samenlevingscontract en schulden
dinsdag 26 oktober 2010 om 13:17
Momenteel ben ik met mijn vriend bezig om een samenlevingsovereenkomst vast te stellen. Dit is noodzakelijk omdat we bezig zijn met de aankoop van een huis.
Mijn vriend heeft in het verleden een studieschuld opgebouwd.
Mijn vraag is: Ben ik door het aangaan van een samenlevingsovereenkomst , meteen ook verantwoordelijk voor de schulden van mijn partner die in het verleden zijn ontstaan?
Hopelijk dat iemand hier het antwoord op heeft?
Mijn vriend heeft in het verleden een studieschuld opgebouwd.
Mijn vraag is: Ben ik door het aangaan van een samenlevingsovereenkomst , meteen ook verantwoordelijk voor de schulden van mijn partner die in het verleden zijn ontstaan?
Hopelijk dat iemand hier het antwoord op heeft?
dinsdag 26 oktober 2010 om 13:21
Het samenlevingscontract geeft aan hoe de zaken tussen jou en je vriend geregeld zijn. Het is niet hetzelfde als dat je ineens een gezamelijke boedel hebt. (zoals bijvoorbeeld wanneer in gemeenschap van goederen zou trouwen ). Het is dus niet zo dat zijn spullen ineens van jou worden, en zijn schulden dus ook jouw schulden worden. (Tenzij je dat zo in je contract zet natuurlijk).
Misschien wel handig in het contract te zetten dat hij zelf de aflossingen betaalt van zijn geld, en dat jij daar dus niet aan mee betaalt.
Misschien wel handig in het contract te zetten dat hij zelf de aflossingen betaalt van zijn geld, en dat jij daar dus niet aan mee betaalt.
dinsdag 26 oktober 2010 om 13:57
Een samenlevingscontract regelt alleen de gezamenlijke bezittingen en dus ook de gezamenlijke schulden. Een studieschuld is privé en ben jij daar dus niet verantwoordelijk voor.
Je hoeft hier niets voor op te nemen in het samenlevingscontract. Het is wel zo, dat als jullie ook testamenten laten opmaken en elkaar over en weer tot erfgenaam benoemen, je de schuld wel erft als hij komt te overlijden.
Je hoeft hier niets voor op te nemen in het samenlevingscontract. Het is wel zo, dat als jullie ook testamenten laten opmaken en elkaar over en weer tot erfgenaam benoemen, je de schuld wel erft als hij komt te overlijden.