Werk & Studie alle pijlers

Wie moet veranderen

22-10-2010 19:09 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

In verband met herkenbaarheid kan ik niet teveel uitweiden en zal ik het zo kort mogelijk houden.

Ik zit in een projectgroep en de trekker hiervan heeft aangeven onzeker van mij te worden. En bang te zijn om tegen mij in te gaan.

Ik ben idd een behoorlijke hittepetit, ben niet bang om voor mijn mening uit te komen en praat gemakkelijk in een groep. Maar ik sta altijd open voor discussie.. graag zelfs zou ik zeggen. Discussie is voor mij geen bedreiging of iets naars. Je kan er juist van leren vind ik altijd. Ik sta open voor andere meningen en ben nooit te beroerd om mijn mening bij te stellen.

Deze persoon hoort de leiding te nemen in deze groep maar ik (en ook de andere projectleden) merken dat ze hier erg veel moeite mee heeft.

In het gesprek heeft de persoon dus aangegeven dat ze door mij onzeker wordt in haar rol als projectleider.

Het was een open gesprek, ik heb aangegeven dat ik zal opletten op hoe ik dingen breng.

Het is zo dat deze persoon wel op mijn allergie zit (omdat deze zo slap is en geen duidelijke leiding neemt). Dit zal vast door klinken in de manier waarop ik dingen breng. Ook al let ik op de inhoud van mijn woorden, mijn gezicht spreekt boekdelen

Verder heb ik al bedacht om dingen meer in de vragende vorm te brengen dus in de trant van '' is het misschien een idee als we'' .

Nu merk ik wel dat ik ook de neiging heb om mijn mond maar te gaan houden en alleen indien noodzakelijk en mijn mening wordt gevraagd wat te zeggen. Maarja dat is absoluut niet zoals ik ben en ik weet ook niet of ik dat ook echt kan. Maar door dit gesprek krijg ik wel de neiging. Ik heb gevraagd wat de persoon van mij verwacht maar daar gaf deze geen antwoord op maar stelde de wedervraag wat ik kan doen.

Maar nu krijg ik om mij heen van iedereen te horen dat het niet mijn probleem is maar van deze persoon en deze naar zichzelf moet kijken en ik vooral niet moet veranderen.

Maarja dat is makkelijker dan gezegd... ik merk dat het mij behoorlijk raakt en ik er erg onzeker van geworden ben.

Graag jullie mening en advies!
Ik vind het positief dat je nadenkt over hoe je iets brengt, en hoe dat over komt op anderen, maar ik zou wel jezelf blijven.

Opmerkingen meer in een vragende vorm verpakken lijkt mij een goede.

Prima om kritisch te zijn naar jezelf, maar maak van een ander zijn probleem niet dat van jou.
Ik wist trouwens niet of ik dit nou op relaties of op deze pijler moest zetten. Dus misschien staat dit onderwerp verkeerd.
Niemand hoeft te veranderen. Wel moet iedereen zijn eigen lessen leren! Maar misschien is een andere samenstelling van projectgroep makkelijker op dit moment.... Succes!
Heb je vaker zulke of vergelijkbare feedback gehad?

Het lijkt me onterecht dat de verantwoordleijkheid voor een oplossing geheel bij jou ligt. Dat zal toch ook niet de bedoeling zijn van de projectleider of denk je van wel?
Idd, niemand moet veranderen. Jullie zitten samen in een groep omdat jullie beider inbreng daarin van waarde is. Om het beste uit de groep te halen, is het dus zaak dat deze groep zo optimaal mogelijk functioneert. En daar kunnen jullie allebei een inspanning voor leveren.

Jij door te letten op hoe jij de boodschap brengt en zij door te letten op hoe zij de boodschap ontvangt. Open communicatie tussen jullie beiden kan hiervoor zorgen en daarin is nu de eerste stap gezet. Maar dat hoeft niet de laatste te zijn.

Als jij nu onzeker wordt, bespreek dat dan ook met haar. En check bij elkaar of het beter wordt door daar beiden open over te blijven.

Ik denk niet dat het de bedoeling is dat jij je mond houdt. Zoals eerder gezegd, je zit niet voor niets in die groep. Maar geef anderen een kans, stel idd vragen ipv alleen je mening te geven en als je toch je mening geeft, vraag dan wat de anderen er van vinden aan het eind van je relaas.
Het dubbele is dat deze persoon heeft aangegeven mijn inbreng, mijn kritische vragen wel ontzettend te waarderen. Niet wil dat ik uit de projectgroep ga.

Duploo ik herken het wel maar ik heb nog nooit gehad dat iemand in die rol onzeker en bang van mij wordt.

Het is mijn sterke kan maar tegelijkertijd ook mijn zwakke kant.
Knap van die ander dat ze je vertelt dat ze onzeker van je wordt. Als zij de leidende rol moet nemen, dan kun je haar misschien aanbieden haar buiten de groep te helpen? Heeft zij toch en misschien wat duidelijker de leiding, jij kan je dingen inbrengen en het gaat toch zoals het hoort te gaan. Zoiets?
Dank je wel voor je opmerkingen, daar kan ik zeker wat mee.

Ik merkte dat de mensen met wie ik het besprak allemaal op mijn hand waren (deze persoon ligt bij niemand echt lekker geloof ik). Dus ik dacht ik leg het de dames van VIVA voor.
Waarom zou TO buiten de groep moeten? Ze geeft zelf al aan dat dit groepsgebeuren zowel haar sterke als haar zwakke kant is. Dit lijkt mij de perfecte gelegenheid om te leren daar een wat betere balans in te ontwikkelen en daar kan ze de rest van haar carriere profijt van hebben.
Ik heb trouwens in het gesprek ook aangeven dat ik blij was dat deze persoon naar me toe is gekomen. Wat ik wel vervelend vind is dat het gesprek voor mij uit de lucht kwam vallen en deze persoon het goed had kunnen voorbereiden.

Ik heb ook aangeven dat ik het herken, maar er ook onzeker van te worden en hierdoor aan mezelf te gaan twijfelen. Ik kreeg te horen dat ik dit nergens voor nodig was. Maarja dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik heb echt de neiging om maar zo weinig mogelijk te zeggen zodat deze persoon zich beter voelt.
goed dat je open staat voor feedback. Het helpt jullie beiden meer als jullie concrete gedragingen kunnen benoemen. Misschien helpt het omaf en toe na een overleg kort met z'n tweeen te gaan zitten:wat vonden jullie beiden goed gaan? wat zou een volgende keer beter kunnen? (en dat geldt dan voor beiden natuurlijk)
Wie heeft haar de rol van projectleider toegewezen en waarom?
Wuilis het is een externe en het is de eerste keer dat deze persoon een dergelijk project trekt.
quote:vliegvogeltje schreef op 22 oktober 2010 @ 19:38:

Wuilis het is een externe en het is de eerste keer dat deze persoon een dergelijk project trekt.Dat is geen antwoord op mijn vragen.
Wuilis via een andere projectleider is de persoon binnen gekomen. Officieel gezien door het management aangesteld.
quote:vliegvogeltje schreef op 22 oktober 2010 @ 19:45:

Wuilis via een andere projectleider is de persoon binnen gekomen. Officieel gezien door het management aangesteld.Het gaat dus om een werksituatie en de projectleider is aangesteld door het management. Waarom is de keuze op haar gevallen en bijvoorbeeld niet op jou?
* poef *
Ook daar zijn er meer van. Waarom zij en niet jij?
Ik wou net zeggen, waarom leidt jij dit project niet?

Je lijkt me er best een geschikte persoon voor!

Denk aan jezelf, zou ik zeggen en blijf vooral jezelf, zeker als je denkt dat je goed in de koers van het project ligt.

Kan alleen maar goed voor je carrière zijn.

En een externe zit over een maand waarschijnlijk weer ergens anders als externe. Jij blijft waar je bent neem ik aan.

Kortom, ik zou me hierover niet al te druk maken.
Wuilis dat is een goede vraag maar goed de keuze voor deze persoon is gemaakt en gaat niet veranderen. Al zijn er vele niet blij met deze situatie. Er is al eerder wat geweest waarbij eerder twijfel is uitgesproken. Ik vind het trouwens niet erg om geen projectleider te zijn. De rol van project lid ligt me meer omdat ik hier veel meer mijn ei kwijt kan, heel praktisch bezig kan zijn. Ik hoef niet de leiding te nemen maar ik merk wel dat als iemand op dat vlak steken lat vallen ik daar automatisch op inspring. Kritische vragen stel etc. Dat wordt eigenlijk altijd ontzettend gewaardeerd.
quote:vliegvogeltje schreef op 22 oktober 2010 @ 20:01:

Wuilis dat is een goede vraag maar goed de keuze voor deze persoon is gemaakt en gaat niet veranderen. Al zijn er vele niet blij met deze situatie. Er is al eerder wat geweest waarbij eerder twijfel is uitgesproken. Ik vind het trouwens niet erg om geen projectleider te zijn. De rol van project lid ligt me meer omdat ik hier veel meer mijn ei kwijt kan, heel praktisch bezig kan zijn. Ik hoef niet de leiding te nemen maar ik merk wel dat als iemand op dat vlak steken lat vallen ik daar automatisch op inspring. Kritische vragen stel etc. Dat wordt eigenlijk altijd ontzettend gewaardeerd.Waarom heb je nog niet bij het management geïnformeerd naar de redenen voor haar aanstelling?
goh jullie zijn allebei onzeker. Dus jij werkt aan jou onzekerheid en zij aan de hare. Haar taak is haar zaak en jouw taak is jouw zaak, simpeler kan niet
Ik vind het wel vreemd dat ze bang is om leiding te geven waar jij bij bent, maar weer niet zo bang dat ze je vertelt dat jouw gedrag haar onzeker maakt en dat je daar dus maar wat aan moet doen.... klinkt eigenlijk wel wat manipulatief...

kijk nog maar uit met haar

Wel heel goed van je dat je zo kritisch naar jezelf kan kijken en graag aan jezelf wil werken, zonder dat je je te ver uit het veld laat slaan!
TO, ik heb eigenlijk helemaal niet de indruk dat je er zo onzeker van wordt. Waar uit die onzekerheid zich in?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven