Gezondheid alle pijlers

Hallux valgus --> operatie

14-10-2010 13:04 130 berichten
Alle reacties Link kopieren
26 okt ga ik onder het mes...

Ik zie er wel een beetje tegenop

Het schijnt behoorlijk pijnlijk te zijn maar goed.

Ben mijn scheve teen + knobbel goed zat.

Heb daar ook regelmatig pijn van en al mijn schoenen gaan naar de klote.

Wie heeft deze operatie ook gehad?

Complicaties gehad of juist niet?

Nog goede adviezen of handige weetjes?

Ben je tevreden met het resultaat?

Bij voorbaat dank
Ik lees mee, al jaren hik ik tegen die operatie aan.

Heb al meerdere keren niet op mijn voeten kunnen staan omdat die knobbel ontstoken was. Gelukkig (of eigenlijk helaas) is dat snel weer over waardoor ik het bezoekje aan de arts weer uitstel.
Ik heb de operatie laten doen, een aantal jaar geleden. Zgn. Mitchell-operatie: teen gebroken, boel rechtzetten, in het gips. Weet niet welke variant jij laat doen?

Probleem komt helaas weer bij mij terug. Toentertijd had ik geen keuze en was opereren de enige optie vanwege een chronische ontsteking bij die plek - maar zo lang het geen allesoverheersende pijn meer wordt, laat ik het niet meer doen.

Ik ben tegen de pijn meer gebaat met corrigerende steunzolen, die in bijna alle schoenen en laarzen passen (ook met een hakje), dan met een operatie

Veel succes!
Mijn zus gaan aanstaande maandag onder het mes hiervoor. Ik weet niet precies wat voor operatie ze krijgt, maar wel dat ze na die tijd gips krijgt ivm kleine kinderen thuis en haar eigen onhandigheid (ze ziet geen diepte, dus struikelt nog wel eens en je voet stoten na zo'n operatie kan het effect van de operatie teniet doen).

Ze schrijft zelf ook hier op het forum, ik zal haar op dit topic wijzen, misschien komt ze dan zelf nog even langs.
Ikke, omdat het mij ook erg zeer deed als ik schoenen aan had (in de winter was het nog erger). Knobbel is weggehaald.

Na de operatie heb ik op zich weinig pijnklachten gehad. Ik heb het gewoon rustig aan gedaan, mocht er volgens mij ook echt niet op staan na de operatie. Ben weken thuis geweest.

Ik had een bed beneden met een dekenboog zodat de dekens niet op je voet komen te liggen. Plastic stoel onder de douche, erg handig.

Ik had geen last van complicaties en ben nu (in 2002 geholpen) nog tevreden. Je ziet heel vaag het litteken nog maar ach.

Succes!
Waar zit die knobbel dan precies? Ik heb namelijk een erg kromme teen die een bult veroorzaakt op een ander en erg veel pijn in dichte schoenen (vooral laarzen!). Is dat waar jullie aan geholpen zijn/ worden?
Ik lees ook mee. Ik heb ook hallux valgus, aan beide voeten maar links erger dan rechts. Mijn tenen doen de hele dag "slotje!" zo over elkaar gekruist zeg maar

Ik heb de brief voor de chirurg nog steeds liggen, maar ik blijf het maar uitstellen....

Ik woon alleen, in een bovenwoning zonder lift.... Ik zou niet weten hoe ik voor mezelf moet zorgen dan, laat staan werken

Succes TO
quote:Confiture schreef op 14 oktober 2010 @ 13:50:

Waar zit die knobbel dan precies? Ik heb namelijk een erg kromme teen die een bult veroorzaakt op een ander en erg veel pijn in dichte schoenen (vooral laarzen!). Is dat waar jullie aan geholpen zijn/ worden?

Dat rode gedeelte van die rechter voet gaat regelmatig ontsteken, schoenen gaan kapot op dat punt, en je staat al minder goed op je voet.

Ik heb podopostruale zooltjes. Dunnen zooltjes die mijn voet in een betere stand laten staan waardoor ik minder last heb van mijn knobbels. Helaas komt de pijn wel zo eens in de zoveel tijd terug.
Ah, wat vervelend! Nee, da's niet wat ik heb ;). Zo'n operatie lijkt me dan wel een uitkomst ja!
Tja ik woon in een appartement op 1 hoog...

Maar heb de luxe van een lift !

Hoef maar één trap op naar boven (slaapkamer).

Dat lukt wel. Een dekenboog is een goeie!

Waar ik tegenop zie is het slapen...

Ik ben een buikslaper, dat gaat natuurlijk een tijdje niet lukken

Verder moet ik denk ik ff een rolstoel regelen (Aldi is 200m verderop) dus een boodschap kan ik zelf wel doen.

Wil ook een douchehoes voor om mijn been zodat ik normaal kan douchen... Zou een collega voor me regelen.

En denk dat een douchestoel ook handig is?

Verder moet ik 6 weken fragmin spuiten, heb in het verleden een trombosebeen gehad en heb een stollingsafwijking. Ben zelf verpleegkundige dus dat gaat wel lukken. Moesten meer mensen dat? Dacht dat 6 weken fragmin of fraxiparine ook een beetje standaard is na een voet/been/knie operatie?

Wat is trouwens normaal qua pijnstilling? Paracetamol of een NSAID?
Ook ik ga dit topic volgen, ik heb ook al geruime tijd last van hallux valgus wat bij mij geresulteerd heeft in steunzolen en semi-orthepdische schoenen. Aangezien ik diabetespatiënt ben raden de podotherapeut, revalidaties-arts en orthopedische schoenmaker het af om te laten opereren vanwege de kans op complicaties.

Toch wil ik het tijdens mijn eerstvolgende consult overleggen met mijn internist, om te zien hoe hij er tegenover staat. Ik baal nl. nogal van de beperkte schoenkeuze die ik nu heb en vind mezelf eigenlijk nog te jong voor "aangepaste, lelijke schoenen" die ik nu heb.

Wat me verder nog een beetje tegenhoudt is de (volgens de podotherapeut vrij grote) kans dat het weer terugkomt en de vrij lange revalidatieperiode die het met zich mee schijnt te brengen.

Over de kans op terugkomen lees ik hier ook verschillende dingen, dus dat is toch per persoon verschillend, maar ik ga dit topic zeker volgen.
Pffff, krijg al de kriebels als ik de titel lees...

Ook ik ben 'gezegend' met deze lastige aandoening. Heb het van mijn oma, die had het zelfs zo erg dat ze gaten aan de zijkanten van haar schoenen moest maken om die knobbels erdoorheen te laten komen...

Aan mijn linkervoet ben ik reeds 2 keer geopereerd. De eerste keer hebben ze het bot aan de zijkant weggeschraapt en een stalen pinnetje door m'n voet gestoken, welke na een aantal weken (ik dacht 6...) weer is verwijderd. Helaas is na die operatie de teen weer scheef gaan staan en is de knobbel weer teruggekomen.

De tweede operatie is inmiddels ook al een aantal jaren geleden. Daarbij hebben ze de grote teen gebroken, een soort wigje (in v-vorm) uit het bot gesneden, de teen rechtgezet en voet in het gips gezet. Dit heeft gedurende lange tijd geholpen, maar uiteindelijk is ook deze teen weer scheef gaan staan. Echter zijn volgens mij bij de operatie zoveel zenuwen beschadigd dat ik er nu nauwelijks nog gevoel in heb. Ook een optie natuurlijk ;), maar wel nog steeds lastig met schoenen kopen...

De andere voet heb ik ook met name in de winterperiode erg veel last van en zit ik er daarom aan te denken om ook die voet nog eens onder het mes te doen. Beide operaties heb ik als zeer pijnlijk ervaren, maar aan de andere kant: nu heb ik soms zoveel last ervan dat ik ook geen dekbed aan m'n voet kan hebben.

Als ik het me nog goed weet te herinneren, moest ik de eerste week rust houden en kreeg ik daarna loopgips. En wat iemand ook al zei: zo'n stellage in bed maken zodat het dekbed je voet niet raakt.

Veel succes in ieder geval, ik hou dit topic in de gaten!

p.s.: wat ik nog vergeten was te noemen: ook heb ik steunzolen gehad, maar dit deed nog veeeeeeel meer pijn in de schoenen! Zelfs zo erg dat ik een tijdje in herenschoenen heb moeten lopen omdat die wat breder zijn aan de voorkant. En van de huisarts moet ik maar de hele dag op gymschoenen lopen, maar door m'n beroep als makelaar is dat niet mogelijk...
Vriendin van mij heeft dit ook laten doen, maar na een paar jaar kwam het weer terug. De pijn was ze eerst wel kwijt, ik geloof nu ook nog steeds.

Veel succes!
Veel succes!

Mijn zusje gaat hiervoor 19 oktober onder het mes!
Ik heb het ook!

Doet soms zo zeer
Frankly my dear, I don"t give a damn
Hallo dames,

Mijn zusje wees me op dit toppic. Ik ga zoals zij al schreef aanstaande maandag onder het mes. Ik zie er als een berg tegenop, temeer ook omdat ik 2 kinderen heb. Mijn zoon wordt over 3 weken 5 en mijn dochter is 2 jaar. Hoe ga je met name de jongste uitleggen dat ze niet zo met mama kan stoeien, erop kan klimmen en vooral niet tegen die voet/teen aan moet komen?

Ik heb gekozen voor een blokverdoving. Ze gaan vanuit de knieholte een zenuw aanprikken en dan de voet verdoven door die zenuw plat te spuiten, ook in mijn lies gaan ze verdoving zetten zodat been verder ook gevoelloos is geloof ik.... Ze gaan dan de knobbel afzagen, mijn middenvoetsbeentje doorzagen en herplaatsen met een schroef en tenslotte de pees doorhalen die hem mede scheef trekt en die hecht zich vanzelf weer aan lager aan het botje, waardoor als het goed is de teen niet opnieuw scheef kan groeien!

Dan eerst een paar dagen drukverband en zo'n mooie orthopedische schoen waar je alleen op de hak kan steunen. Krukken en dekenboog gaan mee naar huis en dan afwachten hoe het de eerste dagen gaat. Na een paar dagen als het goed is gips (mede ivm mijn oogafwijking en de kinderen) Afwachten dus en de dagen aftellen dat ik nog even kan lopen en met de kinderen een rondje kan fietsen/lopen buiten, ze in bad kan doen, ze naar bed kan brengen enz. Gelukkig heeft mijn man de eerste 2,5 week zorgverlof en dan zien we daarna wel weer verder.

Moet in elk geval maandagochtend om 7.15 uur in het ziekenhuis zijn en dan gaan ze met de verdoving beginnen. De operatie staat gepland voor 9.30 uur! Als het lukt horen jullie van me hoe het me vergaat volgende week en de weken erna. Heb toch niet veel meer te doen dan op de bank zitten in elk geval de eerste 2 weken volledig!

Groetjes Ukkie
Mij gaan ze helpen via de Hohmann techniek...

Heb gekozen voor algehele narcose.

Geen zin in de geluiden van zagen en schrapen

Nou ben benieuwd hoor...
Enigme, ik neem een eigen muziekje mee voor op de ok. Ik ben nogal een controllfreak wat dat betreft, ik blijf er liever bij, stel dat ze mijn verkeerde been anders doen ofzo....

Sterkte er ook mee!
Hallo,

Ik ben weer thuis. Heb wel 10 gaten erbij van geprik en verdovingen en een stuk of 10 hechtingen geloof ik. Mijn onderbeen is nog tot morgenmiddag verdoofd en dus voel ik niks. Ik zie mijn been wel liggen, maar heb niet het gevoel dat die bij mij hoort.

De blokverdoving ging niet helemaal goed. Ik had teveel sterkte spieren in mijn knieholte en daarom konden ze niet goed de zenuw vinden. Dus gingen ze anatomisch prikken. Met een hoge vaart de naald erin en wroeten maar met die handel Nou ik kan je vertellen ik ging bijna door de grond(en dat een keer of 4). Dat hadden ze in de gaten en kreeg een heel pijnstilling in mijn inmiddels aangelegde infuus. Net alsof je bijna in slaap valt, Voelde het toen nog wel maar niet zo heel erg meer. Eenmaal aangeprikt is er verdoving ingespoten en nu is mijn onderbeen de eerste 24 tot 36 verdoofd. Groot voordeel dus geen pijn!!! Daarna gingen ze de huid van mijn scheenbeen nog verdoven voor de band die er om heen moest vanwege de bloedleegte tijdens de operatie. Gingen even 5 verdovingsspuiten mijn been in! Gemeen pijn prikken, maar goed ook dat overleefd. De operatie kon ik een beetje zien in de operatielamp. Ik zal een voet(de mijne uiteraard) en ook wat ze aan het doen waren, maar het voelde niet alsof het mijn voet was zeg maar. Een dik drukverband erom heen en klaar was de orthopeed!

Ik moest alleen heel nodig plassen dus terug op de dagopname mocht ik gelijk op de po. Hele bed nat natuurlijk! Waardeloos, maar goed. Rond 13.00 uur mocht ik opgehaald worden. Ging eerst nog even naar de wc, maar zodra ik mijn been naar beneden deed bloedde het door mijn drukverband heen. Dus een extra stuk verband erom heen gekregen. Moet been dus echt hoog houden ook en ijspacks erop doen voor stollen. Donderdag om 10 uur krijg ik gips.

Bent bont en blauw van prikken allemaal en roze van de jodium! Heb totaal geen pijn een heel zwaar onderbeen (beetje te vergelijken met een slapend ledemaat ivm verkeerd geleden ofzo)

Ga nu even richting de wc! Is best lastig met zo'n doof been

Groetjes Ukkie
Ukkie, knap maar snel weer op.

Ik heb vanavond zo'n last van dat k.....ding. Zou er spontaan een vleesmes in zetten.....GROM!!!
Slapen is goud
Verdoving was na 36 uur minder aan het worden en sinds vanmorgen alle gevoel weer terug. Zenuw werkt weer. Pijn heb ik niet of nauwelijk. Wel een beetje zeurende pijn, maar niks vergeleken met de pijn die ik had voor de operatie. Morgenvroeg zal ik wel zien hoe het eruit ziet. Mag om 10 uur gips er om laten zetten. Heerlijk, want er zit nu zo dik verband omheen dat zelfs die orthopedische schoen niet past!
Nou Ukkie fijn dat de pijn te doen is!

Ik heb gister een: douchekruk, rollator, krukken en rolstoel besteld. Man ik lijk straks wel bejaard straks... Gips links, steunkous rechts (ivm trombosebeen in het verleden) en de rollator maakt het compleet

Moet jij nog anti-stolling spuiten? Fraxiparine of Fragmin?
Vanmorgen verband eraf gepeld en had toch echt wel behoorlijk gebloed allemaal. Deed ook wel even goed zeer en ging ook gelijk weer bloeden uit de wonden. Heb ene snee is zo'n 6 cm, andere zo'n 3! Nu zit gips erom en dat deed eerst even heel erg veel pijn!! Nu is het wel weer oke nu het goed alweer poos niet bewogen heeft. Gips is roze, want mijn zoon wilde dat graag omdat ik een meisje ben moest ik maar roze. Nu dus een mooi roze voetje!

Ik heb 1 prik tegen trombose gehad in het ziekenhuis, verder hoef ik niks te spuiten of te slikken behalve diclofenac en paracetamol. Maandag 1 november weer heen en dan nieuw gips en gaan hechtingen eruit!

Het is wel even afzien hoor, met zo'n pootje, maar pijn heb ik niet veel gelukkig. Dat zal bij jou wellicht anders zijn, want na de narcose is jou onderbeen niet meer gevoelloos/verdoofd. De mijne bijna tot 48 uur na de operatie en dat heeft zeker de eerste scherpe pijn eraf gehaald ben ik van overtuigd.

Succes!
Mag ik jullie wat vragen?

Ik heb 2 paar steunzolen laten aanmeten, maar die zijn allebei zo megadik en ook nog breed, dat ik werkelijk geen schoen of laars (met uitneembaar voetbed) kan vinden waar ze in passen, en mijn voet er nog bij. Ik zoek al een jaar tevergeefs. Ik heb het idee dat ik gewoon geen goede zolen heb, want ik lees hier ook over zolen die wel in gewone schoenen passen. Mag ik jullie vragen me wat meer info te geven over wat voor zool dat is? En waar hebben jullie die laten maken? Ik woon in Den Haag en ben bereid ervoor te reizen ergens tussen Leiden-Den Haag-Delft-Rotterdam-Zoetermeer. Tips mbt waar goede zolen laten maken in deze regio zijn zeer welkom, want ik ben een beetje heel erg moedeloos geworden. Ik heb de zolen alleen maar kunnen dragen in een paar converse sneakers van een paar jaar terug, die ik heb weggedaan omdat ik vreselijk in de hondenpoep had gestaan. En nu passen de zolen dus helemaal nergens in.

Ik pas met die zolen zelfs niet in de breedste (meindl) wandelschoenen, dat wil zeggen: ik moet dan enorm aan de slag met de knobbeltang (gekocht voor bijna 150 euro...) en nog past het allemaal niet, het blijft te smal, zo erg steekt die bult uit.

Ik wil geen operatie, ik wil graag ruime soepele schoenen of laarzen (liefst laarzen) met steunzolen erin, en ben zo gefrustreerd dat me dit niet lukt!

Ik heb maat 42 dus sowieso wat lastiger schoenen te vinden, veel gaan nog steeds tot 41. En wat zijn er ongelofelijk veel smallle schoenen en laarzen te koop he!!
Hoi Psych1, ow wat herkenbaar. Hier dezelfde problemen. Ook maat 42 ( al vanaf 11 jaar) dus geen fan van schoenen kopen. Vreselijk!

Mijn redding zijn wolky schoenen. Deze schoenen lopen vaak tot en met maat 43 en ze hebben allemaal een voetbed wat eruit kan. Verder hebben ze veel modellen die breed vallen. Ze zijn niet goedkoop maar goedkope schoenen zul je ook wel niet gewend zijn als ik je verhaal zo lees. Die zijn er voor ons soort voeten gewoonweg niet.......

Wolky heeft ook een webshop en bezorgen (gratis) thuis en halen ook weer op als dat nodig is. Ze hebben ook winkels door heel Nederland. Idee is misschien ook om in winkels voor transseksuelen en travestieten te kijken. De mannen/vrouwen hebben vaak grote voeten
Slapen is goud

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven