je moet appelmoes ook niet in de vriezer doen! Je moet de appelmoes maken (koken dus) en al kokend in een potje gieten. Nokvol doen, deksel er strak op draaien en op z'n kop op een theedoek zetten. Een nachtje af laten koelen en je hebt appelmoes voor het komende jaar!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven