Werk & Studie alle pijlers

SPH vraagje

06-10-2010 09:18 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey!

Momenteel zit ik in het 2e jaar van de SPH en loop ik stage in een kinderopvang. Dit gaat opzich wel oké en ik vind het iig wel heel leuk!

Maar nu moet ik dus gaan nadenken over een 3e jaars stage en dat mag eigenlijk niet in de kinderopvang. Ik wil wel heel graag met kinderen werken, maar ik kom dan al snel uit op kinderen met gedragsproblemen. Ik ben alleen heel bang dat ik dit niet kan en ik dat dus echt nóóit ga halen. Ik vind het namelijk al moeilijk om overwicht te houden over péuters, laat staan kinderen met gedragsproblemen. Als zij een grote mond hebben, weet ik niet wat ik moet zeggen, etc.

Maar wat dan wel? Ik heb ook gekeken naar kinderdagcentra voor gehandicapte kinderen, maar ook hierbij staat dat er vaak kinderen bij zijn met gedragsproblemen. En daarbij schijnt 't werken in de gehandicaptenzorg (net als kinderopvang) eigenlijk SPW-3 te zijn.

Mja, ik ben dus heel rustig, best wel verlegen, maar ook wel veel geduld. En ik heb dus gewoon echt geen natuurlijk overwicht.

Waar moet ik dan ooit een haalbare SPH stageplek vinden? Nu ik zo zit te zoeken lijkt 't wel of SPH altijd met kinderen/jongeren met gedragsproblemen is, of psychiatrie, maar dat is ook alweer heel moeilijk..

Alle tips, ideeen en ervaringen zijn heel erg welkom!
Waarom doe je dan in vredesnaam SPH? Dit MOET je toch kunnen, of in ieder geval willen leren...
Ik wil het wel leren, maar dan moet 't wel haalbaar zijn. En ik weet niet of dat het volgend jaar al is..Misschien na een paar jaar werkervaring wel, vandaar.

En stage op de kinderopvang mag ook wel, maar dat vind ik dan toch ook wel weer jammer, omdat ik dan uiteindelijk waarschijnlijk geen HBO-werk zal vinden.
Butterfly je zit op die opleiding om iets te leren. je zult dus moeten leren hoe je met kinderen om moet gaan. Ook de minder gehoorzame. Het lijkt me totaal onterecht dat je een HBO diploma zou halen zonder die vaardigheid.

Overwicht heeft vele vormen, daarvoor hoef je niet heel streng of extravert te zijn.

In plaats van proberen bepaalde situaties te ontlopen kun je beter met school in gesprek om te kijken hoe je aan je vaardigheden kunt werken.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
quote:Butterfly1989 schreef op 06 oktober 2010 @ 09:29:

En stage op de kinderopvang mag ook wel, maar dat vind ik dan toch ook wel weer jammer, omdat ik dan uiteindelijk waarschijnlijk geen HBO-werk zal vinden.

Je hebt dan ook in feite geen HBO niveau.

Lastige dingen doen kan ook heel leuk zijn. En hoe verwacht je 'vanzelf' beter te worden? Aangezien je moeilijke situaties ontloopt. Om het leren moet je het wel doen.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Bij een SPH stage zal je toch in die sector terecht komen die jij nu al noemt. Stage lopen doe je om te leren, dat je het nu nog niet kan betekent niet dat je het tijdens je stage niet kunt gaan leren. Kijk goed naar je collega's, stel kritische vragen.

Het is wel zo denk ik dat je het wel moet zien zitten. Ik heb een aantal jaar met kinderen met gedragsproblemen gewerkt en dat kan best pittig zijn. Je moet daarvoor wel vertrouwen in je eigen handelen hebben, want als je je onzekerheid laat zien voelen ze dit erg goed aan en wordt het werk alleen maar moeilijker.

Als je graag in de kinderopvang wilt gaan werken waarom ben je dan geen SPW gaan doen?
Goh, zonder overwicht wordt het heel lastig. Maar goed. Bureau Jeugdzorg, spel aan huis, pedagogisch medewerker in het ziekenhuis, vluchtelingenhulp, activiteitenbegeleiding, revalidatiecentrum, chronische zieken.

zoiets?
dan had je beter SPW3 kunnen doen, hè.

Trouwens, niet elk gehandicapt kind heeft gedragsproblemen.

Anyway, je zou kunnen denken aan een MKD (medisch kinderdagverblijf) en dan op de jongste groepen solliciteren (vanaf 4 jaar), verder klasse-assistent speciaal onderwijs cluster 1 (visueel gehandicapte kinderen) of 2 (voor ernstige spraaktaal meilijkheden, dove kinderen, kinderen met autisme) Daar zitten al stukken minder gedragsproblemen dan in cluster 3 en 4.

(lees hier meer over speciaal onderwijs)
Als je gaat solliciteren naar een 3e jaars SPH stage is het vaak ook nog mogelijk om te vragen of je een dagje mag meedraaien. Ik heb niet het idee dat je al ervaring hebt met de doelgroep die je noemt, misschien dat dan een dag meedraaien je iets meer zicht geeft over wat je kan en wat er precies van je verwacht wordt.

Als het goed is leer je ook heel veel over verschillende doelgroepen en hoe je daar het beste mee om kunt gaan. Leg anders je twijfels eens voor bij je SLB-er. Ik denk dat zij/hij je het beste kan helpen met je keuze.
Een stage in het speciaal basisonderwijs misschien? Weet niet of het mag, maar tijdens spw4 heb ik me daar prima vermaakt en veel geleerd.

Ik denk dat jij een te zwaar beeld hebt van kinderen met gedragsproblemen. In die klas waar ik stage liep, had ik 2 adhd'ers, pdd-nossers, kinderen met een laag zelfbeeld, een paar kinderen die nog geen diagnose hadden en kinderen met een lager IQ.

Ik vond het erg prettig/leuk/mooi/leerzaam om bij elk kind uit te vinden wat bij hem/haar werkt, hoe je op ze moet reageren om ervoor te zorgen dat ze doen wat jij wilt. Hoe je ervoor kunt zorgen dat ze sociaal weerbaar worden en ga zo maar door.

Ga voor jezelf een moeilijkere stage aan, je bent er om te leren, niet omdat het zo leuk en makkelijk is en je er doorheen fietst omdat het niveau van je stage te laag voor je is.

T zou toch zonde zijn van 4 jaar studeren als je diploma niets meer waard is dan een spw3 papiertje! Kun je beter die opleiding gaan doen en jezelf veel geld besparen.
Is er geen assertiviteitscursus oid die je kunt gaan doen? SPH-3, dan ben je (bijna) 20. Kom op meid, even voor jezelf opkomen en geen dingen ontlopen.
Ik denk dat je even goed voor jezelf moet nadenken.

Wat vind je belangrijker?

-een baan met HBO niveau?

-een baan waarbij je het naar je zin hebt?

Natuurlijk kunnen deze 2 dingen ook samen gaan.

Ik hoor je nu vooral angst hebben voor die gedragsproblemen. Ja, dat kan ik me voorstellen; het is ook pittig, op momenten. Maar ja; een beetje angst hoort erbij hoor. Dat hebben we allemaal gehad voordat we aan onze stage/werk begonnen. Ik denk dat we allemaal het gevoel hebben gehad dat we dat misschien niet konden.

Maar ik ben wel benieuwd wat voor feedback je nu krijgt op je stage? Is je werkpunt inderdaad "overwicht houden"?

Tegelijkertijd moet je ook even goed stilstaan bij je gevoel. Misschien ben jij gewoon meer een type dat het "leuk" wil hebben met de kinderen. Daar is echt niets mis mee.

En dan zou het misschien beter zijn om af te zien van een baan op HBO niveau.

Kortom, ben je bang? (want dat is heel logisch)

Of voel je gewoon dat je liever iets anders doet? (nl voor lieve kindjes zorgen)

Allebei is prima!
.
anoniem_86709 wijzigde dit bericht op 06-10-2010 09:53
Reden: dubbel
% gewijzigd
quote:stukje_cake schreef op 06 oktober 2010 @ 09:41:

.

Ga voor jezelf een moeilijkere stage aan, je bent er om te leren, niet omdat het zo leuk en makkelijk is en je er doorheen fietst omdat het niveau van je stage te laag voor je is.

T zou toch zonde zijn van 4 jaar studeren als je diploma niets meer waard is dan een spw3 papiertje! Kun je beter die opleiding gaan doen en jezelf veel geld besparen.

Precies, ik ben zat SPH'ers tegengekomen die het diploma niet waard waren. Zonde, want die moeten nu juist al die kinderen met problemen helpen. Als je met baby's wilt tutten, moet je SPW3 doen.

edit: waarmee ik overigens niet wil zeggen dat een SPW3 diploma waardeloos is. Zat meiden van de opleiding (ik deed 4 btw) die heel lief, zorgzaam en leuk met hun stagekindjes omgingen. Een goede kinderleidster is ook goud waard.
Maar doe je dan wel de juiste opleiding? Dan had je beter SPW kunnen doen.
Ik zit inderdaad op de opleiding om dingen te leren. Alleen als ik kijk naar klasgenoten; zij zien geen uitdaging in de kinderopvang en vinden het te makkelijk, terwijl ik ook daar al het idee heb dat ik nog veel kan en moet leren.

MKD lijkt me inderdaad leuk, dat onthoud ik sowieso! Spreekt me wel het meeste aan, maar heb alleen echt het idee dat ik het niet kan. Maar misschien is dat nog wel het beste om te gaan proberen en dan natuurlijk helemaal mijn best doen en hopen dat 't lukt. Misschien stel ik het mij idd ook allemaal wel heel anders voor en gaat 't op een MKD heel anders dan ik denk, veel minder heftige gedragsproblemen enzo.

Maar kinderen voelen idd snel de onzekerheid en dat maakt 't dan wel lastig. Dat is zelfs bij de kinderopvang en bso al zo.

Ik ben geen spw gaan doen, omdat ik een havo diploma heb. En ik wil heel graag SPH halen en aangezien dit al de tweede poging is, hoopte ik dat 't me nu gewoon wel gaat lukken. (& ik ben btw wel al 21 in jaar 2, vandaar wil ik mijn stage ook in 1 jaar halen.)

Heb wel al gemaild om keer mee te lopen bij een kinderdagcentrum voor gehandicapte kinderen, dus zulke meeloopdingen zijn idd wel handig!

Hm, jullie hebben wel gelijk dat ik het natuurlijk ook doe om het nog te leren en als ik het nu niet doe, dan wordt 't 'm later waarschijnlijk ook niet. Maarja, het is zo lastig, want ik wil het gewoon wel kunnen halen!

Ga het iig ook even aan met mijn stagebegeleider overleggen. (hij heeft denk ik 'n beter beeld van mij, dan mijn SLB-er)
Butterfly, ik heb ook een havo-diploma, maar ben toch SPW gaan doen. Gewoon omdat ik voelde dat SPH me niet lag.

Het heeft ook voordelen hoor, want ik kon in het verkorte havotraject terecht, zodat ik een jaar sneller klaar was.

Maar goed, ik denk dat het bij jou een zelfvertrouwenprobleem is. hebben jullie een studentenpsycholoog waar je eens mee kan praten?

Wat voor kinderen je op een MKD tegenkomt is heel verschillend. Vaak zijn het kinderen met een ontwikkelingsachterstand door wat voor reden dan ook. Mijn zoon heeft er ook opgezeten wegens ontwikkelingsachterstand door zijn autisme. Maar er zaten ook allochtone kinderen op met een taalachterstand. Kinderen met achterstanden vanwege een instabiele gezinssituatie. Kinderen met een verstandelijke beperking, kinderen met ADHD, kinderen die lang ziek zijn geweest etc.

Als er een MKD in de buurt is, zou je eens kunnen bellen voor meer informatie.
Tot nu toe heeft mijn stagebegeleider nog niet echt aangegeven dat overwicht houden persé mijn werkpunt is. Het kwam nu vooral uit op hulp vragen en hoe ik ermee om moet gaan als kinderen heel druk worden. (dus dat is ook wel beetje overwicht houden)

Ik denk dat het beide is; ik durf niet, want ik ben bang dat ik het niet kan, dat ik het nooit haal etc. Maar daarbij wil ik eigenlijk het liefste voor kinderen zorgen enzo. Het liefst zou ik in zo'n residentiele instelling werken, want gewoon het kinderen naar school brengen, ophalen, met ze eten, zorgen voor huiselijke sfeer, aandacht geven etc. Dat spreekt me wel aan. Maar dát kan alleen in combinatie met kinderen met echte gedragsproblemen, waarbij ik dan het beeld heb dat ze echt agressief zijn enzo.

Wat ik me afvraag; is er echt zoiets als natuurlijk overwicht? Als in; dat heb je, of dat heb je niet. Of kun je dat wel echt leren? Of ligt dat gewoon echt aan de houding die je hebt, hoe (on)zeker je overkomt?
Hm, ja met de havo had ik idd ook voor spw kunnen kiezen. Maar ik ben nu al in het tweede jaar, dus wil nu eigenlijk wel volhouden! Ook omdat dit al mijn 3e hbo studie is en ik het nu gewoon écht wil halen. Misschien is het meer dat ik graag een HBO diploma wil, dan dat ik graag SPH werk doe ipv SPW werk..

Bedankt voor de info over mkd ook! Maakt 't wel een stuk duidelijker! Zoals het er zo staat, lijkt het idd meer alsof er niet alleen maar hele drukke, niet luisterende, agressieve kinderen zijn. Zo spreekt 't me eigenlijk al wel meer aan!

Ik zou idd wel eens kunnen bellen voor meer info. Wilde ook wel meelopen daar, maar denk dat dat niet kan. Maar bellen kan natuurlijk altijd wel.

Thanx voor 't meedenken!
Pak deze kans aan!! In je stage krijg je de mogelijkheid om het te leren, je hoeft het niet vantevoren allemaal al te kunnen. Als je straks het werkveld ingaat, dat wordt er verwacht dat je het kan, maar nu nog niet. Dit is dus je perfecte kans om hieraan te werken! Nu kan het, nu mag het. Niet die moeilijke dingen gaan ontlopen, dan maak je het jezelf alleen maar lastiger later, als je afgestudeerd bent en het wel moet kunnen maar het altijd vermeden hebt.

Beetje vertrouwen hebben in jezelf! Je bent er om te leren.
Lijkt mij een goed idee dat je gaat werken aan je zelfvertrouwen, je hebt dat straks (ook als je makkelijke doelgroepen qua stages hebt) nodig. Ook in omgang met bijvoorbeeld ouders, collega's en eventueel andere disciplines.

En wat betreft kinderen met gedragsproblemen, kan het prima voor je uitpakken hoor. Je bent er om te leren, waarom dan nu niet de kans grijpen om je hierin te verdiepen.
Bedenk je je wel dat als je eenmaal dat SPH-diploma hebt een kinderdagverblijf je niet zo graag meer aanneemt. Je bent dan namelijk overgekwalificeerd.
quote:Lunisy schreef op 06 oktober 2010 @ 10:17:

Lijkt mij een goed idee dat je gaat werken aan je zelfvertrouwen, je hebt dat straks (ook als je makkelijke doelgroepen qua stages hebt) nodig. Ook in omgang met bijvoorbeeld ouders, collega's en eventueel andere disciplines.

Oeh, inderdaad. Dan heb je lekker makkelijke cliënten, maar komt er een draak van een orthopedagoog zijn/haar visie opdringen. Dat jullie het al jaren zus doen maakt niet uit, zo is veeeeeel beter.

En ouders, Die kunnen uiterst lastig in de omgang zijn. Überkritisch, ontzettend laks, lekker eigenwijs en alles er tussenin. En ga daar maar eens tegen in. Zij zijn toch immers de expert van hun kind, niet een 22-jarig pasafgestudeerd SPH-meiske, die bovendien zelf niet eens kinderen heeft?

Met dit soort dingen ga je zeker te maken krijgen.
quote:Butterfly1989 schreef op 06 oktober 2010 @ 10:01:

Ik denk dat het beide is; ik durf niet, want ik ben bang dat ik het niet kan, dat ik het nooit haal etc. Maar daarbij wil ik eigenlijk het liefste voor kinderen zorgen enzo. Het liefst zou ik in zo'n residentiele instelling werken, want gewoon het kinderen naar school brengen, ophalen, met ze eten, zorgen voor huiselijke sfeer, aandacht geven etc. Dat spreekt me wel aan. Maar dát kan alleen in combinatie met kinderen met echte gedragsproblemen, waarbij ik dan het beeld heb dat ze echt agressief zijn enzo.

Wat ik me afvraag; is er echt zoiets als natuurlijk overwicht? Als in; dat heb je, of dat heb je niet. Of kun je dat wel echt leren? Of ligt dat gewoon echt aan de houding die je hebt, hoe (on)zeker je overkomt?

Het "gewoon" voor kinderen zorgen in een residentiele instelling kan natuurlijk niet. Het is toch logisch dat deze kinderen gedragsproblemen vertonen. ZE MOGEN/KUNNEN NIET BIJ HUN EIGEN OUDERS WONEN! dat beschadigt je toch???

Kortom; gewone kinderen bestaan niet in de residentiele zorg.

Als ik je zo hoor dan weet ik niet zeker of je een probleem hebt met je zelfvertrouwen. Ik denk dat in een intern dilemma zit. Volgens mij weet je eigenlijk heel goed wat je wil. Je wilt plezier hebben met kinderen, leuke dingen doen, voor ze zorgen op een baby-sit manier enz. En daar is ècht niks mis mee!

Maar je interne dilemma gaat erover dat je eigenlijk vindt dat je op hoger niveau moet werken.

En dat is dan een beslissing met je verstand. Terwijl het natuurlijk altijd beter is om beslissingen vanuit het hart te maken.

Ga voor je hart meid!! En ga werk doen waar je blij van wordt!!!!
of je moet het zoeken in de recreatiesector. Leidster op een kinderkamp, animateiteam op een camping ofzo, maar dat is erg seizoensgebonden, en ook geen SPHwerk.

Heb je wel eens aan een logeerhuis gedacht? Daar komen kinderen logeren voor een weekend of voor de vakantie om de thuissituatie wat te ontlasten. Het zijn dus wel kinderen met een probleempje, maar ze zijn daar wel om een leuke tijd te hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven