Vliegen en het milieu

13-10-2010 11:42 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
We weten allemaal dat vliegen één van de slechtste dingen is die je voor het milieu kan doen (op het laten ontploffen van een kerncentrale en het knappen van oceanische olieleidingen na enzo)

Nu ben ik 'redelijk' milieu/maatschappijbewust. Ik koop veel lokale of fair trade producten en biologisch vlees. Mijn computer doe ik netjes uit als ik klaar ben (in tegenstelling tot de algemene concensus, wat ik vandaag in de krant las), ik heb spaarlampen, doe liever een trui aan dan de kachel, etc, etc...

Ik ben niet superconsequent. Soms haal ik wel eens een zielig kroketje, of kom ik bij thuiskomst erachter dat de hele dag de lampen hebben gebrand in huis. Ook ga ik wel eens op vakantie met het vliegtuig.

Het liefst maak ik dan een lange reis, zodat ik uit één vliegreis veel 'rendement' haal.

Afgelopen zomer kon ik door omstandigheden maar 1 week van mijn vakantie vrij besteden. Ik overwoog een last minute naar een ver land te boeken. Toch heb ik het niet gedaan, omdat ik me bedacht dat als ik maandag vlieg, ik vrijdag weer terug moest, waardoor ik eigenlijk maar 3 dagen had om van het land te genieten. Ik vond dat niet echt kunnen, gezien je toch zo'n vervuilende manier van reizen kiest.

Mijn vriendinnen zijn ook redelijk milieubewust. Maar sinds we allemaal werken, hoor ik continu verhalen over een weekendje Milaan, in twee dagen op en neer vliegen naar Marokko om daar een vriendin te bezoeken (omdat er zo'n voordelige lastminute was, superleuk toch?), een midweekje Curacao, etc etc...

In plaats van 2 keer een grote studiereis gedurende je hele studie, gaan ze paar jaar minimaal 5 keer op vakantie met het vliegtuig.

We hebben allemaal het geld ervoor, dat is juist het probleem.

Maar ik vraag me af: ben ik nou zo gek dat ik zo'n lekkere korte zonvakantie toch maar niet boek, omdat ik bewust met het milieu probeer om te gaan?
Occam's razor
@JohnnyCake, ik doelde op je bericht van 12:44, maar speelt verder geen rol...ben het wel eens dat je mensen die het anders doen niet met de vinger moet wijzen. Als ik hoor dat een vriendin een wasmachine draait met 1 kledingstuk in, betrap ik mezelf erop dat mijn haren recht omhoog gaan staan, maar heb geleerd dat dat alleen maar negatieve gevoelens teweegbrengt... Ieder doet het op zijn manier en die manier kan je niet aan iemand anders opleggen....hoewel ik de kraan blijf dichtdoen terwijl mijn man zijn tanden poetst...

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je je goed voelt bij de manier waarop je naar dingen kijkt en waarom je bepaalde dingen laat...vergelijken met anderen kan je al snel slecht doen voelen...
Overigens, om het eens iets anders te bezien. Een vliegtrip van Amsterdam naar Barcelona kost ongeveer 3500 kilo aan brandstof.

Vlieg je met de KLM neemt, dan is dat 30 kilo per passagier

Neem je easyJet dan kom je op 22 kilo per passagier

Het verschil zit hem in het aantal stoelen per vliegtuig en de bezettingsgraad.

Ga je naar Maastricht met de auto, dan verbruik je zo'n 14 kilo aan brandstof. Ga je naar Duitsland dan verbruik je wellicht wat meer. Zo'n milieuramp is vliegen dus niet!
JC, het scheelt wel. Echt. Je rekensom snap ik wel, maar die is anders als er 100.000 mensen geen korte trips met het vliegtuig maken. Uitgaande van jouw rekensom scheelt dat 160.0000 kg aan brandstof, inclusief reisje naar Maastricht. Stel dat 10% van de westerse wereld de onnodige vluchten aan zich voorbij laat gaan. Stel dat het nou alleen de onnodige zakelijke reisjes zijn.....
quote:Demissionair schreef op 13 oktober 2010 @ 15:54:

Stel dat 10% van de westerse wereld de onnodige vluchten aan zich voorbij laat gaan. Wie bepaalt wat onnodig is? Ik vind genieten van reizen voor mezelf bijvoorbeeld hartstikke nodig. Net zoals ik voor mezelf bepaal dat ik het graag warm stook in huis.
Dat is je goed recht Elninjoo. Ik schrijf ook niet anders. Moet je zeker doen. Ik ben er juist voor als het nodig is.
Ik vind het bepaald onnodig dat er 3 mensen van gemeente Breda naar ZA vliegen. Dat kan ook anders. Breda kan geen kerstbomen neerzetten, maar wel 3 man/vrouw naar ZA laten vliegen. Dat reisje kan imo geschrapt worden.
quote:Demissionair schreef op 13 oktober 2010 @ 14:13:

[...]

TO, dan zou ik je aanraden de hele wereld over te vliegen. ik heb makkelijk praten, want ik ben nl in elk werelddeel al geweest en dat heeft mij een beter mens gemaakt. Ik geloof ook dat je jezelf kan verbeteren en opladen door dingen te doen die je leuk vindt. Thuis zitten en niks doen brengt je niks en als je niks hebt kan je het ook niet geven. Niet aan jezelf, niet aan anderen en dus ook niet aan het milieu.Ik quote mezelf maar even voor Elninjoo.
quote:Demissionair schreef op 13 oktober 2010 @ 15:54:

JC, het scheelt wel. Echt. Je rekensom snap ik wel, maar die is anders als er 100.000 mensen geen korte trips met het vliegtuig maken. Uitgaande van jouw rekensom scheelt dat 160.0000 kg aan brandstof, inclusief reisje naar Maastricht. Stel dat 10% van de westerse wereld de onnodige vluchten aan zich voorbij laat gaan. Stel dat het nou alleen de onnodige zakelijke reisjes zijn.....

'Die onnodige zakenreisjes'. Wie bepaalt dat die reisjes onnodig zijn? De zakenman die face-to-face contact hoog inschat? De milieu-activist? Wat is uberhaupt de impact van die 160.000 kilo brandstof? Waaraan is die brandstof beter besteed? Wat gaat voor, milieu of de mens? Levensstijl of duurzaamheid?

Duurzaamheid schreeuwen we met z'n allen. Maar met spaarlampen en wat minder reizen alleen kom je er niet. Maar nogmaals, ik denk dat het zelfregulerend is. Als mens krijgen we het milieu dat we verdienen.
Dat laatste ben ik met je eens JC.
quote:JohnnyCake schreef op 13 oktober 2010 @ 15:15:

Overigens, om het eens iets anders te bezien. Een vliegtrip van Amsterdam naar Barcelona kost ongeveer 3500 kilo aan brandstof.

Vlieg je met de KLM neemt, dan is dat 30 kilo per passagier

Neem je easyJet dan kom je op 22 kilo per passagier

Het verschil zit hem in het aantal stoelen per vliegtuig en de bezettingsgraad.

Ga je naar Maastricht met de auto, dan verbruik je zo'n 14 kilo aan brandstof. Ga je naar Duitsland dan verbruik je wellicht wat meer. Zo'n milieuramp is vliegen dus niet!Als je puur naar CO2 uitstoot kijkt heb je gelijk JC, hoewel ik em afvraag van welke locatie je rekent om naar Maastricht te gaan en met wat voor auto (een Hummer ? ), maar je laat 1 belangrijke factor weg, namelijk dat de uitstoot van vliegverkeer grotendeels op een hele andere plek in de atmosfeer terechtkomt dan de uitstoot van autoverkeer. En helaas wel op een plek waar de bijproducten (NOx, CO, onverbrande koolwaterstoffen) veel meer kwaad kunnen voor ozonlaag oa. Dat maakt vliegverkeer dus op dat vlak milievervuilender.
Ik denk niet dat het zelfregulerend is. Er gaan wel wat decennia overheen, voordat degenen die na ons komen diep in de shit zitten.

Natuurlijk is een regelmatige vliegvakantie niet nodig. Je kunt het wel nodig vinden, maar als dat het enige is waar je gelukkig van wordt...

En met een rolstoel over de Texelse wadden gaan, lijkt me geen succes :D

En nee, ik ben niet verantwoordelijk voor andermans leefpatroon, gelukkig maar. Zoals ik zei, ik vervuil zelf ook meer dan genoeg, maar vliegen is gewoon echt één van die no-go's op het gebied van milieurvriendelijkheid.

Overigens heb ik ook geen auto, doe alles per openbaar vervoer en dat bevalt mij prima (maar kan me voorstellen dat er ook mensen zijn die gestoord worden van het idee om in de spits in zo'n propvolle trein te zitten).

Misschien moet ik volgend jaar maar met de trein door Europa toeren. (Ik vind rondreizen op het land eigenlijk ook veel leuker dan vliegen, dan zie je nog eens iets)

Maar goed, het is goedkoper en sneller om het vliegtuig naar pakweg Londen te pakken, dan een bus- of bootreis te regelen, terwijl zo'n dagje extra reistijd wel een mooie donatie voor het milieu zou zijn!
Occam's razor
quote:elninjoo schreef op 13 oktober 2010 @ 14:35:

[...]

Maar dichtbij huis kun je ook nog op vakantie als je oud en gebrekkig bent. Zolang je nog jong en fit bent moet je ervan profiteren de rest van de wereld te ontdekken (als je financiën dat toelaten uiteraard).

Toevoeging: ik vind dat jij je nickname geen eer aan doet met die uitspraak!

Ik moet helemaal niets.

Mag iedereen reizen op zijn/haar eigen manier invullen alsjeblieft?
quote:aikidoka schreef op 13 oktober 2010 @ 16:40:

[...]

Als je puur naar CO2 uitstoot kijkt heb je gelijk JC, hoewel ik em afvraag van welke locatie je rekent om naar Maastricht te gaan en met wat voor auto (een Hummer ? ), maar je laat 1 belangrijke factor weg, namelijk dat de uitstoot van vliegverkeer grotendeels op een hele andere plek in de atmosfeer terechtkomt dan de uitstoot van autoverkeer. En helaas wel op een plek waar de bijproducten (NOx, CO, onverbrande koolwaterstoffen) veel meer kwaad kunnen voor ozonlaag oa. Dat maakt vliegverkeer dus op dat vlak milievervuilender.

hahaha, geen Hummer, zo gemeen ben ik niet. Nee, gewoon Amsterdam naar Maastricht, met een 1 op 15 autootje.

Nu ben ik geen klimaatwetenschapper, maar volgens mij is het ook maar een theorie dat de uitstoot van CO2 op hoogte schadelijker is. Een van de vele onbewezen klimaattheorieën.
quote:Debora schreef op 13 oktober 2010 @ 16:42:

Natuurlijk is een regelmatige vliegvakantie niet nodig. Je kunt het wel nodig vinden, maar als dat het enige is waar je gelukkig van wordt...

Niet 't enige, maar voor mij wel een van de dingen die bovenaan mijn happylist staan. Voor 'n ander kan dat weer 'n milieuvervuilend kind zijn.

quote:En met een rolstoel over de Texelse wadden gaan, lijkt me geen succes :D

Wordt wat lastig, alhoewel je tegenwoordig ook van die all terrain dingen hebt volgens mij. En altijd nog beter te realiseren dan de Inca Trail lopen.

quote:En nee, ik ben niet verantwoordelijk voor andermans leefpatroon, gelukkig maar. Zoals ik zei, ik vervuil zelf ook meer dan genoeg, maar vliegen is gewoon echt één van die no-go's op het gebied van milieurvriendelijkheid.

Gelukkig kan ik altijd zeggen dat mijn milieubijdrage mijn kinderloosheid is, als mensen tegen elkaar opbieden hoe goed ze wel niet bezig zijn voor het milieu.

quote:Overigens heb ik ook geen auto, doe alles per openbaar vervoer en dat bevalt mij prima (maar kan me voorstellen dat er ook mensen zijn die gestoord worden van het idee om in de spits in zo'n propvolle trein te zitten).

Of die uberhaupt niet bij OV in de buurt wonen.

quote:Misschien moet ik volgend jaar maar met de trein door Europa toeren. (Ik vind rondreizen op het land eigenlijk ook veel leuker dan vliegen, dan zie je nog eens iets)Dat is ook leuk! En in combinatie met 'n vlucht en 'n huurauto kun je zoiets op meerdere continenten toepassen en wat meer van de wereld zien dan alleen het west Europese landschap.
Vliegen is misschien slecht voor het milieu maar wel handig als je schoonouders 6000 km verderop wonen.

En mijn broertje is piloot. Hij verdient z'n brood met vliegen
slecht gelezen..
quote:Debora schreef op 13 oktober 2010 @ 16:42:

Misschien moet ik volgend jaar maar met de trein door Europa toeren. (Ik vind rondreizen op het land eigenlijk ook veel leuker dan vliegen, dan zie je nog eens iets)

Maar goed, het is goedkoper en sneller om het vliegtuig naar pakweg Londen te pakken, dan een bus- of bootreis te regelen, terwijl zo'n dagje extra reistijd wel een mooie donatie voor het milieu zou zijn!

Scheepvaart, koopvaardij, maar ook die enorme cruise schepen, schijnt enorm vervuilend te zijn. Hoeveel tonnen olie ze verstoken blijft grotendeels verborgen, maar is zeer fors. Dus met de boot ergens naar toe, al was het maar Terschelling: milieu technisch niet verantwoord!

Door Frankrijk razen per atoomstroom voortgedreven TGV lijkt mij wel behoorlijk milieuvriendelijk. Zolang ze niet staken uiteraard, ut blijven Fransen.
quote:Demissionair schreef op 13 oktober 2010 @ 11:50:

Ik zou ook iemand anders er niet mee om de oren slaan. Het is namelijk iets waar IK rekening mee hou.

Je kan overigens ook Co2 neutraal vliegen, wist je dat?

Yep, toepasselijke achtergrond ook

quote:florita schreef op 13 oktober 2010 @ 12:23:

Moeilijk onderwerp. Ik probeer echt milieubewust te zijn; eet geen vlees (om milieureden idd),

Mocht je wel vis eten: stel die vis is ergens bij Canada gevangen, of nog veel verder weg, dan zou een biefstuk uit pak-'em-beet Gelderland toch een stuk minder milieubelastend zijn?
U heeft gelijk, anders wordt het al gauw het groen links van Paul Rosenmoller met zijn tweede huis ergens in Zuid Frankrijk, goed met vliegtuig te bereiken.

Links lullen, rechts zakken vullen, zeiden ze vroeger geloof ik.

Vliegen is zeer belastend voor het milieu misschien niet zo zeer per km maar wel zeker per uur (reis tijd). En je gaat niet zo gauw met je wagen naar Tokyo, met het vliegtuig wel.
quote:quattro35 schreef op 16 oktober 2010 @ 00:04:

[...]

Yep, toepasselijke achtergrond ook

[afbeelding]:-)

kareltje01, 18 uur geleden

En je gaat niet zo gauw met je wagen naar Tokyo, met het vliegtuig wel

Net terug van een kleine week Tokyo. Had het inderdaad niet met de auto willen doen
Lizzl,

Ik begrijp dat mensen willen reizen. maar dan moet je niet hypocriet doen.

Als jij dan bijvoorbeeld je afval scheidt en je buurvrouw dat nooit doet maar ook nooit vliegt, dan zal je buurvrouw het toch beter doen met het milieu.

Maar het is natuurlijk makkelijk miepen als je het toch niet kan betalen. (Een vliegticket)

Er zijn nu eenmaal veel verleidingen.

Ik blijf het wel fout vinden als mensen van Groen Links een vliegtuig nemen als dat niet absoluut noodzakelijk is.

Een tweede huis in Zuid Frankrijk is niet zo goed voor het milieu, dat weet Paul Rosemoller ook wel.

Destijds als lijsttrekker had hij al een tweede huis.

Maar goed wie vrij zan zonden is werpe de eerste steen.

(In Iran zijn ze overigens niet vrij van zonden, hoor, maar werpen die stenen dan weer wel)

kareltje01, 10 minuten geleden

Lizzl,

Ik begrijp dat mensen willen reizen. maar dan moet je niet hypocriet doen.

Als jij dan bijvoorbeeld je afval scheidt en je buurvrouw dat nooit doet maar ook nooit vliegt, dan zal je buurvrouw het toch beter doen met het milieu.

Ik snap wat je zegt. Echter... maak ik er wel een punt van als ik iemand iets op straat zie gooien/op het strand of in het park achterlaat, terwijl er ook een vuilnisbak staat. Ook als die persoon nooit vliegt. Als er geen vuilnisbak staat, dan neem ik iig mn vuilnis mee (nee, ben geen driftig verzamelaar ), zodat het de glas-/vuilnisbak in kan. Kleine moeite.

Ik scheid mijn afval, terwijl ik ook 3 tot 20 vluchten per maand maak. Daarentegen heb ik geen kinderen, geen auto, geen motor, geen brommer, geen koeien, laat nooit iets op standby staan, onnodig licht laten branden, gebruik de magnetron niet (heb zo'n alles-in-1 ding), etc. Dat alles bijelkaar, zal het milieu vast minder belasten dan een vlucht, maar je moet toch wat! Het kan natuurlijk niet zo zijn dat iemand die veel vliegt, dan ook gelijk de rest over boord gooit (dus verder geen rekening houdt met het milieu).

((In Iran zijn ze overigens niet vrij van zonden, hoor, maar werpen die stenen dan weer wel)

En daar ga ik over 2 weken heen )
Lizzl,

Afval niet in een afval bak gooien vind ik schandelijk, natuurlijk.

Ik denk niet dat het gaat of je koeien zelf hebt maar of je koeien vlees eet, melk drinkt of kaas eet. Dan heb je indirect koeien. (Je besteedt het uit).

Maar goed ik doe dat ook allemaal, natuurlijk.

Ik ben nooit in Iran geweest maar de meeste mensen zeggen dat het er niet zo slecht is als men zou denken. Het is in ieder geval beter dan Saudi. Veel plezier daar.

En als er nog geen kinderen zijn hoeft dat niet te betekenen dat ze er niet komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven