Rijles!!

30-03-2009 21:24 2967 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alle lessers verzamelen!

Op deze topic kunnen we ons ei kwijt over alles wat met (rij)lessen en theorie te maken heeft

Ik trap af met mijn ervaringen van vanmiddag.

Arrg wat was dat een hel!

De motor is wel 10 keer afgeslagen,stond zelfs midden op de weg stil.

Ik en de koppeling zijn nog geen goede vrienden

Gelukkig gaat het met theorie wel voortvarend

xx
Iemand tips tegen zenuwen voor het lessen met de auto? Ik ben iedere keer zo zenuwachtig, baal daarvan want het is nergens voor nodig. Maar iedere keer vind ik het minder leuk . Ligt niet aan de instructeur trouwens, meer aan mezelf, heb het idee dat ik het niet goed doe, het rijden gaat ook nog niet zo lekker als ik zou willen.
Hoeveel lessen heb je gehad 5x5?

Het zou goed zijn als je dat "niet zo lekker als ik zou willen" kon loslaten, want het gaat nu eenmaal zoals het gaat. Je kan het niet versnellen en niet forceren. Als je zo druk bezig bent je druk te maken over of het nou goed gaat heb je minder energie en concentratie over voor het autorijden zelf waardoor het misschien inderdaad minder gaat dan zou kunnen!

Ik wilde het tijdens mijn rijlessen ook altijd goed doen en dat ging echt ten koste van mijn rijgedrag. Omdat ik het altijd goed wilde doen en alleen maar goed wilde doen zat ik heel de tijd alleen maar te stressen (ik was ook vantevoren zenuwachtig), durfde ik geen beslissingen te nemen en kon heel krampachtig rijden. Zonde, want ik kon het best.

Je kunt ook valeriaan proberen, bijvoorbeeld van Valdispert. Ik heb dat een tijdje gebruikt en vond het wel prettig.

Succes nog!
5x5... hoeveel lessen heb je gehad? Vind je het 'eng'? Hoe zo denk je dat het niet goed gaat? Zegt je instructeur dat of zit dat in je hoofd?

(begrijp me niet verkeerd... snap het helemaal, hoor.)

Ik heb mijn laatste echte les voor het examen gehad. Het ging goed. Als ik morgen zo rijd is er niets aan de hand.

Hey Indigo!
Heej 5x5,

hier iemand die nog niet eens is begonnen. Waarom niet? Ik vind/vond het eng, dacht het niet te kunnen. Terwijl ik natuurlijk graag die ene mens ter wereld wil zijn die zonder ooit te hebben gereden, de sleutel omdraait en wegrijdt en de volgende dag mag afrijden.

Inmiddels heb ik er 12 theorielessen opzitten (ik les niet in NL) en mijn eerste echte rijles is gepland. Het helpt mij dat ik begrijp dat er een heel systeem achter autorijden zit, het is niet op goed geluk, maar het gaat om aanleren van routinehandelingen. Opbouwen van routine betekent twee dingen: 1) je hebt nu nog geen routine en 2) je moet dingen herhalen om routine op te bouwen. En dat is dus precies de reden dat je langere tijd nodig hebt om te leren autorijden, maar ook dat je het aan het begin helemaal niet HOEFT te kunnen!!! Als je het allemaal al kon, zou je toch niet op les hoeven? Dus doe je elke week een stapje meer, en ongemerkt doe je nu waarschijnlijk dingen automatisch die je in het begin heel bewust moest doen.

Hoewel ik nog niet heb gereden (dus wellicht geen goede ervaringsdeskundige ben) vind ik de gedachte dat ik rijles neem om te LEREN, en niet om te laten zien dat ik het al KAN, heel rustgevend en dat maakt dat ik er bijna zin in heb, mijn eerste les .
Ik heb een les of 14 gehad nu. In het begin vond ik het minder spannend dan nu eigenlijk. Omdat ik sommige dingen lastig blijf vinden en denk dat ik het onderhand wel zou moeten kunnen. En dan zit ik me zenuwachtig maken, bang dat ik fouten maak. Bang dat ik dingen vergeet. Dat soort dingen eigenlijk.
5x5... met 14 ben je toch nog maar net begonnen? Sommige dingen vond ik in het begin heel eng en moeilijk, zoals de rotonde over. Kan ik me nu niets meer bij voorstellen want ik heb het nu zo vaak gedaan. Oefening baart kunst hoor.

Ik moet morgen afrijden en ik vind een aantal dingen nog steeds zeer lastig (op de snelweg invoegen bijv. of een stilstaande bus inhalen) maar dat komt wel goed met ervaring.

De eerste 20 lessen of zo was ik ook heel erg bang dat de auto afsloeg (en dat gebeurde ook best vaak). Ik vond dat zo ontzettend erg, tot op een gegeven moment de knop omging en ik me realiseerde dat het niet zo erg is als dat gebeurt. Gewoon koppeling in, in de 1 en weer gaan. Niets aan de hand.

Indigo en ik hebben het er al heel vaak over gehad... dat bang zijn om fouten te maken, zenuwachtig en perfectionistisch zijn etc. Dat heeft me een echt een hele bak met geld (en lessen) gekost.
En al maak je een fout? Daar leer je juist van en denk je er een volgende keer aan.

En al vergeet je iets? Daar leer je juist van, de volgende keer vergeet je het niet meer.quote:Hoewel ik nog niet heb gereden (dus wellicht geen goede ervaringsdeskundige ben) vind ik de gedachte dat ik rijles neem om te LEREN, en niet om te laten zien dat ik het al KAN, heel rustgevend en dat maakt dat ik er bijna zin in heb, mijn eerste les.

Dit vind ik een hele goeie van JanneJip!

En zoals bittermoon zegt, 14 lessen is nog niks. Blijf rustig en gun jezelf de tijd! Het komt allemaal vanzelf wel en heeft echt gewoon tijd en oefening nodig.quote:Indigo en ik hebben het er al heel vaak over gehad... dat bang zijn om fouten te maken, zenuwachtig en perfectionistisch zijn etc. Dat heeft me een echt een hele bak met geld (en lessen) gekost.Inderdaad, hier hetzelfde.
Bedankt voor jullie oppepper! Ik weet dat ik erin zit om te leren en dat het helemaal niet erg is om fouten te maken. Mijn instructeur zegt dat ook. Geeft ook aan waar ik op moet letten waar ik nog wat meer routine mee moet krijgen. Ik moet iig zorgen denk ik dat ik van te voren niet te veel met de les bezig ben. Met iets anders wat me afleid. Tot nu toe was ik te gespannen van te voren en achteraf (behalve de eerste paar lessen, toen was ik best trots eigenlijk dat ik toch ben begonnen) blij dat ik het weer achter de rug had. Als ik er ontspannen aan kan beginnen scheelt het al de helft.
Klopt idd 5x5. Probeer het toch los te laten, ook al is dat moeilijk (want dat gevoel gaat meestal vanzelf). Je hebt er veel meer baat bij als je (wat meer) ontspannen bent!

Mooi onderschrift trouwens
Bittermoon, heeeeel veel succes vandaag! Je kan het, ik ga voor je duimen. Rustig blijven en vertrouwen hebben in jezelf, je bent eraan toe!
Hey Indigo! Lief dat je nog even komt kijken.

Ik ben vrij rustig. Het ergste dat er kan gebeuren is dat ik nog een keer moet. Verder niets aan de hand. Ik ga mijn best doen en jullie horen het wel.
Als het goed is ben je nu net klaar met rijden. Ik ben zo benieuwd en hoop enorm op goed nieuws!
GEZAKT :(

Maar bedankt voor het meeleven, Indigo... je mag nog een keer

En dat wist ik ook wel. Ik reed vanochtend tijdens mijn les weer super maar tijdens het examen echt bagger. Ik moet verder vooruit kijken, rij te onzeker, bla bla bla. En oh, foutje met voorrang verlenen in een situatie die ik nog nooit gehad had (maar weet het dus voor de volgende keer).

Mag over een paar weken weer dus. Ik rij echt prima, daar ligt het niet aan. Ik moet het gewoon even laten zien. Dus ik ben er nog steeds!

Waar zijn Fleur en Flashy gebleven?
He Bittermoon, shittepit!

Dat is balen! Wel hartstikke, hartstikke goed dat je weet dat je het kan. Nog een paar keer met de leraar ernaast, dan kan je dat volgende keer aan de examinator laten zien!

Heb je enig idee waar het aan lag? Zenuwen? Zenuwen voor die vreemde testmeneer achterin? Voor het moment dat je het echt alleen moet gaan doen?

Maar BM, hou het gevoel vast dat je WEET dat je het wel KUNT!
Kan je trouwens omschrijven wat de precieze situatie was die je nooit gehad had?

Kunnen we misschien nog wat van leren .
Nu ik er over nadenk.. die voorrangsfout... oh, die is wel heel erg. Ik moest links afslaan. Stoplichten stonden op rood. Zodra ze groen werden trok ik op, en de tegenligger (een vrachtwagen) ook en ik gaf een scheut gas en ging er voor langs. Dat stoplicht dat op groen ging was gewoon voor de kruising en doorgaand verkeer. Ik had die vrachtwagen voor moeten laten gaan want hij ging rechtdoor. (Aanvankelijk dacht ik dat hij moest stoppen maar door rood ging.)

Had ook nog een opmerking over mijn 'stop gedrag'. Ik kom aan bij een verkeerslicht met een gang van 50. Hij staat al een tijdje op groen dus ik weet dat ie op oranje kan springen (of niet), ik kijk in de achteruitspiegel en er zit niemand achter me. Hij springt op oranje. Ik heb genoeg tijd om te stoppen maar het stoppen was een beetje bruusk. Maar ik stopte wel en er zat niemand achter me. Dan vind ik die opmerking enigszins gezeik. Sorry hoor.
Ja, meneer de examinator legde het wellicht uit als "pas op, gevaarlijke situatie, hou er rekening mee dat er iemand achter je kan zitten", terwijl het in jouw geval misschien eerder was "kijk, plek zat, ik rem netjes, oeps, beetje hard tegen de rem geduwd" en gevalletje 2 is natuurlijk een kleeeeeiiiin beetje minder gevaarlijk .

Dat eerste, ja da's fout (zei zij vanuit haar volledige-afwezigheid-van-rijervaring-stoel ).
JanneJip... dat bruuske remmen leverde geen gevaar op. Als er iemand achter me had gezeten had ik gas gegeven.

Die voorrangssituatie had ik nog nooit meegemaakt. Na ja, van je fouten leer je. Deze overkomt me niet nog een keer in ieder geval.
Jammer bittermoon, meteen een nieuwe keer aanvragen?

Hoeveel lessen heb je gehad in totaal?
Nee!!! Dat had ik echt niet verwacht! Balen zeg Bittermoon.

Was je instructrice mee met het examen? Wat zei zij erover? Die voorrangssituatie komt niet zo veel voor, kan me voorstellen dat je het niet zo snel herkent. Ik heb het ook bijna nooit.

Dat van het stoplicht is lastig, ik had in mijn eerste lessen altijd de neiging om gas los te laten als hij op groen stond, want ik dacht "straks gaat hij op oranje" maar dat was niet de bedoeling. Heb ook wel eens wat bruusk op de rem gemoeten voor een oranje stoplicht, dan keek ik mijn instructeur schaapachtig aan, maar hij zei dat het prima was. Misschien dacht de examinator dat je niet goed had gekeken of wilde hij je er alleen op wijzen dat je daar alert op moet zijn.

Jammer, jammer, weet je of je snel weer kan? Dan ga ik weer hard duimen hoor!
Zazana, ik heb al iets van 60 tot 65 lessen gehad (Ik tel niet meer want word daar depressief van). Ja, er wordt meteen weer opnieuw aangevraagd.

Indigo, om heel eerlijk te zijn had ik ondanks alle moeilijkheden van de afgelopen maanden toch verwacht dat ik wel zou slagen. De laatste paar lessen ging echt wel goed en vanochtend ging het ook super. Was ook niet zenuwachtig. En ik weet dat ik prima kan rijden. Dit is dus wel een vette teleurstelling maar ik begrijp wel waarom ik niet geslaagd ben (schrale troost).

Mijn instructeur was niet mee. Gelukkig niet zeg. Ik had echt niet gewild dat zij mij weer zo onzeker zag rijden. Ik reed echt stukken beter op mijn TTT dan op mijn examen.

Ik hoop de volgende keer ook wat meer geluk te hebben. We gingen ook onbekende weggetjes door wat me zenuwachtig maakte en meteen in het begin miste ik al een afslag. Het ging gewoon niet lekker.
Hè jammer. Ik had ook verwacht dat je zou slagen Bittermoon.

quote:bittermoon schreef op 05 november 2010 @ 11:00:

JanneJip... dat bruuske remmen leverde geen gevaar op. Als er iemand achter me had gezeten had ik gas gegeven.

Dat bedoel ik. Dat het jouw BEWUSTE beslissing was, maar HIJ niet doorhad dat je er goed over na had gedacht...

Zet hem op, Bittermoon!

Geen lessen tellen inderdaad. Vind het VET goed, dat je er schijnbaar in het begin meer moeite mee had dan anderen, niet hebt laten weerhouden maar door hebt gezet! Nu heb je dat stomme examen een keer geoefend, weet je ook weer hoe dat gaat. En de volgende keer krijg je die roze!
Haha JanneJip.... heb je helemaal gelijk in. En bedankt voor de aanmoediging! Ik ga em halen, hoor. Het geld interesseert me al niet meer (alhoewel dit niet al te lang moet doorgaan), maar de tijd die het kost.... pffffft. En ik heb mijn rijbewijs nodig voor mijn werk. (Half September was de bedoeling... hmmm.)

Ik had de TTT al gedaan, dus ik wist hoe een examen ging. Kan er nog steeds niet overuit hoe goed die TTT ging vergeleken met vandaag. En toen moest ik ook nog bijzondere verrichtingen doen. Ik reed toen echt veel beter dan vanochtend en dat was 2 maanden geleden.

Nou, aangezien ik volgende keer dus wel BVs moet doen, mag ik weer es lekker oefenen met parkeren en keren. Heb ik ook al heel lang niet gedaan nl.

Het komt wel goed. Ben alleen zo teleurgesteld want ik had er echt vertrouwen in dat ik het kon halen want ondanks dat ik nog wel eens onzeker kan zijn, kan ik prima rijden.

p.s. Kreeg net de uitslag van het CBR... vaag.

Onvoldoende op:

- Rijden op rechte en bochtige weggedeelten:

Vertragen/remmen/stoppen (huh?)

Aangepast/besluitvaardig rijden (klopt)

Rijklaar maken en bediening/beheersing (huh? beheers die auto echt wel... snap deze dus niet)

- Gedrag nabij en op kruispunten:

Voorrang verlenen/voor laten gaan (klopt, verleende geen voorrang)

Vertragen/remmen/stoppen (ja, had moeten stoppen voor die vrachtwagen)

Rijklaar maken en bediening/beheersing (zie boven)

Kijkgedrag (okay, moet beter anticiperen)

Oh well... jullie horen het wel weer. Bedankt voor alle steun!
Wat ontzettend jammer Bittermoon!!! Maar inderdaad, gewoon doorgaan. Komt vanzelf wel een keer goed. Succes met lessen weer!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven