Haken is best leuk!

14-07-2010 14:25 1895 berichten
Alle reacties Link kopieren

Hallo!

Toen ik ziek was een tijdje geleden verveelde ik me zo dat ik mezelf met behulp van Youtube heb leren haken. En het is gewoon leuk!! ( En ook weer helemaal hip!)

Zijn er hier ook meer mensen die haken?

Op Youtube kun je zoeken op crochet om bepaalde steken te leren.

Ik koop mn wol/katoen/naalden meestal op de markt.

Mn volgende projecten gaan een laptopsleeve en een kraamcadeau voor een oud-collega worden.

Wie haakt er hier nog meer?

Even een handig tabelletje toegevoegd!

Youtube-filmjes!

Single crochet

Double Crochet

Triple Crochet

Half Double Crochet

Cirkel

Magic circle

Andere videos

DROPS instructievideos

Patronen:

Granny squares

Craftbits

Coats and Clark
Dubbel
Chapelle,

het tasje is echt leuk!! :-D

hier weinig gehaakt, druk bezig met andere dingen geweest. Ook moet ik nog 2 uiltjes haken, maar ben n beetje uiltjes moe......
Wat een schattig tasje Chapelle, echt heel leuk voor kleine meisjes.

Ik ben aan mijn stripe begonnen. Lekker simpel , gaat erg snel op nld 4. Een verademing na die catania katoen.

Goeie tas!! En wat wordt ik hebberig van die rij kleurtjes chatterly... En idd lekker snel! Haak jij de kleuren op gevoel of bedenk je eerst een systeem?? Mijn huisige is puur op gevoel gehaakt.
Mooie tas!

En die kleurtjes maken mij ook hebberig . Welk soort draad is het?
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Ik probeerde wel een systeem, maar dat kwam niet zo goed uit. Ik heb het online gekocht en sommige kleuren waren toch anders dan ik verwachtte. Zo vind ik de 2 lichtblauwe en de 2 donkergroene te veel op elkaar lijken, zodat ik niet van licht naar donker kon gaan. En dat was wel de bedoeling. Roze, cyclaam, rood etc Nu rommel ik gewoon wat aan en tis een vrolijke boel toch? Heb het bij de Hobbydoos gekocht. Goeie en snelle service. Deze en nog goedkoop ook!
Mooi hoor chatterly! Waar haak je dat nu mee dan? En hoe lang heb je hier over gedaan?

Ik ben nu bezig met mijn eerste amigurumi. Erg leuk om te doen!
Hey dames!

Sinds ik dit topic heb ontdekt ben ik ook begonnen met haken en het werkt zeer verslavend. Tot nu toe heb ik steeds met youtube filmpjes gewerkt. Heb een aantal granny squares gemaakt.

@chatterly echt heel gave deken! Ik wil er ook zo een maken! heb het patroon gevonden via ravelry, alleen begrijp ik er nog niet veel van. Ik snap de afkortingen enzo niet. Zou jij of iemand anders die het patroon kent het in duidelijke taal kunnen uitleggen?

thanx alvast
Volgens mij stond het patroon al uitgeschreven door chatterly in een van haar vorige posts.

Het is eigenlijk voornamelijk stokjes en losse volgens mij.
Chatterly, mooie deken! Ik ben ook bezig met een granny stripe, gaat inderdaad makkelijk, maar kan even niet de inspiratie vinden om er mee verder te gaan. Wilde ook nog een laptop hoes maken, maar dat schiet ook al niet op! Maar als ik de jouwe zie begint het wel weer te kriebelen!

Chapelle, wat en ontzettend schattig poezentasje! Dat had ik als klein meisje echt prachtig gevonden!
Xam, als je het makkelijker vindt om het van een tekening af te lezen, dan heeft in het begin van het topic een tekenpatroon gestaan. Zal even voor je zoeken...

Het is echt ontzettend simpel trouwens. Chatterly heeft twee rijen van elke kleur gedaan, ik heb het met één rij van een kleur, wordt het iets anders!
Ah, ik heb hem!!!

Op blz 23 van dit topic heeft Jody er een teltekening van gemaakt!

Ik weet niet of deze afbeelding het doet, maar ik probeer het toch:

Thanx, daar kan ik zeker mee verder!

Leuk dat het niet zo moeilijk is en snel gaat. Ben benieuwd.

Laat jullie weten of het lukt.
quote:Chatterly schreef op 25 oktober 2010 @ 21:15:

Ik probeerde wel een systeem, maar dat kwam niet zo goed uit. Ik heb het online gekocht en sommige kleuren waren toch anders dan ik verwachtte. Zo vind ik de 2 lichtblauwe en de 2 donkergroene te veel op elkaar lijken, zodat ik niet van licht naar donker kon gaan. En dat was wel de bedoeling. Roze, cyclaam, rood etc Nu rommel ik gewoon wat aan en tis toch een vrolijke boel toch? Heb het bij de Hobbydoos gekocht. Goeie en snelle service. Deze en nog goedkoop ook!

Ah, dat garen.

Ik heb even een garenverbod Ik heb 3 bakken/manden met garen (en dan nog 1 met 3 bollen zpagetti en wat restjes) en ik moet van mezelf naar 1 curver katoen (dat heb ik al ) en 1 curver acryl.

Heb ook een oogjeskoopverbod trouwens.

Maar ik word hebberig van die kleuren hier
quote:Droomz schreef op 25 oktober 2010 @ 23:53:

[...]

Ah, dat garen.

Ik heb even een garenverbod Ik heb 3 bakken/manden met garen (en dan nog 1 met 3 bollen zpagetti en wat restjes) en ik moet van mezelf naar 1 curver katoen (dat heb ik al ) en 1 curver acryl.

Heb ook een oogjeskoopverbod trouwens.

Maar ik word hebberig van die kleuren hier

Tis wat die hobby's. Ik ken mezelf en daarom koop ik geen garen voor dat ik iets afgemaakt heb. Heb die tic met boeken al. Kopen en niet lezen.

Kan ik nou echt niemand blij maken met 4 roze, 4 wit en 4 kobalt acryl? Ik heb het gekocht omdat het zo goedkoop was, maar heb geen inspiratie om er iets mee te doen.
quote:Xam schreef op 25 oktober 2010 @ 23:47:

Thanx, daar kan ik zeker mee verder!

Leuk dat het niet zo moeilijk is en snel gaat. Ben benieuwd.

Laat jullie weten of het lukt.

Ik volg dit patroon. Natuurlijk hetzelfde als dat tekeningetje, maar die ik doe heeft kantsteken. Dat is denk ik makkelijker voor een deken als er nog een rand om gehaakt wordt.

Zet een meervoud van 3 op.

1e toer: 1 vaste in de 3e losse vanaf de naald. Haak vasten tot het einde van de lossenketting. Keer.

2e toer: 3 lossen, 1 stokje in de eerste steek. * sla 2 steken over, haak dan 3 stokjes (ik noem het een stokjescluster) in de volgende steek*. Herhaal van * tot * , sla 2 steken over, 2 stokjes in de laatste steek. Keer.

3e toer: Je gaat werken in de ruimtes tussen de stokjesclusters van de vorige toer.

3 lossen, 3 stokjes in de 1e ruimte tussen de stokjesclusters van vorige toer. Eindig met 1 stokje in de top van de steek die je maakte met 3 lossen in het begin van de vorige toer. Hecht af.

4e toer: Begin met een nieuwe kleur...Knoop de twee garens samen, laat een paar uiteindjes over, die je later kunt wegwerken aan de achterkant.

Om te beginnen, steek de haaknaald in de eerste ruimte van de vorige toer (tussen het laatste stokje en de stokjescluster daarvoor). Trek de nieuwe kleur garen er door naar de voorkant. Haak 3 lossen en haak 1 stokje in dezelfde steek. Maak stokjesclusters in de volgende ruimtes, eindig met 2 stokjes in de laatste ruimte. Keer.

5e toer: 3 lossen, haak stokjesclusters in de volgende ruimtes. Eindig met 1 stokje in de top van de steek die je maakte met 3 lossen in het begin van de vorige toer. Hecht af.

Herhaal toer 4 en 5. Je werkt 2 toeren met 1 kleur.
Droomz, ik word helemaal vrolijk van die gekleurde beestjes. Het kindertasje is trouwens ook heel leuk. Chatterly, ik ben ook begonnen met de stripes. Hij is 45 cm breed en ik heb 13 toeren gehaakt met ongeveer dezelfde kleuren als jij. Ik wilde er een kussen van maken maar dat is weer zoveel werk en ik heb al zoveel kussens. Dus ik weet het nog niet. Wat maak jij ervan. Voor alle dames die willen haken maar er tegen op zien omdat het zo moeilijk lijkt: een paar weken geleden werd een rechthoekig proeflapje van mij peervormig en de volgende bijna rond Als je een goede beschrijving hebt ( met dank aan Chatterly ) dan lijkt het veel erger dan dat het is Als ik hier wol en katoen ga kopen ( heb ik nog niet gedaan, het zijn allemaal resten ) dan ben ik het dubbele kwijt als de link die Chatterly neer heeft gezet.
quote:Chatterly schreef op 26 oktober 2010 @ 00:25:

[...]

Tis wat die hobby's. Ik ken mezelf en daarom koop ik geen garen voor dat ik iets afgemaakt heb. Heb die tic met boeken al. Kopen en niet lezen.

Kan ik nou echt niemand blij maken met 4 roze, 4 wit en 4 kobalt acryl? Ik heb het gekocht omdat het zo goedkoop was, maar heb geen inspiratie om er iets mee te doen.

Ik heb het met boeken ook, al lees ik die uiteindelijk wel :p

Nou ja, vorige week naar de handwerkwinkel geweest en me keurig ingehouden: maar voor 2.50 bollen gekocht. Ja, en 4 voor een vriendin, maar dat geld krijg ik terug, dus telt niet Ik ging ook voor haar.

Ik ben nu druk bezig met Stella de koe van Christel, maar ik heb een oudere versie met foutjes (heb nu een verbeterde versie gehad, maar ja, 3 poten zijn al gehaakt :p), waardoor ik heel erg benieuwd ben of de koe straks blijft staan.
quote:maylea schreef op 26 oktober 2010 @ 08:25:

Droomz, ik word helemaal vrolijk van die gekleurde beestjes. Het kindertasje is trouwens ook heel leuk. Chatterly, ik ben ook begonnen met de stripes. Hij is 45 cm breed en ik heb 13 toeren gehaakt met ongeveer dezelfde kleuren als jij. Ik wilde er een kussen van maken maar dat is weer zoveel werk en ik heb al zoveel kussens. Dus ik weet het nog niet. Wat maak jij ervan. Voor alle dames die willen haken maar er tegen op zien omdat het zo moeilijk lijkt: een paar weken geleden werd een rechthoekig proeflapje van mij peervormig en de volgende bijna rond Als je een goede beschrijving hebt ( met dank aan Chatterly ) dan lijkt het veel erger dan dat het is Als ik hier wol en katoen ga kopen ( heb ik nog niet gedaan, het zijn allemaal resten ) dan ben ik het dubbele kwijt als de link die Chatterly neer heeft gezet.

Leuk dat het lukt maylea. Een kussen is toch niet zo heel veel werk? Zonde van je werk om er alleen een lappie van te maken en er verder niks mee te doen toch?

Ik maak er een deken van. Hij is 1.40 breed en als ik goed gerekend heb wordt hij iets van 1.20. Lekker om onder te kruipen als ik die stapel boeken eindelijk eens uit ga lezen

Haken heeft wel een mutserig imago hè? Ik merk dat tenminste in mijn omgeving. "Zit je te haaaaaaken?" "Niks voor jou" zeggen ze dan. Jammer dan, ik vind het heerlijk om te doen, lekker kneuterig en gezellig

Droomz, ik kan de koe nergens vinden. Wel de rest van haar beestjes gezien. Erg leuk. Zal wel weer schitterend worden
Ik neem mijn haakspullen overal mee naartoe.. Gisteren zelfs in de wachtkamer bij de tandarts zitten haken, vorige week in de wachtkamer in het ziekenhuis en ik merk toch wel dat mensen het leuk vinden, dat 'jongere' mensen toch nog wel haken. Uiteraard heb ik altijd wel een uiltje, hondje of ander knuffeltje bij me, aan de tas hangend ofzo, om te laten zien. Veel niet hakende mensen denken toch nog steeds dat je alleen kleedjes en vitrages kunt haken, is mijn ervaring.
Winterpret: Mijn koude handen onder jouw warme trui
quote:Chatterly schreef op 26 oktober 2010 @ 12:03:

[...]

Leuk dat het lukt maylea. Een kussen is toch niet zo heel veel werk? Zonde van je werk om er alleen een lappie van te maken en er verder niks mee te doen toch?

Ik maak er een deken van. Hij is 1.40 breed en als ik goed gerekend heb wordt hij iets van 1.20. Lekker om onder te kruipen als ik die stapel boeken eindelijk eens uit ga lezen

Haken heeft wel een mutserig imago hè? Ik merk dat tenminste in mijn omgeving. "Zit je te haaaaaaken?" "Niks voor jou" zeggen ze dan. Jammer dan, ik vind het heerlijk om te doen, lekker kneuterig en gezellig

Droomz, ik kan de koe nergens vinden. Wel de rest van haar beestjes gezien. Erg leuk. Zal wel weer schitterend worden Hij staat gewoon op haar site, hoor: http://www.amigurumiswebs ... group_id=9&aid=59&lang=NL

Hij blijft alleen nog niet staan Misschien toch omdat mijn pootjes net even anders zijn.

Oke, en hij moet nog 1 poot
Aww wat een leukerd. Ik had op google afbeeldingen gezocht, vandaar. Misschien blijft hij zij staan als je de uiers iets langer haakt
Ik ben afgelopen weekend in een handwerkwinkeltje in het dorp waar mijn schoonmoeder woont. Ik kon me natuurlijk niet in houden. Ik heb 5 bolletjes katoen, veel oogjes en een boekje van Christel gekocht. Ik wil als mijn deken af is die leuke kip haken.

Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
quote:Chatterly schreef op 26 oktober 2010 @ 13:06:

Aww wat een leukerd. Ik had op google afbeeldingen gezocht, vandaar. Misschien blijft hij zij staan als je de uiers iets langer haakt

Is ook een idee

En dat hij/zij zag ik in mijn post ook, maar geen zin om aan te passen

Ben nu bezig met de vlekken alvast. Zwart is een ramp om te haken s'avonds, dus doe het nu zoveel mogelijk, zolang het nog licht is.

Betty de kip is leuk! Die kip staat bij mijn handwerkzaakje in de etalage
quote:Droomz schreef op 26 oktober 2010 @ 14:18:

[...]

Is ook een idee

En dat hij/zij zag ik in mijn post ook, maar geen zin om aan te passen

Ben nu bezig met de vlekken alvast. Zwart is een ramp om te haken s'avonds, dus doe het nu zoveel mogelijk, zolang het nog licht is.

Betty de kip is leuk! Die kip staat bij mijn handwerkzaakje in de etalage Ik had jouw hij/zij niet eens gezien! Vond mijn eigen zin met een hij en uiers niet helemaal kloppen haha

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven