Ei voor later

02-11-2010 00:27 536 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand dit gezien? Hoe denk je hierover?

In deze persoonlijke documentaire worstelt Marieke, een 35-jarige Amsterdamse single, met haar aftikkende biologische klok. Ze wil graag kinderen, maar ze heeft de ware nog niet gevonden. Om zichzelf meer tijd te geven wil ze haar eicellen laten invriezen. Maar in Nederland kan dit (nog) niet. Marieke laat het er niet bij zitten en begint een zoektocht in het medische circuit.

Ik vond het zelf een heel interessante en een mooie docu.
Goh ik dacht dat dit allang kon in Nederland.

Niet gezien trouwens
Doubt kills more dreams than failure ever will
1 november 2010

Eicel invriezen: ook om niet-medische reden?

Nederlandse vrouwen moeten hun eicellen kunnen invriezen voor toekomstig gebruik, ook zonder medische gronden. Dit adviseren beroepsverenigingen van gynaecologen en klinisch embryologen, maar niet iedereen is het met hen eens.

Vanavond in Dokument het verhaal van Marieke Schellart, die besloot haar eicellen te laten invriezen zonder daar medische redenen voor te hebben. Na een lange weg kwam ze uit bij Universitair Ziekenhuis Brussel. In Nederland wordt de behandeling nog niet aangeboden.

AMC Amsterdam

In 2009 maakte het AMC Amsterdam bekend plannen te hebben voor het invriezen van eicellen om niet-medische redenen. De politiek reageerde echter kritisch op het plan, met name de christelijke partijen.

Uitzending Dokument

De uitzending 'Een ei voor later' van Dokument komt vanavond op Nederland 2, 23:00. Vanaf morgen kunt u de aflevering ook terugkijken via Medisch op tv.
tja....en tot welke leeftijd wil ze zichzelf de tijd geven om die eicellen te laten bevruchten? 40, 45, 50, 60?

Ik vind het een moeilijk vraagstuk. Vroeger was ze gewoon te laat geweest, maar met de hedendaagse techniek is er meer mogelijk. of dat ook wenselijk is, is de vraag....
50 is haar max
Hé,

deze heb ik gemist vandaag, was weer veel te druk met muziek.

Ik ga het terugkijken via uitzending gemist, lijkt me indrukwekkend.
ik vond het wel een goede documentaire.

voor mij speelt het probleem ook.

door allerlei niet zelf gekozen omstandigheden lukte het mij ook niet een kind te baren en ben nu ook op kritieke leeftijd.

deze docu snijdt wel een actueel onderwerp aan, heden ten dage moet je en studeren en reizen en carriere maken en een man vinden maar die moet perfect zijn en een huis kopen en nog baren ook! geen wonder dat het velen niet lukt.
Fan van Iwannalive en Emaille
en mensen die zeggen, dat het haar eigen schuld is, en pech gehad, die begrijpen niet wat zoiets betekent...

als je erg graag kinderen wilt, dan is het ook heel erg als dat niet doorgaat!

ik herkende er veel in.
alleen waarom kost het 11.000 euro?

dan is het wel alleen voor de rijken.
quote:walvisser schreef op 02 november 2010 @ 00:45:

ik vond het wel een goede documentaire.

voor mij speelt het probleem ook.

door allerlei niet zelf gekozen omstandigheden lukte het mij ook niet een kind te baren en ben nu ook op kritieke leeftijd.

deze docu snijdt wel een actueel onderwerp aan, heden ten dage moet je en studeren en reizen en carriere maken en een man vinden maar die moet perfect zijn en een huis kopen en nog baren ook! geen wonder dat het velen niet lukt.Je hoeft niet perse alles te doen, je kan ook na je opleiding na denken over wat je in de toekomst wilt en daar dan keuses in maken, je kan nu eenmaal niet en en in het leven hebben, soms is het en en, en soms is het of omdat je gewoon niet alles tegelijkertijd of als je het uitstelt naar later is het niet meer te doen.
quote:walvisser schreef op 02 november 2010 @ 00:46:

en mensen die zeggen, dat het haar eigen schuld is, en pech gehad, die begrijpen niet wat zoiets betekent...

als je erg graag kinderen wilt, dan is het ook heel erg als dat niet doorgaat!

ik herkende er veel in.

ik kan me niet voorstellen dat mensen kunnen zeggen dat het je eigen schuld is? Hoe kan het je eigen schuld zijn dat je geen levenspartner hebt gevonden met wie je zo'n mooi wonder kan delen. Mensen die zo denken behoren niet tot mijn vriendengroep.

Ook zijn er mensen die al zo vaak geprobeerd hebben en het maar niet lukt, is het dan ook hun eigen schuld?

Kan er met mijn pet niet bij hoor, ik heb nu nog geen kinderwens(weet ook niet of ik ze wel kan krijgen, dat moet maar blijken) Stel dat mijn vriend ineens besluit om weg te gaan bij me om welke reden dan ook, dan kan ik zomaar in die situatie belanden zoals die dame in de docu.

Overigens ben ik er niet echt helemaal voor om pas kinderen te krijgen op je 50ste, voor het kind lijkt het me enorm vreemd om op zo'n jonge leeftijd je ouders te zien aftakelen.
En toch word het tijd dat mensen er bij stil gaan staan dat je niet eeuwig vruchtbaar bent, ik ben er nog steeds verbaasd over dat zo weinig vrouwen/koppels zich dat realiseren.
Het zou veel vrouwen met een tikkende klok wel rust geven.

Alleen die smak met geld! Naja 11.000 leg je ook neer voor een auto.
Doubt kills more dreams than failure ever will
nou ja ik lees wel eens van dit soort reacties, ook op dit forum.

"pech gehad, neem maar een paard"of zoiets.

ja 50 is wel erg oud he?

45 lijkt mij het maximum.

maar zij vindt vast veel eerder al iemand omdat ze nu veel ontspannener is!

ik vond die ouders ook wel erg lief!
Ja, moest echt wel een traantje pinken bij haar moeder.
quote:ronniemitchel schreef op 02 november 2010 @ 00:56:

En toch word het tijd dat mensen er bij stil gaan staan dat je niet eeuwig vruchtbaar bent, ik ben er nog steeds verbaasd over dat zo weinig vrouwen/koppels zich dat realiseren.nou ja ik ben bijvoorbeeld 10 jaar bezig geweest met een ziekte, heb daarna nog een studie gedaan en dan is het al bijna tijd!!
wat een schat die moeder! maar die vader ook, zo betrokken!
quote:walvisser schreef op 02 november 2010 @ 00:59:

wat een schat die moeder! maar die vader ook, zo betrokken!Echt zo lief...
quote:walvisser schreef op 02 november 2010 @ 00:57:

nou ja ik lees wel eens van dit soort reacties, ook op dit forum.

"pech gehad, neem maar een paard"of zoiets.

ja 50 is wel erg oud he?

45 lijkt mij het maximum.

maar zij vindt vast veel eerder al iemand omdat ze nu veel ontspannener is!

ik vond die ouders ook wel erg lief!Ik vind 45 te oud.
quote:ronniemitchel schreef op 02 november 2010 @ 01:02:

[...]

Ik vind 45 te oud.

nou ken wel vrouwen die zo laat zwanger zijn geworden, gaat best lekker moet ik zeggen. Of het ideaal is dat weet ik niet.

snel off topic, iedere keer als ik je naam zag staan dan dacht ik, ronnie mitchel, die ken ik maar waarvan.

East enders, samantha toch? Heb het al heel lang niet meer gezien.
of joni mitchell.
quote:Medatative_rose schreef op 02 november 2010 @ 01:06:

[...]

nou ken wel vrouwen die zo laat zwanger zijn geworden, gaat best lekker moet ik zeggen. Of het ideaal is dat weet ik niet.

snel off topic, iedere keer als ik je naam zag staan dan dacht ik, ronnie mitchel, die ken ik maar waarvan.

East enders, samantha toch? Heb het al heel lang niet meer gezien.Idd E e en het is eigenlijk Veronica,maar ze word Ronnie genoemd
Ik ben een kind van een moeder die 44 was en een vader van 46 en ik vond het absoluut niet leuk, ik heb daarom ook besloten om jong kids te krijgen.
nou 45 kan oud lijken maar ja zo'n oudje is misschien wel weer ervaren in van alles.

tja als je maar van het kind houdt, en het een fijne jeugd geeft!

dat is het belangrijkste.
waarom vond jij dat niet leuk ronnie?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven