Aantal leerlingen daalt

25-10-2010 11:20 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het aantal basisschoolleerlingen in Nederland daalt de komende vijf jaar gemiddeld met 7 procent. In de drie noordelijke provincies en Gelderland en Limburg bedraagt de daling zelfs 12 procent.

Dat blijkt uit prognoses die vakorganisatie SBO maandag bekendmaakte. Op dit moment telt het Nederlandse basisonderwijs 1,55 miljoen leerlingen. De terugloop van het aantal leerlingen komt vooral door de vergrijzing van Nederland. Verscheidene provincies hebben bovendien last van leegloop, doordat veel jonge gezinnen naar de Randstad trekken omdat daar meer werkgelegenheid is.

De voorspelling van het SBO is dat het middelbaar onderwijs vanaf 2015 ook flink last gaat krijgen van de terugloop van het aantal leerlingen. Minder leerlingen betekent ook minder rijksbijdrage, wat scholen gaat dwingen tot ingrepen die ten koste gaan van de kwaliteit van het lesgeven.

„Samen met alle lopende en komende bezuinigingen op onderwijs, wordt dat een hard gelag voor scholen”, stelt SBO-directeur Freddy Weima. „Dit gaat de kwaliteit en de omvang van het onderwijsaanbod aan alle kanten negatief beïnvloeden.”

De vakorganisatie raadt scholen met klem aan nu al op de naderende trend in te spelen. Dat kan door te fuseren, door leslokalen te gaan verhuren of door een deel van het vakkenaanbod te laten vervallen.

------------------------------------------------------------------

Op de openbare basisschool waar ik woon is de daling ook duidelijk te zien.

De groepen worden groter zodat er wat groepen minder nodig zijn.

ipv 3 kleuterklassen nu 2 kleuterklassen en ook een leerkracht minder.

Ik zelf zie liever de ouderbijdrage omhoog gaan zodat vakleerkrachten kunnen blijven en de juf/meester voor de klas ook niet tegelijk de sport en muzieklessen gaat geven.Voor engels ook liever een vakleerkracht en met die steeds groter wordende klassen is een onderwijsassistent ook wel hard nodig soms.

Vinden jullie het verhogen van de ouderbijdrage een goed middel om kwaliteit en aandachtszorg te waarborgen?

Of vinden jullie dit alleen de zorg van de gemeente/overheid?
Precies Enn!
quote:rider schreef op 25 oktober 2010 @ 12:59:

Ik betaal overigens met liefde een fors hogere bijdrage (buiten dat ik via belastingen overigens al fors betaal) aan de school van mijn kinderen, mits daar ook meer inspraak/zeggenschap/kwaliteit tegenover staat.In hoeverre zie jij die inspraak en zeggenschap van ouders?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Enn schreef op 25 oktober 2010 @ 13:36:

[...]

In hoeverre zie jij die inspraak en zeggenschap van ouders?Ben ik ook benieuwd naar..
quote:ElleMichelle schreef op 25 oktober 2010 @ 11:20:

Vinden jullie het verhogen van de ouderbijdrage een goed middel om kwaliteit en aandachtszorg te waarborgen?

Of vinden jullie dit alleen de zorg van de gemeente/overheid?

Ik denk dat je op die wijze langzaam de "rijke en arme"scholen creeert en zo terug keert naar een maatschappelijke status indeling in het onderwijs. Gelijke kansen en aanbod voor ieder kind in Nederland komen in mijn ogen dan direct in gevaar.

Fijn voor het kind van de ouders met geld heel jammer voor het kind van de ouders zonder geld hiervoor.Als lerares heb ik de taak kinderen te leren dat we allemaal gelijk zijn en dat je met deze reden respect voor ieder om je heen toont. Hoe breng ik die boodschap over wanneer er in het onderwijs een rijk/arm verschil zou komen?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Enn schreef op 25 oktober 2010 @ 13:36:

[...]

In hoeverre zie jij die inspraak en zeggenschap van ouders?

Op dit moment: volstrekt niet. Ouders mogen komen opdraven om te klussen en om schoon te maken, en verder heb je het er maar mee te doen. Aangezien wij, na fusie van de twee beschikbare scholen hier, geen enkele realistische keuze hebben, is het slikken of stikken.

Ik vind het prima als een openbare school "gratis" is (dwz dat het natuurlijk gewoon via de belastingen loopt en allerminst gratis is) en vervolgens ouders weinig inspraak geeft. Maar ik zou graag de keuze hebben voor een school waar ik meer betaal, maar dan ook beter krijg wat ik wil.
Leuke discussie maar ik moet nu weg ! Ik lees vrijdag verder .
quote:Enn schreef op 25 oktober 2010 @ 13:44:

[...]

Ik denk dat je op die wijze langzaam de "rijke en arme"scholen creeert en zo terug keert naar een maatschappelijke status indeling in het onderwijs. Gelijke kansen en aanbod voor ieder kind in Nederland komen in mijn ogen dan direct in gevaar. De basis moet goed zijn. Het zou niet best zijn als openbaar onderwijs van onvoldoende niveau wordt.quote:Fijn voor het kind van de ouders met geld heel jammer voor het kind van de ouders zonder geld hiervoor.Als lerares heb ik de taak kinderen te leren dat we allemaal gelijk zijnHet lijkt me niet dat het je taak is kinderen onwaarheden te leren. Mensen zijn niet allemaal gelijk, hoe vervelend dat ook kan zijn.quote:en dat je met deze reden respect voor ieder om je heen toont.Lijkt me niet. Ik denk dat iedereen respect verdient in zijn/haar eigenheid, niet vanuit een soort maoistisch eenheidsideaal dat simpwelweg diametraal staat op de (Nederlandse) werkelijkheid.quote:Hoe breng ik die boodschap over wanneer er in het onderwijs een rijk/arm verschil zou komen?Die boodschap breng je beter helemaal niet over, aangezien het gewoon niet waar is. Zijn Patrick Kluivert en ik gelijk? Lijkt me niet. Moet mij dan geleerd worden dat we wel gelijk zijn? Nee, volgens mij moeten we beiden leren dat we respect voor elkaar hebben in ieders eigenheid.
We zijn gelijkwaardig, maar niet gelijk, Enn.
Helaas zette deze trend zich vorig jaar al in.

Het gedeelte van de Randstad waar ik woon, waren toen al minder leerling aanmeldingen, zowel op lagere scholen,speciaal onderwijs en ROC's.

Het heeft mij mijn baan gekost en zo ook vele met mij.

Het ziet er voorlopig ook naar uit dat deze trend zich nog wel voort zet, merk dat ook in mijn vriendenkring...bij sommige staat hun baan ook op de tocht, doordat scholen zelfs fuseren of sluiten.

Oorzaken zijn niet alleen de minder aanmeldingen,ook de bezuinigingen spelen mee, waarbij vooral gelet word op het aantal leerlingen per leerkracht.

Vandaar ook mijn vermoeden dat om die reden het competentiegericht onderwijs is ingevoerd, kinderen moeten nu meer zelfstandig te werk gaan.

Heb dus mijn twijfels of het verhogen van schoolgeld het probleem ten goede komt.
Het competentiegericht leren is inderdaad een verkapte bezuinigingsmaatregel geweest.
Hoe kun je nou dmv een vrijwillige ouderbijdrage de klassen verkleinen? Een (goedkope, nl jonge) leerkracht in het basisonderwijs kost een stichting zo'n 50.000 euro per jaar. Niet dat hij/zij dat verdient, hoor. Maar dit kun je toch niet door ouders op laten hoesten?

De bijdragen vanuit de overheid zijn berekend op gemiddeld 27 leerlingen per groep. Daar krijgt een school de vergoedingen voor. Een school maakt hierin keuzes, hoe meer leerlingen in de ene groep, hoe minder in de andere. Bovendien kosten oude leerkrachten beduidend meer dan jonge.

Dus wanneer een school van 3 naar 2 kleutergroepen gaat, hoeft dit helemaal niet ten koste te gaan van de kwaliteit van het onderwijs.

Misschien slaat de zwangerschapsdementie toe, hoor. Maar ik begrijp niet helemaal waarom een lager leerlingenaantal de kwaliteit van het onderwijs in gevaar brengt. Er wordt gewoon gekeken naar hoeveel leerlingen er op 1 oktober zijn, en daar krijgt een school de bekostiging voor. Met dus gemiddeld 27 leerlingen per groep...
Onze ouderbijdrage plus schoolreis zijn nog geen 30 euro per jaar per kind, en toch hebben we hier een vakleerkracht gymnastiek en een vakleerkracht muziek.

Je kunt ook nog 'buitenschools" muziekles krijgen, voor tien euro per maand, in groep 4 en 5. Dat wordt verzorgd door de plaatselijke fanfare.

De juffen doen erg hun best, maar ik zie wel dat ze het erg druk hebben met de bureaucratie, die veel lestijd kost.

Als ik Moppekind op "passend onderwijs" zou willen krijgen, dan ben ik meer dan 1000 euro per jaar kwijt aan schoolgeld, en dan heb ik de reistijd en reiskosten nog niet eens meegeteld, 40 kilometer verderop. De meeste gemeentes betalen hier niet aan mee.

Voor dit passend onderwijs staan 2x zoveel kinderen op de wachtlijst dan dat er geplaatst kunnen worden.

quote:w00t schreef op 25 oktober 2010 @ 12:59:

[...]

Voor wie niet mee kon komen was er speciaal onderwijs. En idd, er wordt veel minder klassikaal les gegeven. Wat niet betekent dat het grut individuele aandacht krijgt, maar wat betekent dat ze met een flap-over in een leeg lokaal zitten te donderjagen, of zitten te msnnen in de mediatheek.In het basisonderwijs zie ik dit niet terug. Misschien in het voortgezet onderwijs wel. Op veel reguliere basisscholen wordt wel degelijk adaptief onderwijs gegeven.
.
Ik vind het een taak van de overheid om te zorgen dat het onderwijs op niveau is. En dan is het dus onze taak om te kiezen voor een partij die ook werkelijk in onderwijs wil investeren!
Sowieso vind ik dat adaptief een beetje de overhand neemt. Het is natuurlijk heel mooi om onderwijs naar de mogelijkheden van het kind te geven en als het mijn kind zou zijn, zou ik me daar ook voor inzetten. Maar ik heb een vriendin met een zoon met ADD die op in 4 VWO zit. Zij maakt van al zijn boeken, bv geschiedenis en biologie samenvattingen en leert alles met hem.... dat is niet gezond meer. Ik denk dat dat soort ondersteuning als ouder ook veel te ver gaat, je kind haalt het niveau niet, dus doe hem naar een ander schooltype.
quote:extrahalo schreef op 25 oktober 2010 @ 17:35:

[...]

Maar zodra ze naar de middelbare school gaan, kan dat vaak niet meer.

Want wie gaat een havo leerling nou zijn opdrachten voorlezen? Zoals in de klas van mijn zoon in groep 7 bij een vrij slim klasgenootje met dyslexie gebeurt? Ik vind het echt ontzettend lief dat de juf daar de tijd voor neemt, maar ik kan me niet voorstellen dat dit ook op de middelbare voortgezet kan worden.Daar vergis je je in; mijn collega Engels leest de teksten voor in de 1ste en 2de klassen van het vmbo.
Met een "rugzakje" zou dus een voorlezer ingehuurd kunnen worden ?

Zo lullig als een kind 18 jaar wordt, in Havo 5 zit, en dan ineens geen recht meer heeft op een rugzakje.
Een vrijwillige ouderbijdrage, staat los van het schoolbestuur, is bedoelt om het schoolreisje, de versnaperingen/kadootjes van het sinterklaasfeest,, voor uitstapjes, kerstversiering e.d. niet voor verbetering van kwaliteit van het onderwijs, klasbezetting etc.

Het aantal leerlingen wat een school heeft op de peildatum (1 okt) bepaald hoeveel geld een school krijgt van de overheid, (één aanmelding een dag ervoor of er na, kan van grote invloed zijn, kan net die extra groep zijn die mag starten (en dus zorgt voor een klas met een normaal aantal leeringen). of dat de groep er niet komt..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven