Werk & Studie alle pijlers

Stage lopen in het buitenland

14-10-2010 12:17 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik studeer toegepaste psychologie en mag in mijn derde jaar een half jaar stage lopen in het buitenland. Dit lijkt me een super ervaring. Ik heb alleen weinig ervaring met reizen en weet dus ook niet wat voor land mij leuk lijkt. Het liefst wil ik ergens heen waar het warmer is dan in Nederland. Ik ga in de winter weg. Verder is het voor mij belangrijk dat het niet te duur is. Hebben jullie tips om mij te helpen bij het maken van een keuze? Alvast bedankt!
Het lijkt me niet zozeer 'een land wat je leuk lijkt' maar meer wáár je je stage mag en kunt doen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
en welke taal je een beetje spreekt
quote:Awnye schreef op 14 oktober 2010 @ 12:20:

en welke taal je een beetje spreektInderdaad. Basisspaans lijkt me niet geschikt als toegepaste psychologie-Spaans.
Kijk eens welke partners je uni heeft, vaak hebben hogescholen en uni's partnerscholen in het buitenland waar goede stage's en studiemogelijkheden mogelijk zijn.
Hoi Feline,

Eens met de dames voor mij: Welke talen spreek je? De basis die je op de middelbare school meekrijgt is misschien een beetje weinig.

Verder: Heb je een stagebegeleider met wie je dit kan bespreken of is er iemand anders? Heeft jou universiteit misschien een samenwerkingsverband met ander universiteiten, die misschien kunnen helpen?

Je moet je landkeuze idd. ondergeschikt maken aan wat je wil doen, lijkt me.

Mocht geld een probleem zijn, vraag eens na of er misschien beurzen zijn waar je aanspraak op kon maken (ik ben zelf met twee beurzen in het buitenland beland, want ik had ook weinig geld). Er is ook een organisatie voor, die heette vroeger Nuffic, maar ik geloof nu niet meer (is 10 jaar geleden bij mij)

Nog iets anders, ik ben in mijn 3e jaar een half jaar in Engeland geweest. Het was idd. een geweldige ervaring maar het begin was echt heel, heel zwaar en niet echt leuk. Echt een cultuurshock had ik. Nou was dit ook meteen de eerste keer dat ik op mezelf woonde en ben ik wat onzeker (en toen helemaal) maar hou er rekening mee
I could go into detail...but I won't.
Bedankt voor de reacties!

Ik spreek alleen goed engels.

Ik kan inderdaad een gesprek met een stagebegeleider aanvragen, maar zij vraagt wel dat je zelf al wat op papier hebt. Mijn plan was dus eigenlijk om eerst een land te uit te zoeken en daarbinnen te zoeken naar een stage.

Het is toegestaan om helemaal op eigen houtje een stage te zoeken, en ook elk land is toegestaan, dus dat is het probleem niet..
Hey,

Ik ben ook op stage geweest naar het buitenland voor opleiding MWD. Ik ben naar Zuid-Afrika geweest, ik weet dat jaargenootjes onder andere ook naar Suriname gingen. Een eis bij ons was dat je de taal goed onder controle had, tjsa, dan zijn Zuid-Afrika en Suriname niet zo moeilijk:)
Een Engels of Nederlands sprekend land dus, waar het warmer is dan Nederland in de winter, waar het niet te moeilijk reizen is vanwege weinig ervaring en ook nog eens niet te duur..

Australie

Nieuw Zeeland

Antillen

Suriname

Gibraltar?

Geen idee wat jij 'niet te duur' vindt. Als je naar Australie/NZ/Antillen etc wilt, ben je al aardig wat kwijt aan een vliegticket. En afhankelijk van wat je tijdens je stage zou willen doen, kun je misschien op een campus slapen van de universiteit aldaar? Of in een gastgezin?

Wat voor soort stage moet je lopen, waar moet dat gebeuren?
quote:feline00 schreef op 14 oktober 2010 @ 13:16:

Bedankt voor de reacties!

Ik spreek alleen goed engels.

Ik kan inderdaad een gesprek met een stagebegeleider aanvragen, maar zij vraagt wel dat je zelf al wat op papier hebt. Mijn plan was dus eigenlijk om eerst een land te uit te zoeken en daarbinnen te zoeken naar een stage.

Het is toegestaan om helemaal op eigen houtje een stage te zoeken, en ook elk land is toegestaan, dus dat is het probleem niet..

Dat was in mijn geval ook zo, maar het was een stuk simpeler om via school dit te regelen en goede adressen te verkrijgen dan om dat zelf te doen. Ik ben naar Ierland(5 mnd) en Finland(8 mnd) gegaan, en een supertijd gehad.

Je zegt dat je een iets warmer land dan NL wil. Spanje zou kunnen, maar men spreekt daar weinig Engels. Italie net zo, nog zuidelijker (zuid afrika bv.) kan ook een erg goede optie zijn, warm, Engels en een soort van NLtaal, moet toch heel goed te doen zijn.

Maar of dat binnen je budget past? En verder zou ik bij je internationale helpdesk op de uni eens navraag doen voor eventuele beurzen.
Gastgezinnen inderdaad zijn in veel landen ook een optie!
.
Malta? Florida?
Net als EvenWatAnders zou ik ook zeggen: zoveel mogelijk gebruikmaken van het netwerk van je universiteit, want het is echt veel makkelijker als iemand je wat handvaten kan aanreiken.

Hoe gaat je stage er ongeveer uit zien? Ideaal zou natuurlijk zijn als je iets met je landkeuze kan verbinden - zoiets als: in land X zijn ze erg ver met therapie Y, en dat intereseert me heel erg dus ik wil daarheen.'

Wordt het door de uni ook aangemoedigd naar het buitenland te gaan eigenlijk? Dat is ook iets om rekening mee te houden als je eens met je stagebegeleider gaat praten.
I could go into detail...but I won't.
Probeer Suriname; heb je in ieder geval geen taalprobleem; en er is veel behoefte aan hulp.
Ik zou het liefst zo ver weg mogelijk gaan, maar ik weet niet of ik dat financieel ga trekken. Ik heb liever dat het leven daar wat goedkoper is, een ticket is iets wat je eenmalig uitgeeft.

Het is de bedoeling dat ik volgend jaar (3e jaar) weg ga. Het wordt juist erg gestimuleerd door mijn opleiding(HBO toegepaste psychologie).

Qua stage is het ook erg breed. Als toegepast psycholoog kun je in deze werkvelden terecht:

-Gezondheid, zorg en welzijn.

-Arbeid en organisatie.

-Consument en maatschappij.

-Onderwijs en ontwikkeling.

Erg breed dus.. Dus ik zou zowel op een school, als op een inrichting als in bedrijven terecht kunnen.

Wat mij erg aanspreekt is het werkveld gezondheid, zorg en welzijn. En daarnaast vind ik beïnvloeding van consumenten ook interessant.
Je hoeft toch niet per se naar een Engelstalig land? Er zijn ook landen waar genoeg Engels gesproken wordt zodat jij er wel stage kunt lopen.

(bekende van me heeft stage gelopen in rusland maar ik weet zeker dat hij geen woord russisch spreekt)

Soms kun je een tolk krijgen als je echt met de locale mensen gaat werken.

Maar misschien moet je dan meer aan een onderzoeksstage denken.

(Schiet me nog iets te binnen: Al aan Zuid-Afrika gedacht?)
Indonesie of India? Er zijn ws ontwikkelingsorganisaties vanuit NL/UK waarbij je wel kunt aanhaken.

Weet toevallig dat ze bij deze organisatie in India vaak buitenlandse stagairs hebben http://www.iicpindia.org/

Vragen als: Wat voor begeleiding zoek je? Moet je door een -erkend-psycholoog begeleid worden? Met wat voor vaardigheden moet je uit je stage komen? Hoe is psychologie in dat land geregeld? Wil je in een ontwikkelingsland waar de services ws op een wat incidentelere manier zijn georganiseerd ervaring op doen, en heb je de flexibiliteit om daar mee om te gaan, of wil je graag in een geoliede machine terecht komen?

en niet in de laatste plaats... wat heb jij een organisatie te bieden

lijken me ook wel handig om je af te vragen. Dan kun je op relevante organisaties gaan zoeken en die gewoon mailen, met wat jij biedt en vraagt.
P.S. .... Landen waar het goedkoop is om te wonen, zijn dus vaak ontwikkelingslanden, dus dat heeft ws gevolgen voor het type psychologische services dat in dat soort landen wordt aangeboden (elite en daarnaast iha vrij beperkt) en kunnen dus ingewikkelder zijn om stage te lopen (maar misschien ook wel heel interessant).

Je schrijft dat je niet veel reiservaring hebt, dus dan moet je wel stevig in je schoenen staan als je naar zo'n land gaat -en het moet je trekken-, en is het handig om aan een organisatie verbonden te zijn die links heeft met Europa lijkt me.

Hoop dat je ons op de hoogte houdt hier!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven