Rapley methode, tips en ervaringen

31-05-2010 09:49 1319 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het werd tijd dat de rapley methode een eigen topic kreeg. Hier kun je ervaringen te delen, hoe gingen de eerste hapjes, nieuwe recepten en reacties van je omgeving. En je vragen stellen en twijfels uitspreken.

Een samenvatting van de Rapley methode:Gill Rapley is de Amerikaans kinder diëtiste die het heeft geintroduceerd. In Nederland heeft Stefan Kleintjes er een duidelijk boek over geschreven.

Biedt een kind van ongeveer zes maanden vast voedsel in stukken aan ter grootte van een babyvuistje. Laat het zelf pakken en in zijn mond stoppen en ontdekken. Blijf Borstvoeding/ melk geven op verzoek. Vanzelf zal de hoeveelheid vaste voeding meer worden.

Een kind kan het beste pas na 6 maanden beginnen met vast voedsel ivm de rijping van de darmen én de ontwikkelingen van het kind zelf.

Een baby van zes maanden kan kauwen en het is logisch om die ontwikkeling te stimuleren en het kind dus geen gepureerd voedsel op een lepeltje te geven. Wanneer het kind zelf mag onderzoeken en experimenteren met eten, zal het in zijn eigen tempo op een meer natuurlijke wijze ontwikkelen. Het eten wordt een gezellige activiteit en geen strijd en kinderen genieten meer van het eten. Door het op tijd leren kauwen en echt kennis nemen van het voedsel (het blijft herkenbaar en niet in een gemengde onduidelijke gepureerde pap) zal het kind andere ontwikkelingen ook makkelijker maken. Oog-hand coordinatie, mondspieren (slikken, praten etc.)

Veel Rapley kinderen worden alles eters, omdat ze zelf hebben mogen bepalen wat ze in hun mond stopten en hebben leren proeven. Dit is echter geen garantie.

Wat wel een garantie is, is dat het een kliederboel wordt! Zeiltjes onder de kinderstoel en een flinke slab (met mouwen) wordt aangeraden.

Meer informatie hierover:

Borstvoeding.com/vast-voedsel

bijvoedingsforum

Kindje op komst/ rapley

Voedselintroductieschema

FAQ's van het bijvoedingsforum

Ten slotte nog dit: Rapley wordt vaak geassiocieerd met borstvoeding omdat er uitgegaan wordt van de meest natuurlijke manier en wat het allerbeste is volgens de WHO. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat als je je kindje geen BV (meer) geeft, je geen Rapley kan doen.

Ik ben benieuwd naar alle verhalen!

Cartoon: www.betje.com
Hoi Fab,

ik ben er echt mee aan het stoeien. We zijn nu vanaf zijn 4e week al aan het stoeien met die stoelgang. Massage, speciale voeding, meer water en ga zo maar door. Mocht allemaal niet baten. Die medicijnen helpen dus wel redelijk maar daar wil ik eigenlijk ook vanaf. Ik denk dan: een (geprakt of heel) worteltje is gezonder....... ... Zou werkelijk niet weten hoe ik hem anders zou kunnen helpen. Er zit hier soms ook ruim 5 dagen tussen en dat is met fv niet de bedoeling....en dan veel werk om het er uiteindelijk uit te krijgen :(
Slapen is goud
Noppie, ik zou er ook niet vrolijk van worden en ik weet ook niet wat ik zou doen in jullie geval. Je kunt je vraag ook op het bijvoedingsforum of het kenniscentrum van borstvoeding.com stellen waar Stefan Kleintjes veel vragen zelf beantwoordt, of zijn collega van Eurolact. Die denken graag met je mee en zijn het vaak niet eens met artsen maar weten wel betere alternatieven dan wij hier.
dank je wel Fab.
Slapen is goud
tijd voor de update.....

hoe gaat het rapleyen bij jullie????

hier gaat het lekker K vind alles even leuk en lekker en alles gaat met smaak naar binnen. het blijft heel leuk om naar te kijken hoe alles zo naar binnen geslobberd, gesmikkeld of gewoon gegeten wordt
Oké, idd tijd voor een tussenstand (Even mijn spacebar gerepareerd, die had iemand eruit getrokken )

Hier wordt alles gegeten, moeder is het apart koken een beetje zat, dus er wordt steeds meer met de pot meegegeten. (zout staat dus op tafel) Meestal wordt dat ook meer gewaardeerd dus dat is mooi. Ik kook zo natuurlijk mogelijk, hoewel pakjes ook wel eens handig zijn, maar daar zit suiker en zout in dus daar wil ik voorzichtig mee zijn)

Er wordt hier en daar ook vlees gegeten, kleine hapjes rundvlees en een stukje rookworst.

's ochtends een halve boterham en een stukje fruit.

Tussendoor een kracker of beschuit

Tussen de middag gaat er een hele boterham op. En fruit toe. Daar is de borstvoeding weggevallen. Hij krijgt dan ook een beetje volle of karnemelk en daar drinkt ie steeds meer van op.

Eventueel nog ergens een kracker rond theetijd en 's avonds een bordje warm eten. (Ik gok zo'n drie eetlepels gemiddeld)

Ben druk doende te experimenteren met suikervrije taart en heb gisteren een succesvol agar agar experiment voltooid met banaan, kindersap en kwark. Over ruim twee weken wordt hier een eerste verjaardag gevierd!!!
Wauw Fab wat gaat dat dan hard opeens en wat eet ie goed!!

Hier ook een goede eter. Vooral brood.

's Ochtends na de borst een hele boterham (nog steeds zonder beleg want dan blieft ie het een stuk minder), tussendoor fruit (dat wordt nogal wisselend ontvangen), hij luncht met de borst (of bv uit fles) en weer een hele boterham, tussendoortje een rijstwafel of soepstengel en dan 's avonds groente en aardappels (nog geen vlees hier maar dat wil ik binnenkort wel gaan proberen).

Ik vind het ook nog steeds zo'n heerlijk schouwspel als hij eet. We waren laatst uit eten en toen verslond hij al het brood dat ie voor zijn neus kreeg. Het leek net alsof ie nooit wat te eten kreeg. Erg gelachen dus!
Brood is hier ook veruit favoriet! Hier nog gewoon ontbijt met een fles (lekker makkelijk en snel ).

Ergens s ochtends meestal een beetje fruit, 's middags een boterham (meestal met alleen een beetje soja-boter), en 's avonds warm (=groente en aardappels of rijst).

Op go dagen eet ze 's middags warm, maar dan wel grof gepureerd en eet ze ' s avonds met mij een broodje.

Tussendoor af en toe een rijstwafel, ze drinkt ook al echt veel minder flessen (behalve op papa-dag, want papa vergeet vaak nog dat ze al gewoon kan eten en geeft dan bij gemekker vaak een fles).
Mijn moeder past op maandag op en ze vroeg me of we al bijna gaan beginnen met bijvoeden. Heli-meisje is nu 3,5 mnd. Nee dus. Ik zei dat we pas na 6mnd gingen beginnen met bijvoeden. Was zeker iets nieuws

Toen ik zei dat ik me aan het verdiepen was in een methode, waarbij je kinderen gewoon het fruit en de groente als geheel aanbood, toen bleef ze er bijna in. Hoe ik het in mijn hoofd haalde. Nou, 112 kon dan wel onder de sneltoets. En: Als je wil dat je kind stikt, dan moet je zoiets doen.

Zijn er artikelen te vinden waarin onderbouwd wordt hoe dat zit met slikken, kauwen en verslikken?

Ik vond de filmpjes trouwens overtuigend! Vooral de rijst met sperzieboontjes vond ik leuk. Wij eten nauwelijks aardappel, groente, vlees. Mijn moeder had ook al voorspeld dat we straks vast ook meer 'normaal' gaan eten.

Even voor de duidelijkheid: Ik heb een hele lieve moeder. En ik verrtrouw haar helemaal met mijn dochter. En als mijn moeder niet wil Rapleyen, dan is dat wat mij betreft ook prima.
Helianthus, herkenbaar hoor! In de tijd van jouw moeder, of toen jij een baby was, was het advies ook vier maanden, maar daar zijn ze van terug gekomen.

Heb je wat aan de artikelen in de OP?

Heb je hier wat aan:

Hoe zit het met het gevaar voor verslikken?

Elke manier van voeden kan onveilig zijn en ik stel zeker niet voor dat ouders de normale voorschriften negeren. Zo moeten baby’s nooit alleen gelaten worden als ze eten. Echter deze benadering is niet noodzakelijkerwijs riskanter dan de gangbare manier. In feite is het minder riskant. Hier is waarom: Ten eerste: denk aan de laatste keer dat je je verslikte. Ik veronderstel dat het vocht was waarin je je verslikte en niet iets vasts. We hebben de neiging om ons eerder te verslikken in vloeistof dan in vast voedsel.

Bij baby’s is dat hetzelfde. Ten tweede: verslikken gebeurt als we tegelijkertijd kauwen en ademen. Je verslikt je het snelst als je onverwacht iets achter in je keel krijgt. Dit is het makkelijkst met vloeibare dingen –of eigenlijk met alles wat we opzuigen. Jonge baby’s die gewend zijn aan zuigen, doen dat ook met voedsel op een lepel. Zij doen dit niet met eten wat zij zelf in hun mond hebben gestopt. Baby’s zijn in staat om eten in hun mond te stoppen en te kauwen voordat zij in staat zijn om het naar achter te bewegen en te slikken. Daarom is het de beste manier om alles aan de baby over te laten en er voor te zorgen dat hij goed rechtop zit. Baby’s van zes maanden oud kunnen geen kleine stukjes oppakken. Tegen de tijd dat ze erwten, rozijnen etc. kunnen pakken zijn ze al heel bedreven in het eten

Van: Kindjeopkomst Artikel Rapley
Ja, daar heb ik wel wat aan! Ik heb het even goed doorgenomen, ook de eerdere pagina's van dat artikel. Tegen de tijd dat we hier starten met bijvoeden, zal ik nog wel vaker hier lezen en misschien posten.
Zo schattig, dochter heeft hier vandaag haar eerste olijf gegeten, ze keek even heel vies maar daarna begon ze er toch gewoon lekker op te kauwen en slikte ze het gewoon door.
een olijf... wat leuk dat ze dat eet.

vandaag ging ik even tussen door kijken op het kdv ( onverwachts) en zag ik K aan iets likken ik beter gekeken wat het onderstaande zakje

toen ik vroeg wat en waarom zei de inval leidster dat ze het zo eng vond om K stukken aan te bieden dus dat ze met maar op deze manier gaf.....

dacht dat m klomp brak
zie nu dat er iets niet goed is gegaan met m´n afbeelding

weet niet zo goed hoe het moet dus heb maar wat geprobeerd..

bedoel je zoiets? Dat vind ik echt ranzig....

mijn go vind stukjes ook eng, ze geeft dus gepureerd, heb ik geen probleem mee, liever dat dan dat ze me gaat voorliegen.
ja die!!! goor he
Wat doen ze daar dan mee jacjac. Stoppen ze daar eten in?!
het is idd bedoelt om er stukjes eten in te stoppen.
Ik vind die dingen an sich niet goor. Wel het idee dat die op een kdv voor meerdere kindjes gebruikt worden. Hoe vaak ze die dingen ook wassen/schoonmaken, vind dat toch een beetje viezig.

Hier wordt zoooooo goed gegeten, zowel zelf als soms met een beetje hulp. En alles gaat erin. Zo leuk. Hier ook al een olijfje geprobeerd, ging ook prima. Hij kan ook al heel goed kleine dingetjes oppakken om te eten, laatst kidney bonen.
Jeeeej, mijn dochter heeft vandaag een stuk peer gerapleyd. En gister een stukje banaan. Lekker dat ze het vond maar na een paar hapjes ook wel weer genoeg.

Had van die mooie olv@ritpotjes uit de babydozen, nou niet te vreten en dochter vond het ook heul vies!
Leuk he Becky. Heel knap hoor dat ze gelijk wat binnen krijgt. Het wordt ook alsmaar leuker.
GW, Ik was woensdag naar de thema avond voor vroeggeboren/ couveuse kindjes. Daar vertelden veel ouders dat hun kindje het moeilijk vonden om te eten en de arts legde uit dat dat te maken kan hebben met de couveuse ervaring en afkeer van aanraken aan de mond. Ook kon motorisch het kauwen zich slechter ontwikkelen. Ik moest even aan jullie denken. Ze eet nu lekker he? Misschien ook wat later door haar start.

BV kan helpen die motorische achterstand in te halen dus dat hebben we vast goed gedaan! Wou het even met je delen, maar misschien wist je het al. Ik vond het een indrukwekkende avond met veel herkenbare verhalen.
Hoi dames,

ik heb een korte vraag aan de rapley-ervarenen.... Mijn dochter van 9 maanden eet prima. Alleen weet ik niet zo goed hoe en welk vlees ik kan geven zonder het te vermalen. Ze at wel eens uit een potje, maar wil dat nu eigenlijk niet meer. Dus nu voornamelijk alles zelf laten eten. Heel gezellig en gaat prima, maar met vlees is het nog niet gelukt volgens rapley....

Hoe doen jullie dat en hoe vaak?

Bedankt!

groetjes Maasje
Miniprofje is nu 6 maand en we zijn ook begonnen met rapley-en! Weet nog niet of ik het helemaal zonder prutjes blijf doen, maar ik vind het wel erg leuk om haar op deze manier te leren kennis maken met eten.

Gister broccoli en ze heeft er wat aan gesabbeld en zowaar, net vond ik wat groene spikkeltjes in haar luier. Ze heeft er dus zelfs wat van binnen gekregen!

Vanavond eten wij zelf witlof en dat wil ik haar ook geven, maar hoe doe ik dat? Gewoon koken en dan een paar losse blaadjes geven? Lijkt me zo lastig pakken voor haar en kan ze ook minder goed op sabbelen dan een broccolistronkje.

Oh, en nog een vraagje, maakt het uit of je de ene dag groente en de andere dag fruit aanbiedt?
Hoi profile,

Het maakt in het begin helemaal niet uit hoor, want ze hoeven pas later te groeien op ander eten dan melk. Dus gewoon lekker laten oefenen en zien hoe het loopt. Je kunt natuurlijk ook bijv 's ochtends fruit geven en 's avonds groente....

succes
quote:Fabindia schreef op 16 oktober 2010 @ 20:25:

GW, Ik was woensdag naar de thema avond voor vroeggeboren/ couveuse kindjes. Daar vertelden veel ouders dat hun kindje het moeilijk vonden om te eten en de arts legde uit dat dat te maken kan hebben met de couveuse ervaring en afkeer van aanraken aan de mond. Ook kon motorisch het kauwen zich slechter ontwikkelen. Ik moest even aan jullie denken. Ze eet nu lekker he? Misschien ook wat later door haar start.

BV kan helpen die motorische achterstand in te halen dus dat hebben we vast goed gedaan! Wou het even met je delen, maar misschien wist je het al. Ik vond het een indrukwekkende avond met veel herkenbare verhalen.

Thanks voor sharing!

Kan best zijn dat het bij haar daarom zolang heeft geduurd (ze heeft natuurlijk wel bv gehad, alleen niet live, dus daarmee heeft ze haar mondmotoriek niet kunnen oefenen). Maar ondertussen eet ze echt alles wat je d'r voorzet. Afgelopen vrijdag zelfs een schijfje citroen , ik was met vriendinnen even wat drinken en ze moest en zou mijn schijfje citroen hebben, trok wel even een zuur gezicht, maar daarna had ze vrolijk verder, de bikkel X-D!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven