Wat eten we vandaag?

28-09-2010 12:40 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren

Vertel ons hier wat je vandaag gaat eten, en kom inspiratie opdoen!

Het vorige topic is hier na te lezen:

En wat eten we vandaag?
Een kippenpoot met aardappel, paprika, rode ui, knoflook en een restje gele courgette met tijm en zeezout uit de oven (receptje van Nigella).
herfst en alleen thuis:

een allegaartje van opgewarmde appelcompote van gisteren (wel zelfgemaakt), rode bietjes, een paar handjes studentenhaver en een overschaal gepofte tamme kastagnes. Met een paar stukjes chocolade toe
Zo zeg, druk hier. Even geen zin om terug te lezen hoor

Gisteren voor vrienden gekookt: duitse Spätzle met een zakje (jaja, ik ben van mijn geloof afgeweken) 'geschnetzeltes'-saus met daarin champignons en varkensvleesreepjes. De saus had ik overigens wel gepimpt met wijn en fair trade Pepermix.

Toe had ik chocoladecake (ook met een mix uit Duitsland gemaakt) met aardbeienijs.

Vandaag at ik alleen, heb een stuk hartige taart uit de vriezer gehaald. Was toch wel lekker, wel wat droog, maar daar hou ik wel van.

Voor morgen weet ik het nog niet. Heb iig een zak met madras-kruiden uit Kopenhagen, dus die moet ik maar eens aanbreken. Even kijken of ik een spannend recept kan vinden.
Ik kan ook bijna altijd eten als ik ziek ben. Wel wat minder hoor. Heb ook helemaal geen zin in zoet. Maar wel in vettig(vreemd genoeg) Zo begon ik de dag met droog melba toast maar had om 11 uur zin in een kaasbroodje, en heb die ook gehaald.

Heb dus nu al 3 koppen tomatensoep op
Hier had vriend boodschappen gedaan. Aardappels, sperciebonen en een gehaktschnitzel, die zo vies zout was dat ik hem heb laten liggen.

Morgen ga ik dus voor de risotto. Lekker! Denk dat ik voor mijn familieweekdn toch een quiche maak met prei en geitenkaas en walnoten en zontomaatjes. Is toch wel erg makkelijk.... Ga nog even spieken in jullie vorige meet topic.
Ah ik zag de courgette frittata van Teig daar staan, denk dat die het wordt. Dat lust vast iedereen. Ook bakken we nog wel een vers brood en maak ik oioli erbij. Dat lijkt me wel weer genoeg .
Good choice cherise!

Tamme kastanjes gaan gekookt of gebakken worden en dan met dipsaus(creme fraiche, met citroen, kruidenzout en nog wat) als snack..

Maar niet nu, want nu ben ik lui.
Even gauw een vraagje. Die madraskruiden wil ik gebruiken i.c.m. yoghurt. Maar gaat dat niet schiften? Ik heb hier halfvolle yoghurt staan, heb ik voor het koken geen volle nodig?
Ik deed vroeger ook vaak halfvolle yoghurt door eten heen, ging altijd goed.

Ik heb nu hete kipkerrie opstaan, erbij zoetzure komkommer, brood en frietjes.

We gaan zo eten.

Kreeg net een les in yoghurt maken van mijn schoonouders.

Echt leuk.
Oh, dat is leuk Kuzu!

Ik heb eens met magere yoghurt gekookt en dat ging niet goed, schiften!

Gisteren trouwens éindelijk () het gevulde kipfilet met champagnesaus-recept van vrienden gekregen.

Net even overgetypt, komt 'ie dan:

quote:Gevulde kipfilet met champagnesaus

Ingrediënten kipfilet

75 gram verse spinazie

200 gram kreeftgarnalen (of Noorse garnalen)

4 kipfilets (à 150 gr)

2 eetlepels slagroom

Zout & peper

Boter om te bestrijken

Ingrediënten saus

280 ml gevogeltefond

1,5 dl champagne

1 sjalotje, gesnipperd

2,5 dl slagroom

1 eetlepel oestersaus

peper en zout

Bereiding kipfilets

Breng een pan met ruim water en zout aan de kook. Leg de spinazie in een vergiet, giet het kokende water erover, spoel na met koud water en laat uitlekken. Pureer de kreeftgarnalen met 2 eetlepels slagroom. Snijd en vouw de kipfilets open. Leg ze tussen plastic folie en sla ze plat. Bestrooi de buiten- en binnenzijde met zout en peper. Beleg de binnenzijde met de spinazie en de garnalenpuree. Rol stevig op. Bestrijk 4 velletjes aluminiumfolie (25x25cm) met boter, leg de kipfilets erop en vouw dicht. Verwarm ondertussen de oven voor op 220 graden en begin aan de saus.

Bak de foliepakketjes (met de sluitrand naar boven) 20 minuten in de oven. Laat ze vervolgens daarbuiten nog 10 minuten rusten. Snijd de kipfilets in schuine plakken, verdeel die over de (voorverwarmde) borden naast de saus. Lekker voor erbij: gebakken krieltjes en salade.

Bereiding saus

Breng in een grote steelpan de gevogeltefond, champagne en sjalot aan de kook en laat dit tot 1,25 dl inkoken. Zeef en doe terug in de pan. Voeg de resterende slagroom toe en laat inkoken tot sausdikte. Doe er naar smaak zout, peper en oestersaus bij.

Ik hoef er natuurlijk niet bij te vermelden dat het het beste is om biologische kipfilet te gebruiken, want de kip blijft lekker mals en zacht, dus je proef de kip goed

Wij gaan de champagnesaus binnenkort maken bij coquilles. Vast ook lekker!
Voor Suuz de recepten van gisteren.

Kofte magawara: lamsgehakt (of rundergehakt) mengen met flink wat paprikapoeder, komijn, verse gehakte peterselie en peper en zout naar smaak. Daar balletjes van maken en bakken in een klein beetje olie. Als de balletjes mooi bruin zijn haal je ze uit de pan. Doe een gesnipperd uitje in de pan, met komijn en paprikapoeder erbij en bak dit. Doe er een blik tomaatblokjes bij. Wacht tot het een tikje inkookt, doe dan de balletjes er weer in. Breek een paar eieren erop en laat deze stollen (probeer de dooier heel te houden, dat ziet er mooi uit) onder een deksel op de pan. Als de eieren gestold zijn is je gerecht klaar. Eventueel nog peper en zout naar smaak toevoegen.

Zaalouk: men neme een aubergine. Schil deze en snijd hem in stukken. Deze stukken in gezouten kokend water doen, ong. 20 a 30 minuten op laag vuur laten koken. De bedoeling is dat het goed zacht wordt. Aubergine afgieten en door een zeef heen het water eruit duwen (je houdt dan een dikker auberginepapje over). Beetje olie in een pan doen, blik tomaatblokjes erin, knoflook, gehakte peterselie en koriander, komijn en paprika toevoegen. Dan de aubergine erin. Dit wordt een lekker prutje dat je ongeveer 20 minuten laat koken / stoven. Probeer met je lepel alle stukjes kapot te drukken (aubergine / tomaat) zodat het een goede puree wordt. Naar smaak peper en zout toevoegen.

Aldus vriend . Oh, en wees niet te zuinig met de paprikapoeder en komijn!!

Vanavond heb ik met vriend okonomiyaki gegeten . Erg lekker! Nieuwsgierig? Wij hebben ook een soort van jublieum (volgende week 3 jaar bij elkaar) en vonden dat een mooi excuus om weer eens uit eten te gaan!

@Age en GB: ik heb het pintxos-tentje gezien vanavond . Hij staat op het wenslijstje!

@Ruza: beterschap, vervelend om ziek te zijn.
Oh, grappig Teigera. Daar heb ik ook een keer gegeten toen het net open was. Maar nu is het nog maar zo weinig open, ben er daarna nooit meer geweest. Ik vond het wel lekker, maar niet super bijzonder. Wel een grappig concept. Zaten er bij jou ook van die bonito vlokken op? Dat vond ik wel heel bizar. Net of het leefde.

Check ook de site van de pintxo tent. Kun je alvast voorgenieten.

Dat aubergine gerecht klinkt wel interessant. Eens bedenken waar ik dat bij zou kunnen eten. Misschien gewoon bij bulgur.

Lief en ik gaan morgen ook uit eten. Zonder aanleiding. Ga naar een restaurant wat al een tijd hoog op mijn verlanglijstjes staat. Verslag volgt morgen.

Nasi was trouwens goed gelukt. Moest wel eerst 3 winkels af om trassie te scoren (toko was al dicht) . En had nog pisang goreng die een vriend had gemaakt. Erg lekker.
Oh, over die yoghurt, volgens mij maakt het niet zoveel uit. Ik gebruikte altijd biogarde. En nu gooi ik soms soja yoghurt in een curry. Nooit problemen mee gehad.
Ruza, beterschap!

Teigera, superrecepten! Opgeslagen.

En de kip van Age ook!

Ik niet spectaculair gegeten, want dinsdag is sportavond. Heb bruine boterhammen met pindakaas gegeten. Het toetje was een gratis rugmassage na het sporten, want het is een speciale week bij de sportschool. Heerlijk!
quote:GeorgieBrown schreef op 12 oktober 2010 @ 21:26:

Oh, grappig Teigera. Daar heb ik ook een keer gegeten toen het net open was. Maar nu is het nog maar zo weinig open, ben er daarna nooit meer geweest. Ik vond het wel lekker, maar niet super bijzonder. Wel een grappig concept. Zaten er bij jou ook van die bonito vlokken op? Dat vond ik wel heel bizar. Net of het leefde.

Jaaaaa, haha, dat noemen ze op de menukaart "dancing fish flakes"!! Lief vond het maar gek, ik had er niet zo'n moeite mee. Ik vond het zeker een leuk concept en heb ook smakelijk gegeten. Niet om er wekelijks naartoe te gaan, maar misschien neem ik nog wel eens iemand er mee naartoe. Gewoon omdat het weer eens iets anders is . Grappig dat jij er ook weleens bent geweest. Zo blijkt de stad toch klein te zijn...

Over de yoghurt in de curry: ik heb weleens te weinig kokosmelk in huis gehad (en geen zin om naar de toko te lopen) en heb er toen magere yoghurt aan toegevoegd. Ik heb altijd alleen maar magere yoghurt in huis, vind volle yoghurt niet lekker. En dat ging prima! Dus ik zou het gewoon proberen Age.
In mijn geval is het dan weer niet zo vreemd (ik heb hier toch al een reputatie, haha), Ik probeer gewoon vaak en graag een ander restaurant uit. Ik had ook geen problemen met de bonito vlokken, ik vond het juist gaaf.
quote:thee schreef op 12 oktober 2010 @ 16:56:

Ik restje zuurkoolstamppot en Lief gyros + toebehoren.

Morgen maak ik (wederom) de stamppot met snijboontjes, witlof en rookspekjes die ik na het bakken meng met een lepel honing. Daarbij gemarineerde kipdijen.

Toevallig gisteren gegeten. Rood uitje erin is wel lekker voor de pit vind ik!

Ruza beterschap!

Dank voor de recepten Teig, ga het binnenkort eens maken....

Nu ga ik op de bank ploffen na een erg lange werkdag vol trainingen
Ah grappig dat je daar geweest bent Teig! Ik dacht dat het gesloten was want altijd als ik naar de Pintxos ga dan is het dicht. Lief had het erover dat hij er eens naar toe wil, maar ik vind het een beetje groezelig aan de buitenkant eruit zien

Zondag hebben we trouwens hamburgers bij de Burgermeester gehaald. Ik had een heerlijke geitenkaasburger. En oh, wat was die pofaardappel lekker! Hmmmm!

Ik ga morgen gewoon met halfvolle yoghurt koken! Dank jullie
Teig, de sweet soy pork is echt G O D D E L I J K! Die houden we er in! Heb er een kneepje limoensap bij gedaan, ook erg lekker.

Age, als je yoghurt onverhoopt toch in de schift schiet, kan je altijd proberen er een heel klein beetje aangemaakte maizena bij te doen. Dat wil bij mij nog wel eens helpen. Natuurlijk niet zo veel dat je hele saus indikt, theelepeltje of zo.
@Age: gewoon eens gaan doen, want het is niet smoezelig van binnen . Ik moet ook nog steeds eens naar de Burgermeester gaan. Hoor er zulke goede verhalen over! Het zit alleen niet echt in de buurt, dat is een beetje een nadeel voor mij.

@sri: kneepje limoensap, dat klinkt idd ook goed!!

Vanavond maak ik iets simpels: pasta carbonara met erwtjes en boontjes. Misschien nog een tomatensalade erbij.
Ik maak vanavond soep van o.a. wortelen, Chinese kool, ras al hanout kruiden, chilipoeder en scheut kokosmelk. Het is eigenlijk een variatie op de wortelsoep van Twijfelmeid.
Goedemorgen!

Halfvolle yoghurt kun je best gebruiken hoor Age, maar volgens mij moet je er dan voor zorgen dat de saus dan niet meer aan de kook raakt. Dán gaat het nl schiften.

Vanavond ga ik ergens in de stad eten, want ga met vriend naar een studium generale lezing. Zal wel een snelle saté-met-friet-achtige hap worden...
Vanavond waarschijnlijk nasi.
suuz, dat rode uitje erin klinkt wel lekker. Zal zo eens Lief's keuken induiken voor ik boodschappen ga doen.
quote:twijfelmeid schreef op 13 oktober 2010 @ 08:53:

Halfvolle yoghurt kun je best gebruiken hoor Age, maar volgens mij moet je er dan voor zorgen dat de saus dan niet meer aan de kook raakt. Dán gaat het nl schiften.

En met volle yoghurt gebeurt dat niet? Want dan haal ik gewoon nog volle yoghurt, moet sowieso nog boodschappen doen.

Maïzena heb ik nog nooit in mijn 28-jarige leven gebruikt/gekocht SRI

Burgermeester is een aanrader Teig! Zit wel redelijk dicht in de buurt van je werk trouwens, want wij zijn er zondag naar toe gelopen vanuit P's huis. Maar is natuurlijk niet op jouw weg van werk naar huis.

Ze hebben 3 locaties in A'dam, wist je dat?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven