Werk & Studie alle pijlers

Steno leren

29-09-2010 00:14 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
tessaa wijzigde dit bericht op 15-10-2010 19:34
Reden: privacy
% gewijzigd
Volgens mij heeft het notuleercentrum daar cursussen voor.

Yep, gevonden: http://www.notuleren.nl/cursussen/steno/index.asp

Een secretaresse waarmee ik gewerkt heb heeft hier die cursus gedaan en zij was hier erg positief over (en verbaasd dat ze dat steno zo snel had geleerd). Zij notuleerde bij ons hele technische vergaderingen (IT-project) en kon (bijna?) letterlijk meeschrijven.
.
tessaa wijzigde dit bericht op 15-10-2010 19:34
% gewijzigd
Wat grappig dat het nog bestaat eigenlijk. Ooit ook geleerd en er veel plezier van gehad. Nu al heel lang niet meer gebruikt en ik zou het niet meer kunnen.

Succes.
Waarom wil je steno leren?

Ik heb het vroeger ook geleerd, nam dictaten op van mijn directeur en gebruikte het inderdaad ook veel tijdens vergaderingen.

Sinds er hulpmiddelen zijn als dictafoons en laptops gebruik ik geen steno meer. Rapporten e.d. worden op de dictafoon gedicteerd, en bij vergaderingen gebruik ik een laptop. Niks meer moeizaam teruglezen wat er ook alweer staat, maar alleen de getypte teksten corrigeren, hier en daar aanvullen, een beetje aanpassen en vormgeven en de notulen zijn klaar!

Ik denk dat LOI vast nog wel een cursus steno heeft. Het is niet moeilijk om te leren, het gaat om oefenen, oefenen en oefenen om de snelheid erin te krijgen. Succes!
Ik heb een diploma steno Engels. Nooit wat mee gedaan. Hartstikke zonde, want ik denk dat je daar nog veel aan zou kunnen hebben.
Ik heb ooit ook steno geleerd, nooit wat mee gedaan en ik notuleer een flink aantal vergaderingen op de laptop of op papier in mijn eigen steno.

joyce48, zijn die dictafoons achteraf dan makkelijk te verstaan en hoeveel minuten kun je opnemen op zo'n dictafoon?
quote:louisavuitton schreef op 29 september 2010 @ 14:32:joyce48, zijn die dictafoons achteraf dan makkelijk te verstaan en hoeveel minuten kun je opnemen op zo'n dictafoon?Toen ik met dictafoons werkte was het nog in de tijd van bandjes. Die duurden een half uur aan iedere kant, dus een uur per bandje. Als er niet teveel bijgeluiden zijn kun je het wel goed verstaan. Ik had ooit een directeur die ingewikkelde brieven zo dicteerde, en later werkte ik op een expertisebureau waar de experts - vaak al onderweg in de auto - het expertiserapport dicteerden. Was allemaal prima te verstaan, mits ze hun autoradio uitzetten
.
tessaa wijzigde dit bericht op 15-10-2010 19:35
% gewijzigd
Ik heb ooit een diploma gehaald voor steno in 3 talen. Ik beheers alleen de nederlandse versie nog maar het is net als fietsen....................de snelheid ben ik kwijt maar ik ken alle tekens nog. Is in deze tijd een beetje achterhaald lijkt mij, wordt dat nog ergens gevraagd?
Heerlijk vond ik dat altijd werken met dictafoon.

Tessaa, je hebt een goede reden om het te leren. Succes.
quote:Tessaa schreef op 29 september 2010 @ 20:51:

Dictafoon gebruik ik liever niet omdat het veel meer tijd kost om het interview uit te werken (doorspoelen, dan weer terugspoelen enz.) Als je ook een 'uitwerkapparaat' hebt hoef je nauwelijks terug te spoelen. Dan 'stuur' je de af te luisteren tekst met een voetpedaal, dus je kunt op ieder moment stoppen om even verder te tikken.

Een dictaat in steno kost ook tijd om uit te werken! Normaal wordt gedicteerd op dicteersnelheid, en zal degene die dicteert moeilijke namen e.d. duidelijk uitspreken, desnoods even spellen, omdat hij/zij weet dat jij het correct moet opschrijven. Als je wilt noteren tijdens een telefoongesprek, waarbij je gesprekspartner niet weet dat jij zijn/haar tekst noteert, praat die natuurlijk op normale spreeksnelheid en dan moet je wel heel snel kunnen stenograferen. En als het te snel gaat, waardoor je slordig wordt, kun je het achteraf nauwelijks meer teruglezen.

Daarbij zit de grote snelheid van steno in de 'verkortingen'; bepaalde afkortingen die veel gebruikt worden in zakelijke schrijftaal. Woorden als algemeen, afdeling, artikel, hoewel, enigszins, hoofdzaak, bijzonder, tegenwoordig, geachte worden met 2 'letters' geschreven en maken dat je razendsnel kunt schrijven.

Veel van die woorden komen in gewone spreektaal niet voor, dus zul je veel voluit moeten schrijven (in steno).
Steno lijkt me niet zo geschikt voor gesprekken waaraan je zelf deelneemt. Je luistert wel, maar wat er gezegd wordt dringt op dat moment niet goed door omdat je te druk met schrijven bent. Dan zou je eerst moeten teruglezen wat je geschreven hebt voordat je antwoord kunt geven.
Ik vind hier dingen van.
.
tessaa wijzigde dit bericht op 15-10-2010 19:36
% gewijzigd
maar ik neem aan dat je nu ook niet alles woordelijk en geheel opschrijft? Bijvoorbeeld: ik notuleer soms een vergadering en dan gebruik ik ook heel veel afkortingen. En soort eigenbedacht snelschrift.
Denk je eraan om ook een goede headset aan te schaffen zodat je niet met je telefoon tussen je schouder en oor zit geklemd. Daardoor heb je wel 2 handen vrij.

Ik zou daarnaast zelf toch echt gaan voor het typen achter de laptop ipv steno.

Er zijn natuurlijk legio laptops/pc's te vinden waarbij je de toetsen niet hoort als je ze indrukt.

Daarnaast moet je steno wel echt heel goed bij houden. Ik weet niet hoe vaak je het gaat gebruiken, maar 1x in de maand bijv. lijkt me echt te weinig.

Mocht je kiezen voor de pc dan kun je ook autocorrectie gebruiken. Ik gebruik dit zelf heel veel. Door dan bijv. alleen voorst te tikken en dan weer door te gaan komt er dan voorstelling te staan. Vooral ook bij bedrijfsnamen, producties e.d. is dit heel handig.

En vergeet ook niet een sneltoets te gebruiken / in te stellen waarmee je snel tussendoor even kan opslaan.
.
tessaa wijzigde dit bericht op 15-10-2010 19:37
% gewijzigd
.
tessaa wijzigde dit bericht op 15-10-2010 19:37
% gewijzigd
Geweldig dit ..... Iedereen geeft goede raad en TO verwijdert alles i.v.m. privacy. Wat een ongelooflijk discreet leven leidt Tessa toch. Enne .... geen dank hoor Tessa, graag gedaan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven