Werk & Studie alle pijlers

werken wonen in istanbul

03-11-2010 12:40 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend gaat in juli naar Istanbul, om te werken daar.

Nu kan ik mee gaan, maar moet me werk en huis opzeggen hier.

Ik spreek de taal niet, eerste tijd misschien geen werk. Maar hoef niet per see te werken.. maar dan.. dan zit ik daar alleen de hele dag.

Iemand ervaring met zo'n situatie?
Is het tijdelijk of voor vast?
Voor kinderen ongeschikt? Hoe groeien al die kindjes daar dan op?
Womenizer, je lult poep.

Turkije is zo groot dat kan je niet vergelijken, westen en oosten is een compleet andere wereld en cultuur.

Kustgebieden dus ook.
Ik vind het voor mijn kinderen ongeschikt Ruza, al dat verkeer, geen mogelijkheden voor buitenspelen, de drukte etc..

Een reden waarom wij nu ook niet meer in een stad wonen.

Man is Turks en vind Istanbul geweldig is daar op gegroeid maar wil niet dat zijn kinderen daar opgroeien en dat ben ik met hem eens.
quote:Ruza schreef op 03 november 2010 @ 13:34:

Voor kinderen ongeschikt? Hoe groeien al die kindjes daar dan op?Misschien zou ZEZ haar kinderen ook niet in AMS of 010 op willen laten groeien, misschien bedoelt ze dat...
Dat dus Fleur.
Dat dus

Maar als ze wel echt Istanbul had bedoeld: ja, er groeien daar miljoenen kinderen op, maar die gezinnen hebben ws nooit een keus gehad, ZEZ wel...
Wij zijn toch echt van plan de kids mee te nemen naar Istanbul mocht het ons ooit lukken die stap te zetten. Wat zielig

Nee, zonder grappen, ik begrijp jullie punt wel. Alleen voor mij geen reden om het niet te doen.
quote:fleurtje schreef op 03 november 2010 @ 13:30:

[...]

Van Turken gehoord, van Nederlanders gehoord, meegekregen tijdens studie, meegekregen door Turkse media etc.

Nou, volgens mij klopt daar niets van. Het enige is dat ze ze vorige eeuw zijn overgestapt op het Latijnse schrift dus wellicht is de spelling vrij eenvoudig omdat die nog wel recent is. De taal zelf is hartstikke oud. De enige echt 'nieuwe' talen waar ik ooit van heb gehoord zijn zogenaamde creooltalen die veelal onder de slavernij zijn ontstaan als mengvorm van diverse talen.

De Turkse taal kent net als de Nederlandse taal een rijke historie.
Ik zie het aan al mijn neefjes en nichtjes daar, ze worden geleefd door het systeem, 's morgen svoor dag en dauw opstaan, wachten op de schoolbus, pas tegen het avond eten weer thuis komen om vervolgens te eten en 3 uur te besteden aan hun verplichte huiswerk...

Als, als ik ooit naar Turkije zou gaan, met mijn kinderen, op 1 voorwaarde, dat ze naar een int. school of een privat school gaan.

Dan nog ben ik zo tegen het Amerikaanse schoolsysteem daar dat dat een van de grootste redenen zijn dat wij nog hier wonen. Ook man zijn keus natuurlijk.

Al ligt zijn hart daar.
quote:De cultuur in Istanbul is wel dat je geen 40 urige werkweek hebt, meestal werk je 6 dagen en ben je zondags vrij, overuren draaien is vereist en hoort bij the job, je krijgt er niks extra's voor.

Je zal een auto moeten hebben of met het OV gaan, reistijden zijn er lang ivm files en gewoon lange woon/werk afstanden.

Je zal en je vriend dus regelmatig dagen van 7.30 tot 21.00 maken.Nog 'n extra reden om er niet naartoe te willen. Tjemig, je leeft toch niet om te werken, maar je werkt om te leven?
Als de kinderen een jaar of 10 zijn, spelen ze sowieso niet meer buiten. Hoe zit het met de veiligheid? Kunnen de kinderen (jaar of 10 - 15) veilig alleen over straat? Hoe staan turken tegenover (semi-) buitenlanders? Kan een westerse vrouw een baan vinden in Istanbul?

TO, kom je nog terug of ben je je koffers al aan het pakken?
Niet iedereen heeft die luxe EN en die houding.
quote:zusenzoo schreef op 03 november 2010 @ 13:42:

Niet iedereen heeft die luxe EN en die houding.als je er al woont (wegens daar geboren) dan heb je die luxe niet nee, maar je gaat toch niet vrijwillig daar naartoe terwijl je hier relaxt 36 uur per week kunt werken?
quote:lexis schreef op 03 november 2010 @ 13:40:

[...]

Nou, volgens mij klopt daar niets van. Het enige is dat ze ze vorige eeuw zijn overgestapt op het Latijnse schrift dus wellicht is de spelling vrij eenvoudig omdat die nog wel recent is. De taal zelf is hartstikke oud. De enige echt 'nieuwe' talen waar ik ooit van heb gehoord zijn zogenaamde creooltalen die veelal onder de slavernij zijn ontstaan als mengvorm van diverse talen.

ok.

maar niet de dingen door elkaar halen he?
Het zou zijn voor 2.5 jaar.. en elke 2 mnd kan ik terug een weekend naar ned.

bedankt voor de vele reacties.. ga ff verder lezen..
quote:zusenzoo schreef op 03 november 2010 @ 13:36:

Ik vind het voor mijn kinderen ongeschikt Ruza, al dat verkeer, geen mogelijkheden voor buitenspelen, de drukte etc..

Een reden waarom wij nu ook niet meer in een stad wonen.

.De (hogere) middenklasse en elite trekken in istanbul naar de rand van de stad om weg te zijn van de drukte/de stank. Er zijn ook heel veel gated communities. Maw 'al dat verkeer' geldt natuurlijk niet voor de hele stad, ook in Istanbul kun je rustig wonen in het groen, woon je alleen niet meer in de bruisende oude stad waar iedereen verliefd op wordt.
Waarom zou je zo star aan NL vasthouden terwijl je de kans hebt om iets meer van de wereld te zien? Ok, kost je misschien 4 uur extra werken in de week, maar het lijkt mij een geweldige ervaring.
quote:lexis schreef op 03 november 2010 @ 13:40:

[...]

Deels wel, deels niet.

Ataturk heeft op een gegeven moment alles arabische en perzische woorden gebanned En vervangen voor een woord uit een andere taao oid. Na een tijdje werd dat zo erg dat als hij een toespraak hield de gewone bevolking geen flauw idee had waar hij het over had en zijn de arabische en perzische woorden weer gedeeltelijk teruggekomen in de officiele taal.

Maar dat is vooralsnog niet de reden waarom turks een makkelijke taal is. 9 van de 10 woorden lijkt toch nergens op voor een nederlander. Het zit hem meer in de grammatica. En die is voor zover ik weet niet zozeer recentelijk veranderd.
quote:siensien schreef op 03 november 2010 @ 13:42:

Als de kinderen een jaar of 10 zijn, spelen ze sowieso niet meer buiten. Hoe zit het met de veiligheid? Kunnen de kinderen (jaar of 10 - 15) veilig alleen over straat? Hoe staan turken tegenover (semi-) buitenlanders? Kan een westerse vrouw een baan vinden in Istanbul?

TO, kom je nog terug of ben je je koffers al aan het pakken?

Nou met 10 jaar en ouder spelen ze hier nog wel buiten hoor.

Istanbul als westerse vrouw is totaal geen probleem, ook workwise niet, alleen is de werkcultuur totaal anders dan hier.

Helaas is er wel een bende in Istanbul werkzaam die kinderen van rijke, echt rijke ouders ontvoerd, maar dan heb ik het niet over welbedeeld maar echt rijk, die heb je er veel, veel high society in Istanbul dus, dat vind ik wel zorgwekkend, maar is allemaal hearsay van rijke vrienden van ons en die dus erg zorgelijk zijn om hun kinderen.

Maar gewone kinderen kunnen gewoon veilig over straat hoor.
quote:elninjoo schreef op 03 november 2010 @ 13:43:

[...]

als je er al woont (wegens daar geboren) dan heb je die luxe niet nee, maar je gaat toch niet vrijwillig daar naartoe terwijl je hier relaxt 36 uur per week kunt werken?

Niet iedereen is zoals jij Nien.

quote:borderwalk schreef op 03 november 2010 @ 13:45:

[...]

De (hogere) middenklasse en elite trekken in istanbul naar de rand van de stad om weg te zijn van de drukte/de stank. Er zijn ook heel veel gated communities. Maw 'al dat verkeer' geldt natuurlijk niet voor de hele stad, ook in Istanbul kun je rustig wonen in het groen, woon je alleen niet meer in de bruisende oude stad waar iedereen verliefd op wordt.Dat dus, overigens denk ik dat die bruisende oude stad helemaal niet leuk is om in te wonen. leuk voor een weekje ofzo ja, maar niet voor een jaar. Wel leuk om er gewoon makkelijk naartoe te kunnen gaan.
quote:borderwalk schreef op 03 november 2010 @ 13:45:

[...]

De (hogere) middenklasse en elite trekken in istanbul naar de rand van de stad om weg te zijn van de drukte/de stank. Er zijn ook heel veel gated communities. Maw 'al dat verkeer' geldt natuurlijk niet voor de hele stad, ook in Istanbul kun je rustig wonen in het groen, woon je alleen niet meer in de bruisende oude stad waar iedereen verliefd op wordt.Dat klopt zeker, maar dan moet je wel heel erg welgesteld zijn en wij zullen zeker 3 keer modaal verdienen maar kunnen dan nog steeds niet daar wonen helaas, zelfde geld voor de private schools, die kosten gerust 25.000 per jaar, zo welgesteld zijn wij niet.
Maar TO, 2,5 jaar en iedere 2 maanden dus een weekend naar NL, daar zou ik voor tekenen!
Hier geen kinderen... die komen later wel..

Het zou dus voor iets meer dan 2 jaar zijn...

Weet niet.. als het amerika was zou ik gelijk jaa zeggen..

Maar heb niet veel ervaring met Istanbul.. vandaar mijn topic.
O, wist ik niet dat ze met 10 jaar nog buiten spelen. Mijn kinderen gaan/gingen ook tot 17.00 / 18.00 uur 's avonds naar school, huiswerk, eten en naar bed. Geen tijd door de week om te spelen met vriendjes.

ZEZ, denk je dat een westerse vrouw ook makkelijk aan een baan komt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven