Asociale schoonouders

12-10-2010 20:06 35 berichten
-
anoniem_8924 wijzigde dit bericht op 22-01-2012 11:16
Reden: -
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
gewoon negeren en het je vooral niet persoonlijk aantrekken!
Gebruik je vriend als buffer en houd zelf afstand.
quote:Ruza schreef op 12 oktober 2010 @ 20:09:

gewoon negeren en het je vooral niet persoonlijk aantrekken!Eensch. Gewoon negeren. Waarom zouden die mensen zich moeten aanpassen aan jouw ideaalbeeld van hoe mensen met elkaar zouden moeten omgaan? Zij hebben overigens jouw partner grootgebracht dus ze zullen wel iets goed doen, neem ik aan.
Als jouw vriend er geen probleem mee heeft, waarom jij dan wel? Voor jouw vriend lijkt 't me veel erger dat z'n ouders 'm niet meer zien staan sinds er zo'n klein blaag in de familie is gekomen. Het zijn tenslotte zijn ouders.

Jij kunt je er gewoon zoveel mogelijk van distancieren en je bezoekjes aan hen op 'n laag pitje zetten. Of zorg dat je afspreekt op 'n dag dat je schoonzus met kleinkind niet komt.
quote:knuffel678 schreef op 12 oktober 2010 @ 20:06:

Hebben jullie tips om hier wat relaxter mee om te gaan??

Accepteer dat je schoonmoeder is zoals ze is.
The time is now
Wie zegt er eigenlijk wat over het " stemverheffen " van schoonmoeder en doet diegene dat in het huis waar schoonmama zélf woont? Nee toch, hoop ik.....
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Is dit alles? Zou het leuker zijn geweest als alle aandacht naar jullie kind zou gaan als je die had gehad?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 oktober 2010 @ 20:14:

Wie zegt er eigenlijk wat over het " stemverheffen " van schoonmoeder en doet diegene dat in het huis waar schoonmama zélf woont? Nee toch, hoop ik.....Dat viel mij ook al op, alsof schoonmoeder nog moet worden opgevoed
The time is now

en leer er maar mee leven, of ga er niet meer heen.
okeej, ze zijn niet perfect.... maar om nou in de titel asociaal te zeggen? Ze nam zelfs de tijd en moeite om bij je te komen verven!

Ze zijn alleen wat anders dan jij, maar je voorbeelden vind ik niet onder de noemer "asociaal" vallen. Je maakt je wel heel erg druk, take it easy..
Mijn schoonouders leven (ook) niet volgens mijn normen en waarden, maar hebben wel een goed hart. Dus die keer per maand slik ik mijn woorden weg en accepteer ze zoals ze zijn. Ze vinden mij vast ook niet perfect, maar gelukkig zeggen ze daar ook niks van!
Natuurlijk is het helemaal niet leuk dat ze zich zo gedragen, maar je doet er niets aan. Aandacht en interesse kun je nou eenmaal niet afdwingen. Dus: glimlach op je gezicht en blik op oneindig, en bep gewoon een beetje mee tot je weer weg mag.
Tja, ook schoonmoeders zijn mensen met al hun hebbelijkheden en onhebbelijkheden. Als je merkt dat erover praten niet helpt, probeer er dan vooral rustig onder te blijven, het te accepteren zoals het is en tot 10 te tellen als haar gedrag je stoort. Als ze zich al heel haar leven zo gedraagt kan je niet echt verwachten dat het nu nog zal veranderen. Misschien hoort het gewoon bij hoe zij is. Aan jou dan om er op een manier mee om te gaan dat je er minder last van ondervindt.
dubbel
anoniem_104550 wijzigde dit bericht op 12-10-2010 20:27
Reden: dubbel
% gewijzigd
Nou , ik dacht nu gaan we het krijgen...

Scheetlatende boerende neuspulkende schoonouders.

Mwha , teleurstellent , ma praat te hard , ze zijn vergeetachtig en lieten jullie toen jullie onverwacht (waarom , als je ze niet leuk vindt) niet meteen binnen...

En ze zijn zo vol van hun eerste kleinkind dat ze het alleen maar daarover kunnen hebben...

guttogut.

Voor jou is het misschien echt een probleem , nou als dat mijn problemen waren had ik ze niet!
stemverheffen bij oudere mensen? worden ze soms doof?

Inbreken bij gesprekken? Doet mijn schoonvader ook, maar die mist dan ook hele flarden uit de conversatie en hoort opeens een bekend woord, daar spingt hij dan meteen in. Is niet altijd een relavante bijdrage, maar ja, de goede man heeft een lichte beroerte gehad en de sociale sensors werken niet zo goed meer als voorheen. Het zij zo.

Dat ze meer op jullie kind letten dan op jullie zie ik ook aan mijn eigen ouders. Die hebben ook eerst en vooral kleinkinderen en daarna, heel soms, na kinderbedtijdf, ook nog eigen kinderen. Wel gaan ze (veel) vaker naar mijn zusje, omdat die de twee kinderen heeft, dan naar mij. Jammer, maar het zij zo.

Bij 'asociaal' denk ik eerlijk gezegd aan Tokkie achtigen, of hardrijders, zware drinkers, mishandelaars, opzettelijk-voor-schut-zetters.

Bij jou vind ik het nogal meevallen.

Als je zeker weet dat ze niet doof of dement worden, zou ik er verder maar niet op letten. Heb je alleen jezelf maar mij, zij gaan jou echt niet meer begrijpen.
En je vroeg tips hoe ermee om te gaan. Misschien dat deze helpt. Probeer eens bewust op te letten wat haar goede eigenschappen zijn. Die moet ze ongetwijfeld ook hebben. Misschien zie je ze op dit moment door alle ergenissen alleen niet meer en dat zou toch jammer zijn.
quote:wuiles schreef op 12 oktober 2010 @ 20:11:

[...]

Eensch. Gewoon negeren. Waarom zouden die mensen zich moeten aanpassen aan jouw ideaalbeeld van hoe mensen met elkaar zouden moeten omgaan? Zij hebben overigens jouw partner grootgebracht dus ze zullen wel iets goed doen, neem ik aan.

Dat ook nog eens! Maar je kunt hier wel veel energie in steken, maar ze zal waarcshijnlijk toch niet veranderen.

En als dat alles is, heb je het echt heel erg getroffen met je schoonouders
dubbel..
quote:Vlammetje1203 schreef op 12 oktober 2010 @ 20:28:

Dat ze meer op jullie kind letten dan op jullie zie ik ook aan mijn eigen ouders. Die hebben ook eerst en vooral kleinkinderen en daarna, heel soms, na kinderbedtijdf, ook nog eigen kinderen. Wel gaan ze (veel) vaker naar mijn zusje, omdat die de twee kinderen heeft, dan naar mij. Jammer, maar het zij zo.

Heel, heel stiekem denk ik bij dit soort dingen altijd: ja, natuurlijk is het niet leuk als je ouder minder aandacht voor je hebben omdat ze de kleinkinderen zo leuk vinden, maar als ze geen enkele interesse voor hun kleinkinderen hebben is dat zo intens kut...

Maar goed, het is natuurlijk onzinnig om verdrietigheden te vergelijken, dus carry on
quote:knuffel678 schreef op 12 oktober 2010 @ 20:06:

Mijn schoonmoeder is geen 'loeder' maar enigszins contactgestoord, in de zin dat ze niet echt meedoet aan gesprekken maar wel continu met stemverheffing inbreekt als zij iets te melden heeft. De ene keer is dit erger dan anders. En sinds hun 1e kleinkind is geboren interesseert het haar en mijn schoonvader ook niet echt meer hoe het met mijn vriend en mij gaat. Ze vraagt meestal wel hoe het gaat maar gaat al snel over op een ander onderwerp en als haar kleinkind toevallig kirt of roept gaat de aandacht volledig naar hem, dit geldt ook voor mijn schoonvader. En als ze vervolgens met hem speelt verheft ze vaak ook haar stem wat er voor zorgt dat de rest (mijn vriend, zijn broer en schoonzus, ik) soms nauwelijks een gesprek kan voeren.

Dus de kern van het probleem is dat je schoonmoeder vaak haar stem verheft en meer interesse heeft voor kleinkind dan voor jou en je man?

De vorige keer zijn we spontaan langsgekomen maar dat konden ze blijkbaar niet waarderen want m'n schoonmoeder zei alleen verbouwereerd 'hallo', liet ons op de stoep staan en bleef eerst 10 min met de buurvrouw buurten en tegen haar kleinzoon aanpraten voor ze ons uberhaupt binnenliet.

Waarom zijn jullie niet gewoon naar binnen gegaan? Ik zou niet op de stoep blijven wachten op een uitnodiging, jullie zijn toch familie?

Afgelopen zomer hadden ze niet eens door dat we met vakantie waren en waar, terwijl we het er vaker over hadden gehad. Vorige keer dat we er waren hebben we daarop gewezen. We hadden vakantie tot half september, vandaag heeft ze mijn vriend aan de lijn en vraagt ze of hij nog vakantie had...

Ok, dus ze let niet zo goed op, blijkbaar vindt ze vakantie niet echt een interessant gespreksonderwerp, of interesseert zich niet zo voor jullie vakantie. Kan toch? Dan klets je toch gezellig met je eigen moeder of je vriendinnen over jullie vakantie?

Nou vraag ik je... Ik kwam er al niet voor de gezelligheid maar nu zie ik ertegen op om erheen te gaan.

Je hoeft er toch ook niet persé iedere keer naartoe te gaan? Laat je vriend lekker alleen gaan.

Het helpt wel als we wat zeggen van het stemverheffen van mijn schoonmoeder, maar dat er geen interesse wordt getoond door beide vind ik moeilijk. Binnen dat gezin wordt er nooit echt gepraat over gevoelens en als ík er iets over zeg wordt dat gezien als een regelrechte aanval en heb ik het gedaan

Ja dat kan ik me voorstellen, als mensen het niet gewend zijn om het over gevoelens te hebben, laat staan kritiek te uiten, dan voelt het als een aanval als je schoondochter tegen je zegt dat er nooit over gevoelens worden gepraat binnen het gezin.

(dat is niet overdreven, toen ik iets op te merken had over haar schilderkunsten bij ons in huis nl dat alleen de wanden een kleur moesten krijgen en niet het plafond, moest ik 2 jaar later nog horen hoe slecht ik haar had behandeld).

Dat is behoorlijk kinderachtig van haar. Ik zou proberen dit soort situaties te omzeilen door niet meer dat soort hulp aan te nemen van ze. Scheelt een hoop irritatie. Overigens hangt het ook af van de manier waarop je het brengt he. "Zeg schoonmams, ik zie dat ik de randen niet goed heb afgeplakt waardoor u waarschijnlijk af en toe een beetje uitschiet. Zal ik het overnemen, of zal ik nog wat extra tape er overheen plakken?" of: "Zeg, het is de bedoeling dat de muren worden geschilderd, niet het plafond!" Wereld van verschil.

Mijn vriend en zijn broer storen zich er ook aan maar mijn vriend in mindere mate en hij vindt dat ik meer geduld moet hebben.

Ik denk dat je vriend gelijk heeft. Laat het wat meer van je afglijden en probeer onhandige situaties (zoals met dat verven) te omzeilen.

Hebben jullie tips om hier wat relaxter mee om te gaan??

Ja hoor, hoeveel wil je er nog??

Groetjes Knuffel
Ik vind de tip van kikker ook heel goed. Dat heb ik ook met mijn schoonouders gedaan om er vervolgens achter te komen dat ze het grootste deel van de tijd eigenlijk hele leuke mensen zijn.
-
anoniem_8924 wijzigde dit bericht op 22-01-2012 11:17
% gewijzigd
-
anoniem_8924 wijzigde dit bericht op 22-01-2012 11:17
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven