Werk & Studie alle pijlers

Twijfel over contract verlenging

09-10-2010 20:04 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Getsie ... krijg net wat te horen van een collega/vriendin van me.

Ik werk al twee jaar met veel plezier bij een zaak. Nooit gedoe of gezeur gehad, tijdens functionerings gesprekken e.d. was alles ook altijd prima in orde...

Nou vertelde die collega mij net in vertrouwen dat de filiaalmanager twijfelt of ze mijn contract wel wil laten verlengen... Dit omdat ik blijkbaar vaak tijdens vakanties vrij vraag . De laatste keer dat ik vrij heb gevraagd is met pinksteren en ik wil in de herfstvakantie graag een weekendje weg naar mijn ouders , maar ben bereid de rest van de week wel te werken. Dat weekend staan we overigens met genoeg mensen op de vloer. Ik volg een opleiding en de enige periodes dat ik er even tussen uit kan zijn gewoon de vakanties ..

In de zomervakantie heb ik zelfs tijdens mijn vakantie (we KRIJGEN in de zomervak allemaal 3 weken vrij) staan werken omdat mijn filiaalmanager ziek was..

Ik kan er niks van zeggen (BALEN!) omdat mijn collega dan een probleem heeft, en dat wil ik niet.

Bah , zal ik zelf wat anders gaan zoeken ?

Pff, dat lucht op - even van me afschrijven
De filiaalmanager ontslaat overigens volgende maand wel een collega die nog 3 contract verlengingen kan krijgen - terwijl ik er nog maar 1 kan krijgen ... zegt misschien ook wel weer iets . Ik baal gewoon van 't nieuws wat mijn collega me zonet vertelde ..

alvast bedankt voor jullie reacties ...
Dit kan natuurlijk ook onder het kopje "stoken" vallen.

Raar dat je filiaalmanager dit soort dingen met je collega/vriendin zou bespreken. En mocht dit in verband met de functie van je collega/vriendin besproken zijn. Raar dat zij dit dan weer aan jou vertelt (als het al gezegd is).

Tuurlijk niks anders gaan zoeken, als je het naar je zin hebt.

Beetje jammer dat dit soort praatjes meestal de sfeer bederven.
Je weet natuurlijk niets zeker op dit moment, dus je zal toch rustig moeten afwachten. Wanneer loopt je contract af? Misschien dat je een paar weken voor tijd wel kunt aandringen op een gesprek. En mocht dan je contract niet worden verlengd, dat je iig voldoende tijd hebt om iets nieuws te zoeken.
Het is niet direct aan die collega/vriendin van mij verteld ... maar aan een andere collega die er samen met mijn filiaalmanager al heel lang werkt. Zij heeft het dus wel doorverteld ... mijn collega/vriendin weet het al een aantal weken en we hadden het er toevallig vanmiddag over en toen vertelde ze het mij in vertrouwen.. Maar omdat het jezelf betreft geeft het gewoon een rot gevoel.

Het is inderdaad wel jammer dat dit soort praatjes de sfeer bederven ....
Mijn contract loopt 10 december af ... ik heb binnen twee weken een functionerings gesprek . Maarja, ik kan dan niks laten doorschemeren .
Wat je wel kan doen is komende week even bij je leidinggevende binnenlopen, en vragen wanneer je meer hoort over eventuele contractverlenging. Bij tijdelijke contracten hoeven ze niet van te voren aan te geven of ze gaan verlengen, maar meestal is men wel zo netjes om ongeveer 3 maanden van te voren aan te geven of er een verlenging in zit. Jij kan hier ook om vragen, omdat je weet dat contracten van anderen niet worden verlengd en aangeven dat je het in dat geval graag op tijd zou horen omdat je dan op zoek kan gaan naar een andere baan (waar je nu dus nog maar 2 maanden de tijd voor hebt).

En helaas, hoe vervelend het ook is, een tijdelijk contract loopt in principe altijd af op de einddatum. Tenzij ze je daarna een nieuw contract geven. Zo lang je geen nieuw contract hebt, moet je er dus van uit gaan dat je contract gewoon afloopt.

Hoop dat het allemaal vervelende roddels zijn, en dat je contract gewoon verlengd wordt! Succes!
Lekker vertrouwelijk wordt er met dat soort info omgegaan zeg... Je manager vertelt het aan een collega, die vertelt het aan een andere collega en die vertelt het aan jou...

Als je contract niet verlengd wordt, zou ik daar wel even een klachtbrief over schrijven, want dat is natuurlijk belachelijk!
Lastig zeg!

Aan de ene kant vind ik het ronduit zeer onproffessioneel van de gene die het door verteld heeft. Zeker als ze het aan iemand doorverteld die gelijk is aan jou. Ze had of niets moeten zeggen of rechtstreeks tegen jou. Eigenlijk vind ik dat je dat best aan jouw leidinggevende aan kan geven. Je hoeft geen namen te noemen, maar ik zou het wel melden.

Wil je erg graag een vervolg contract, misschien is het dan wel handig om het zelf aan te kaarten bij een gesprek.

Ik vind het erg lastig om mijn mening hier over te geven... Succes er mee.
Aha, A heeft iets over jou tegen B gezegd, die het weer tegen C heeft verteld en nu komt C jou informeren. Zoiets toch?

Daar kun je dus niets mee. Bespreek binnenkort met je leidinggevende wat de plannen zijn en als er een toezegging komt zorg dan dat deze op schrift wordt gezet. Desnoods bevestig je zelf per e-mail dat men je een verlenging heeft toegezegd.
@ikbenelfje

3 mnd voor de einddatum van een tijdelijke overeenkomst al iets aangeven over al dan geen verlenging is echt niet gebruikelijk, hoor. Als werkgevers al iets zeggen, dan is dat eerder ca 1 mnd voor de einddatum.
quote:nummerzoveel schreef op 09 oktober 2010 @ 21:45:

@ikbenelfje

3 mnd voor de einddatum van een tijdelijke overeenkomst al iets aangeven over al dan geen verlenging is echt niet gebruikelijk, hoor. Als werkgevers al iets zeggen, dan is dat eerder ca 1 mnd voor de einddatum.

In de sector waar ik werk is dat tot nu toe wel mijn ervaring, leidinggevenden die ik heb gehad hebben hier in elk geval altijd hun best voor gedaan. Ook omdat men mensen de tijd wil geven om een nieuwe baan te vinden en wil voorkomen dat men al tijdens het contract weggaat. Ik heb tot nu toe eigenlijk altijd via tijdelijke contracten gewerkt...

Maar goed, ik heb dan ook niet gezegd dat men dit drie maanden van te voren hoort aan te geven, maar wel dat het (ook gezien collega wiens contract niet verlengd wordt) niet heel erg vreemd is wanneer jij nu aan je leidinggevende gaat vragen hoe het met jou contract zit. Daarvoor hoef je in principe niet aan te geven wat je over je eigen contract hebt gehoord.
anoniem_49658 wijzigde dit bericht op 10-10-2010 09:58
Reden: aanvulling
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven