Colombia in de Winter

20-10-2010 22:08 17 berichten
Deze winter reis ik naar Colombia voor familiebezoek. Maar ik wil ook nog een beetje rondreizen en iets van het land zien. Iemand tips?
Reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een paar jaar geleden in Colombia geweest.

We zijn toen van Bogota naar de Santander regio gereisd en vervolgens door naar de carabische kust (oa Santa Marta)

ik was er voor een bruiloft in de Santander regio maar we hebben er dus nog een vakantie aan vast geplakt.

Santa Marta en omgeving zijn we langer geweest en dat is een absolute aanrader. Wel super toeristisch maar het is ook gewoon echt mooi daar. Prachtige stranden, mooie natuur zowel aan de kust als in de bergen en genoeg te zien.

De Santander regio is ook mooi, redelijk veilig en minder toeristisch. Het is minder wow dan Santa Marta maar het heeft ook niet de lelijke hoogbouw die Santa Marta en andere kustplaatsen soms wel hebben. Ik vond het rondreizen daar ook heel leuk. Bergen en andere mooie natuur.

Het klimaat is aan de Caraïbische kust ook 's winters goed. Bogota wordt in de rest van het land de koelkast genoemd en daar is het 's winters dus niet echt warm (hoewel de Colombianen uit warme streken ook wel wat overdrijven, het is ook weer geen Siberië)

Het is echt een mooi land en ik wil graag nog een keer terug om nog meer te ontdekken. Ik wil graag naar Medelin bijvoorbeeld en ik wil ook meer tijd doorbrengen in Bogota en in de bergen.... Wie weet over een paar jaar.
Columbia heeft procentueel gezien het hoogste aantal moorden ter wereld.

Een broer van 'n voormalig klasgenootje van me is er ook vermoord.

Lijkt me niet echt 'n lollige vakantiebestemming eerlijk gezegd. Land zal ongetwijfeld prachtig zijn, maar mij nog iets teveel russisch roulette.
Ik ben zelf 3 keer in Colombia geweest voor familiebezoek. Als je met mensen bent die er wonen en weten waar je wel en niet heen kunt gaan, valt het met gevaarlijk best mee.

Het is inderdaad een prachtig land met lieve mensen en een geweldig mooie en supergroene natuur.

Deze bestemmingen kan ik je aanraden:

Cartagena

St. Andres en La Providencia (eilanden)

Villa de Leyva (ca. 3 uur met de auto vanaf Bogota)

Laguna de Guatavita (het meer uit de legende van El Dorado)

Zoutkathedraal van Zipaquirá

Colombian national coffee park

Termales de Santa Rosa (om heerlijk te ontspannen!)
anoniem_88226 wijzigde dit bericht op 21-10-2010 14:07
Reden: was nog niet helemaal klaar
% gewijzigd
quote:schwipschwap schreef op 21 oktober 2010 @ 14:00:

Ik ben zelf 3 keer in Colombia geweest voor familiebezoek. Als je met mensen bent die er wonen en weten waar je wel en niet heen kunt gaan, valt het met gevaarlijk best mee.Die vermoorde man waar ik 't over had, had 'n Colombiaanse vriendin en was dus bij schoonfamilie die daar geboren en getogen is en toch werd ie vermoord.
Ik ben van de zomer met mijn man en peutertje in Cartagena geweest. Ik heb daar als kind gewoond en ben er voor het eerst in 23 jaar terug geweest.

De veiligheid (in ieder geval in Cartagena) is enorm verbeterd, er loopt veel politie rond en militairen die de boel bewaken. Verder is de stad erg afhankelijk van het toerisme, waardoor de mensen die hier van leven erg alert zijn als het gaat om de veiligheid van de toeristen. In het toeristische gedeelte (de prachtige oude binnenstad en het gedeelte waar alle hotels/appartementencomplexen staan) hebben wij ons geen moment onveilig gevoeld en konden we ook gewoon 's avonds nog over straat. De mensen zijn erg vriendelijk en enorm nieuwsgierig naar wat ons naar Colombia trekt, vaak hebben zij ook een heel vertekend beeld van Nederland (daar kan je toch overal zonder problemen drugs kopen?). Spaans spreken is wel een pré, de meeste Colombianen spreken geen Engels.

Cartagena is leuk voor een paar dagen, bekijk de oude binnenstad, ga lekker uit eten in een van de vele goede restaurants, ga ergens gezellig salsa dansen en maak een tochtje naar Playa Blanca. Fort San Felipe en het goudmuseum bezoeken en een koetsritje maken zijn ook erg leuk. Het strand van Cartagena was niet leuk: gemiddeld 1 verkoper per minuut die je aanspreekt, met zeer agressieve verkooptechnieken. Echt... mijn man heeft regelmatig wel 10x nee moeten zeggen tegen dames die massages aanboden op het strand.

Laat je wel altijd ter plekke goed informeren naar de do's en don'ts, zodat je niet in verkeerde wijken/gebieden terecht komt.

In ieder geval heel veel plezier tijdens je familiebezoek en ik wens je een mooie reis toe.
quote:elninjoo schreef op 21 oktober 2010 @ 14:38:

[...]

Die vermoorde man waar ik 't over had, had 'n Colombiaanse vriendin en was dus bij schoonfamilie die daar geboren en getogen is en toch werd ie vermoord.Het is zeker waar dat het in Colombia niet overal veilig is en dat je niet zoveel bewegingsvrijheid hebt als hier. Weet jij onder welke omstandigheden deze man vermoord is? (overval oid?)
Bedankt voor alle tips! Ik ga eerst familie bezoeken in Cali en daarna wil ik rondreizen. Ik heb in Spanje en in Mexico gewoond en spreek dus goed Spaans. Ik ben niet bang voor mijn veiligheid, en trouwens, mijn neef is in Amsterdam neergeschoten dus dat kan overal in de wereld gebeuren! Als ik het nieuws moet geloven is er hier in Rotterdam, waar ik woon, elke week wel een schietpartij. Ben je dus ook je leven niet zeker. Daarnaast neem ik niets van waarde mee, geen sieraden en geen dure camera etc, moet t natuurlijk ook niet uitlukken.

Wil denk ik vanuit Cali naar Santa Marta en Cartagena reizen en op de terugreis Bogota aandoen. Of misschien aan het eind een paar dagen lekker niksen in San Andres. Uiteraard zijn er gebieden waar je je als toerist beter niet kan begeven maar die heb je in alle armere landen. En kan er pas over meepraten als ik er ben geweest!
Klinkt goed Wiejoes! Ga je alleen rondreizen? Wel handig dat je goed spaans spreekt.
1
Wat echt super mooi is is San Agustin. Daar slapen in een eco resort "Casa del sol naciente". Dan te paard daar de archeologische sites bekijken. Is echt paradiijs daar.

Ik ben daar geweest toen ik in Cali was. Met de bus super mooie tour door de Andes. En wat veilighied betreft. Heb een maand door Colombia gereisd (Cali, Popoyan, San augustine, Barrancquilla, Santa Marta, Cartagena alleemaal geweldig!) bizare situaties meegmaakt, maar heb me geen moment onveilig gevoeld. Behlave toen we een project in cali gingen bezoeken echt in de getto. Maar goed, daar kom je ook niet zomaar perongeluk is makkelijk te ontwijken. Maar misschien scheelt het dat ik daar geboren ben en dus niet opval.

Ik wil zo graag weer terug naar Colombia!!!!!!!
Hoe lang de tijd heb je?

Wat tips: aan de kust: Parque Tayrona, één van de mooiste plekken op aarde. Ciudad Perdida: zes dagen lopen naar een verloren gewaande inheemse stad, prachtige natuur, door inheems gebied waar mensen helemaal opgaan in de natuur, het is goed geregeld dus er wordt lekker gekookt, wel in hangmatten slapen. Niet aan de kust: bij Cali in de buurt echt zeker San Agustin doen, blijven slapen in Casa del sol naciente (heb je vast wel een site van), eje cafetero is ook prachtig, heel rustig en mooie natuur. Als je iets avontuurlijker wilt gaan is de pacifische kust een aanrader, totaal niet toeristisch, ongelooflijk lekker eten en er zijn plekken waar je walvissen kunt bekijken als een soort mini-Galapagos (eiland Gorgona, Nuqui).

Qua veiligheid is het als Israel: moet je ook niet in de Gazastrook gaan kamperen maar als je je verstand gebruikt kunt je over het algemeen prachtig reizen - risico's hetzelfde als in de rest van Latijns Amerika (uitzonderingen natuurlijk daar gelaten).
Het plan is nu als volgt, eerst 2 wkn cali bij mijn familie, met hen ga ik naar San Agustin, thx voor de tip! Daarna door de koffiestreek naar medellin en vandaar vlieg ik naar de noordkust voor cartagena en santa marta. Laatste dag nog in bogota voor ik weer naar huis vlieg. Heb er ontzettend veel zin in!

Heb overigens middenin de koffiestreek via internet een fincahotel gevonden dat wordt gerund door een nederlander die daar al jaren woont, daar wil ik ook nog heen.
quote:schwipschwap schreef op 22 oktober 2010 @ 03:53:

[...]

Het is zeker waar dat het in Colombia niet overal veilig is en dat je niet zoveel bewegingsvrijheid hebt als hier. Weet jij onder welke omstandigheden deze man vermoord is? (overval oid?)

nee, geen idee, het is volgens mij al zeker 10 jaar geleden dus kan me niet herinneren of daar toen iets specifieks over gezegd is

quote:wiejoes schreef op 22 oktober 2010 @ 20:23:

Daarnaast neem ik niets van waarde mee, geen sieraden en geen dure camera etc, moet t natuurlijk ook niet uitlokken. Het scheelt idd als je niets met fotografie hebt. Ik zou alleen maar reuze gefrustreerd raken als ik ergens reis waar het fotogeniek is maar ik kan niet fotograferen (en nee, 'n kiekje met 'n compactje is geen fotografie)
Haha niets met fotografie! Gelukkig verdien ik er m'n centjes mee dus als ik met vakantie ga heb ik ook pas echt vakantie zonder camera. Verder zegt mijn familielid dat Colombianen nog erger zijn dan Japanners wat fotograferen betreft dus ik laat dat lekker aan de rest over.
Ik heb trowuens veel gefotografeerd. Kan prima. Het was zlefs zo dat Colombianen in Cali tegen ons zeiden dat we bij het carnaval in Barranquilla niet met camera moesten lopen, veeeeeel te gevaarlijk. Dat was dus helemaal niet zo. We hebben daar ook weer veel foto's gemaakt. Lekker gefeest en gedronken twee dagen lang. Niets aan de hand.

Mijn advies, ga op je gevoel af en laat je niet gek maken. Colombia is prachtig en lang niet zo onveilig als gedacht wordt. Zoals ik eerder in mijn post al zei, heb me daar geen moment onveilig gevoeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven