Aantal leerlingen daalt

25-10-2010 11:20 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het aantal basisschoolleerlingen in Nederland daalt de komende vijf jaar gemiddeld met 7 procent. In de drie noordelijke provincies en Gelderland en Limburg bedraagt de daling zelfs 12 procent.

Dat blijkt uit prognoses die vakorganisatie SBO maandag bekendmaakte. Op dit moment telt het Nederlandse basisonderwijs 1,55 miljoen leerlingen. De terugloop van het aantal leerlingen komt vooral door de vergrijzing van Nederland. Verscheidene provincies hebben bovendien last van leegloop, doordat veel jonge gezinnen naar de Randstad trekken omdat daar meer werkgelegenheid is.

De voorspelling van het SBO is dat het middelbaar onderwijs vanaf 2015 ook flink last gaat krijgen van de terugloop van het aantal leerlingen. Minder leerlingen betekent ook minder rijksbijdrage, wat scholen gaat dwingen tot ingrepen die ten koste gaan van de kwaliteit van het lesgeven.

„Samen met alle lopende en komende bezuinigingen op onderwijs, wordt dat een hard gelag voor scholen”, stelt SBO-directeur Freddy Weima. „Dit gaat de kwaliteit en de omvang van het onderwijsaanbod aan alle kanten negatief beïnvloeden.”

De vakorganisatie raadt scholen met klem aan nu al op de naderende trend in te spelen. Dat kan door te fuseren, door leslokalen te gaan verhuren of door een deel van het vakkenaanbod te laten vervallen.

------------------------------------------------------------------

Op de openbare basisschool waar ik woon is de daling ook duidelijk te zien.

De groepen worden groter zodat er wat groepen minder nodig zijn.

ipv 3 kleuterklassen nu 2 kleuterklassen en ook een leerkracht minder.

Ik zelf zie liever de ouderbijdrage omhoog gaan zodat vakleerkrachten kunnen blijven en de juf/meester voor de klas ook niet tegelijk de sport en muzieklessen gaat geven.Voor engels ook liever een vakleerkracht en met die steeds groter wordende klassen is een onderwijsassistent ook wel hard nodig soms.

Vinden jullie het verhogen van de ouderbijdrage een goed middel om kwaliteit en aandachtszorg te waarborgen?

Of vinden jullie dit alleen de zorg van de gemeente/overheid?
Ik heb destijds dus wel speciaal gekozen voor een onderwijssysteem die een breder schoolpakket aanbood.Engels vanaf de eerste klas,muziek en toneellessen etc en ook het continu rooster was een pluspunt.
Om het anders te vragen

Aan welke bedragen denken jullie op jaarbasis, wanneer je het hebt op hogere eigen bijdrage?
quote:Jippertje schreef op 25 oktober 2010 @ 11:59:

Om het anders te vragen

Aan welke bedragen denken jullie op jaarbasis, wanneer je het hebt op hogere eigen bijdrage?zoals ik al zei, uitgaande van 2 kinderen zou ik een jaarbedrag tussen de 120 en 240 echt geen probleem vinden (maar dan wil ik het wel per maand betalen, anders is het in een keer zo'n rib uit je lijf)
quote:ElleMichelle schreef op 25 oktober 2010 @ 11:58:

Ik heb destijds dus wel speciaal gekozen voor een onderwijssysteem die een breder schoolpakket aanbood.Engels vanaf de eerste klas,muziek en toneellessen etc en ook het continu rooster was een pluspunt.

Over welke school heb je het nu? Basis- of Middelbaar onderwijs. Ik neig naar basis, maar je hebt het wel of eerste klas i.p.v. groep 1. (En zojuist haalde je een middelbare school aan).

Ik ben even de draad kwijt...
Ja het speciaal onderwijs heeft in onze regio ook kleine klassen.

1 klas heeft zelfs 4 leerlingen met 1 leerkracht,maar dat zijn ook 4 met gedragsproblemen naast ADHD of Autisme.

Dat zijn in praktijk 40 leerlingen op 1 leerkracht .
quote:Jippertje schreef op 25 oktober 2010 @ 12:01:

[...]

Over welke school heb je het nu? Basis- of Middelbaar onderwijs. Ik neig naar basis, maar je hebt het wel of eerste klas i.p.v. groep 1. (En zojuist haalde je een middelbare school aan).

Ik ben even de draad kwijt...

De basisschool die nog werkt met klassen ipv groepen

Jongste zit nu op middelbare school
Bij ons zijn de ouders trouwens erg betrokken en doen vaak dingen voor de school. Zoals schoonmaken en klussen wat ik al noemde. En ouders die een interessant beroep hebben komen vaak langs om daarover te vertellen of de kinderen mogen langskomen. Dat is toch ook een vorm van onderwijs. Laatst was er trouwens nog werkgever van een ouder die zijn hele kantoorinventaris wegdeed, toen heeft die vader geregeld dat de school een hoop kasten en tafels kon krijgen. Scheelt ook weer in de kosten.

Dus ouders kunnen ook op zo'n manier bijdragen.
Ouderbijdrage is bedoeld om extra dingen mee te betalen.

De ouderbijdrage is ook niet verplicht, dus als deze veel duurder wordt zullen meer ouders deze niet gaan betalen.

Het gaat echt niet lukken om een extra leraar van de ouderbijdrage te betalen, dan zou je honderd(en) euro's per maand moeten gaan betalen.

Een school krijgt 5700 euro per kind per jaar (rijksoverheid.nl), het lijkt me dat ze daarvan wel de leraren die nodig zijn moeten kunnen betalen, of ga ik nu te snel door de bocht?

Da's per klas zo'n 150.000 euro.
Als alle ouders van de leerlingen van school 50 euro per maand betalen als ouderbijdrage ipv 50 euro per jaar kan daar meer dan 1 leerkracht extra van betaald worden :-))
Ik heb even de begroting van de school van mijn jongste erbij gepakt(middelbare school)

Als extra salariskosten voor vakleerkrachten staat daar voor 2010 een bedrag van 420000 euro (deze worden dus betaald uit de ouderbijdrage)
quote:mo1971 schreef op 25 oktober 2010 @ 12:14:

<knip>

Een school krijgt 5700 euro per kind per jaar (rijksoverheid.nl), het lijkt me dat ze daarvan wel de leraren die nodig zijn moeten kunnen betalen, of ga ik nu te snel door de bocht?

Da's per klas zo'n 150.000 euro.En het gebouw? Gas, water licht? Directeur, administratie, conciërge, schoonmaak? Kopieerkosten, boeken, schriften, werkboeken, potloden, pennen, handvaardigheidsmateriaal, huur van de gymzaal, schoolreis, overblijven, telefoon, computers + verbinding, onderhoud van het plein ...
quote:ElleMichelle schreef op 25 oktober 2010 @ 11:20:

Vinden jullie het verhogen van de ouderbijdrage een goed middel om kwaliteit en aandachtszorg te waarborgen?

Of vinden jullie dit alleen de zorg van de gemeente/overheid?

Lastig.... Ik ben nogal gehecht aan het principe van het openbaar onderwijs dat voor iedereen toegankelijk (lees betaalbaar) is. Hier is onlangs de bijdrage voor schoolreisjes e.d. juist verlaagd omdat meer gezinnen moeite hadden e.e.a. te betalen.

Vroegah (oma vertelt) zaten we op de basisschool met zo'n 40 a 45 kinderen in de klas, op de middelbare met gemiddeld zo'n 35. Dat was prima te doen. Op basis van die ervaring zou ik eerder er voor kiezen om de klassen groter te maken, dan om de bijdrage te verhogen.
quote:w00t schreef op 25 oktober 2010 @ 12:47:

[...]

Vroegah (oma vertelt) zaten we op de basisschool met zo'n 40 a 45 kinderen in de klas, op de middelbare met gemiddeld zo'n 35. Dat was prima te doen. Op basis van die ervaring zou ik eerder er voor kiezen om de klassen groter te maken, dan om de bijdrage te verhogen.Het onderwijs zat toen ook heel anders in elkaar. Er werd veelal alleen klassikaal les gegeven en wie niet mee kon komen had pech. Prima voor "het gemiddelde kind'', maar de kinderen die minder goed of juist heel goed kunnen leren vallen zo buiten de boot. Daarnaast stelt de inspectie nu veel hogere eisen aan het onderwijs.
quote:mo1971 schreef op 25 oktober 2010 @ 12:14:

Da's per klas zo'n 150.000 euro.

De begroting per klas is vaak tussen de 100.00 en 150.000 euro per klas, dat is dus wat een school nodig heeft en niet per definitie wat een school krijgt. Als de rijksbijdrage per kind lager wordt wordt dat dus 'nog' lastiger.

Het gaat trouwens niet enkel om de leraar betalen, ook de gymleraar, het onderhoud(!), de methodes die gebruikt worden, de boeken, de materialen, het digitale schoolbord enz enz.
quote:elninjoo schreef op 25 oktober 2010 @ 11:26:

[...]

als er minder leerlingen komen zou het grote voordeel toch juist moeten zijn dat de klassen 'n stuk kleiner worden?

zou streven naar maximaal 15 leerlingen per klas jij hebt geen schoolgaande kinderen he? (jaja, open deur ik weet het)
Ik betaal overigens met liefde een fors hogere bijdrage (buiten dat ik via belastingen overigens al fors betaal) aan de school van mijn kinderen, mits daar ook meer inspraak/zeggenschap/kwaliteit tegenover staat.
quote:holadijee schreef op 25 oktober 2010 @ 12:53:

[...]

Het onderwijs zat toen ook heel anders in elkaar. Er werd veelal alleen klassikaal les gegeven en wie niet mee kon komen had pech. Voor wie niet mee kon komen was er speciaal onderwijs. En idd, er wordt veel minder klassikaal les gegeven. Wat niet betekent dat het grut individuele aandacht krijgt, maar wat betekent dat ze met een flap-over in een leeg lokaal zitten te donderjagen, of zitten te msnnen in de mediatheek.
quote:w00t schreef op 25 oktober 2010 @ 12:59:

[...]

Voor wie niet mee kon komen was er speciaal onderwijs. En idd, er wordt veel minder klassikaal les gegeven. Wat niet betekent dat het grut individuele aandacht krijgt, maar wat betekent dat ze met een flap-over in een leeg lokaal zitten te donderjagen, of zitten te msnnen in de mediatheek.Er waren vroeger ook veel minder kinderen met dyslexie, dyscalculie, PDDNOS, asperger, ADD, ADHD, klassiek autisme, NLD, DCD, HSP, borderline.
quote:Starshine schreef op 25 oktober 2010 @ 11:56:

even voor de goede orde: de ouderbijdrage bij ons is dus 25 euro, maar voor het schoolreisje e.d. komt er nog 20 euro bij. (dat was ik even vergeten) Totaal dus 45 dat in twee keer geïnd wordt. Maal 2 kinderen is dus 90 euro per jaar. Ik vind het echt nog steeds geen wereldbedrag en nee, ik val zeer zeker niet in de bovenmodale inkomensgroep.

Als de schoo, nu zou zeggen: de ouderbijdrage wordt 120 (voor 2 kinderen) en je kan het per maand (10 euro) betalen, dan zal ik dat met liefde doen.

Op zich zou ik dat ook met liefde willen (en zelfs kunnen) betalen. Het probleem is alleen dat alles duurder wordt en daar heb ik dan weer niet genoeg geld voor. Want eigen bijdrage gaat omhoog voor ziektenkosten (die bij ons ook altijd helemaal opgaat), de ziektekosten worden duurder, de BSO wordt duurder, een aantal vergoedingen die wij nu nog krijgen komen te vervallen, etc. Dus dan gaat zelfs een tientje per maand toch wel een probleem vormen.

Als het alleen de school zou betreffen, dan is het een ander verhaal. Maar dat is helaas niet het geval.
[quote]w00t schreef op 25 oktober 2010 @ 12:47:

[...]

Lastig.... Ik ben nogal gehecht aan het principe van het openbaar onderwijs dat voor iedereen toegankelijk (lees betaalbaar) is. Hier is onlangs de bijdrage voor schoolreisjes e.d. juist verlaagd omdat meer gezinnen moeite hadden e.e.a. te betalen.

Ja ben ik met je eens!

het moet allemaal wel betaalbaar blijven vind ik.

Vroegah (oma vertelt) zaten we op de basisschool met zo'n 40 a 45 kinderen in de klas, op de middelbare met gemiddeld zo'n 35. Dat was prima te doen. Op basis van die ervaring zou ik eerder er voor kiezen om de klassen groter te maken, dan om de bijdrage te verhogen.

Het ligt er maar net aan welk type onderwijs.

Ik geef les op het VMBO, waar tegenwoordig veel kinderen les hebben die 'vroegah' op het speciaal onderwijs zouden hebben gezeten, maar door de hervoringen van de afgelopen jaren ('samen leren') zitten zij nu op het VMBO.

Van mijn leerlingen zijn er 40% waarmee iets bijzonders aan de hand is. Dit kan varieeren van ADHD, ADD, Autisme spectrum stoornis, een andere gedragsstoornis of concentratieprobleem tot een lastige thuissituatie of stevige faalangst (en het rijtje zou nog 4x zo lang kunnen, maar jullie begrijpen vast mijn punt).

Van deze leerlingen heeft soms wel de helft een LWO beschikking (leerwegondersteuning). Met deze leerlingen moet extra rekening gehouden worden. daarbij is zijn er verschillende niveaus in één klas, ook daar moet je als docent rekening mee houden, de een heeft meer uitleg nodig, etc etc..

Mijn grootste klas heeft 29 leerlingen.. Ik kan je vertellen, dat is haast niet te doen..

Vroegah had je as dovent wel iets minder van dit soort zaken waar je rekening mee moest houden ;)

/quote]
quote:Zamirah schreef op 25 oktober 2010 @ 13:07:

[...]

Er waren vroeger ook veel minder kinderen met dyslexie, dyscalculie, PDDNOS, asperger, ADD, ADHD, klassiek autisme, NLD, DCD, HSP, borderline.

Ze waren er wel, alleen was er

a) Minder aandacht voor (een ADHD-er was toen gewoon een heel druk kind, dat vaak onder zijn niveau les kreeg)

b) minder diagnoses (evenveel gevallen, alleen niet bekend)

c) Deze leerlingen zaten over het algemeen op het speciaal onderwijs als er wel een diagnose was gesteld
Als ik niet voor elk kind handelingsplannen, deelplannen en uitstroomprofielen moest maken zou ik best meer kinderen in de klas kunnen hebben.

Dan heb ik het nog niet over al die overleggen die ik voor rugzakleerlingen heb, met de daar bijbehorende handelingsplannen.

Ik zou ontzettend graag als hoofdtaak weer lesgeven hebben, tenslotte ben ik daar ooit voor opgeleid. Helaas heb ik door die enorme burocratie tegenwoordig meer een kantoorbaan.

Soms heb ik zoveel achterstallige administratie dat het lastig is dat er overdag kinderen in de school lopen die les moeten krijgen.
quote:Zamirah schreef op 25 oktober 2010 @ 13:07:

[...]

Er waren vroeger ook veel minder kinderen met dyslexie, dyscalculie, PDDNOS, asperger, ADD, ADHD, klassiek autisme, NLD, DCD, HSP, borderline.Ze waren er wel echter het overgrote deel werd kreeg toen de meer algemenere diagnose : DOM. Vroegtijdig school verlaten was een gevolg.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Noodles; een LWOO-klas mag niet meer dan 16 kinderen bevatten. Dat is wettelijk vastgesteld.
quote:Zamirah schreef op 25 oktober 2010 @ 13:28:

Noodles; een LWOO-klas mag niet meer dan 16 kinderen bevatten. Dat is wettelijk vastgesteld.

Ja klopt..

In mijn mentorklas (een brugklas) Zijn ook maar 21 leerlingen waarvan 11 een LWO beschikking hebben,

Maar in de klusterklassen in de bovenbouw zitten we weleens tegen het maximum aan.

Dat is geloof ik zelfs het geval bij mijn klas van 29 leerlingen

Klopt dus aardig dat de helft vaak een LWO beschikking heeft..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven