Aantal leerlingen daalt

25-10-2010 11:20 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het aantal basisschoolleerlingen in Nederland daalt de komende vijf jaar gemiddeld met 7 procent. In de drie noordelijke provincies en Gelderland en Limburg bedraagt de daling zelfs 12 procent.

Dat blijkt uit prognoses die vakorganisatie SBO maandag bekendmaakte. Op dit moment telt het Nederlandse basisonderwijs 1,55 miljoen leerlingen. De terugloop van het aantal leerlingen komt vooral door de vergrijzing van Nederland. Verscheidene provincies hebben bovendien last van leegloop, doordat veel jonge gezinnen naar de Randstad trekken omdat daar meer werkgelegenheid is.

De voorspelling van het SBO is dat het middelbaar onderwijs vanaf 2015 ook flink last gaat krijgen van de terugloop van het aantal leerlingen. Minder leerlingen betekent ook minder rijksbijdrage, wat scholen gaat dwingen tot ingrepen die ten koste gaan van de kwaliteit van het lesgeven.

„Samen met alle lopende en komende bezuinigingen op onderwijs, wordt dat een hard gelag voor scholen”, stelt SBO-directeur Freddy Weima. „Dit gaat de kwaliteit en de omvang van het onderwijsaanbod aan alle kanten negatief beïnvloeden.”

De vakorganisatie raadt scholen met klem aan nu al op de naderende trend in te spelen. Dat kan door te fuseren, door leslokalen te gaan verhuren of door een deel van het vakkenaanbod te laten vervallen.

------------------------------------------------------------------

Op de openbare basisschool waar ik woon is de daling ook duidelijk te zien.

De groepen worden groter zodat er wat groepen minder nodig zijn.

ipv 3 kleuterklassen nu 2 kleuterklassen en ook een leerkracht minder.

Ik zelf zie liever de ouderbijdrage omhoog gaan zodat vakleerkrachten kunnen blijven en de juf/meester voor de klas ook niet tegelijk de sport en muzieklessen gaat geven.Voor engels ook liever een vakleerkracht en met die steeds groter wordende klassen is een onderwijsassistent ook wel hard nodig soms.

Vinden jullie het verhogen van de ouderbijdrage een goed middel om kwaliteit en aandachtszorg te waarborgen?

Of vinden jullie dit alleen de zorg van de gemeente/overheid?
Dan krijg je weer klasseonderwijs. Lijkt me niet wenselijk.
Als ik zie dat een groep uit 36 leerlingen bestaat met 1 juf vind ik dat ook niet wenselijk.
quote:en met die steeds groter wordende klassen

als er minder leerlingen komen zou het grote voordeel toch juist moeten zijn dat de klassen 'n stuk kleiner worden?

zou streven naar maximaal 15 leerlingen per klas
quote:misspoez schreef op 25 oktober 2010 @ 11:23:

Dan krijg je weer klasseonderwijs. Lijkt me niet wenselijk.Wat bedoel je met klasseonderwijs?
quote:Waxine schreef op 25 oktober 2010 @ 11:26:

[...]

Wat bedoel je met klasseonderwijs?dat scholen met een hoge ouderbijdrage kwalitatief betere lessen en leerkrachten hebben. Maar die scholen zijn dan wel voor de rijken, wnat die kunnen het betalen.
quote:elninjoo schreef op 25 oktober 2010 @ 11:26:

[...]

als er minder leerlingen komen zou het grote voordeel toch juist moeten zijn dat de klassen 'n stuk kleiner worden?

zou streven naar maximaal 15 leerlingen per klas3 klassen met 15 leerlingen betekent ook 3 leerkrachten, maar wel minder overheidsbijdrage (gaat per leerling). Dan zou een school eerder kiezen voor 2 groepen van 23 (al dan niet als combinatieklas).
quote:Starshine schreef op 25 oktober 2010 @ 11:30:

[...]

dat scholen met een hoge ouderbijdrage kwalitatief betere lessen en leerkrachten hebben. Maar die scholen zijn dan wel voor de rijken, wnat die kunnen het betalen.Aha, duidelijk. Dat lijkt me ook niet wenselijk idd!
quote:Starshine schreef op 25 oktober 2010 @ 11:32:

[...]

3 klassen met 15 leerlingen betekent ook 3 leerkrachten, maar wel minder overheidsbijdrage (gaat per leerling). Dan zou een school eerder kiezen voor 2 groepen van 23 (al dan niet als combinatieklas).een hogere ouderbijdrage laten betalen dan als die hun kind kwaliteitsonderwijs in kleiner groepsverband gunnen

[...]

zou streven naar maximaal 15 leerlingen per klasIdeaal ja maar in praktijk niet haalbaar in het reguliere onderwijs
quote:elninjoo schreef op 25 oktober 2010 @ 11:35:

[...]

een hogere ouderbijdrage laten betalen dan als die hun kind kwaliteitsonderwijs in kleiner groepsverband gunnenzie klasse-onderwijs
quote:elninjoo schreef op 25 oktober 2010 @ 11:35:

[...]

een hogere ouderbijdrage laten betalen dan als die hun kind kwaliteitsonderwijs in kleiner groepsverband gunnenHet is niet altijd een kwestie van gúnnen, vaak is het ook een kwestie van kúnnen
Wat zie je dan als oplossing Starshine?

Een groep van nu 36 leerlingen met 1 juf kan over 2 jaar 42 leerlingen worden met 1 juf.

Ik woon dus in Gelderland waar het leerlingenaantal flink daalt.

Maar zulke grote groepen lijkt me echt niet wenselijk.
Maar ik vraag me af of het haalbaar is om meer bijdrage te vragen van ouders zodat de kwaliteit gewaarborgd blijft. Over hoeveel extra hebben we het dan per kind? Mijn idee is dat de bijdrage met heel veel stappen omhoog gaan.

Voor mij zou het een minder groot probleem zijn, wij hebben één kind en dan is het nog te behappen, maar wat als je meerdere kinderen hebt? Daar is de 50 euro die onze school vraagt soms al een hele bulk.
quote:ElleMichelle schreef op 25 oktober 2010 @ 11:40:

Een groep van nu 36 leerlingen met 1 juf kan over 2 jaar 42 leerlingen worden met 1 juf.

Maar zulke grote groepen lijkt me echt niet wenselijk.Zulke grote groepen lijkt mij inderdaad ook geen goed idee. Maar wat zie jij dan als oplossing om het klasse-onderwijs tegen te gaan, want dat lijkt mij even goed niet wenselijk.
quote:ElleMichelle schreef op 25 oktober 2010 @ 11:40:

Maar zulke grote groepen lijkt me echt niet wenselijk.

Ik heb geen oplossing, ik vind het ook erg onwenselijk. Om die hele grote groepen te omzeilen zullen scholen waarschijnlijk gaan fuseren zodat overheadkosten zoveel mogelijk bespaard worden, maar dan krijg je weer van die massa-scholen, waar je kilometers voor moet rijden.

Ouderbijdrage verhogen zou een deel kunnen opvangen, maar je hebt dan inderdaad een probleem met de lagere inkomens. Maar goed, dat gezegd hebbende, ik betaal nu per jaar 25 euro voor de school. Dat vind ik eerlijk gezegd erg weinig. Als ik 25 euro per maand moest gaan betalen, zou ik daar echt vrede mee hebben.

[...]

zou streven naar maximaal 15 leerlingen per klasIs veel te duur.
De middelbare scholen fuseren hier al met elkaar.

De school van mijn jongste dus ook en heeft nu overcapaciteit.Teveel leerlingen in het gebouw.Dus maar snel een dependance voor tijdelijk erbij maar er zal wel op termijn bijgebouwd moeten worden.

Dus wat levert die fusering nu eigenlijk op?

Alleen maar grotere klassen in 1 school ipv kleinere klassen in 2 scholen.Flink bezuinigt op overheadkosten en personeel maar goed voor de leerlingen? Nee
Of ouders moeten op andere vlakken dan financieel meer bij gaan dragen. Een paar keer per jaar met een groepje grote schoonmaak houden ipv dat allemaal door een schoonmaakbedrijf te laten doen. Meer leesouders, klusouders, wat vaker een fancyfair om geld op te halen etc.
ElleMichelle, ik zie net je reactie op 'trakteren' topic. Ik denk dat je dit topic naar aanleiding daarvan hebt geopend, dus ik geef hier antwoord, goed?

quote:ElleMichelle schreef op 25 oktober 2010 @ 09:48:

Jippertje,op de bassischool waar die van mij op zaten was de verplichte bijdrage 50 euro voor het kamp ed.

De vrijwillige ouderbijdrage naar inkomen was niet voor de leuke dingen maar voor zoals gezegt voor oa vakleerkrachten engels,muziek,sport ed en nog meer schooldingen waarvoor de gemeentebijdrage dus niet gold.

De scholen krijgen geld afhankelijk van de hoeveelheid kinderen.Krijgt een school minder kinderen dan krijgen ze minder geld en moet er dus bezuinigt worden.En ja op de openbare school was dat dus een leerkracht eruit en een kleuterklas minder en grotere klassen.

Bij ons op school is de bijdrage ook 50 euro, maar alleen voor de extra dingen. Voor brede school activiteiten betaal je extra en soms nog een voor een bijdrage OV voor een museum bezoek o.i.d.

quote:ElleMichelle schreef op 25 oktober 2010 @ 09:53:

Op de basisschool van jullie kind,wie geeft de gymlessen,de eigen leerkracht of een vakleerkracht?

Geeft die basisschool engels?Zo ja door de eigen leerkracht of door een vakleerkracht?

Geeft die basisschool muziekles? Zo ja door de eigen leerkracht of een vakleerkracht?De gymlessen worden inderdaad gegeven door vakleerkrachten, twee zelfs. De andere vakken niet, maar heel eerlijk vind ik dat op een basisschool ook geen vereiste.
Een hogere ouderbijdrage lijkt inderdaad wel onvermijdelijk.

Wel lastig voor mensen met lagere inkomen en meerdere kinderen inderdaad..

Grotere klassen zij voor niemand goed, niet voor de leerlingen, niet voor de docenten.

Maar een duidelijke oplossing heb ik zelf ook niet..
Hoeveel leerlingen zitten er bij jullie in een groep/klas?

Hier op de middelbare nu 29

Maar vergeleken met de andere middelbare scholen is dat nog geen grote klas dankzij de hogere ouderbijdrage die we betalen,op andere scholen zit dat allemaal bijna tegen de 40 aan.
quote:noodles schreef op 25 oktober 2010 @ 11:52:

Een hogere ouderbijdrage lijkt inderdaad wel onvermijdelijk.

Wel lastig voor mensen met lagere inkomen en meerdere kinderen inderdaad..

Grotere klassen zij voor niemand goed, niet voor de leerlingen, niet voor de docenten.

Maar een duidelijke oplossing heb ik zelf ook niet..

Als de bijdrage wát hoger moeten, zie ik het probleem ook niet zo. Ik ga er dan vanuit dat dezelfde regels voor ouders blijven die het niet zo breed hebben, bijvoorbeeld in termijnen betalen.

Maar om leerkrachten te kort te ondervangen én ook de andere dingen blijven doen die van de bijdrage gedaan worden, lijkt het mij een flinke stijging.
even voor de goede orde: de ouderbijdrage bij ons is dus 25 euro, maar voor het schoolreisje e.d. komt er nog 20 euro bij. (dat was ik even vergeten) Totaal dus 45 dat in twee keer geïnd wordt. Maal 2 kinderen is dus 90 euro per jaar. Ik vind het echt nog steeds geen wereldbedrag en nee, ik val zeer zeker niet in de bovenmodale inkomensgroep.

Als de schoo, nu zou zeggen: de ouderbijdrage wordt 120 (voor 2 kinderen) en je kan het per maand (10 euro) betalen, dan zal ik dat met liefde doen.
quote:ElleMichelle schreef op 25 oktober 2010 @ 11:53:

Hoeveel leerlingen zitten er bij jullie in een groep/klas?

Hier op de middelbare nu 29

Maar vergeleken met de andere middelbare scholen is dat nog geen grote klas dankzij de hogere ouderbijdrage die we betalen,op andere scholen zit dat allemaal bijna tegen de 40 aan.

nou zitten mijn kinderen nog op de basisschool.

Bij de jongste zitten er 25 in de klas en bij de oudste 12 (maar ja, speciaal onderwijs hè, hij heeft ook twee juffen, lekker luxe)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven