Farewell Facebook

03-11-2010 09:49 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net de docu Farewell Facebook gekeken. De korte docu is gemaakt door een paar studenten van het NFTA. Ik vond hem heel herkenbaar en wat mij betreft is het een aanrader.

Zelf heb ik me ooit aangemeld op Hyves en heb mezelf binnen een maand virtueel laten verdwijnen. Op Facebook heb ik mezelf nooit geregistreerd. Af en toe kijk ik weleens rond op beide netwerksites, ik blijf dus wel een beetje op de hoogte van wat er allemaal zo'n beetje speelt. Maar voor mij hoeft het dus niet. Ik heb geen zin om 'gevonden' te worden door allemaal mensen uit het verleden en heden en mijn handel en wandel bloot te geven.

Welke overwegingen hebben jullie om wel of niet mee te doen aan netwerksites en hoe herkenbaar is voor jullie deze docu?
Ik heb facebook genomen omdat ik op reis mensen uit allerlei landen ontmoet. Het is dan leuker/makkelijker om even op een berichtje te reageren op iemands facebook, dan dat je een hele e-mail gaat sturen.

Maar ik kijk er misschien maar 1x per week op, heb er verder niet veel mee. Het staat ook dichtgetimmerd, alleen vrienden kunnen mijn profiel etc zien. Hoef niet voor de rest van de wereld (en die ex-from-hell) zichtbaar te zijn.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik heb deze week mn Hyves verwijderd. Ik wens niet geassocieerd te worden met de Telegraaf, GeenStijl en dergelijke media. Facebook is wat mij betreft neutraal.

Ik vind het een leuke manier om contacten te onderhouden met mensen die ik normaal niet elke dag tegenkom, een laagdrempelige manier om elkaar dingen te laten zien die in ons bestaan spelen. Daarom snap ik nooit zo goed wat the fuzz is omtrent wat mensen op social media zetten; dat bepaalt iedereen toch zelf? Net als je zelf bepaalt of je zoveel zuipt dat je om 3u op de tafel staat of in een hoek ligt te kotsen, dat je zelf kiest voor een cultuurvakantie of een strandvakantie, dat je zelf nadenkt voor je een briefje op de deur hangt met 'wij zijn op vakantie, pakjes bij de buren" en dat je zelf de foto's van je kinderen bij iedereen onder zijn neus duwt.
Eens met misspoez. Ik vind Facebook een leuke manier om in contact te blijven met kennissen en verre familie (voor de echte vrienden heb ik natuurlijk geen facebookpagina nodig )

Ik vind het leuk om foto's van huwelijken en het eerste kindje te kunnen zien en te lezen waar iemand mee bezig is. Ik update mijn status ook bijna elke dag, maar let wel goed op wat ik schrijf... je gooit je diepste zieleroerselen ook niet zomaar op straat, en bovendien kan àlles wat je op het net doet je nog jaren achtervolgen.

Dus: leuke tool, alleen een beetje gezond verstand aan de dag leggen bij het gebruiken ervan!
Eens met Misspoes en woordenaar..

Vooral om contact te houden met mijn familie in het buitenland is het een goed medium.
Ik meld me bij geen van die sites aan, omdat ik er mijn uiterste best voor doe om op internet anoniem te blijven. Eens per jaar of zo, google ik mijn naam en tot nu toe is alles schoon en dat wens ik ook graag zo te houden. Het valt mij op hoe gemakkelijk veel mensen met hun privé omspringen, zich blijkbaar niet realiserende, dat dat nooit meer verdwijnt.
ik ook familie/vrienden in het buitenland, dus lekker gemakkelijk.

Is leuk om foto's uit te wisselen en oppervlakkige nieuwtjes.

Maar één van die mensen van over de plas heeft wel meer dan 1000 contacten op facebook en dan vraag ik me echt af, wat is daar dan de meerwaarde van. zou ze zich beter voelen omdat ze zoveel 'vrienden' heeft.
Maar hebben jullie die docu nu bekeken?

Ik vind het echt heel goed verbeeld, die soort uitgaans-/soosruimte waarin mensen zich aanbieden vriend te worden of op het podium klimmen om een statement te maken.

En daar tussenin dan die interviews, vragen naar de motieven. Gewoon een hele goeie docu.
Ik heb de docu niet gezien maar ben wel geinteresseerd.

Heb geen facebookpage maar heb mijn Hyves verwijderd omdat ik gek werd van al die geesten uit mijn verleden die opdoken.

Exen en oude vriendinnen die ik al eeuwen niet heb gezien en ook geen behoeft aan heb, vandaar.
Goeide docu inderdaad, mooi aangepakt.
Ik heb de docu niet gekeken, maar ga ik zeker wel doen.Ik maak ook gebruik van hyves, en ook zit ik op facebook voor de buitenlandse vrienden. Soms ben ik actief, andere keren kan er zo weer een tijd vertsrtijken voordat ik er weer mee bezig ben. Ik heb ook alles dichtgeplakt voor onbekende (maar ook sommige bekende) kijkertjes van buinenaf! Je kunt hezelf vinden vinden via wieowie.nl, dat is een soort van grote zoekmachines die alles afstruind online. Erg handig!
quote:Cateautje schreef op 03 november 2010 @ 10:10:

Ik meld me bij geen van die sites aan, omdat ik er mijn uiterste best voor doe om op internet anoniem te blijven. Eens per jaar of zo, google ik mijn naam en tot nu toe is alles schoon en dat wens ik ook graag zo te houden. Het valt mij op hoe gemakkelijk veel mensen met hun privé omspringen, zich blijkbaar niet realiserende, dat dat nooit meer verdwijnt.Op Google verschijn je al heel snel, bij mij ook door m'n werk. Ik word altijd een beetje achterdochtig als mensen níet te vinden zijn met Google... blijf je dan altijd binnen met de deur dicht ofzo?
Ik heb hem ook gezien en denk dat er veel waarheid zit in het verhaal van dat laatste meisje, dat het gewoon leuk is als iemand reageerd op jou berichten, dat er een rood icoontje staat links bovenin. het is ook wel iets triest, maar denk wel van deze tijd.
quote:emaille schreef op 03 november 2010 @ 10:36:

[...]

Op Google verschijn je al heel snel, bij mij ook door m'n werk. Ik word altijd een beetje achterdochtig als mensen níet te vinden zijn met Google... blijf je dan altijd binnen met de deur dicht ofzo?

Ik heb een internetnaam, die van mezelf blijft uit de ether.

Als ik solliciteer komen ze in ieder geval geen rare zaken tegen en daar valt ook wat voor te zeggen.
Sja, op mijn werk kennen ze mijn echte naam al - en die hebben ze ook nodig om mijn salaris over te maken Er komen bij mij dus ook geen 'gekke dingen' naar boven (wat bedoel je daar eigenlijk mee?).
Ik heb gisteren mijn hyves verwijderd. Ik heb geen facebook, linkedin, myspace, twitter etc. Geen behoefte aan.
Ah know`t, tha shunt
quote:emaille schreef op 03 november 2010 @ 10:42:

Sja, op mijn werk kennen ze mijn echte naam al - en die hebben ze ook nodig om mijn salaris over te maken Er komen bij mij dus ook geen 'gekke dingen' naar boven (wat bedoel je daar eigenlijk mee?).Er zijn genoeg mensen die een baan mislopen omdat er eerst op internet gekeken wordt wat er van sollicitanten te vinden is en er zijn er genoeg die zeer onzorgvuldig met zichzelf omspringen.
Ik weet hoe het werkt ja, maar ik vraag me af hoe het kan dat iemand totaal niet te googlen is. Bij wat voor baan kan dat nog?
Heb Facebook vanwege verre vrienden en familie. Het is gewoon iets makkelijker om een snel berichtje te sturen dan een hele e-mail. Hyves zit ik over te denken om te verwijderen, vanwege Telegraaf. Daar wil ik, net als MissPoez niet mee geassocieerd worden. Bovendien doe ik daar bijna niets meer mee. Zo nu en dan een foto, maar daar blijft het wel bij.

Docu niet gezien, maar wel geïnteresseerd..
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
quote:Cateautje schreef op 03 november 2010 @ 10:50:

[...]Er zijn genoeg mensen die een baan mislopen omdat er eerst op internet gekeken wordt wat er van sollicitanten te vinden is en er zijn er genoeg die zeer onzorgvuldig met zichzelf omspringen.Als jij je account dicht hebt gezet voor onbekenden, dan is er helemaal niks van je te googlen. En als je gaat solliciteren, dan weet je ook gewoon dat je dan ff van te voren je pagina wat opschoont en netjes bijhoud. Het is zn onzin om daar nu bang voor te zijn. Wat meer kunnen ze vinden dan alleen datgene wat je er zelf op hebt gezet??
Ik vind Facebook leuk en handig! Ik heb mijn Hyves verwijderd omdat daar tegenwoordig voornamelijk pubers op zitten. Facebook ziet er ook wat meer basic uit. Waar ik FB vooral handig voor vind is voor vrienden in het buitenland. Of mensen die ik daar heb ontmoet en die ik toch wel een beetje wil blijven volgen, zonder dat daar hele e-mails aan gewijd hoeven worden.

Ik snap niet dat mensen denken dat je meteen je privéleven op straat gooit. Ik vind dat zo'n overdreven reactie. Bij FB kun je instellen dat je niet te vinden bent op Google en mensen die ik niet heb toegevoegd kunnen op mijn FB pagina totaal NIETS van mij zien. Simpel toch?
quote:Boarn schreef op 03 november 2010 @ 10:58:

[...]

Als jij je account dicht hebt gezet voor onbekenden, dan is er helemaal niks van je te googlen. En als je gaat solliciteren, dan weet je ook gewoon dat je dan ff van te voren je pagina wat opschoont en netjes bijhoud. Het is zn onzin om daar nu bang voor te zijn. Wat meer kunnen ze vinden dan alleen datgene wat je er zelf op hebt gezet??Het is mijn keuze, ben erg op mijn privé gesteld.
Ja, ik ook, maar toch ben ik door mijn baan te googlen, daar doe je niets aan. Jij wel blijkbaar
quote:Cateautje schreef op 03 november 2010 @ 11:00:

[...]

Het is mijn keuze, ben erg op mijn privé gesteld.Ik ook en daarom ben ik niet te vinden. Het is niet gezegd dat als je op FB staat dat je privacy weg is..
quote:emaille schreef op 03 november 2010 @ 10:53:

Ik weet hoe het werkt ja, maar ik vraag me af hoe het kan dat iemand totaal niet te googlen is.

Bij mij is het andersom. Ik heb combinatie van voor- en achternaam die zodanig veel voorkomt, dat je me niet kan terugvinden.

Enige netwerksite die ik gebruik, is linkedin voor professionele contacten, maar eigenlijk moet ik toegeven dat het voor mij niet echt een meerwaarde is. Enkel in sommige groepen waar ik bij aangesloten ben vind ik iets nuttigs.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven