wonen in een probleemwijk/krachtwijk/prachtwijk

23-09-2010 20:21 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik wil graag een woning kopen. Gezien mijn inkomen (ik werk maar 0,6 fte en heb 3 kids) kan ik niet zoveel dan in een crisisbuurt gaan kopen. Ik heb een aantal mensen op straat aangesproken. Iedereen woont er okay, vooral de Marokkanen (die hebben de meerderheid en willen er niet weg), maar ook wel andere lui. Inwoners vinden de berichten vooral vanuit de pers, ronduit overdreven. Er zijn wel 'baldadige' jongens die 'af en toe een ruitje in gooien', maar verder geen last. Wie oh wie woont er in zo'n wijk en hoe bevalt dat? Zelf ben ik hoog opgeleid, heb een redelijk goede baan en mijn kids gaan naar een school bij mijn ex (geen zwarte school). Heeft er iemand ervaring met wonen/opgroeien in een 'achterbuurt'?
Ik zou er meer tegenop zien dat de kinderen daar dan ook naar school moeten, en met probleemkinderen te maken krijgen. Daar kunnen die kinderen ook niks aan doen, maar ik zou bang zijn dat mijn kind dan te zacht is, of erop wordt aangekeken dat ie mooiere kleren aan heeft etc. etc.
quote:MEFunny schreef op 27 september 2010 @ 09:51:

[...]

1 fte is een fulltimer.

0,6 fte is ongeveer 24 uur .. ligt aan hoeveel uur de fulltimer werkt.

Aha, bedankt!

maar met zo weinig uren is het toch helemaal niet verstandig om een huis te kopen?

Los van het wel of geen probleemwijk, kan je dan maar zo'n klein huisje kopen terwijl je bij de woningbouw veel groter kan wonen met huurtoeslag.

Reparaties worden voor je gedaan en in elke wijk zitten wel woningbouwhuizen.
quote:elninjoo schreef op 27 september 2010 @ 13:11:

[...]

Waarom zou je dan 'n huis willen kopen in 'n achterbuurt? Waarom niet wachten tot je iets van je gading vindt in 'n betere wijk? Een dorp is vaak ook al goedkoper dan 'n stad en hoe verder je van de Randstad gaat zitten, hoe minder allochtonenwijken.Omdat ze niet in the middle of nowhere wil wonen, bijvoorbeeld...
Hoi, dank voor alle reacties. Ik ben er weer. Ik heb trouwens zelf ook in een probleemwijk gewoond (of in makelaarstermen "een levendige" volkswijk). Dat was Ondiep en na een paar jaar was ik het wel zat (vnl geluidsoverlast onderburen met hun Jantje Smit). De kids waren er ook echt niet tof en kleine crimineeltjes in de dop. Ben toen uit Utrecht vertrokken en woonde in een luxe vinex nieuwbouwhuis. Ik ben nu alleen en zag een appartement te koop in Kanaleneiland. De locatie is voor mij geweldig, vlakbij m'n ex (niet TE vlakbij), maar ze kunnen op hun eigen school blijven. Het appartementencomplex heeft een schotelverbod (zowieso mag er niets buiten gehangen worden, ook geen was of i.d.) en is een betonnen bunker van 17 hoog. Er is geen geluidsoverlast en als je vanuit de flat het tunneltje onderdoorfiets ben je al uit Kanaleneiland, dus je hebt niets met de wijk van doen. Voordeel van kopen in een probleemwijk: kan alleen maar beter worden. Kanaleneiland is de hekkensluiter van Utrecht. Mijn overwegingen: gevoel bij de flat en flatbewoners is heel goed. Woning wordt onder zijn waarde verkocht (om veiling tegen te gaan). Woning is niet gehorig, niet tussen de junks en ander wijkgajes. Woning is ruim (>100m2, voor <¤150.000 in Utrecht). Er wonen in de flat en straat redelijk veel studenten. Dus als de woning straks afgelost is, kunnen mijn kids daar wonen als student . Het lijkt me wel wat!
Ook ik woon in een prachtwijk. Ik ben alleen en kon voor een goede prijs een appartementje kopen. Ik moet zeggen dat ik meer last heb van Nederlandse tokkies dan van de allochtonen die hier wonen.

Ik weet dat er wat meer criminaliteit is dan in andere wijken, maar ik heb er vrij weinig last van. Het ligt er ook wel een beetje aan waar je in de wijk woont. De kant waar ik woon is goed te doen. Aan de andere kant van de wijk zou ik voor geen goud willen wonen.
Nyo,

Heb je nog op je andere topic gekeken?

Ben ook wel benieuwd wat je gaat doen
Ik woon ook in een krachtwijk/prachtwijk. Voordeel is dat we het binnen wel oke hebben ingericht en dat het dicht bij de stad is. Groot nadeel is dat er bijna niemand Nederlands spreekt in mijn portiek en straat. Verder vaak politie in de straat, veel geluidsoverlast, veel zwerafval, inbraken ed. Maar momenteel zitten we hier nog wel even. Mochten we ooit kinderen willen dan gaan we hier echt per direct weg!

Succes met je keuze.
Ik woon ook in zo'n buurt, ook wel schotelcity genoemd door de rest van de stad. En nee mijn buren spreken niet allemaal Nederlands, en hun gewoontes daar moeten wij soms best wel aan wennen. Hebben we overlast? Ja, maar niet van degene waarvan men het verwacht als je zegt in welk deel van de stad je woont. De overlast komt in onze buurt namelijk vooral door onze Hollandse Medemens die het normaal vinden om herrie te maken, te vernielen, in het portiek te piesen en de stront luiers van hun kids van het balkon naar beneden te mikken. Dat mijn directe buurman dan geen Nederlands spreekt? Tja dat is soms lastig, maar dat overleven we wel.

kortom staar je niet blind op het feit of een buurt veel allochtonen heeft of niet, de gewone Hollandse tokkie kan er ook heel wat van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven