Wat eten we vandaag?

28-09-2010 12:40 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren

Vertel ons hier wat je vandaag gaat eten, en kom inspiratie opdoen!

Het vorige topic is hier na te lezen:

En wat eten we vandaag?
ben dr ook weer eens bij,beetjeboel gewerkt.

vanavond spinazie met kruidenkaas,raviolli,met kipfilet en champignons gegeten.
quote:Ruza schreef op 28 oktober 2010 @ 16:20:

Vraagje n.a.v verbazing in een ander topic gisteravond..is het echt zo raar dat ik als mijn rijst klaar is een klontje roomboter erdoorheen roer? Volgens mij kreeg ik dat vroeger thuis ook? Komt me vaag bekend voor. En heel soms een beetje suiker er overheen.
Suiker lijkt me dan weer helemaal niks
Dat kregen we bij mijn oma wel eens na het eten.... rijst met boter en bruine suiker....Hmmmmmmmmmmmm
Brr, rijst met boter en suiker. Dat is de reden dat ik als kind dacht dat ik geen rijst lustte. Ik kreeg dat nl. een keer als avondeten bij een vriendinnetje thuis. (gelukkig ontdekte ik later dat rijst hartig wel erg lekker is).
Hmmm avondeten was het bij mijn oma niet. Het was meer een toetje. Net als rijstepap zeg maar.
Rijstepap en rijstevlaai lust ik wel, maar dan is het koud. Die warme rijst met gesmolten boter en suiker, daar gril ik echt van.
Hier hebben ze me gelukkig nooit rijst met suiker geprobeerd te voeren
Hihihi smaken verschillen!

Gelukkig maar...;-)

Net gebakken mosselen gegeten. Mosselen uit de vriezer van de Appie en dan zelf gepaneerd. Was een beetje smakeloos, dus iets heb ik niet helemaal handig aangepakt geloof ik.

Hier toevallig iemand die nog tips voor me heeft voor de volgende keer, of zijn er geen liefhebbers van mosselen?
Rijst en boter doe ik ook hoor.

Vroegah thuis kookte ik het gewoon in ruim water, afgieten en klaar.

Maar op schoonmoeders wijze gaat het zo:

Olie en boter in de pan, gewassen rijst erin, goed roeren en de rijst moet een beetje kleuren.

Water erbij tot de rijst onder staat. (Ik houd 1 kopje rijst en 2 kopjes water aan).

Zout toevoegen en dan laten koken.

Als al het water is opgenomen nog wat boter erbij, even laten staan en klaar.

O en rijst die over is gebruik ik voor rijstepudding.

De rijst in melk koken met vanillesuiker en gewone suiker.

Als hij goed is ingedikt in een schaal gieten, aflaten koelen, dan wordt hij namelijk stevig.

Kaneel er overheen.. Ik ben er niet zo heel erg weg van maar manlief wel.

Turken noemen het sutlac.

Ik heb vandaag trouwens overheerlijke Hollandse pot op.

Ik heb zo genoten. Rollade, gekookte aardappels en snijbonen.

Echt jaren geleden dat ik dat op heb.

Was bij mijn ouders en zij eten eigenlijk ook geen Hollandse pot meer. Zeker geen rollade, sinds ik uit huis ben.

Voor vandaag had ik er om gevraagd en het was zo lekker.

Deed me erg aan 'vroeger' denken. Die heerlijke rollade-jus over mijn aardappels, echt goddelijk.

En chipolatapudding toe..
Pfieuw. Ik ben niet de enige die rare rijst eet!
Ach niets is raar Kuzu. Iedereen kookt toch weer anders, je krijgt ook dingen van je ouders mee.

Ik probeer ook altijd weer variaties te doen op dingen die ik van mijn moeder geleerd heb.
Zo, mijn recepten van de (m)eet staan op het andere topic.
@kuzu: ik ken wel rijstepap (rijst met bruine suiker en boter, zoals al genoemd werd eerder) en dat ken ik als dessert. Maar rijst die je hartig eet met boter serveren? Nog nooit van gehoord. En ik moet eerlijk zeggen dat ik t ook niet uit ga proberen, hou helemaal niet van zaken als boter en jus dus het is vast niet aan mij besteed.

Vanavond na t werk met collega's naar de kroeg geweest. Uiteindelijk even langs de snackbar gefietst voor een patatje en runderkroket. Eet dat maar zelden en had er echt even trek in (maar dat had vast te maken met de genuttigde biertjes).
Ik eet morgen sperzieboontjes met spekjes en kruidenboter.

Wat is hier lekker bij? Zat al te denken aan rozemarijn-aardappeltjes, maar dan worden het teveel smaken bij elkaar...

Iemand goeie ideeen?
Winnie, misschien gewoon aardappelen in plakken snijden, beetje olie en zout erdoorheen en dan in de oven? Heb je een neutrale smaak maar is wel erg lekker! En misschien nog een frisse salade erbij?
Bij Broer gegeten vandaag, hij had een aardappel ovenschotel gemaakt van een recept dat hij laatst eens vluchtig had gelezen. Dit was zijn eigen interpretatie en het was heel ok

Ovenschotel met aardappel, appel, tomaat, gehakt en kruiden, kaas erover.
Ja warme rijst met boter en suiker kregen wij ook weleens als dessert en dat vond ik heerlijk!

Gisteren had manlief stamppot boerenkool gemaakt met rookworst.. het was erg basic (zonder zout/peper of iets om het wat smeuïger te maken) maar goed dat kan op het bord ook nog wel dus het smaakte prima!

Vanavond twee vriendinnen te eten waarvan 1 vegetariër is. Het worden falafel-balletjes met zelfgemaakte knof/peterselie-saus, tomatensalade van Kay en gestoofde uien van Kay met bulghur met wat munt, doperwtjes en peynir erdoor. Ik krijg er zelf al trek van!

Die florentines klinken ook echt goddelijk ...oef! Misschien moet ik ook eens gaan bakken!

Winnie die mosselen, ik vind het altijd wel lekker wat in het paneermeel te doen zoals peterselie/knoflook of kaas zodat je daar wat smaak uit haalt en ook kan het goed helpen de mosselen zelf alvast wat zout en peper mee t geven. Maar ik heb nooit diepvriesmosselen gebruikt dus weet niet in hoeverre het daaraan ligt!
Warme rijst met boter en suiker, lekker hoor! Ik hoor ook wel eens van mensen dat ze dat met pasta (macaroni ofzo) doen. Dat lijkt me dan weer minder lekker...

Vanavond ga ik uit eten bij een (naar verluidt) erg goede chinees hier in Chinatown. Ben benieuwd!
@winnie: ben het met ruza eens, ik zou er niet meer van maken dan simpele aardappels.

Vanavond ga ik uit eten voordat ik naar een toneelvoorstelling ga. Ik wil dus snel, maar wel goed eten graag en ga naar een Thai in "ons" Chinatown waar ik vaker ben geweest.
Vandaag is man jarig en jullie mogen raden wat hij graag wil eten... Juist ja, Zeeuwse vispot! Ik maak een soort van combi van de provençaalse vispot die ik laatst heb uitgeprobeerd: ik laat de diepvriesmosselen eruit (zal ik ook niet meer gebruiken; ben toch niet zo kapot van de smaak) en vervang ze door een 20-tal verse. De Hollandse garnalen vervang ik door een paar tijgergarnalen, want die vind je tenminste terug...
Wat jij vanavond eet klinkt wel erg lekker Suuz! Kan me voorstellen dat je daar trek van krijgt.

Gisteren werd het idd de witlof met rozemarijnaardappeltjes. Voor vandaag heb ik nog van alles in huis: een paprika, een courgette, een halve struik bleekselderij, wat champignons, 1 struikje lof. Ik weet nog niet wat ik ga maken. Misschien haal ik nog wat groente erbij en maak ik een grote pan Minestrone. Ik heb ook niet veel meer in de vriezer en dat is toch altijd handig.
Hmmm nou ladies, aardappeltjes uit de oven gaan het hier niet worden. Had net even een broodje in mijn combi-magnetron en toen sloeg de stop eruit. Klere-ding veroorzaakt sluiting...

Net de reparatiedienst van de woningbouw-vereniging al gebeld, maar ja zal wel na het weekend worden dat er iemand langskomt.

Denk dat ik er dan maar iets van aardappelpuree bij maak ofzo. Beetje kruidenkaas erdoor...
Lampje, gefeliciteerd met je hubbie!

Rijst met boter, suiker en kaneel kregen we vroeger wel eens bij m'n oma als dessert. Heb het al jaren niet meer gegeten, weer eens proberen.

Gister verse ravioli gevuld met ham en kaas gegeten met een uit de diepvries geviste tomatensaus. Ik had nog wat ui en paprika over en heb dat erdoor heen gemikt.

Vandaag maak ik een stoofschotel. Lekker met winterpeen, selderijknol, prei, uien, courgette. Flesje bruin bier erdoor en lekker sudderen. Maak er gegratineerde aardappelpuree bij. Heb er nu al trek in!
Wij gaan lekker uit eten!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven