mijn kat is te dik

14-10-2010 15:14 46 berichten
De titel zegt het al, mijn kat is te dik..

Op zich heeft ze er zelf geen last van denk ik, maar het kan toch haast niet goed voor haar zijn..

Ze krijgt maar 50 gram droge brokjes per dag op advies van de dierenarts (al wil mijn vriend haar nog weleens iets extra's geven terwijl dat van mij niet mag)

Het is een echte binnenkat, ze kan wel op het balkon en op dat van de buren maar verder kan ze niet buitenspelen.

Ik heb haar laatst op de weegschaal gezet en ze weegt wel 5 kilo, lijkt me echt iets teveel..

Maar m haar nou ng minder eten te geven vind ik ook zo zielig..

heeft er iemand nog afvaltips?
Alle reacties Link kopieren
volgens mij is 5 kilo echt niet HEEL zwaar voor een kat.

ik dacht ga het even googelen, kreeg ik dit:

Gerelateerde vragen aan wat mag een kat wegen ongeveer:

-Wat gebeurt er in of met je lichaam door leukemie

-graag ontvang ik meer info over schaamlipverkleing

-hallo,ik heb een vraag over arm en borstspieren .

-visvakantie 16-23 mei

-Ochtendstijfheid, pijn bij bukken.

tsja, heel erg gerelateerde vragen?! huh
Wij hebben ook vrij forse binnenkatten; het ligt wel aan het type of 5 kilo veel is......de grote oranje katten bij ons wegen echt meer, waarvan er maar 1 wat dik is.

We hebben van Royal Canin speciaal voer voor binnenkatten, waar in vergelijking met gewone brokjes veel minder calorieen in zitten. Dat scheelt al.....en verder braaf alleen brokjes en water geven......wat "ren" spelletjes doen en meer kan je niet doen, denk ik.

Als er andere tips zijn, hoor ik die ook graag
Veel bewegen. Koop leuke speeltjes en speel veel met je kat. (waarschijnlijk doe je dat al)

Een tip voor als je niet thuis bent: Er zijn balletjes te koop bij de dierenwinkel waar je brokjes in kunt doen. Als de kat met het balletje rolt valt er af en toe een brokje uit. De mijne vond het een onwijs spannend speeltje. Ze rende er de hele dag achteraan en als je er gewone brokjes in doet kan het volgens mij echt bijdragen aan de slanke lijn van je kat.
quote:Fleuriefleur schreef op 14 oktober 2010 @ 15:19:

Veel bewegen. Koop leuke speeltjes en speel veel met je kat. (waarschijnlijk doe je dat al)

Een tip voor als je niet thuis bent: Er zijn balletjes te koop bij de dierenwinkel waar je brokjes in kunt doen. Als de kat met het balletje rolt valt er af en toe een brokje uit. De mijne vond het een onwijs spannend speeltje. Ze rende er de hele dag achteraan en als je er gewone brokjes in doet kan het volgens mij echt bijdragen aan de slanke lijn van je kat.Ja die bal heb ik ook gehaald.....alleen hebben wij allemaal "harde vloeren" in huis en is het helemaal geen succes. Maakt teveel herrie en dan vinden ze het niet meer fijn Van die zelfgemaakte bolletjes met wol (weet niet hoe je ze moet noemen) vinden ze wel helemaal te gek....slepen ze het hele huis door....en af en toe een nieuw muisje; die ruiken anders, ofzo en dan zijn ze ineens weer heel actief
Hier hetzelfde probleem met 2 poezen. Ook binnenkatten en kunnen alleen op het balkon.

Vanochtend met 1 van de 2 dames bij de dierenarts geweest vanwege hoesten enzo, en ze werd ook gewogen. Ik schrok ervan, 6,8 kg!!!

Ik wist wel dat ze te zwaar waren maar niet dat het zo erg was. Gek genoeg zei de dierenarts er niks van. Ik heb wel aangegeven ermee bezig te zijn, om ze wat af te laten vallen.

Sinds 2 maanden geef ik ze de Light versie van Royal Canin. Daar mogen ze 85 gram van per dag als ze moeten afvallen. Ze krijgen elk 50/60 gram per dag + samen een blikje vlees van 80 gram. Maar ik zie nog weinig verschil...

Ik ga dit topic iig volgen in de hoop op bruikbare tips!
quote:heleen1234 schreef op 14 oktober 2010 @ 15:18:

volgens mij is 5 kilo echt niet HEEL zwaar voor een kat.

ik dacht ga het even googelen, kreeg ik dit:

Gerelateerde vragen aan wat mag een kat wegen ongeveer:

-Wat gebeurt er in of met je lichaam door leukemie

-graag ontvang ik meer info over schaamlipverkleing

-hallo,ik heb een vraag over arm en borstspieren .

-visvakantie 16-23 mei

-Ochtendstijfheid, pijn bij bukken.

tsja, heel erg gerelateerde vragen?! huh

humor zeg die zoekresultaten..

En 5 kilo is misschien niet veel, maar het is geen grote kat, (wel breed hihi)..

We hebben ook speeltjes voor haar, we komen om in de bonte muizen, balletjes etc etc, (mijn vriend komt regelmatig weer met iets voor haar thuis, heel schattig echt) maar ze speelt er nooit langer dan 5 minuten mee en gaat dan vervolgens weer prinsheerlijk liggen slapen op bank/bed/stoel etc..

Ze heeft ook een nerveuze tik waarbij ze aan haar buikje blijft likken en bijten tot ze kale plekken krijgt, daarvoor heeft ze nu van de dierenarts pillen gekregen (dexamethason).. Ik heb het idee dat ze daarvan heel sloom wordt en dus minder speels..

arm beestje, ze ligt trouwens nu op de stoel naast mij te slapen, as always
mijn kat is erg lui inactief en heeft geen weinig instinct maar heeft ook soort van anorexia dus eet bijna niks.

Ik denk dat het dus ook gewoon een kwestie van genen is. Let bij de brokjes die je geeft goed op de inhoud. Veel van die brokjes bevatten bijna geen vleesproducten, veel meelachtige opvulling.

Nou eten katten volgens mij geen meel van nature dus das misschien ook wel een dikmaker.
hoe lui/ oninstincterig mijn poes is kan ik demonstreren aan het volgende voorbeeld:

Kat ZIT naast mij op het bureu te slapen, is vergeten om te gaan liggen dus valt binnen nu en drie minuten gewoon om!!
Het helpt al om 10gram minder te geven.

Mijn kat was ooit ook te dik en ik gaf niet zoveel. Na overleg met de dierenarts speciale brokjes gegeven, en dus wat minder. Dat was even zielig, want ze miauwde de hele dag om eten maar na een tijdje stopte ze daarmee.

Ik heb daarna echt een heel andere kat gekregen! Veel actiever en blijer.

Achteraf schaam ik me ook dat ik het zo ver heb laten komen.

(ik zei ook tegen de dierenarts, op de vraag waarom ze dik was, 'dat komt omdat ze weinig beweegt', toen zei de dierenarts: ' ja omdat ze zo dik is..')
quote:heleen1234 schreef op 14 oktober 2010 @ 15:31:

Nou eten katten volgens mij geen meel van nature dus das misschien ook wel een dikmaker.

Dit vind ik wel interessant.

Mijn ouders hebben een kat die nogal dik is. Het voer is moeilijk te doseren omdat er nog twee katten zijn.

De dikke kat is of aan het slapen, of om eten aan het janken. Hij doet echt enorm zielig als er niks in het bakje zit, ook al heeft ie een half uur terug gegeten. (kan overigens zoveel naar buiten als hij wil, toegang tot enorme tuin)

Ik lees even mee hier.
Mijn kat is ook 5 kg, maar ja dat is nu eenmaal een groot monster, echt een reuzenkat, die verder veel buitenkomt en soepel van schutting naar schutting spring en zo af en toe met een muis thuiskomt (en... opeet) zit lekker in zijn vel, en hij is verder constant op gewicht (hoewel in de winter meestal wat zwaarder dan 's zomers want hij ligt dan meer met zijn dikke kont voor de kachel )
quote:heleen1234 schreef op 14 oktober 2010 @ 15:32:

hoe lui/ oninstincterig mijn poes is kan ik demonstreren aan het volgende voorbeeld:

Kat ZIT naast mij op het bureu te slapen, is vergeten om te gaan liggen dus valt binnen nu en drie minuten gewoon om!!

hahahaha ge-wel-dig!

dan ben je best wel lui ja
quote:heleen1234 schreef op 14 oktober 2010 @ 15:32:

Kat ZIT naast mij op het bureu te slapen, is vergeten om te gaan liggen dus valt binnen nu en drie minuten gewoon om!! filmpje?
je zou kunnen overwegen om over te stappen op vers (diepvries) voer, bijvoorbeeld van carnibest of duck, hoewel ik niet zeker weet of duck er ook is voor katten...

duurt langer voordat het verteerd is en dus houdt de kat langer een voldaan gevoel
quote:NederDropje schreef op 14 oktober 2010 @ 15:24:

Sinds 2 maanden geef ik ze de Light versie van Royal Canin. Daar mogen ze 85 gram van per dag als ze moeten afvallen. Ze krijgen elk 50/60 gram per dag + samen een blikje vlees van 80 gram. Maar ik zie nog weinig verschil...

Ik ga dit topic iig volgen in de hoop op bruikbare tips!Ik heb dat voer ook geprobeerd, lang geleden, kan het wel weer eens in huis halen eigenlijk... baadt het niet, dan schaadt het niet ;)
kan ik ook eens proberen nachtspook, maar ik moet er wel bij zeggen dat ze ondanks dat eten absoluut haar lievelingsbezigheid is, ze nogal kieskeurig is..

Ze houdt eigenlijk alleen van droge brokjes...
mijne krijgen ook light van Royal Canin.
royal canin bijvoorbeeld:

Als ik alle percentages van de ingrediënten bij elkaar optel, kom ik niet op 100% uit. Hoe kan dat?

De ontbrekende procenten betreffen de koolhydraten, een hele belangrijke voedingsstoffengroep. Zij worden niet op de verpakking vermeld, omdat ze in het laboratorium niet direct bij de standaard voedingsmiddelen analyse worden benoemd, maar eenvoudigweg als "dat, wat nog rest" berekend worden.U kunt het zelf ook berekenen als u van 100% alle andere percentages aftrekt, dus vocht, ruwe proteïne, ruwe vezel, ruw vet en ruwe as. Wees voorzichtig: U verkrijgt op deze manier slechts de waarde voor de zogenaamde stikstofvrije-Extracten (NfE). Dit begrip uit de analytische scheikunde omschrijft slechts ongeveer het aandeel koolhydraten. Als u het precieze zetmeelgehalte in een voeding wilt weten, leest u er dan a.u.b. onze productbrochure op na.

Dus wat zit er nu precies in?
Mijn oudste kat weegt 6,3 kg.... Hoewel het van nature een grote kat is, is dit natuurlijk te veel. Vind het heel erg, hij is erg aangekomen nadat hij gecastreerd werd. Gelukkig is hij verder wel gezond, maar we zijn nu wel bezig om hem af te laten vallen.

Heb nu een light variant van Royal Canin.

Mijn jongste kat heeft wel gezond gewicht en je merkt ook dat deze veel actiever is. Dus ben druk in de weer met muisjes e.d. zodat de oudste ook meer in beweging komt.
Ingredients: Dehydrated poultry meat, maize, maize gluten, vegetable fibres, hydrolysed animal proteins, animal proteins, animal fats, beet pulp, starch, mineral salts, fish oil, tegument and seeds of psyllium, egg powder, soya oil, sodium phosphate, taurine, L-carnitine

mais- mais gluten- groentepulp- bietenpulp- mineralen (heel slecht voor de urinewegen van je kat), vliezen van zaden. eipoeder, soja olie???

lekker kattenvoer, heel natuurlijk voor dat beest.
Ik heb helaas geen tips voor je. Mijn kat is ook veel te dik (ze weegt 6 kg terwijl ze volgens de dierenarts maar 4 kg mag wegen). Ze zit altijd te zeuren om eten.

Ik heb haar ooit op advies van de dierenarts op een dieet gezet van maximaal 50 gram brokjes per dag. Gevolg: dag en nacht gezeur om meer eten, en toen ik na een maand terugkwam bij de dierenarts om haar opnieuw te laten wegen, was ze AANGEKOMEN in plaats van afgevallen. Toen heb ik de lijnpoging maar weer opgegeven.

Speciaal dieetvoer lust ze niet en is duur. Het levert alleen nog meer gezeur op om (lekker) eten.

Zo'n bal waar je brokjes in moet stoppen, sna

pt ze niet (of wil ze niet snappen). Mijn kat komt overigens wel buiten, het nadeel is dat je dan niet weet wat ze buiten aan eten opscharrelen.
site met getest kattenvoer

iemand die haar eigen katten als testobject heeft gebruikt om verschillende kattenvoeren te testen. Ook duidelijkheid over de ingredienten.
Gewoon minder voer geven. Heel simpel en totaal niet zielig. Sterker nog, te dik zijn is zieliger, vanwege de gezondheidsrisico's.

Wat betreft het janken om eten: twee weken negeren, dan geven ze het op, nadat ze eerst het volume op 10 hebben gezet .

En twee katten gewoon apart te eten geven, in een aparte ruimte.

Simpel
quote:okapi73 schreef op 14 oktober 2010 @ 15:59:

Ik heb helaas geen tips voor je. Mijn kat is ook veel te dik (ze weegt 6 kg terwijl ze volgens de dierenarts maar 4 kg mag wegen). Ze zit altijd te zeuren om eten.

Ik heb haar ooit op advies van de dierenarts op een dieet gezet van maximaal 50 gram brokjes per dag. Gevolg: dag en nacht gezeur om meer eten, en toen ik na een maand terugkwam bij de dierenarts om haar opnieuw te laten wegen, was ze AANGEKOMEN in plaats van afgevallen. Toen heb ik de lijnpoging maar weer opgegeven.

Speciaal dieetvoer lust ze niet en is duur. Het levert alleen nog meer gezeur op om (lekker) eten.

Zo'n bal waar je brokjes in moet stoppen, sna

pt ze niet (of wil ze niet snappen). Mijn kat komt overigens wel buiten, het nadeel is dat je dan niet weet wat ze buiten aan eten opscharrelen.

Even wat feiten:

- Echt lijnen is zinloos en zelfs gevaarlijk, maar minder brokjes geven werkt op den duur wel.

- Lightproducten zijn zonde van het geld, want ze werken niet.

- Niet iedere kat begrijpt een Activityball.

- Zeuren om voedsel stopt na twee weken negeren en vooral consequent volhouden.

Iedere kat kan dunner worden, maar niet iedere kat wordt slank!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven