Taboe? Schaamte? Deel 3

02-07-2010 21:36 2969 berichten
Dit is het derde deel van het topic Taboe? Schaamte? Een topic dat ik bijna een jaar geleden startte om het taboe rond schizofrenie te doorbreken. Een aandoening die mij zoveel parten speelt dat ik al vele jaren op een afdeling van een instelling woon. In de vorige delen van dit topic heb ik dit kunnen delen, maar ook heel veel kunnen leren van forummers die ook een aandoening hebben (psychisch en/of lichamelijk) of vanuit hun werkervaring postten of gewoon geïnteresseerd waren.

Wat ook de reden is van posten, we praten gewoon lekker verder en iedereen is welkom om mee te praten! Hopelijk hebben we weer net zo veel steun aan elkaar en kunnen we weer samen veel lachen en/of huilen!

Of schizofrenie in de maatschappij nog een groot taboe is, blijft voor mij interessant. Maar dat geldt net zo goed voor andere aandoeningen of ze nou psychisch of somatisch zijn.

Nou ja, voor degenen die nog niet bekend zijn met dit topic, zie eerste post.
Het was leuk. Heb geen commentaar gehad op mijn haar en make-up

Geintje.

Ik had een bus gemist omdat de trein een paar minuten vertraging had, dus moet volgende keer een trein eerder nemen. Was klokslag op tijd maar wel hijgend en bezweet... niet ideaal.

-edit-

Verder was het gewoon leuk. Vond het stoer om weg te zijn uit 'de polder' en door de Grote Stad te banjeren. Ineens neem ik deel aan iets en dat is heel wat anders dan thuis zitten.

Even kijken hoe ik mij morgen voel en of ik dan in staat ben mijn huiswerk te doen, of dat ik even rust nodig heb.

En moet nog verhuizen, niet te vergeten

Misschien pas ik over een paar dagen deze post wat aan ivm details.

voor iedereen die dat wil.
anoniem_69203538e08c9 wijzigde dit bericht op 08-10-2010 12:08
Reden: details eruit gehaald
% gewijzigd
Ow en we kregen een blok bij de lesmap. Maar één zonder gaatjes, dus die heb ik niet gebruikt. Ik wil gaatjes

Moet eigenlijk alsnog een nieuw blok kopen en dan de aantekeningen van deze keer overschrijven. Dan onthoud ik het ook beter.
En dat post je om 1u 's nachts

Maar fijn dat het toch leuk was. Jammer idd dat er dan geen power point ofzo bij was, maar misschien is hij (of zij) daar niet zo handig mee. Waren er leuke andere mensen?
1 uur was nog vroeg.... het heeft tot half 5 geduurd voor ik eindelijk sliep.

Op zo'n moment is het jammer dat ik niet meer drink, met een paar borrels was het misschien makkelijker geweest om te ontspannen

Ik hoop dat de volgende keer iets minder prikkels geeft omdat alles niet meer nieuw is.

Groep was wel okee. Ik moest even aan ze wennen in het begin. Ze zaten zo druk met elkaar te praten dat het leek of ze elkaar allemaal al kenden. En ik was laat (en bezweet) en had ff geen zin om gezellig te doen.

In het begin zat ik echt achter de andere mensen en gedurende de les kwam ik steeds dichterbij en t laatste halfuur zat ik echt aan de tafel. (klinkt raarder dan de situatie echt was) Voor mij was dat prettig, ik heb echt bewust gedacht: ik moet mijn eigen plekje zoeken hier.

Aan het eind van de les voelde ik me wel op mijn gemak bij deze mensen.

Annemeike:
anoniem_69203538e08c9 wijzigde dit bericht op 08-10-2010 12:10
Reden: details verwijderd
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Haha Moon het klinkt wel raar, dat je steeds dichter bij die groep ging zitten. Ik heb er ook een heel grappig beeld bij, met muziek van the pink panter

Fijn dat t verder wel leuk was
Dat beeld van die steeds dichterbij sneakt is zo grappig dat ik hier in de wachtkamer zit te lachen achter mn mobieltje
Haha, nu zie ik het ook voor me.

succes Lor!
Hahahahah.

Nouja, het was zo dat er twee tafels waren, de een zat vol toen ik binnenkwam en ik wist niet of er nog meer mensen kwamen dus had een plek aan de andere gekozen.

Maar docent ging aan tafel 1 zitten en daar ontstond een kring dus ik ging ook in die kring maar dan wel met mijn spullen op tafel 2, want tafel 1 was te klein.

En wat je dus hebt bij zo'n nieuwe groep: sommigen gaan juist heel duidelijk aanwezig zijn en veel praten en die hebben ook niet door dat hun manier van zitten 3 plaatsen in beslag neemt. Met alle boeken/mappen uitgestald.

Maar ik vond het wel lekker om eerst beetje achteraf te zitten. Even wennen aan iedereen. Heb dat ook geleerd op een cursus: kijken waar ruimte voor jou is en daarheen gaan. Tja, gevoelsmatig was dat even niet aan die drukke tafel
Lor succes!
Dat vind ik mooi Moon, kijken waar ruimte voor je is. Die ga ik ook maar gebruiken bij (nieuwe) groepen.

Wat mijzelf betreft, moet ik soms ook niet vergeten dat ik ook ruimte kan creëren voor mezelf. Dat ik ruimte mág innemen.

Heb je ook huiswerk voor je cursus?

Ik voor de mijne wel. Ik merk dat ik dit prettig vind. Ik heb weer een nieuw doel in mijn leven van alledag. Ik heb natuurlijk mijn vrijwilligerswerk wel, wat ook redelijk wat tijd inneemt. Maar ik merk dat ik het fijn vind om ook de cursus nu te hebben, en het bijbehorende huiswerk. Het geeft weer wat meer structuur en heb meer het gevoel nuttig bezig te zijn.
Verana schreef op 06 oktober 2010 @ 17:42:

Dat ik ruimte mág innemen.

Joh gewoon je mappen over 3 plaatsen verspreiden en je stoel een eind naar achter en onderuit gezakt gaan zitten. Heb je al zo'n 4 m2 voor jezelf, schat ik

Anderen doen dat ook hoor, ruimte innemen. De één door veel te praten en aandacht op zichzelf te vestigen, de ander door in een hoek te gaan zitten en letterlijk meer ruimte te hebben daar.

Het gekke is dat ik tijdens de proefles tussen twee mensen in zat maar heel veel vragen stelde en zo een bepaalde positie had. En nu was ik degene in t hoekje en ik heb het eerste half uur echt even moeten wennen dat anderen aan het woord waren en niet ik. t Was anders dan wat ik me voorstelde denk ik.

Maar aan t eind was het goed hoor, iedereen is aan t woord gewest en we zaten ook wat normaler toen.

Heb je ook huiswerk voor je cursus?

Ik voor de mijne wel. Ik merk dat ik dit prettig vind. Ik heb weer een nieuw doel in mijn leven van alledag. Ik heb natuurlijk mijn vrijwilligerswerk wel, wat ook redelijk wat tijd inneemt. Maar ik merk dat ik het fijn vind om ook de cursus nu te hebben, en het bijbehorende huiswerk. Het geeft weer wat meer structuur en heb meer het gevoel nuttig bezig te zijn.

Ja ik heb best veel huiswerk. Ben er vanmiddag nog niet mee begonnen want gisteren heeft mijn hoofd wel overuren gemaakt (met wakker liggen tot 4.30 ook nog...)

Misschien kan ik vanavond een begin maken en anders later deze week. Maar ik zit ook nog met mijn verhuizing, haha, die moet ik niet vergeten.

Heb nog steeds niks geregeld. Maar ik voel gewoon dat ik vandaag niet 7 stappen tegelijk moet zetten. En het huis loopt niet weg, of ik er nou een week eerder of later in trek.

Ik heb ongeveer 8 uur per week huiswerk. Denk dat ik vooral in mijn nieuwe huis wel blij ben daarmee, dan heb ik meteen iets om handen.

Eens kijken ook of het me lukt 'normaal' te studeren. Ben nooit zo 'normaal' geweest. Op de middelbare school deed ik of te weinig of te veel. En bij de universiteit was ik continu het overzicht kwijt. Deed sommige dingen daar ook heel goed en de meeste dingen maar half. (maar daar moest je samenwerken, dat vind ik moeilijk als het voor studiedingen is)

Dus dit is een uitdaging voor Moon :-)
Heb je een huis Moon?!
Ja. Sorry ik wilde dat je nog hyven omdat je er naar gevraagd had. Details zet ik niet hier neer maar ik zal je binnenkort een berichtje sturen.

En als je niks hoort, stuur mij dan maar wat, ik vergeet soms dingen.

(Ben zo moe nu... anders deed ik t meteen wel even)
Is goed hoor Moon. Ik ben iig blij voor je
Dank je (en ik realiseer me dat ik je nog niet gehyved heb...)

Leuke kleurige avatar heb je trouwens.

Ik ga proberen een aantal dagen niet op het forum te schrijven. Het kost me weer teveel tijd. Maar maak je vooral geen zorgen, ik ben gewoon lekker (druk) bezig.

Fijn weekend allemaal en voor iedereen
Ik ben blij dat het je bevallen is Moon, moest ook lachen om hoe je beschrijft dat je steeds dichterbij kwam hahaha! Jij ook een fijn weekend

Vandaag heb ik ontdekt dat er iemand met exact, maar dan ook exact dezelfde paniekklachten als ik in mijn klas zit. Het enige verschil is dat zij het al eerder heeft gehad. Klinkt cru, maar de herkenning was wel even heel erg fijn!

Hoe is het met iedereen? Alvast een fijn weekend!
Ik heb bericht van Annemeike, stijgende lijn is ingezet

Iedereen veel liefs en groetjes!
Kan me voorstellen dat de herkenning fijn is Morisson.

Buikje, ik las het! Leuk dat je het komt posten, en goed om te horen. Lief dat Annemeike aan ons denkt
- edit -
anoniem_69203538e08c9 wijzigde dit bericht op 10-10-2010 12:45
Reden: weggehaald wegens herkenbaarheid
% gewijzigd
Annemeike, ik ben blij te lezen dat het weer wat beter gaat.

Ik hoop je hier snel weer te zien!
Ja, ik ook!!

voor Annemeike
Stapje voor stapje Annemeike!! Rustig aan!

Een voor iedereen! En hopelijk ook een zonnig dagje!

Jij ook Janna!

Allemaal

Annemeike
Hier ook een zonnige dag gehad

allemaal en een voor Annemeike

(ik ben weinig origineel )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven