rijstepap
woensdag 27 oktober 2010 om 11:34
Mijn moeder maakte vroeger heerlijke rijstepap van zilvervliesrijst.
Ik weet nog dat het wel een uur of 2 op een laag pitje stond en dat ze er vaak in moest roeren omdat het anders aan de pan vast ging zitten.
Heerlijk met roomboter, donkere basterdsuiker en kaneel!
Helaas kan ik haar het recept niet meer vragen.
Mijn vraag is: welke zilvervliesrijst moet je daar voor gebruiken? Met de snelkookrijst wordt het niet zo smeuig, en met de 20-minutenrijst ook niet.
Heeft iemand een tip?
Ik weet nog dat het wel een uur of 2 op een laag pitje stond en dat ze er vaak in moest roeren omdat het anders aan de pan vast ging zitten.
Heerlijk met roomboter, donkere basterdsuiker en kaneel!
Helaas kan ik haar het recept niet meer vragen.
Mijn vraag is: welke zilvervliesrijst moet je daar voor gebruiken? Met de snelkookrijst wordt het niet zo smeuig, en met de 20-minutenrijst ook niet.
Heeft iemand een tip?
woensdag 27 oktober 2010 om 11:46
Ze gebruikte waarschijnlijk dessertrijst of paprijst. Aten wij vroeger ook vaak.
Roeren is belangrijk, gebruik volle melk. Dit brand minder snel aan en is lekkerder. Wij hadden er een speciale aluminium pan voor. Waarom weet ik niet, maar de overige pannen hadden dikke bodems en deze niet.
In totaal werd het denk ik een halfuur gekookt en vervolgens weggezet. Lekker inderdaad met boter, kaneel en suiker.
Navragen kan ik het helaas niet meer.
Roeren is belangrijk, gebruik volle melk. Dit brand minder snel aan en is lekkerder. Wij hadden er een speciale aluminium pan voor. Waarom weet ik niet, maar de overige pannen hadden dikke bodems en deze niet.
In totaal werd het denk ik een halfuur gekookt en vervolgens weggezet. Lekker inderdaad met boter, kaneel en suiker.
Navragen kan ik het helaas niet meer.
woensdag 27 oktober 2010 om 12:54
Je gebruikt rijst met gebroken korrel (of surinaamse rijst). Deze rijst neemt de melk beter op.
Je zet de rijst eerst op met een heel klein laagje water en als het water is opgenomen doe je de melk erbij. Blijven roeren en vergeet het aan het eind van de kooktijd niet in bed te zetten (ongeveer half uur).
Je hebt een kopje rijst op een pak melk nodig (= 2 personen).
Bedankt voor het idee. Ik ga het zondag maken.
Je zet de rijst eerst op met een heel klein laagje water en als het water is opgenomen doe je de melk erbij. Blijven roeren en vergeet het aan het eind van de kooktijd niet in bed te zetten (ongeveer half uur).
Je hebt een kopje rijst op een pak melk nodig (= 2 personen).
Bedankt voor het idee. Ik ga het zondag maken.
vrijdag 29 oktober 2010 om 23:38
Ik doe het altijd met een restje rijst (gewoon van het eten, ik kook stiekem vaak wat extra, mijn man haat die geur echt ) dan gooi ik er melk bij, klein vuurtje en langzaam warm laten worden. Ik kook over het algemeen met Basmati dus ik maak ook altijd basmati rijstepap, gaat prima. Daarna boter en suiker (wit of bruin) en soms nog kaneel erbij.... heerlijk! Echt nostalgie!
maar dit is vast niet de traditionele manier, toch ook wel lekker!
maar dit is vast niet de traditionele manier, toch ook wel lekker!