Werk & Studie alle pijlers

Studieschuld?! Nee toch??

14-10-2010 15:34 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames!

Sinds afgelopen juli heb ik mijn welverdiende SPH diploma in ontvangst mogen nemen..hiep, hoi! Ik heb dit binnen de richtlijnen en termijnen behaald die de Dienst Uitvoering Onderwijs als voorwaarde stelt om je beurs om te kunnen laten zetten in een gift. Nu is het zo dat ik al sinds februari 2009 brieven krijg over het afbetalen van mijn studieschuld die ik vanaf januari 2011 terug kan gaan betalen. Studieschuld?! Ik zat in die periode nog volop aan de studie..erg vreemd dus. Nou heb ik natuurlijk al verschillende malen contact opgenomen om duidelijkheid te krijgen. Dat stelde ook iedere keer wel gerust, maar de brieven bleven om de zoveel tijd toch binnen komen. Zo ook gisteren en dat terwijl ik nog niet zo lang geleden ook een bevestiging van de Dienst Uitoering Onderwijs (Voorheen IB-Groep) heb ontvangen waarin werd vermeld dat mijn onderwijsinstelling heeft laten weten dat ik mijn diploma heb behaald. ( Overigens had ik ook al een brief verstuurd met het verzoek van omzetting prestatiebeurs in een gift met een kopie van mijn diploma.)

Weer gebeld en de fijne mevrouw wist mij te vertellen dat iedere afgestudeerde van het afgelopen studiejaar in januari pas echt te horen krijgt of hun studieschuld wel of niet om wordt gezet in een gift. Dus als ik mijn eerste acceptgiro op de deurmat vind om met afbetalen te beginnen zal ik tevens ook te horen krijgen dat ik helemaal geen studieschuld heb (Mag ik hopen!) ? Ik vind dit zo'n vreemde en vage gang van zaken!

Wie loopt tegen hetzelfde aan en schiet ook regelmatig in de stress van de brieven die de Dienst Uitvoering Onderwijs (IB-Groep) steeds stuurt, waarin toch echt wordt geimpliceerd dat je een studieschuld hebt en deze ook af moet gaan betalen terwijl dit helemaal niet aan de orde is?!
@ Kaaaaaatje; het geldt toch voor iedere afgestudeerde dat het pas in januari bekend is of je prestatiebeurs omgezet wordt in een gift? Als je dan gewoon alles binnen de richtlijnen en verwachtingen en termijnen hebt behaald, dan is dit best een onduidelijke brief. Daar zal ik vast niet de enige in zijn geweest. Ik heb ook meerdere malen gebeld en de website geraadpleegd, maar als je dan weer een brief krijgt waar weer hetzelfde in staat...dat heeft mij aan het twijfelen gebracht. Dat kan de indruk wekken dat er iets niet goed is gegaan bij het DUO.

Maar goed...nu is het wel duidelijk en bij een volgende brief weet ik gewoon hoe het zit en zal ik me niet weer van de wijs laten brengen.
Kaaatje, ik zaai natuurlijk liever geen paniek, maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat je voor een deeltijdopleiding wel studiefinanciering krijgt. Ik denk gewoon dat dat niet klopt. Lullig voor TO, maar wel waar misschien..
quote:JED schreef op 14 oktober 2010 @ 20:45:

@ Kaaaaaatje; het geldt toch voor iedere afgestudeerde dat het pas in januari bekend is of je prestatiebeurs omgezet wordt in een gift? Als je dan gewoon alles binnen de richtlijnen en verwachtingen en termijnen hebt behaald, dan is dit best een onduidelijke brief. Daar zal ik vast niet de enige in zijn geweest. Ik heb ook meerdere malen gebeld en de website geraadpleegd, maar als je dan weer een brief krijgt waar weer hetzelfde in staat...dat heeft mij aan het twijfelen gebracht. Dat kan de indruk wekken dat er iets niet goed is gegaan bij het DUO.

Maar goed...nu is het wel duidelijk en bij een volgende brief weet ik gewoon hoe het zit en zal ik me niet weer van de wijs laten brengen.Dat is inderdaad voor de meeste mensen pas in januari bekend. Maar de meeste mensen hoeven ook pas 2 jaar daarna te beginnen met afbetalen. En dan is dat dus helemaal niet meer verwarrend.
quote:Captain_Obvious schreef op 14 oktober 2010 @ 22:02:

Kaaatje, ik zaai natuurlijk liever geen paniek, maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat je voor een deeltijdopleiding wel studiefinanciering krijgt. Ik denk gewoon dat dat niet klopt. Lullig voor TO, maar wel waar misschien..Ze zegt toch ook dat ze geen stufie kreeg. Het gaat erom of deze opleiding geldt als "een opleiding met goed gevolg afronden binnen 10 jaar" zodat haar prestatiebeurs wordt omgezet in een gift. En als ze dezelfde opleiding doet maar dan in deeltijd dan zal dat geen enkel probleem moeten zijn.
quote:Captain_Obvious schreef op 14 oktober 2010 @ 22:02:

Kaaatje, ik zaai natuurlijk liever geen paniek, maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat je voor een deeltijdopleiding wel studiefinanciering krijgt. Ik denk gewoon dat dat niet klopt. Lullig voor TO, maar wel waar misschien..Nee, je krijgt voor een deeltijdopleiding geen stufi. Maar de eerste jaren studeerde ze voltijd en kreeg ze wél prestatiebeurs. Die prestatiebeurs van die jaren wordt kwijtgescholden als ze een opleiding op HBO of WO-niveau heeft behaald. Ook als ze uiteindelijk die opleiding in deeltijd-variant afrondt, krijgt ze kwijtschelding van de prestatiebeurs van de jaren dat ze voltijd studeerde want ze heeft binnen 10 jaar na aanvang een HBO- of WO-papiertje.

Ik heb hetzelfde aan de hand en ik heb het uitgezocht. Ik heb twee jaar een voltijd WO gevolgd, kreeg daarvoor prestatiebeurs. Door omstandigheden ben ik uitgevallen en ben daarna begonnen aan een andere WO studie in deeltijd. Daarvoor krijg ik dus geen stufi meer, maar mijn schuld uit het verleden blifjt natuurlijk staan. Wanneer ik binnen 10 jaar na het aanvangen van mijn WO-studie waarvoor ik stufi kreeg, een WO papiertje heb (ongeacht van welke studie) wordt mijn prestatiebeurs over die eerste twee jaar kwijtgescholden.
hoi,

Zo te lezen begrijpen sommige van jullie hoe het zit met de studieschuld, dus ik hoop dat jullie mij ook misschien kunnen helpen.

Ik heb mijn WO-bachelor dit jaar gehaald, voor de hele studie staat 5 jaar, voor de bach staat 3 jaar officieel. Ik heb dus langer dan 3 jaar (minder dan 5 jaar) studiefinaciering gekregen,gewoon uitwonende beurs, geen extra lening oid. Ik heb begrepen dat de eerste 3 jaar wel worden omgezet in een gift en de resterende periode dus wel een schuld is die ik moet terug betalen. Klopt dit verhaal of wordt gewoon alles omgezet in een gift?

groetjes en alvast bedankt
quote:Meri_J schreef op 15 oktober 2010 @ 01:53:

hoi,

Zo te lezen begrijpen sommige van jullie hoe het zit met de studieschuld, dus ik hoop dat jullie mij ook misschien kunnen helpen.

Ik heb mijn WO-bachelor dit jaar gehaald, voor de hele studie staat 5 jaar, voor de bach staat 3 jaar officieel. Ik heb dus langer dan 3 jaar (minder dan 5 jaar) studiefinaciering gekregen,gewoon uitwonende beurs, geen extra lening oid. Ik heb begrepen dat de eerste 3 jaar wel worden omgezet in een gift en de resterende periode dus wel een schuld is die ik moet terug betalen. Klopt dit verhaal of wordt gewoon alles omgezet in een gift?

groetjes en alvast bedankt

Dat klopt.

Als je nog een master gaat doen heb je recht op nog 1 of 2 jaar prestatiebeurs.
Ah Immaculata, zit dat zo. Waar komt dan het verhaal vandaan dat je stufi krijgt gebaseerd op een bepaald diploma? Of geldt dat alleen voor het aantal jaar?
Volgens mij is dit heel normaal dat de prestatiebeurs nog niet is omgezet in een gift. Bij mij was dat iig ook zo. Ik kreeg in januari een brief dat ik nog zo en zoveel schuld had en in februari pas de brief dat het omgezet werd in een gift. En ik was ook het studiejaar daarvoor afgestudeerd.
@ Es1450; het zal ook allemaal wel kloppen en ik wacht het maar gewoon af. Ik vond dat dit alleen heel onduidelijk op te maken was uit de brief. Daar staat in dat ik vanaf januari kan beginnen met het aflossen van mijn schuld.

Ik was gewoon benieuwd of ik de enige was die dit vindt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven