de kat wil de hele dag eten

17-10-2010 16:39 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben 2 katten bij mijn vriend, nu staan de etensbakjes in de keuken, de hele dag door miauwt er 1, in de ochtend krijgen ze brokjes, dan schrokt hij deze op en dan echt serieus op. De andere krijgt bijna de kans niet om het te eten.

Als we gaan koken dan is het gekkentijd. Onze vreetzak miauwt de oren van onze kop af. Dan geef ik hem wat natvoer. Wij eten, hij ook eten. Loop ik na het eten de keuken in dan gaat het riedeltje gewoon door, miauw miauw miauw, alsof hij niks heeft gehad. Ik wordt er stapelgek van. Plantenspuit, helpt niet, hem in een andere kamer stoppen dat wel , maar is ook niet echt een goede oplossing. De hele dag door als ik in de keuken ben en mijn vriend ook miauwt deze kat er tot vervelend toe op los. Lintworm? nee is het ook niet.

Ik heb zelf thuis een poes die altijd precies om dezelfde tijd om eten komt zeuren en nooit tussendoor.

Weet niet meer wat we eraan moeten doen. iemand tips?
Toch even naar de dierenarts om te kijken of alles wel goed is.

Misschien is het niet veel, maar je kan het beter even na laten kijken, dan weet je het tenminste zeker.

Het is natuurlijk niet mogelijk om door het forum heen te zien wat er mis kan zijn.
Mijn kat doet dit ook, wordt er soms echt gek van. Bij haar bleek het haar schildklier te zijn, deze werkt te snel waardoor ze aldoor wil eten. (En nog een hele rits andere nu verklaarbare klachten). Heb haar nu aan de medicijnen, maar helaas, het helpt nog niet... Misschien kun je eens kijken op het i-net naar deze aandoening om te zien of het herkenbaar is, succes!
Hoe oud is de kat? Zijn er andere klachten, zoals braken, diarree, afvallen?

Als poes zeurt en je geeft hem eten, dan weet hij dat voor de volgende keer, dat als hij zeurt eten krijgt.

Hij weet dat als jullie gaan koken zijn eten er ook aan komt. Zo is het bij ons ook.

Hier krijgt alles apart eten. De vreet kat weet dat, die krijgt 3 x daags eten. De slechte eter kat zit gewoon 3 x daags 1/2 uurtje opgesloten om hem te laten eten. De vreet kat weet het precies, zeurt nooit tussendoor om eten. Tenzij we hem perongeluk een keer vergeten.
Tegen dat schrokken in de ochtend zou je kunnen proberen om ze apart van elkaar te voeren. Vroeger thuis hadden wij twee katten, en omdat de één zo dominant was schrokte de ander zo snel ze kon al het voer op. Eén in de bijkeuken en de ander in de keuken en opgelost!
Mag ik ook een vraag hierbij aansluiten?

Mijn kat heeft sinds het trekken van zijn kiezen ook een onverzadigbare honger. Voorheen kreeg hij een half bakje gourmet in de ochtend en een handje droog in de avond. Maar nu eet hij in de ochtend een heel blikje en 's avonds twee handjes. Inmiddels weegt hij ruim 4 kilo. Krijgt hij teveel?
Er kan toch echt wat aan de hand zijn hoor. Even naar de dierenarts.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:acissej schreef op 17 oktober 2010 @ 17:16:

Mag ik ook een vraag hierbij aansluiten?

Mijn kat heeft sinds het trekken van zijn kiezen ook een onverzadigbare honger. Voorheen kreeg hij een half bakje gourmet in de ochtend en een handje droog in de avond. Maar nu eet hij in de ochtend een heel blikje en 's avonds twee handjes. Inmiddels weegt hij ruim 4 kilo. Krijgt hij teveel?4 kilo is helemaal niet te zwaar, tenzij hij nog maar een half jaar is ofzo. En hij eet waarschijnlijk nu zo veel omdat het eindelijk kan, eten zonder pijn. Als poes richting de 6, 7 kilo gaat moet je wat minder eten gaan geven.
Ik denk dat die kat gewoon op mij lijkt. Ik wil ook de hele dag eten....

Ik doe het echter niet omdat ik weet dat dat niet goed is voor mij. Maar ik zou het wel graag willen.... ik denk ook veel aan eten.
To, speelt poes ook nog veel? Is ie overdreven actief? Heeft ie vieze ogen? Valt ie heeeeel veel af, als in magerder geworden? Alleen maar ja geantwoord? Dan naar de da voor testen op overactieve schildklier.
Dank Ratteke! We zijn het hele weekend al aan het denken wat te doen. Daarom was ik ' blij' met dit topic.

Poes is zo'n jaar of zeven (asiel) dus hou de 6/ 7 kilo in de gaten. Poes zal ook blij zijn met het antwoord van R. .
Hij is 1 jaar oud, en ja altijd actief. Veel spelen en rennen en achter de andere aan en hij is gewoon levendig. Heeft verder geen verleden met ziektes eigenlijk. Is altijd al een vreetzak geweest ;) geen vieze ogen en is alleen maar dikker geworden en valt juist niet af. Dat komt omdat hij ook in zijn puberteit is natuurlijk. Pfff heb ook werkelijk geen idee wat het zou kunnen zijn, behalve aandacht.
Eerst beginnen de katten 2 keer per dag gescheiden eten te geven, dan krijgen ze beiden de rust om rustig te kauwen en voldoende binnen.

Daarna naar de DA voor de zekerheid, maar meestal is dit een hinderlijk gewoonte geworden en dan rest er nog maar 1 ding: negeren, negeren, negeren!

Eerst wordt het gedrag veel erger, maar het duurt ongeveer 2 weken en dan is het zeuren voorbij. Dan volhouden.

Ik heb twee onverzadigbare hongerlappen uit het asiel die ontzettend konden zeuren,. maar dat is nu helemaal voorbij.
@Accissej: bedoel je zo'n klein blikje Gourmet of een 400 gr blik? Want de helft van zo'n klein blikje is wel een beetje weinig voor een volwassen kat als hoofdmaaltijd, dus dan kan ik begrijpen dat hij zeurt.

Even afgezien van medische problemen zoals te snelle schildklier: Een kat is erop gebouwd om de hele dag kleine beetjes te eten (iedere drie uur, want maag na plusminus drie uur leeg). Het twee keer per dag eten geven van een kat is soort van gekopieerd van het eetregime van een hond, zoals katten wel vaker te lijden hebben gehad onder "wat goed is voor een hond is vast ook goed voor een kat." Het allerbeste is daarom om katten de mogelijkheid te geven de hele dag door te eten of anders in ieder geval meer dan twee eetmomenten te geven.

Ex-zwervers die op straat honger hebben geleden en op eten gefixeerde katten slaan vaker aan het schrokken. Toch is het vaak zo dat katten die eraan wennen dat ze de hele dag kunnen eten als ze dat willen het schrokgedrag vanzelf achterwege laten en het eetpatroon na een tijdje normaliseert (even geduld oefenen als eigenaar). Wel is het zo dat katten die zich helemaal een slag in de rondte vervelen en vaak niets anders te doen hebben dan slapen en eten zichzelf blijvend overeten en dan te dik worden.

Als een kat om eten vraagt en je geeft het hem dan, dan beloon je bedelgedrag en zal het gedrag verhevigen (positieve bekrachtiging). Belangrijk is ongewenst gedrag consequent te negeren (en dat betekent dat je er helemaal niet, op geen enkele manier, op mag reageren, ook niet tegen de kat praten of naar hem kijken). Het gedrag zal dan eerst erger worden (alsof de kat verbaast is dat zijn gedrag niet meer werkt en er nog een tandje op gooit) en daarna zal het uitdoven.
quote:bloemetje11282 schreef op 17 oktober 2010 @ 18:30:

Hij is 1 jaar oud, en ja altijd actief. Veel spelen en rennen en achter de andere aan en hij is gewoon levendig. Heeft verder geen verleden met ziektes eigenlijk. Is altijd al een vreetzak geweest ;) geen vieze ogen en is alleen maar dikker geworden en valt juist niet af. Dat komt omdat hij ook in zijn puberteit is natuurlijk. Pfff heb ook werkelijk geen idee wat het zou kunnen zijn, behalve aandacht.

Ok, dit scheelt enorm. Niet afvallen en gewoon spelen/aktief zijn. Mijn kat viel wel heel erg af (weegt nu nog geen 2 kilo) was ontzettend speels op haar oude dat en had altijd vieze ogen. Nu heeft ze dus een overaktieve schildklier en krijgt 3 pilletjes per dag.

Dan is het gewoon een vreetzak. Geen aandacht aan geven en wat Iris zegt, apart eten geven.
Ik zou in dit geval zeker niet de hele dag eten neerzetten, maar meerdere keren een beetje eten (APART!) aanbieden is wel een goed idee, als je daar zin en tijd voor hebt.

Ze hebben overigens geen blikvoer nodig, dat is voor de lekkere trek. Geef ze dus gewoon brokjes en ook niet te veel, al is een kat van jouw leeftijd nog in de groei en heel actief, dus daar moet je wel rekening mee houden (tenzij hij dik is)
@iris1969

Wanneer de DA aan heeft geraden (ivm kaakprobleem poes) om dat wel te doen, dan is daar niets mis mee neem ik aan?

Mijn kat eet 1 x nat en 1 x droog. En hij ziet er prachtig uit, hihi!
Bedankt voor de tips, ga ze eens uitoefenen en doorgeven aan mijn vriend dat hij dit ook zo moet doen haha. Straks gaan we samenwonen en zit ik met de miauwende kat opgescheept ;)
quote:acissej schreef op 18 oktober 2010 @ 10:39:

@iris1969

Wanneer de DA aan heeft geraden (ivm kaakprobleem poes) om dat wel te doen, dan is daar niets mis mee neem ik aan?

Mijn kat eet 1 x nat en 1 x droog. En hij ziet er prachtig uit, hihi!Tuurlijk niet, dan is het juist beter. Je kunt daarnaast ook de brokjes weken met wat warm water, misschien vindt je kat dat wel fijn.
@iris1969.

De tip geprobeerd maar poes was er niet mee eens...

Soms probeer ik wel eens verse vis, maar dit wil poes ook niet. Alleen bij het geluid van het openen van een blikje tonijn slaat ze op hol. Wanneer ik dit geef, geldt dat ook als maaltijd, of is het (qua voedingwaarde) slechts een tussendoortje?
Tonijn uit blik is een tussendoortje en bovendien ook erg zout, niet te vaak geven dus (ivm mogelijke nierproblemen).
Mijn katten hebben de hele dag beschikking over een gevuld bakje droogvoer. Nooit gezeur, tenzij ik ben vergeten om het bakje te vullen.

Overeten doen ze nooit.

Heb je dat al eens geprobeerd Bloemetje?

Grote kans dat die vreetkat zich in het begin te buiten gaat maar t.z.t. er wel achter komt dat het eten nu eenmaal niet wegloopt en gewoon gaat eten wat hij nodig heeft.
quote:Guinevieve schreef op 19 oktober 2010 @ 14:18:

Mijn katten hebben de hele dag beschikking over een gevuld bakje droogvoer. Nooit gezeur, tenzij ik ben vergeten om het bakje te vullen.

Overeten doen ze nooit.

Heb je dat al eens geprobeerd Bloemetje?

Grote kans dat die vreetkat zich in het begin te buiten gaat maar t.z.t. er wel achter komt dat het eten nu eenmaal niet wegloopt en gewoon gaat eten wat hij nodig heeft.Dit werkt helaas niet, een schrokker is blijvend zijn rem kwijt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven