Vroeger was alles beter

15-10-2010 21:44 225 berichten
Denken jullie ook niet dat wij het vroeger makkelijker hadden dan onze kinderen nu. Geen gesleep naar bso. Moeder gewoon altijd thuis. Ik kan me niet herinneren dat ik stuiterballen in de klas had en ouders gingen nooit scheiden. Of zie ik mijn verleden door een roze bril?
Alle reacties Link kopieren
Ik had inderdaad een moeder die thuis heeft gezeten.

En die heeft enorm met zichzelf in de knoop gezeten omdat de rol van huisvrouw haar niet op het lijf geschreven was en alleen maar voor frustratie zorgde. De jaren dat ze werkte werden geromantiseerd en de onvrede en laag zelfbeeld werden groter. En dat werd vervolgens weer op mij en mijn zus geprojecteerd.

Erg leuk en gezellig.

Je kunt alles zo roze maken als je wilt. Maar uiteindelijk draait het erom wat je doet met de zaken die hier en nu.
dubbel
Bij ons in de klas was er maar één kind dat 's middags altijd naar huis moest om te eten.

Wij vonden dat altijd een beetje zielig voor haar.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:lavendelbloem schreef op 15 oktober 2010 @ 21:44:

Of zie ik mijn verleden door een roze bril?

Ja!!

Wat was ik blij toen mijn moeder eindelijk ging werken zeg.... werd knettergek van haar schoonmaakmanie

Die was gelukkig toen meteen genezen en ze werd zowaar een leuke moeder
quote:schouderklopje schreef op 15 oktober 2010 @ 21:58:

Waarom Lavendelbloem? Ik heb juist een heel goed gevoel bij de BSO en ik denk dat mijn dochter het serieus jammer zou vinden als ze er niet meer heen hoefde.Ik ben zo'n doos die vind dat ik er altijd voor de kinderen moet zijn, maar het aan de andere kant zonde zou vinden om niets met mijn opleiding te doen (en mijn werk ook gewoon heel leuk vind).En ik kan me voorstellen dat als je de hele dag op school hebt gezeten, je misschien liever thuis bent of liever speelt met kinderen die je zelf uitzoekt.
* verlangt trouwens best wel terug naar de tijd zonder mobiel*

Wat een rust!
Age is mind over matter, if you don\'t mind is doesn\'t matter
Gescheiden ouders kan ik me niet herinneren. Mijn moeder was altijd thuis. Dus de bso ken ik niet. Wel de overblijf, maar niet vaak gebruik van gemaakt.

Vriendinnen werden soms al vroeg aan hun lot over gelaten omdat beide ouders werkten en er geen opvang was na school. Die zaten gewoon na 15.45 thuis vanaf hun 7e ofzo.

Mijn dochter maakt nu af en toe gebruik van de tso. Bso is niet nodig, maar ik ga in januari denk ik wel gebruik maken van de voorschoolseopvang. Het wordt een race tegen de klok om in de file op tijd op mijn werk te zijn...

Dat was vroeger misschien anders... minder files? Dat zou beter zijn in vergelijking met nu.
Ja, vroeger, toen de waxine lichtjes nog van echte waxine gemaakt werden,

We geen verkeersdrempels maar kuilen hadden,

Jezus nog Henk heette

De schepen nog van hout waren en de mannen nog van staal, ja, vroegah.....
Wat je als kind leuk vindt, wordt in belangrijke mate bepaald door wat de meeste kinderen om je heen meemaken.

Gaat iedereen naar huis, dan baal je misschien van het overblijven of de BSO.

Ben je echter de enige die naar huis gaat, dan baal je daar weer van.
Vroeger werkte mijn moeder. Zij werkte op een medisch kinderdagverblijf. Haar eigen kinderen, waaronder ik dus moesten het maar uitzoeken.

Na een aantal jaren wist ik niet beter meer en ik weet toen ze zei dat ze ging stoppen met werken ik hartstikke kwaad werd. Weg vrijheid

Vroeger was je als meisje vaak de klos met huishoudelijke taken terwijl jongens alles mochten wat ze leuk vonden.

Ik wist als kind zijnde, tot pakweg 15 jaar niet wat scheiden was. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit in de klas heb gezeten met kinderen wiens ouders gescheiden waren.

Ik weet wel dat ik als kind haarfijn aanvoelde dat sommige ouders, wo die van mij, niet gelukkig met elkaar waren.

Vroeger scheidde men veel minder vlug. Dat hoorde niet en als vrouw zijnde wist je zeker dat je de bijstand inging, vaak je vriendeninnen vaarwel kon zeggen en soms zelfs als paria behandeld worden.
Nou in mijn jeugd was het al hommeles dus ik kan niet meepraten.
Mijn ouders zijn gescheiden toen ik acht was, mijn moeder werkte fulltime en ik bleef iedere dag over. En ik had wel stuiterballen in de klas die ook nog eens genadeloos gepest werden. En de meester deed er niks aan. Dat gaat tegenwoordig in ieder geval een stuk beter.

Oh en ik ben 35, dus ook niet superjong ofzo.
Als ik jullie verhalen zo lees, vraag ik me af of mijn herinneringen wel helemaal kloppen. Maar echt, in mijn herinnering regent het ook bijna nooit in de grote vakantie en zaten we elke avond tot laat buiten In die zomervakanties). Maar daar begin ik nu toch wel aan te twijfelen.....
En met kerst lag er altijd sneeuw en zo.
quote:lavendelbloem schreef op 15 oktober 2010 @ 22:08:

Als ik jullie verhalen zo lees, vraag ik me af of mijn herinneringen wel helemaal kloppen. Maar echt, in mijn herinnering regent het ook bijna nooit in de grote vakantie en zaten we elke avond tot laat buiten. Maar dat zal dan ook wel niet kloppen.....

In mij herinnering duurde de vakantie eindeloos, terwijl hij nu toch echt voorbijvliegt terwijl ik een dutje doe.

En zelfs de middagen waren lang; úúúren speelde ik met vriendinnetjes na school, terwijl ik nu besef dat mijn school om 3 uur uit ging en om half zes het eten op tafel stond en het vriendinnetje dan dus al lang en breed weg was.
In mijn geval niet maar hey, das toch een teken dat ik iets goed doe.
quote:Zamirah schreef op 15 oktober 2010 @ 22:10:

Je zult het niet geloven, maar er is een kerst geweest dat mijn moeder de boom optuigde en dat het begon te sneeuwen. Serieus, Euro Disney was er niks bij.

(maar het is echt gebeurd)
Vroeger...

toen je nog gewoon met klinkende munt een kaartje in de trein kon kopen, die vervolgens met een heuse ijzeren tang doorboord werd!!

Was stukken beter dan alle chip-automaten en pindingen waardoor je bij storing (of geldgebrek) mooi staat met je boodschappen bij de kassa, of de trein niet indurft uit angst voor de conducteur die niet meer voor rede vatbaar is.

... zucht... ja... vroeger
quote:Zamirah schreef op 15 oktober 2010 @ 22:10:

We hadden al-tijd ijsvrij en 's zomers een tropenrooster. Elk jaar.

Toch?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
En omdat ik het voor mijn gevoel zo goed heb gehad, heb ik altijd het gevoel dat ik mijn kinderen te kort doe. En dat is nogal k*t.
Precies! En rolschaatsen op straat met autoloze zondag.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 15 oktober 2010 @ 22:13:

[...]

We hadden al-tijd ijsvrij en 's zomers een tropenrooster. Elk jaar.

Toch?We schaatsten volgens mij wel elk jaar.
Vroeger zaten er twee Turkse en twee Surinaamse kinderen op mijn lagere school. Die toen nog maar zes klassen had. Nu zitten er op diezelfde school misschien zeker wel vier Hollandse kinderen.

Sinterklaas zag er ook veel échter uit en de Zwarte Pieten waren ook nog gewoon heul erg zwart.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Huiselijk geweld, domme kinderen achter in de klas, ouders met drank op achter het stuur, licht onvlambare nachtponnetjes, antivries in de witte wijn, DDT in de sloot, het huis netjes afgewerkt met asbest, héérlijk! Wat een tijd!
quote:lavendelbloem schreef op 15 oktober 2010 @ 22:13:

En omdat ik het voor mijn gevoel zo goed heb gehad, heb ik altijd het gevoel dat ik mijn kinderen te kort doe. En dat is nogal k*t.

Zullen jouw kinderen over pakweg 30 jaar niet precies hetzelfde denken?

Dat vroeger alles beter was?

Toen mama er altijd voor ze was, én ze naar die gave BSO mochten waar ze zo leuk konden spelen?

Toen er altijd iets interessants gebeurde in de klas, en zoveel klasgenootjes bijzondere gezinnen hadden?

Toen het nooit sneeuwde met kerst maar wel op je i-pod?

Toen je poep nog met korte oe schreef?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven