Gezondheid alle pijlers

Mirena spiraal onder narcose

28-10-2010 21:39 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dames,

Binnenkort wordt bij mij de Mirena spiraal geplaatst. Om allerlei redenen (die ik hier niet wil noemen) heeft de gynaecoloog er voor gekozen om dit onder volledige narcose te doen.

Het plaatsen op zich duurt maar een kwartiertje. Weet iemand van jullie hoeveel uur je daarna in het ziekenhuis moet blijven?

De narcose zal niet super zwaar zijn en je bent niet echt ziek.

En weten jullie ook wat ze in de 2 uur voor de ingreep dat je in het ziekenhuis aanwezig moet zijn met je doen?

Zie er best wel tegenop zou graag een antwoord op m'n vragen willen hebben.

Groetjes
Het plaatsen van het spiraal kan ook vrijwel pijnloos aanvoelen hoor en als dat zo is, is het zonde van de moeite/kosten/narcose om het met een roesje te doen. Waarom niet eerst zo proberen. Bij mij voelde het niet meer dan een "raspje"(vergelijkbbar met een nagel langs de binnenkant van je wang)

Baarmoedermond vasthouden met zo'n tang was een flinke kneep in de wang, maar dat was ook al. Even vijf seconden "auw"en klaar. Zo kan het dus ook. Horrorverhalen zijn er al genoeg.
Een roesje en een narcose is hetzelfde. Ik lees hier veel dingen die niet kloppen, dat is jammer want zo licht je mensen verkeerd in.

Dat je 24 uur zou moeten blijven na een narcose klopt bijoorbeeld niet. Het ligt aan de ingreep hoe lang ze je houden, niet aan de narcose. Na een curettage mag je bijvoorbeeld heel snel weer naar huis. Maar ook bij veel kijkoperaties.

Dat je altijd de hele dag kotst na een narcose is ook niet waar. Dat ligt per persoon verschillend. De ene persoon is al misselijk na een narcose van een kwartier, de ander wordt nooit misselijk na een narcose.

Voor een narcose wordt je daarnaast weg gemaakt via een infuus. Heb je geen infuus dan heb je ook gern narcose.

Maar zoiets als een roesje, is gewoon bedacht om het voor patiënten minder erg te laten lijken, terwijl het wel degelijk hetzelfde is als een narcose. Het duurt alleen niet zo lang, je wordt snel weer bijgebracht.
quote:GeorgetteDansLeTabac schreef op 01 november 2010 @ 09:07:

Een roesje en een narcose is hetzelfde. Ik lees hier veel dingen die niet kloppen, dat is jammer want zo licht je mensen verkeerd in.

Fout.

Bij een roesje gaat het om het toedienen van een kortwerkend slaapmiddel en algehele narcose is wel degelijk iets heel anders, das anesthesie (en betreft dus hele andere medicatie).
quote:Enigme schreef op 01 november 2010 @ 09:25:

[...]

Fout.

Bij een roesje gaat het om het toedienen van een kortwerkend slaapmiddel en algehele narcose is wel degelijk iets heel anders, das anesthesie (en betreft dus hele andere medicatie).

Fout.

Het is niet zo dat er per definitie andere middelen worden toegediend. Het middel propofol bv kun je toedienen bij een algehele narcose, maar in lage dosering ook gebruiken om mensen een beetje te laten doezelen (ik denk dat dit bedoeld wordt met het zgn roesje?). In het laatste geval blijven mensen zelf ademen en is intubatie niet nodig.

Overigens zal er in alle gevallen een infuus geprikt worden.
Precies, dat dus.
Niet alle reacties even goed gelezen, maar wil wel even reageren op de mensen die vinden dat je het eerst "zo" moet proberen.

Bij mij is de Mirena een aantal jaren geleden ook onder narcose geplaatst, was een dagopname (en geen roesje, maar echt algehele narcose, heeft wel langer geduurd dan gepland omdat er een kleine complicatie was). De gynaecoloog adviseerde deze narcose i.v.m. vaginistische klachten. De mogelijke pijn van het plaatsen zonder verdoving kan dusdanig traumatisch zijn, dat je dan met de therapie voor de vaginistische klachten weer helemaal opnieuw moet beginnen.

Ik heb niet de hele dag gekotst, dat hoef ik nooit van narcose (ben ook al wel uren langer onder narcose geweest, ook toen geen misselijkheid/overgeven).

Ook een kijkoperatie (andere ingreep dus) gebeurde tijdens een dagopname, en inderdaad, na gegeten en gedronken te hebben en naar het toilet geweest te zijn mocht ik weer naar huis. Geen 24 uur blijven dus.
quote:Chiki schreef op 01 november 2010 @ 09:32:

[...]

Fout.

Het is niet zo dat er per definitie andere middelen worden toegediend. Het middel propofol bv kun je toedienen bij een algehele narcose, maar in lage dosering ook gebruiken om mensen een beetje te laten doezelen (ik denk dat dit bedoeld wordt met het zgn roesje?). In het laatste geval blijven mensen zelf ademen en is intubatie niet nodig.

Overigens zal er in alle gevallen een infuus geprikt worden.

Zucht... Dan blijft de functie van de propofol kortdurend en is het dus ´een roesje´ ipv algehele narcose. Nogmaals... Het is niet hetzelfde, bij een roesje wordt nooit geintubeerd (behalve als er een ademhalingsprobleem optreed) en bij algehele narcose krijg je verschillende middelen toegediend... Een roesje en narcose zijn niet hetzelfde, punt

http://www.kiesbeter.nl/m ... en-voor-algehele-narcose/
quote:Sahara_desert schreef op 29 oktober 2010 @ 04:20:

Bij een echte narcose horen ze je achteraf 24 uur in observatie te houden. Om te kijken of alles wel goed gaat en tot je lichaam alle drugs weer verwijderd heeft. Je kunt je nogal groggy voelen, dat is geheel normaal. Ik heb het dus niet over een kortdurend roesje, maar een volledige narcose, die wordt gegeven met een infuus, door een anesthesist.Ik heb geen idee waar je deze info vandaan hebt maar ik ben 20 jaar geleden gestereliseerd onder algehele narcose en kon dezelfde dag weer naar huis en tegenwoordig is dat heel normaal.
quote:Enigme schreef op 01 november 2010 @ 22:38:

[...]

Zucht... Dan blijft de functie van de propofol kortdurend en is het dus ´een roesje´ ipv algehele narcose. Nogmaals... Het is niet hetzelfde, bij een roesje wordt nooit geintubeerd (behalve als er een ademhalingsprobleem optreed) en bij algehele narcose krijg je verschillende middelen toegediend... Een roesje en narcose zijn niet hetzelfde, punt

http://www.kiesbeter.nl/m ... en-voor-algehele-narcose/

"

Klopt, bij een algeheel worden daarnaast een pijnstiller en evt. spierverslapper toegediend.

Maar je hoeft mij niet te overtuigen hoor , verdien mijn boterham met dit soort dingen.
anoniem_86473 wijzigde dit bericht op 02-11-2010 07:36
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Het ging mij erom dat ik niet fout zat, ik werk zelf ook in het ziekenhuis

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven