Pilaar in woonkamer?

20-10-2010 21:40 64 berichten
Wij bouwen ons huis over de volledige breedte met 2,5 meter uit aan de achterkant. Tijdens dit project willen wij ook een nieuwe keuken aanschaffen/installeren. In de huidige constructie is er sprake van een stuk draagmuur tussen respectievelijk de achterdeur en de schuifpui. Om de hele huidige achterkant volledig te kunnen doorbreken (en dus de draagmuur te verwijderen) zou er een stalen balk-constructie moeten worden gemaakt. Dit is helaas vanwege tijd/budget-redenen niet mogelijk.

Om eea een beetje begrijpelijk te maken heb ik een plattegrondje gemaakt in Paint. Hierbij is het gele gedeelte het stukje draagmuur, en het blauw gearceerde gedeelte de oude keuken (en ijskast).

Plattegrond

Nu de vraag: er moet een nieuwe keuken komen, maar waar? En dan ervan uit gaande dat het stukje draagmuur (ongeveer een meter breed) moet blijven staan. De opties tot nu toe bedacht:

- Vanaf het stukje draagmuur naar links een dichte muur metselen. De keuken komt in het aanbouw gedeelte in een L vorm tegen deze muur aan.

- Vanaf het stukje draagmuur naar links een half open muur metselen. De keuken komt in het aanbouw gedeelte in een L vorm tegen deze muur aan (soort bar effect).

- Stuk draagmuur als een soort losse pilaar laten bestaan. De keuken in een nader te bepalen vorm tegen de buitenmuren aan.

.. Help! Ik ben niet goed in keuzes maken
Alle reacties Link kopieren
Hoe breed is jullie huis?

Oke ff kijken.

Vaatwasser en over kunnen onder het raam. Koelkast in een van de hoge kasten. Daarnaast nog een hoge kast met daarin een gedeelte voor de magnetron. dan heb je nog ruimte voor twee kasten aan de kamer kant. En eventueeel nog een kast aan iedere kopse kant van de muur/pilaar.
Als het stukje draagmuur er niet zou zijn, waar zou je dan je keuken willen plaatsen en in welke vorm?

Even voor de beeldvorming
en wat als je het muurtje 'draait'?

Dus niet alleen een pilaar maar een muurtje, voor het optische effect.

Met een 'gedraaid' muurtje heb je wellicht meer mogelijkheden voor keukeninrichting. Neemt verder ook minder licht weg en je kijkt niet meteen tegen een muur aan.
Gewist.

Het modereerbeleid|van Viva-Sanoma is beneden elk peil.

\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Ik zal vanavond de breedte en foto's plaatsen. Helaas vandaag de hele dag onderweg.
.
anoniem_69276 wijzigde dit bericht op 07-11-2010 23:57
Reden: .
% gewijzigd
quote:medje schreef op 20 oktober 2010 @ 23:57:

en wat als je het muurtje 'draait'?

Dus niet alleen een pilaar maar een muurtje, voor het optische effect.

Met een 'gedraaid' muurtje heb je wellicht meer mogelijkheden voor keukeninrichting. Neemt verder ook minder licht weg en je kijkt niet meteen tegen een muur aan.Je bedoelt dus vanaf het stukje draagmuur verticaal een muurtje naar achteren bouwen? Hmm..dat kan ook nog. Ik zet de optie erbij in mijn hoofd.
ja Luxaflex... een nieuwe keuken ... daar zal het erg van opknappen. Leuk is dat, zo plannen te kunnen maken.
quote:Luxaflex schreef op 21 oktober 2010 @ 22:38:

[...]

Je bedoelt dus vanaf het stukje draagmuur verticaal een muurtje naar achteren bouwen? Hmm..dat kan ook nog. Ik zet de optie erbij in mijn hoofd.ja... b.v. van 1 meter lang, hoeft dus niet helemaal door getrokken te worden naar achteren.
'Wat een opmerkelijke keuken ik heb nog nooit zoiets gezien (doel op de boogdeurtjes en de steentjes).

Ik denk wel dat wanneer je de keuken over de volle breedte plaatst je huis ineens veel groter lijkt. Wij hadden ooit voor mijn gevoel een lange smalle keuken met een verlaagd raam. Toen we dit raam opgehoogd hadden en over de totale breedte een aanrechtblad plaatsten had ik ineens ipv een smalle lange keuken een brede keuken. De ruimte was niets veranderd echter optisch een enorm verschil. (Mensen vroegen of we een meter bij de buren hadden ingebouwd )
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Overigens die steunmuur aan de kant van de woonkamer (straks) en waar de koelkast nu tegen aan staat is een prachtige muur om smalle boekenkastjes te timmeren . Je maakt er dan één geheel van. Dat lelijke blok voor de muur wordt dan onderdeel van de kast.

Mooie fotolijsten er in boeken CD's etc.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Eeen beetje late reactie, maar als je nu vanaf de pilaar eens een laag muurtje bouwt tot de achtermuur en hier een barretje van maakt? Links van de muur plaats je dan de keuken. Aan het baretje 2 leuke barkrukken. En rechts van de muur bijvoorbeeld openslaande deuren naar de tuin of hoge ramen. Je kunt dan vanaf het barretje lekker de tuin inkijken.

Ik was gisteren bij mensen, die hadden ook zo'n pilaar en hadden dat heel leuk geIntergreerd met een kookeiland en dus ook afzuigkap. Misschien een optie?
Ben weer terug! Was even een heftige week waarin ik geen tijd heb gehad actief te forummen. Hoop dat jullie er nog zijn

Ik neig op dit moment naar:

- de pilaar laten staan en geen muur(tje) te metselen

- de achterkant van de pilaar te gebruiken om een kast met de koelkast tegen aan te zetten

- tegen de voorkant van de pilaar 2 smalle boekenkastjes (god knows dat we genoeg boeken en prullaria hebben)

- de keuken links t/m de helft van de totale breedte tegen de achtermuur te plaatsen. Het gaat dan alleen om onderkastjes met een mooie raampartij.

Wat denken jullie?
**** Comes crashing in*****

Hey Luxe, even een hele dikke zoen voor jou en misschien een idee: wat dacht je van een bar? dan heb je ruimte om je keuken uit te breiden zonder dat je richting de uitbouw gaat?

En die boeken kun je dan onder de bar zetten, een soort bar boek hoek. en dan kun je de pilaar integreren in je keuken.

Fransman heeft ook leuke ideeën. Wil je je keuken uitbreiden tot in de uitbouw?

Kus

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven