Rijles!!

30-03-2009 21:24 2967 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alle lessers verzamelen!

Op deze topic kunnen we ons ei kwijt over alles wat met (rij)lessen en theorie te maken heeft

Ik trap af met mijn ervaringen van vanmiddag.

Arrg wat was dat een hel!

De motor is wel 10 keer afgeslagen,stond zelfs midden op de weg stil.

Ik en de koppeling zijn nog geen goede vrienden

Gelukkig gaat het met theorie wel voortvarend

xx
Hey Bittermoon....

Klote voor je dat je bent gezakt !! Hou de moed erin, en 'gewoon' de volgende keer !!

Dat je de uitslag krijgt van het cbr per mail is standaard. De rijschool krijgt ook digitaal de uitslag..

De reden dat erop staat: vertragen/remmen/stoppen is waarschijnlijk vanwege je remactie bij het oranje licht. Natuurlijk ken ik de situatie niet waarin het was, maar bij dit soort weersomstandigheden is het vaak niet zo slim om hard op de rem te gaan staan als het oranje is. Ook al had je vantevoren goed in de spiegel gekeken. Dit heeft de examinator namelijk wel door hoor ! Maar door de regen en bladeren op het wegdek, word je remweg langer. Dus het gevaar schuilt in het feit dat je wellicht door had kunnen schieten de kruising op. Maar ik was er niet bij, ken de situatie niet.... Maar het zou de reden kunnen zijn.

Bij ons in de stad hebben we meerdere punten waar het tegemoetkomend verkeer ook groen heeft. Dus voor mijn leerlingen is het heel normaal. Maar je kunt het op tijd herkennen aan de verkeerslichten. Als je namelijk een rondje hebt ipv een pijltje, KAN het verkeer ad overkant ook groen hebben. Dus als je daar weer stilstaat, denk alvast: wat kan ik zodadelijk verwachten.. Maar goed.... het blijft een rotsituatie hoor !!

Rij je trouwens in een grote stad ?? Aangezien je die situatie nog niet eerder hebt gehad, en op een paar weggetjes hebt gereden waar je nog nooit eerder hebt gereden.
Ik ga morgen mijn autootje ophalen en dan voor het eerste alleen autorijden. Heb al een paar keer gereden, maar dan met mijn vriend ernaast. Ik durf in onze auto echt niet alleen te rijden. Maar morgen ga ik het dan echt doen. Vind het doodeng!
Daantje... ga het gewoon nog een keer proberen.

Jipsel... ik blijf dat gevalletje met oranje vaag vinden hoor. Het was droog en er lagen geen bladeren op de weg. Het was ook niet zo dat ik pal op de rem stond en een noodstop moest maken. Het was gewoon wat 'bruusk' maar vond zelf dat er niets aan de hand was (en ik ben superkritisch).

Als ik tijdens mijn lessen in zo'n groen licht situatie verzeild was geraakt was het me niet gebeurd op het examen. Het is nu ook logisch voor me, maar het was gewoon nieuw en ik had de pech dat er een tegenligger was. Ben namelijk al vaker op dat punt geweest maar heb nooit met een tegenligger te maken gehad.

Ik rij in een middelgrote stad en we gingen een industrieterrein op waar ik gewoon nog nooit geweest was. Op zich maakt dat niet uit natuurlijk, ik moet gewoon normaal kunnen rijden. En op zich ging het ook wel redelijk hoor. Gewoon niet zo lekker als tijdens mijn laatste lessen. Waar ik gewoon wel heel moedeloos van word is dat gedoe met 'anticiperen'. Dat doe ik dus niet goed genoeg en dat zal ik met mijn herexamen ook niet goed genoeg doen, tenzij ik dat ik een paar lessen kan leren wat echt niet gaat lukken en om nou nog 100 lessen te nemen... onzin.
hmmm... tja, onverklaarbaar dan... Klote is het zowieso

En anticiperen.... pfff.... dat is idd een ding wat niet zomaar is aan te leren, hoeveel lessen je er nu ook nog bijneemt..

Wanneer moet je weer op examen ??
Jipsel, ik weet niet wanneer ik voor mijn her moet. Waarschijnlijk over 2 tot 3 week. En ik was net die onzekerheid kwijt en ik voelde echt dat ik het kon. Nou, dit zakken was dus niet goed voor mijn zelfvertrouwen... pffft..
Bittermoon, hoe is het? Wanneer heb je weer les? Al nieuws over een nieuwe datum?

Dachsie, hoe gaat het bij jou?

Daantje, hoe ging het alleen rijden?

Ik voel me echt onhandig op de weg. Eerst ging het heel de tijd goed, de laatste tijd merk ik dat de onzekerheid terugkomt. Ik maak me heel druk om andere automobilisten, ben ik niet iedereen tot last? Ben ik wel duidelijk op de weg? Rij ik netjes? Kijk ik goed? enz. enz. enz. Ik heb wel aardig wat gereden, ook flinke einden zowel alleen als met mijn vriend, maar voel me echt een kluns.
Hallo allemaal,

Heb dit topic in 1x uitgelezen,ik heb zelf nog nooit rijles gehad, en heb me vandaag opgegeven, zaterdag de 20e mijn eerste rijles....ik ben nu al zenuwachtig!!! Leuk om al jullie ervaringen te lezen, ga dit topic ook blijven volgen (en meeschrijven natuurlijk) whaaaa ben helemaal hyper!
Hey

Bittermoon, wat vreselijk balen zeg! Ben je alweer aan het lessen? Wie weet rij je nu ineens de sterren van de hemel?!

Wat jammer dat je je nu weer zo onzeker voelt Indigo... Wel blijven rijden hoor!

Twee weken geleden had ik mijn proefles die best heel goed ging en dacht in de week erna te kunnen beginnen.. Maar helaas moest ik even wachten ivm een nieuwe lesauto die ineens toch niet op tijd geleverd werd.

Maar ik begin nu de 16e met mijn eerste echte les!

Ik denk dat ik 2 en soms 3 lessen per week ga doen.

Heb er zo'n zin in!

Hyper idd Jasmine

Ondertussen maar vast een theorie boek aangeschaft en druk aan het leren en proefexamens maken.

Lastig hoor; die gevaarherkenning!

Maandag de 15e ga ik theorie-examen doen.
Shit happens
Indigo en porec... heb nog geen nieuwe examendatum. Moet vrijdag weer lessen en vraag wel even of mijn instructeur opnieuw wil aanvragen. Ik rij gewoon niet perfect maar wel goed genoeg (denk ik) als die zenuwen me tenminste niet in de weg gaan zitten, want dat was het ook. Ik maakte ook wel heel veel kleine foutjes....

Indigo, wel goed dat je gewoon aan het rijden bent. Je kan het echt wel, en dat weet je ook.... gewoon minder bezig houden met wat anderen denken... en als je om je heen kijkt op de weg, dan is dat meestal niet zo veel

Jasmine... welkom... Ik heb destijds het hele topic ook in 1x uitgelezen en heb er veel aan gehad. En helaas dus nog steeds! :/

Porec, lekker dat ook jij gaat beginnen. Theorie was zo saai... maar gewoon veel oefenen. Ik had een ap voor de IPhone waar je examens mee kon oefenen dus onderweg in de trein/bus heel erg veel gedaan. Heeft wel geholpen denk ik, ook al heb ik het maar net mijn hakken over de sloot gehaald.
Tuurlijk rij je goed genoeg, anders had je instructeur echt geen examen aangevraagd. En je ttt ging toch juist wél heel goed.

Je kan het dus wel, maar idd je zenuwen zitten je in de weg.

Misschien volgende keer wel een pilletje ofzo bij de dokter halen? Al is het alleen maar om de scherpe kantjes eraf te halen...

Ik ben idd druk aan het leren, geen IPhone helaas.. Maar er zijn diverse goede sites met proefexamens.

De ene keer slaag ik met glans en de andere keer zak ik gigantisch

De regeltjes en borden ed zitten er goed in, maar ga erg vaak de mist in met die gevaarherkenning.

Met hakken over de sloot? Nou, daar doe ik het ook voor!
Shit happens
Ik ben niet zo van de pilletjes aangezien ik daar heel onvoorspelbaar op kan reageren...

Heb net mijn nieuwe datum gekregen. Over 3 weken om 4 uur 's middags?! Wat een rottijd. De moed zakt me nu helemaal in de schoenen... :(
Hm, onvoorspelbaar reageren op je examen is geen goed idee..

Jammer..helemaal niks op dat vlak? Valeriaan of homeopathische druppeltjes ofzo?

(niet zien als drammen hoor, vind het gewoon sneu dat je door je zenuwen niet optimaal kunt presteren)

Yuk, 4 uur 's middags lijkt mij ook niet fijn, dan hik je daar de hele dag tegenaan.

(tja, dát helpt natuurlijk niet ivm de zenuwen Porec!)
Shit happens
He maar eh... Bittermoon, daarmee ga je net voor de spits uit he. Beter om 4 uur, dan in de ochtendspits.

Even terug naar je gevoel van een paar dagen terug. Je weet dat je rijden kan! Het enige wat je nog hoeft te doen, is dat te laten zien. Je oefent nog een paar keer, maar dat is vooral voor de vorm want hé, je kan het al!

Vergeet die pillen lekker. Die heb je niet nodig. Wat jij nodig hebt, is dat je op het moment supreme (bijna) net zo goed bent als altijd. Niet eens helemaal. Die lui weten ook wel dat je een beetje nerveus bent, die vergeven je dat. Ze laten je alleen zakken in specifieke "gevaarlijke" situaties met ingrepen. Dus. Als je het bijna net zo goed doet als normaal, dan is dat waarschijnlijk al voldoende.

*betuttelende moeder modus uit*
Wat JanneJip zegt klinkt veel beter en logischer, luister daar maar naar
Shit happens
Porec

JanneJip, heb je ook gelijk in. Dankjewel. Vrijdag weer lessen. Gek genoeg heb ik er zin in. Weer een stapje dichterbij.
Hey Bittermoon, hoe was je les vandaag?
Hey Indigo!

Rijden ging op zich prima. Wel wat slordige dingetjes maar geen rare akties. Ook totaal geen last van zenuwen. Dus ging op zich wel lekker.

Moest vooruit in zo'n vak parkeren... had ik nog maar 1x ooit gedaan... Ja, dat ging niet zo lekker. Ik stond precies in het midden van 2 vakken. Ik wist gewoon niet wanneer ik in moest sturen. Na ja, maak ik me niet zo druk over... kan ik in de auto van mijn ouders oefenen ook.
Bittermoon, mocht je niet zelf een examentijd kiezen dan? Mijn rijinstructeur heeft ingelogd bij het CBR en we hebben samen een tijdstip gekozen. Maar misschien was dat omdat het een faalangstexamen was, weet niet of dat bij een gewoon examen ook kan. Ik heb wel mijn rijinstructeur moeten machtigen om een afspraak te kunnen maken, maar als je zelf een tijdstip kan kiezen lijkt me veel fijner.
Goed gedaan, Bittermoon!

Onder controle krijgen van de precieze bewegingen van een auto is natuurlijk een kwestie van oefening, dat bouw je op met ervaring.

Gaat erom dat je je kan gedragen in het verkeer, en dat lijkt goed te gaan, of niet? Fijn man! Kom maar op met dat nieuwe examen, boeien dat dat om 16h is. Ik zeg cup-a-soup en gaan met die banaan!
Ik baalde eerst enorm van die tijd, maar het kan me nu niet zo veel meer schelen. Ik kon niet zelf kiezen maar mijn instructeur vond het wel een prima tijd dus het zal wel.

Heb bij mijn examen ook gewoon een beetje geluk nodig, hoor. Dat had ik de vorige keer dus echt niet. En een examinator die op mijn onzekerheid inspeelde (wellicht niet bewust), en een route die ik nog nooit gereden had, en een voorrangssituatie die ik nog nooit meegemaakt had. En dat alles binnen een half uur.

Het gaat wel goedkomen. En als ik het de volgende keer niet haal, dan doe ik het nog een keer. Ik merk in ieder geval wel omdat ik nu zoveel lessen al gehad heb dat ik mijn rij angst (wat ik heel erg lang had) nu zo goed als de baas ben. Ook op de snelweg vandaag vaak van rijbaan moeten verwisselen, plus enorme windstoten maar ging allemaal best lekker.

Bedankt iedereen voor alle lieve berichtjes en steun. Doet me erg goed
Ah, ja, vooruit parkeren in een vak dat was ook nooit mijn specialiteit. Heel gek, maar ik kon prima fileparkeren, prima achteruit in een vak, maar bij vooruit ging ik volgens mij (weer, hoe voorspelbaar) te veel nadenken en dan ging het mis. Eigenlijk is het gewoon de auto erin sturen. Kijk echt diep in het vak waar je in wilt komen en niet naar wat er precies voor je auto gebeurt. In het begin heb je vaak het gevoel dat je er voorbij gaat, maar de achterwielen moeten uit eindelijk in het vak komen (en die komen later bij het vak aan, dus lijkt het alsof je er voorbij rijdt) Lekker duidelijke uitleg van mij weer

Overigens, als je er niet mooi in komt, dan steek je wat heen en weer tot je netjes staat. Als je een dagje op een parkeerterrein zou gaan zitten zou je ook zien dat er zat mensen zijn die niet in 1x goed erin staan.

Wat betreft je tijd, volgens mij maakt het echt niks uit. Je hebt zat gelest, je kan het ondertussen wel. Ik heb er gewoon weer vertrouwen in hoor (volgens mij jij ook wel) en klinkt goed zoals je lessen gaan.

(zie, ben nu al enthousiast )
Wat klink je lekker positief Bittermoon! Fijn dat je er nu weer meer vertrouwen in hebt.

Hoe gaat het met jou Indigoblue? Nog veel gereden en word je al iets zekerder daardoor?

En hoe gaat het met Dachsie?

Weinig lessers op het moment lijkt het

Ik heb dinsdag mijn eerste echte les en ben af en toe een beetje zenuwachtig bij het idee, maar de zin overheerst gelukkig.

Morgen eerst theorie-examen doen. En ik vind dat ik dat eigenlijk gewoon de eerste keer meteen moet halen
Shit happens
Hier gaat 't allemaal nog wel hoor.

Ik ben nog steeds volop aan het lessen maar moet eerlijk zeggen dat ik met zo giga veel tegenzin les, dat ik me maar even rustig houd op 't forum..

Wilde jullie positiviteit niet verstoren..

Maar we rijden wel nog steeds!

Porec; de gemiddelde rij-instructeur zorgt ervoor dat je geen gekke dingen kunt uithalen en zal er ook nog eens een gezellige rit van maken.

Dus zenuwachtig hoef je niet te zijn.

Daarbij is het theorie examen ook zo spannend niet..

Gewoon goed leren, dan komt ook dat helemaal goed..

Succes!!
Hey Porec,

Heeeeeel veel succes met je theorie vandaag! Rustig blijven nadenken en goed de vragen lezen

Met mij gaat het goed. Ik heb best wel wat gereden en het gaat goed. Ik maak me vooral druk om dingen die er niet zijn en ik merk dat als ik niet zo goed in mijn vel zit (laatste paar weken) het ook minder gaat. Dan ben ik veel onzekerder in de auto. Maar goed, ik rij rustig verder en probeer veel oefenmomenten te pakken.

Dachsie, jammer dat je met zoveel tegenzin lest. Hoe komt dat? Het is echt niet erg om dat hier te posten hoor. We hebben allemaal van die baalmomenten en rotperiodes (gehad) hier!
Nou.. Normaal gesproken als je een foutje maakt of je hebt een mindere dag dan is het; volgende keer beter..

Maar bij mijn instructeur is geen ruimte voor fouten en/of mindere dagen..

Je krijgt meteen een preek van hier tot aan Tokyo waardoor je je steeds onzekerder gaat voelen, ik tenminste..

In de eerste instantie had ik steeds het gevoel dat ik gewoon echt niet kon rijden, snapte er helemaal niets meer van.

Totdat ik erachter kwam dat hij dit bij iedereen doet.

Ik zat laatst een keertje achterin toen de volgende leerling mij terug moest brengen.

Je kon goed merken dat hij pas een paar lessen had gehad en zelfs hij kreeg een preek van hier tot aan Tokyo omdat de auto per ongeluk afsloeg !!

Vandaar dat ik tegenwoordig zelfs buikpijn heb voordat ik moet lessen. Ik heb er gewoon echt NOOIT zin in.

Ik heb overwogen om een andere rijschool te zoeken maar ten eerste ben ik dan opnieuw veel geld kwijt (ik heb nu een pakket) en ten tweede heeft deze instructeur wel een heel hoog slagingspercentage; dus ergens zal het wel goed voor zijn..

Maar tis gewoon jammer dat het zo moet.. Ik hoop maar dat ik in 1 keer slaag want anders is 't dit echt niet waard..

Hoe zit het trouwens met het aanvragen van examens?

Hoever van te voren doen ze dit en hoelang wacht je gemiddeld tot je op kunt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven