Werk & Studie alle pijlers

Wie moet veranderen

22-10-2010 19:09 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

In verband met herkenbaarheid kan ik niet teveel uitweiden en zal ik het zo kort mogelijk houden.

Ik zit in een projectgroep en de trekker hiervan heeft aangeven onzeker van mij te worden. En bang te zijn om tegen mij in te gaan.

Ik ben idd een behoorlijke hittepetit, ben niet bang om voor mijn mening uit te komen en praat gemakkelijk in een groep. Maar ik sta altijd open voor discussie.. graag zelfs zou ik zeggen. Discussie is voor mij geen bedreiging of iets naars. Je kan er juist van leren vind ik altijd. Ik sta open voor andere meningen en ben nooit te beroerd om mijn mening bij te stellen.

Deze persoon hoort de leiding te nemen in deze groep maar ik (en ook de andere projectleden) merken dat ze hier erg veel moeite mee heeft.

In het gesprek heeft de persoon dus aangegeven dat ze door mij onzeker wordt in haar rol als projectleider.

Het was een open gesprek, ik heb aangegeven dat ik zal opletten op hoe ik dingen breng.

Het is zo dat deze persoon wel op mijn allergie zit (omdat deze zo slap is en geen duidelijke leiding neemt). Dit zal vast door klinken in de manier waarop ik dingen breng. Ook al let ik op de inhoud van mijn woorden, mijn gezicht spreekt boekdelen

Verder heb ik al bedacht om dingen meer in de vragende vorm te brengen dus in de trant van '' is het misschien een idee als we'' .

Nu merk ik wel dat ik ook de neiging heb om mijn mond maar te gaan houden en alleen indien noodzakelijk en mijn mening wordt gevraagd wat te zeggen. Maarja dat is absoluut niet zoals ik ben en ik weet ook niet of ik dat ook echt kan. Maar door dit gesprek krijg ik wel de neiging. Ik heb gevraagd wat de persoon van mij verwacht maar daar gaf deze geen antwoord op maar stelde de wedervraag wat ik kan doen.

Maar nu krijg ik om mij heen van iedereen te horen dat het niet mijn probleem is maar van deze persoon en deze naar zichzelf moet kijken en ik vooral niet moet veranderen.

Maarja dat is makkelijker dan gezegd... ik merk dat het mij behoorlijk raakt en ik er erg onzeker van geworden ben.

Graag jullie mening en advies!
Onzekerheid zegt niks over hoe je over komt. Er zijn mensen die volstrekt ongenaakbaar lijken en toch 1000 doden sterven. Die hebben mazzel omdat ze ongenaakbaar lijken. Je hebt verder de overschreeuwers (begrijp me niet verkeerd, maar ik denk dat jij in deze categorie zit door je uitspraak: ik ben niet op mijn mondje gevallen en je vraag wie er gelijk heeft) de onderschreeuwers komen aarzelend over.

Dus of je nu afwachtend bent of altijd luid je mening moet verkondigen, de onzekerheid is hetzelfde. Dat maakt de 1 niet meer of minder competent
Ik zit in hetzelfde schuitje als vliegvogeltje. Ik besef dat hoe ik overkom de toon zet en dat het ook bepalend is op welke manier ik mijn/ons doel kan halen. De organisatie is bezig om mij richting een managementfunctie te duwen, maar ik ben bang dat dat moeilijk gaat worden/niet gaat lukken vanwege mijn toon die de muziek maakt. De tips hier zijn ook voor mij erg waardevol dus mijn dank is groot.
He Vliegvogeltje, even een dikke , tijd niet gesproken. Ik ga even je topic doorlezen maar wilde je even een geven.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:somana schreef op 23 oktober 2010 @ 11:06:

Ik zit in hetzelfde schuitje als vliegvogeltje. Ik besef dat hoe ik overkom de toon zet en dat het ook bepalend is op welke manier ik mijn/ons doel kan halen. De organisatie is bezig om mij richting een managementfunctie te duwen, maar ik ben bang dat dat moeilijk gaat worden/niet gaat lukken vanwege mijn toon die de muziek maakt. De tips hier zijn ook voor mij erg waardevol dus mijn dank is groot.Als leidinggevende heb je een fundamenteel andere positie dan als medewerker. Wat mij betreft zijn vergaderingen en groepsbijeenkomsten bedoeld om te oogsten en niet om te zaaien. Probeer eens voorafgaand aan zo'n bijeenkomst te bedenken wat je wilt bereiken, van wie je daarvoor steun nodig hebt en probeer die steun van te voren te verwerven door je idee eens globaal en onder vier ogen te bespreken zodat je weet wat haalbaar is en wat de zwakke punten van je idee zijn. De vergadering zelf is dan je oogsttijd. En neem het niet te serieus. Werk is maar werk en een luchtiger benadering geeft je de mogelijkheid te experimenteren met een andere benadering. In het openbaar harde kritiek spuien kun je doorgaans maar eenmaal doen. Als de situatie daarna niet verandert zul je je conclusies moeten trekken. Wees dus zeer zuinig met harde woorden en probeer het eens via de minnelijke weg zodat anderen met opgeheven hoofd kunnen instemmen met jouw ideeën.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven