mijn kat is te dik

14-10-2010 15:14 46 berichten
De titel zegt het al, mijn kat is te dik..

Op zich heeft ze er zelf geen last van denk ik, maar het kan toch haast niet goed voor haar zijn..

Ze krijgt maar 50 gram droge brokjes per dag op advies van de dierenarts (al wil mijn vriend haar nog weleens iets extra's geven terwijl dat van mij niet mag)

Het is een echte binnenkat, ze kan wel op het balkon en op dat van de buren maar verder kan ze niet buitenspelen.

Ik heb haar laatst op de weegschaal gezet en ze weegt wel 5 kilo, lijkt me echt iets teveel..

Maar m haar nou ng minder eten te geven vind ik ook zo zielig..

heeft er iemand nog afvaltips?
quote:Shivaatje schreef op 14 oktober 2010 @ 15:44:

mijne krijgen ook light van Royal Canin.

Is helaas zinloos gebleken: minder eten geven en meer laten bewegen is het enige wat werkt.

(ik ben voedingsdeskundige op kattenvoergebied)
Alle reacties Link kopieren
Katten af laten vallen kan soms heel erg lastig zijn, omdat veel katten erg weinig bewegen. Dat is dus een optie, meer bewegen.

Light voeding van bijv RC, prima, er zit minder energie in, maar nog niet echt weinig.

Bijna elke dierenarts verkoopt wel afvaldieet voor katten. Bijv van de RC satiety. Daar zitten veel vezels in en erg weinig energie. Door de grote hoeveelheid vezels heeft je kat minder honger, dan op een gewoon dieet. Ook de hill's en specific hebben uiteraard afvaldieten voor katten. Ik merk dat veel katten de satiety erg lekker vinden! (dus een tip voor de slecht etende kat)

Vaak kleine porties geven werkt vaak beter bij katten die honger lijken te hebben.
Als je het goed wilt doen moet je vers vlees geven (Barfen) of Carnibest geven.

Zelf ben ik daar te lui voor .
quote:Draakje29 schreef op 14 oktober 2010 @ 20:30:

Katten af laten vallen kan soms heel erg lastig zijn, omdat veel katten erg weinig bewegen. Dat is dus een optie, meer bewegen.

Light voeding van bijv RC, prima, er zit minder energie in, maar nog niet echt weinig.

Bijna elke dierenarts verkoopt wel afvaldieet voor katten. Bijv van de RC satiety. Daar zitten veel vezels in en erg weinig energie. Door de grote hoeveelheid vezels heeft je kat minder honger, dan op een gewoon dieet. Ook de hill's en specific hebben uiteraard afvaldieten voor katten. Ik merk dat veel katten de satiety erg lekker vinden! (dus een tip voor de slecht etende kat)

Vaak kleine porties geven werkt vaak beter bij katten die honger lijken te hebben.

Ik heb geleerd dat dieetvoer (behalve voor nieren en blaasgruis) zinloos is om af te laten vallen. Denk jij hier anders over?

Ik zou het hooguit proberen bij een extreem dikke kat, maar ik ga dan liever voor vers vlees als afvalmethode.
quote:iris1969 schreef op 14 oktober 2010 @ 20:29:

[...](ik ben voedingsdeskundige op kattenvoergebied)Laatst typte je op een ander topic dat je kattengedragstherapeute was. Was toen al even nieuwsgierig, maar vroeg er toen niet verder naar. Maar, heb jij daar echt diploma's voor?
quote:viva1973 schreef op 14 oktober 2010 @ 21:00:

[...]

Laatst typte je op een ander topic dat je kattengedragstherapeute was. Was toen al even nieuwsgierig, maar vroeg er toen niet verder naar. Maar, heb jij daar echt diploma's voor?Yep.
Even een nadere uitleg: ik ben achtereenvolgend jarenlang vrijwilliger, dierenverzorger, hondentrainer en beheerder van een dierenasiel geweest en ik bezit de diploma's Honden- en Kattenbesluit, Dieren-EHBO (voor hond en kat), Kattengedragstherapie en voedingsleer (voor hond en kat).
Mijn kat is ook te dik niet gewogen maar het is een goede theemuts.

Wil haar graag op light voer zetten nadeel is dat al op dieet is vanwege blaasgruis. Ze krijgt 2 keer daags 20 gram dus niet eens heel veel maar het dieetvoer is vaak erg rijk.

Weet iemand ook of er ook light voer is geschikt voor katten met een dieet tegen blaasgruis
quote:mien86 schreef op 14 oktober 2010 @ 21:15:

Mijn kat is ook te dik niet gewogen maar het is een goede theemuts.

Wil haar graag op light voer zetten nadeel is dat al op dieet is vanwege blaasgruis. Ze krijgt 2 keer daags 20 gram dus niet eens heel veel maar het dieetvoer is vaak erg rijk.

Weet iemand ook of er ook light voer is geschikt voor katten met een dieet tegen blaasgruisNee dat is er niet en blaasgruisbrokjes zijn ook nog eens een dikmaker. Veeeel minder geven dus, een handjes per keer is genoeg.
Urinary Light van Royal Canin is een minder calorierijk dieetvoer voor blaasgruiskatten.

Duur dat wel maar iets anders, én light én anti-blaasgruis,

ben ik nog niet tegengekomen
Iris, een vraagje, je noemt vers vlees als afvalmethode, maar hoeveel geef je dan per dag, en wat mogen ze dan en krijgen ze dan alle voedingsstoffen binnen?

Ik heb nml ook een te dikke kat , weegt 7,5 kilo is 10 jaar en beweegt alleen om op bed te springen en naar zijn voedingsbak te lopen , en heel af en toe naar buiten een meter of 2 de tuin in...

Hij eet 50 gram Prins brokjes ter voorkoming van blaasgruis..
quote:iris1969 schreef op 14 oktober 2010 @ 20:28:

[...]

- Zeuren om voedsel stopt na twee weken negeren en vooral consequent volhouden. Hoi Iris!

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Het is maar goed dat ik geen kinderen heb, want zelfs voor mijn kat ben ik niet streng genoeg.
Naar aanleiding van dit topic heb ik besloten dat ik madame toch weer op dieet ga zetten.

Te dik is inderdaad niet goed en ze kan zich daardoor ook niet goed wassen, lijkt me ook niet gezond.

Dat wordt een zwaar weekend voor zowel de kat als mijzelf.
quote:mien86 schreef op 14 oktober 2010 @ 21:15:

Weet iemand ook of er ook light voer is geschikt voor katten met een dieet tegen blaasgruisJa zeker dat is er sinds kort. Van de Royal Canin urinary moderate calorie. In de gewone zit 4000 kcal/kg in. In de moderate carolie 3200. Dus dat scheelt 20 %!
quote:iris1969 schreef op 14 oktober 2010 @ 20:33:

[...]

Ik heb geleerd dat dieetvoer (behalve voor nieren en blaasgruis) zinloos is om af te laten vallen. Denk jij hier anders over?

Ik zou het hooguit proberen bij een extreem dikke kat, maar ik ga dan liever voor vers vlees als afvalmethode.

Gewone voeding bevat vaak meer dan 4000 kcal/kg. Als je van RC de satiety pakt voer je maar 2900 kcal/kg. Ja, dus als je daar net zoveel van voert, valt de kat vanzelf af. Van wie heb je dat geleerd? Er zijn zoveel meer dieeten dan alleen maar blaasgruis en nier-dieet. En ze helpen allemaal! Vroeger (geen idee hoe oud je bent en wanneer je die cursus gevolgd hebt), waren er veel minder dieeten en minder goede. Tegenwoordig heb je zo'n beetje overal een goed dieet voor.

Hoe denk jij over nier en blaasgruisdieeten uit de dierenspeciaalzaak?
quote:marjorette schreef op 15 oktober 2010 @ 10:21:

Iris, een vraagje, je noemt vers vlees als afvalmethode, maar hoeveel geef je dan per dag, en wat mogen ze dan en krijgen ze dan alle voedingsstoffen binnen?

Ik heb nml ook een te dikke kat , weegt 7,5 kilo is 10 jaar en beweegt alleen om op bed te springen en naar zijn voedingsbak te lopen , en heel af en toe naar buiten een meter of 2 de tuin in...

Hij eet 50 gram Prins brokjes ter voorkoming van blaasgruis..

Veel dierenspeciaalzaak voeding werkt onvoldoende tegen blaasgruis. Als je dit al jaren geeft, kun je ook waarschijnlijk gewoon overstappen op een goede light voeding.

50 gram gewone brok voor een kat die te zwaar is en niet beweegt is te veel. Mijn kat is normaal qua gewicht, is vrij fanatiek (moet veel rennen om aan de hond te ontsnappen) en krijgt satiety (erg streng afvaldieet, met veel vezels) en krijgt daar iets meer dan 50 gram per dag van, iets meer en hij wordt te dik. Hij krijgt dit niet omdat hij af moet vallen, maar anders blijven de haarballen in zijn darmen vastzitten. Veel vezels is het enige wat hij hem helpt, dus 2 vliegen in 1 klap. Niet meer ziek en iets meer eten dan met andere voeding.
quote:Draakje29 schreef op 15 oktober 2010 @ 12:51:

[...]

Gewone voeding bevat vaak meer dan 4000 kcal/kg. Als je van RC de satiety pakt voer je maar 2900 kcal/kg. Ja, dus als je daar net zoveel van voert, valt de kat vanzelf af. Van wie heb je dat geleerd? Er zijn zoveel meer dieeten dan alleen maar blaasgruis en nier-dieet. En ze helpen allemaal! Vroeger (geen idee hoe oud je bent en wanneer je die cursus gevolgd hebt), waren er veel minder dieeten en minder goede. Tegenwoordig heb je zo'n beetje overal een goed dieet voor.

Hoe denk jij over nier en blaasgruisdieeten uit de dierenspeciaalzaak?

Ik heb niet zo lang geleden (ongeveer twee jaar geleden) mijn opleiding Voedingsleer gedaan en die veegden de grond aan met light- en dieetafvalbrokjes, want dat was pure commercie volgens hen. Ik geloof daar ook in en ik zou alleen bij nier- en blaasgruisproblemen speciale dieetbrokjes geven.

Bij dikke katten zou ik gewoon minder brokjes geven en Barfen en Caribest zijn volgens mij ook veel betere hulpmiddelen.

Wat dierenspeciaalzaakbrokjes betreft: die vind ik beter dan gewone brokjes, maar minder goed dan dierenartsbrokjes.
Bedankt voor jullie antwoord, ik ga proberen zijn eetgewoonten te veranderen..
Oh ik heb trouwens nog een tip.

Toen mijn kat te dik was bewoog ze ook te weinig. Dat heb ik opgelost door oa. haar etensbakje op een steeds hogere plek te zetten. Ze moest veel moeite doen om er te komen.

Ook een heel leuk spel bedacht; brokjes gooien!
quote:iris1969 schreef op 14 oktober 2010 @ 20:28:

[...]

- Zeuren om voedsel stopt na twee weken negeren en vooral consequent volhouden.

Helaas is mijn kat erg volhardend.. Ze krijgt nu al een jaar minder brokjes, en blijft echt de hele dag zeuren om eten. Ook al geef ik niet toe, ze jankt wat af. En te weinig krijgt ze zeker niet want ze is nog steeds te dik (wel iets afgevallen).

Elke keer als ik in de keuken kom zet ze het weer op een janken en gaat ze bij het kastje zitten waar de brokjes liggen..

Erg he..

Gelukkig kan ze zich nog prima wassen etc, maar een kilotje zou er wel af mogen..

Iedere kat kan dunner worden, maar niet iedere kat wordt slank!
*sorry Noodles, compleet off topic, want ik heb niet eens een kat, maarrr...*

Majorette, we zoeken nog een elfje voor een avatarkwartet. Zou je langs willen komen in het Oud-Hollands avatarkwartet op overig?
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven